wat vinden jullie van betalen voor een verzorgpony/ bijrijpo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 22:35

ik zoek namelijk een bijrijdster voor mijn pony en ik kreeg een aantal mailtjes van meisjes die niet wilden betalen maar wel rijden enzo. ik heb uitgelegd dat ze niet hoefde uit te mesten e.d alleen rijden en een beetje vertroetelen. ik wou graag jullie mening horen...........

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

_________________
my destiny was to love horses so i love them

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-08-28 14:00 ]</font>

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:40

Waarom niet? jij geeft er toch ook je geld voor uit? het kost niet niks zo'n paard onderhouden. dan kunnen ze heus er wel wat voor geven hoor, ze rijden toch? als hun het daarom gaat.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:45

Ik vind dat het er ook aan ligt of ze het paard nog wat kunnen leren, of alleen maar kunnen rondhobbelen. Als ze echt goed kunnen rijden, en dus eigenlijk je paard trainen, vind ik eigenlijk dat ze niet hoeven te betalen, je krijgt er immers (als het goed is dan) een beter paard van.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:48

ben het wel met nonnie eens, maar het ligt ook wel aan de kwaliteit van jouw paard vind ik..stel je hebt een paard van 30 waar ze alleen mee rustig kunnen rijden, kan ik me voorstellen dat ze nie willen betalen..maar als je gewoon een fitte pony hebt waar ze wat mee kunnen vind ik dat ze het er maar voor over moeten hebben hoor!!!op een manege moet je toch ook betalen!een verzorgpony leer je meer van dan op een manege, dus waarom zou je daar dan niet voor betalen....??

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 22:53

Hoi Madelien!
Ik weet niet hoe hoog je pony is?
Ik las geloof ik ooit dat je een welshje hebt?
Dan kan er wel een meisje op rijden, maar dan zou je bijv. 1 bijrijdstertje moeten nemen, die er heel vaak op mag rijden, lessen ook, en dan kun je 25,- tot 50,- per maand vragen.
Het ligt er een beetje aan hoeveel 'aanbod' er is van verzorgpony's bij jullie in de buurt.
Vaak zijn welsh of andere kleine ras-pony's gratis te verzorgen en rijden omdat de eigenaar er mee ment, en blij is dat de pony (onder andere in de winter) in conditie gehouden wordt.
Of de eigenaresse is er te groot voor geworden, maar de pony blijft gewoon bij huis staan als gezelschapspony, en dan is er gauw een meisje die hem gratis mag verzorgen.
Maar bij jou moet je er duidelijk bij zetten: wat gevraagd wordt van diegene, hoe hoog de pony is en wat hij al kan, of de pony op een manege staat en wat de faciliteiten zijn, etc.
Ik weet niet wat er in jouw omgeving aan een bijrijdster wordt gevraagd? Vraag eens om tips bij jou op stal? Groetjes, Dorine.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 23:02

Ik ben het er wel met een paar mee-eens. Ik vind ook dat je er best wel wat voor kunt vragen. Ik heb ook genoeg advertentie's gelezen en hun doen het ook. Enne jammer dat ik een beetje te ver weg woon anders had ik Lucky wel willen doen.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 23:18

ik heb idd een welshje en de reden dat ik een bijrijdster zoek is omdat ik te weinig tijd zal hebben volgend jaar. dus voor 3 of 4 dagen zal ik iemand nodig hebben. hij is fit als een hoentje en kan veel. ik rijd er ook bijna elke dag op. ze mag ook veel doen met hem. hij staat op een pensionstal met 2 buitenbakken en een longeerbak (binnenbak is in de aanbouw en ook een stapmolen) nu is het ff te warm om eraan te beginnen maar het komt iig. er word uitgemest en gevoerd af en toe zal je moeten opstrooien maar zelfs dat hoeft nog niet eens. nou nog meer meningen wil ik graag horen.....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 23:36

