Alcohol onder de 16: wie krijgt de boete?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Alcohol onder de 16: wie krijgt de boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 17:02

Ik ben in discussie met iemand, misschien dat jullie het zeker weten Knipoog

Zijn stelling: Als jij alcohol koopt en je bent nog geen 16, krijg jij de boete(dan wel als er gewoon geen identiteisbewijs ofzo vervalst is)

Die van mij: Degene die je het alcohol verkoopt, krijgt de boete.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:05

Beiden zijn strafbaar. Als jij gesnaaid wordt met een fles kun je dokken als de verkoper gesnaaid wordt als hij het verkoopt krijgt hij ook een boete.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:12

Precies, al zal de verkoper een vele hogere boete krijgen. De verkoper wordt bestraft op het verkopen ervan, en jij op het in je bezit hebben ervan.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:13

Sypheron schreef:
Precies, al zal de verkoper een vele hogere boete krijgen. De verkoper wordt bestraft op het verkopen ervan, en jij op het in je bezit hebben ervan.


Maar als een 15 jarige nou een vervalst ID heeft...dan kan de verkoper toch geen boete krijgen?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:16

Volgens mij is de verkoper ook verplicht een vervalst paspoort op bepaalde punten te kunnen onderscheiden of niet?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 17:26

Mij lijkt het het logisch als de koper dan een extra hoge boete krijgt, en de verkoper niks.
Het is dan toch niet zijn schuld? sommige dingen zijn zoo goed na temaken! En de koper dan wegens oplichting ook nog?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:41

Er zijn zoveel controlle middelen om te kijken of en identiteitskaart echt of nep is... zo goed zijn ze dus echt niet na te maken Knipoog. Wat bedoel je met de koper wegens oplichting?

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:52

ja volgensmij zijn dan ook beiden strafbaar. Scheve mond je bent er toch allebij strafbaar voor. Maar ik vind wel dat jij het meeste moet betalen hoe moet hij nouw weten dat jij geen 16 ben en dat bewijs nep is Scheve mond er zijn mensen van 16 die er niet uit zien als 16.

Loeser

Berichten: 2578
Geregistreerd: 09-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:14

neej, degene die verkoopt is strafbaar..je mag als minderjarige wel alchohol drinken ( met toestemming van je ouders) Ik heb ervaring: Ik liep vrijdag met 3 vriendinnen met 2 flessen drank maar mijn vriendin had een pasje van dr zus waarop stond datz e 16 was. we kwamen politie tegen maar die keken niet eens naar ons!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:22

met vervalste papieren heb je echt een probleem! Het hebben van een vals ID is gewoon zó ongelofelijk kostbaar... daar kunnen ze de verkoper niet voor afstraffen, of iig niet zo zwaar als de overtreder.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:23

Jij krijgt de boete.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:29

Laui! schreef:
met vervalste papieren heb je echt een probleem! Het hebben van een vals ID is gewoon zó ongelofelijk kostbaar... daar kunnen ze de verkoper niet voor afstraffen, of iig niet zo zwaar als de overtreder.


Ik dacht dat een verkoper verplicht was een vals ID en paspoort op een paar punten te kunnen herkennen, als ze dat niet goed kunnen gaat er nog een fikse boete naar hun....

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:46

Als barkeepster weet ik dat je strafbaar bent als je drank verkoopt aan minderjarigen,maar dat je ook strafbaar bent als je een vals identiteitsbewijs onder je ogen krijgt en dat niet weet ,daar heb ik nog nooit van gehoord!

Ik heb weleens meegemaakt dat een paar jongeren van 16 met wat bierflesjes buiten stonden[niet van onze zaak overigens]en daarvoor een boete kregen.

Je kunt als barmedewerkster vragen naar identieteitspapieren,maar als daar op staat dat iemand 16 is al twijfel je daar aan,ben je naar mijn mening verplicht te schenken.Want daar is tenslotte dat bewijs voor!
En dan ga ik er van uit dat het niet vals is!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:51

binky schreef:
maar dat je ook strafbaar bent als je een vals identiteitsbewijs onder je ogen krijgt en dat niet weet ,daar heb ik nog nooit van gehoord!


Maar stel ik verkoop ze alcohol, dan kan ik toch altijd zeggen dat ze met een vals identiteitsbewijs bij mij zijn geweest?

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:01

Volgens mij kunnen ze je alleen bekeuren wanneer het ter plekke gebeurd[op heterdaad dus]het is dan dus aan meneer agent of die vals van een echt indentieteitsbewijs kan onderscheiden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:08

beide zijn strafbaar en je ouders kunnen aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele gevolgen van jouw drankgebruik......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:15

Sypheron"]
[quote="binky schreef:
maar dat je ook strafbaar bent als je een vals identiteitsbewijs onder je ogen krijgt en dat niet weet ,daar heb ik nog nooit van gehoord!


Maar stel ik verkoop ze alcohol, dan kan ik toch altijd zeggen dat ze met een vals identiteitsbewijs bij mij zijn geweest?
[/quote]

Volgens mij niet, want als je al weet dat het een vals identiteitsbewijs is, dan had je geen alcohol mogen verkopen.

Als achteraf blijkt dat het een vals bewijs is geweest dat net als echt leek, dan lijkt het me dat ze daar de verkoper niet op aan kunnen spreken.

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:48

Naar aanleiding van het incident in Italie worden ouders nu ook aangesproken op hun verantwoordelijkheid als opvoeder. De verkoper krijgt een financiele boete, jij een taakstraf...en jouw ouders dus ook een soortement van taakstraf. Althans..volgens de laatste gegevens. Toch bestaat er nog steeds een gedogenbeleid t.a.v. alcohol verkoop aan minderjarigen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:58

ik mag geen alcohol of tabak onder de 16 verkopen. Als ik twijfel moet ik om legitimatie vragen....
De pest is alleen, ik ben nogal wijs in leeftijd schatten Haha! (not dus...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:22

In principe krijgt de winkelier/horecaondernemer de boete.
art. 16 lid1 Drank en Horecawet:
Het is verboden bdrijfsmatig, of in de uitoefening van de in art. 3 lid 1c bedoelde werkzaamheid, alcohol te verstrekken aan personen beneden de leeftijdsgrens van 16 jaar en bedrijfsmatig sterke drank te verstrekken aan personen aan personen beneden de leeftijdsgrens van 18 jaar.

Het drinken van alcohol door een 16 jarige is niet strafbaar gesteld.
Wel kan in de APV (algemene plaatselijke verordening) worden vastgesteld dat het verboden is alcohol te drinken of geopend bij je te hebben op de openbare weg.
Daarnaast blijft openbare dronkenschap en alohol en verkeer altijd strafbaar.
Maar zit je thuis op de bank kan niemand je wat verbieden.