Of je laat betalen of niet is je eigen keuze. Ik doe het niet. Heb het financieel niet nodig, bovendien zorgt mijn verzorgster voor allerlei suplumeneten, waarvan ik me soms afvraag of het nut heeft en andere die toch duidelijk wel verbetering geven. Het voordeel is dat ik voledige zeggenschap behoud. Op het moment dat je geld vraagt, kunnen je verzorgsters zeggenschap, bijvoorbeeld wanneer ze willen rijden, claimen. Ze betalen er immers voor. Aan de andere kant, als je het maar net kunt rooien, dan is het aangenaam als een deel van de kosten door anderen wordt opgebracht. Als hierover goede afspraken worden gemaakt, dan kan het heel goed werken. Ken er diverse voorbeelden van.
Het is dus een persoonlijke keuze, afhankelijk van jou situatie en de eisen die je stelt. Maar als iemand op voorhand al zegt niet te willen betalen, kun je je afvragen waarom dit zo explisiet naar voren wordt gebracht. ik zou terughoudend zijn met deze mensen.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 23:57

Ik zie het zo; als iemand in de manege meerdere malen per week rijd, moet die persoon ook betalen. En een paard kost nu éénmaal veel geld. Dan is een bijdrage toch niet teveel gevraagd?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 05:55

Je kunt best geld vragen maar het ligt eraan wat je er voor krijgt.
Ik zou nooit geld betalen om op een paard te mogen rijden of ikzelf moet er van kunnen leren.
Ik laat me op dit moment gewoon betalen als ik het paard van een ander rijd meestal is het zo dat het paard van die ruiter er beter van wordt.
Heb je een ruiter van hetzelfde nivo als jij rijd of een iets minder nivo kunnen ze best betalen.
Alleen dan ben je wel verplicht ze vaste dagen te geven dat ze mogen rijden.
Dus niet in je vakantie zeggen okee het is jouw dag maar ik wil rijden dat moet dan eerst overlegd worden.
Ik denk dat als ze 3 keer in de week mag rijden en ook wedstrijden en les mag nemen met je paard dat de helft van het stalgeld misschien een goede prijs is helemaal als ze veel van jouw paard kan leren.
hoe minder ze mag hoe minder ze moet betalen.

Wil je geen verplichtingen maar alleen iemand die op vaste dagen komt als diegene kan (en jij niet)en ze mag rijden maar vooral poetsen/uitmesten etc dan zou ik niets vragen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:15

dat die meisjes niet willen betalen is meer een kwestie van niet kunnen. Ze zitten nog op school en hebben niet de leeftijd voor een baantje, zijn derhalve afhankelijk van de ouders. En die willen kennelijk ook geen cent aan de hobby van hun kids uitbesteden en zullen er dus ook niet achter staan. En dat laatste is nu juist zo belangrijk. Met zulke ouders krijg je ook een hoop gezeik als er iets gebeurt. Als jij een bijrijdster zoekt in die leeftijd, moet je ook zorgen dat je een gesprek krijgt met de ouders. Je zou met de ouders af kunnen spreken dat ze het lesgled van de manege beter in de zak kunnen houden en hun kind op jouw pony priveles laten nemen. dan leert ze veel meer rijden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:25

Wat ik veel belangrijker vind dan de overweging geld is:

heb je een bijrijdster echt nodig? Staat je paardje anders echt de hele dag op stal uit conditie te raken? Zo ja, dan kan je er geen geld voor gaan vragen, vind ik. Je hebt de bijrijdster dan zelf nodig, het gaat dan ook niet om geld.
Maar kan je paardje heel goed zonder bijrijdster, maar wil je enigszins de kosten drukken, tja dan zoek je gewoon een bijrijdster die wil betalen. Die zijn er toch ook wel.

toch, je wilt in de eerste plaats een bijrijdster die je kan vertrouwen. Je bent er straks niet iedere dag bij, (want daar heb je geen tijd voor), dan wil je zeker weten dat je paardje niet afgejakkerd met dikke peesjes zomaar op stal wordt gezet. Je wilt dus wel een verantwoordelijke bijrijdster. Of een die met een verantwoordelijke ouder komt. Of toezicht op de bijrijdster.
Dit is veel belangrijker dan de eventuele vergoeding die je krijgt voor het rijden op je paard. Want wanneer betalen ze genoeg om je paard in de poeder te rijden? Nooit toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:06

Of je er wel of niet wat voor vraagt, is jouw keuze. Ik kan je alleen vertellen waarom ik er nooit wat voor gevraagd heb.

1. Ik vond het prettig om 1 avond in de week niet naar m'n paard te "hoeven" zodat ik eens tijd voor Dick of kennissen had. Het was dus "luxe" voor mij dat ik dan een dag niet hoefde. Oftewel: mijn bijrijdster was er voor mijn plezier....
2. Ik wil volledig eigen baas over mijn paard zijn. Klinkt misschien banketstaaf, maar een bijrijdster heeft er echt helemaal niks noppes nada over te vertellen. Kan dus ook niets claimen of beslissen. Dit hield dus bv. ook in dat mijn bijrijdster niet met supplementen ed. op mijn paard mocht experimenteren.
3. Ik heb het geld niet nodig. Op het moment dat ik geld van een ander nodig heb om mijn paard te onderhouden, verkoop ik mijn paard (persoonlijke mening, dus onnodig hier negatief op te reageren voor wie dit een boute opmerking vindt....)
4. Op het moment dat mijn bijrijdster niet betaalt voor het rijden op mijn paard, heb ik ook geen verplichtingen in die zin dat ik mijn paard dus ten allen tijde mee op vakantie kan nemen, buitenritten kan plannen etc. zonder overleg. Ik kon gewoon mededelen dat het paard in die en die week weg was, zonder gezeur dat zij dan ook vakantie had etc.

Nu klinkt dit allemaal heel hard en misbruikerig, maar ik had ook met haar afgesproken dat ze "altijd" (dus buiten haar vaste dag) op Milena mocht rijden, als ze het maar in Mileens agenda schreef, zodat ik er rekening mee kon houden met mijn eigen rijden en de hoeveelheid voer. Verder mocht ze er ook mee lessen (maar wel bij een instructeur waar ik me in kon vinden!) of bv naar een oefenspringconcours etc. Eigenlijk mocht ze alles, als ze het maar even met je overlegde. Alleen buitenrijden mocht niet, maar dat komt omdat Milena superonbetrouwbaar is buiten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:15

denk dat je voor een welsh niet zoveel kunt vragen... En die kleintjes (want ik denk dat het geen 16jarige wordt als die er zo'n 3 dagen pw op gaat rijden) wil je toch ook niet kaalplukken...
Denk dat je het moet zien als: omdat ik niet voor iets kan zorgen wat ik zelf gewild heb, mogen hun het doen.
dat vind ik reeler...

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 10:45

Je moet het zelf weten, maar ik zou die meiden die het niet kunnen betalen gewoon niet laten betalen die kunnen het toch niet betalen en hun ouders zijn ook niet gek, stel jij heb een paard en je vraagt 150 in de maand nou je hebt iemand een meid van een jaar of 16 die dat betaald en jij hebt op een gegeven moment zoiets van ik ga hem verkopen, jij hebt geld en zij.. heeft niets, tenzij je op papier zet dat zij ook iets krijgt! Dat is vaak het nadeel vind ik persoonlijk, mijn zusje betaalde ook niet mee en die had er priveles op dat ze dan betaalde, verder deed ze uitmesten, nou ja eigenlijk alles wat moet gebeuren soms kocht ze een leuk halster.
Maar je meot het zelf weten, maar heb je iemand die werkt en die mee kan betalen dan zou ik het zxeker vragen!!!!!
Succes ermee

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-01 20:26

de reden dat ik een bijrijdster neem is omdat ik ook wil dat mijn paard minder eenkennig wordt. wat vinden jullie dat ik zou moeten vragen voor 3 of meer dagen in de week ze mag alles doen hoeft niet uit te mesten en nou ja da spreekt allemaal voor zich toch? mijn stalgeld is 405,- in de maand

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 12:42

Ik heb een verzorgpony met veulen en hoef er niks voor te betalen. En mag rijden wanneer ik wil, eigenlijk gewoon mijn eigen paardje....
Maar tegenover het rijden mest ik uit enzo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 13:28

Ik vind bij dat stal bedrag een bedrag van f 150,- heel normaal en zelfs goedkoop als ze er 3x in de week voor kan rijden. Daar haal je het niet mee op de manege. DAarbij biedt je toch de mogelijkheid aan de bijrijdster dat ze zich rijtechnisch veel beter kan ontwikkelen dan 1 uurtje rijden in de les op de manege per week. Ik snap niet dat er hier mensen zijn die doen alsof bijrijdsters zo'n grote gunst verlenen aan de eigenaar, ik zie het meer andersom. Ik vind ook dat de ene bijrijdster meer moet betalen dan de andere. De een heeft er namelijk veel meer zorg voor dan de ander. Maar ja, dat kun je niet altijd inschatten en dus van te voren niet weten. Concessies doen zul je waarschijnlijk toch moeten, op financieel gebied, of op rijtechnisch gebied, of op gebied van zorg.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 17:03

Hoi Madelien,
Ik denk in jouw situatie dat als het meisje 2x of vaker per week mag rijden, dat je best 100,- per maand mag vragen.
Voordelen voor het meisje: ze leert veel meer dan op een manegepony, haar rijkunst maar ook ervaring in de verzorging en het longeren zal ze kunnen verbeteren. Verder kan ze, als alles goed gaat, eventueel een buitenritje maken, of buiten de lessen om samen met anderen in de bak rijden en leuke dingen doen (wel verantwoord natuurlijk).
Ze heeft dan veel meer vrijheid en afwisseling, dan wanneer ze een manegepony heeft.
Omdat ze verder nauwelijks iets hoeft te doen, is de situatie hetzelfde als wanneer jij je pony verhuurt voor een paar dagen per week. Dus betaalt zij ervoor toch?
Misschien dat als je een advertentie zet op internet/ op verschillende maneges in de omgeving, maar dan wel met een bedrag erbij wat je in je hoofd hebt, dat je dan vast een leuke bijrijdster kan vinden?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:44

Bij een manege hier in de buurt kun je een paard huren voor ongeveer 200 gulden in de maand. Dan mag je rijden en verzorgen (wanneer je maar wilt), maar het paard kan nog wel in de lessen meelopen (max 4 keer in de week). Voor een pony betaal je minder. Je mag er dan ook mee gaan wedstrijd rijden. Dit is best wel goedkoop vind ik.
Je kunt zelf ook best wel wat geld vragen of er iets voor in ruil vragen als iemand op je pony of paard wil rijden. Wil je echter dat iemand anders persee je paard moet gaan rijden om hem te verbeteren of zo, dan vind ik het niet raar om die persoon te betalen,

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:48

Ik moet ook geld voor Kanjer betalen, maar dat vind ik heel normaal.

Ik vind dat je best geld kunt vragen hoor! En er zijn zat meisjes die er wel voor willen betalen. Succes!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:07

Tja, ik zit dus met hetzelfde probleem. Eerst stond mijn pony op een stal waar zelf uitgmest mocht worden, dat deed ik dan ok en moesten mijn verzorsters ook doen. Maar nu is het volledige verzorging en gaat het voornamelijk om vertroetelen en rijden. Ik heb zelf les met hem, ongeveer L-niveau, en we gaan nog steeds vooruit. De meeste meisjes die zich aanbieden kunnen nog een heleboel met en van hem en mij leren. Nu is het niet dat ik het geld nodig heb, maar meer dat ik er iemand op wil die waardeert wat voor kans ik ze geef. Die ook wat over heeft voor een verzorgpony. Nu de verzorging er niet bij zit, ben ik echt wat bang voor "lekker gratis rijden" kinderen. Ik zit te denken aan een soort "spaarpotje"waar een vrijwillige bijdrage in kan voor de vervanging van kapotte of versleten spullen, maar ik wil de juiste personen ook weer niet afschrikken. Een goede betrouwbare verzorgster, die het plezier wat ze heeft mt je deelt, en dat je ook samen leuke dingen kan doen met de pony, dat is eigenlijk het belangrijkst! Twijfel twijfel en moeilijk allemaal!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:25

Bijrijden OK! desnoods betaal je de helft van de stallingskosten Clown maar als je moet gaan betalen voor het verzorgen Verward Sorry hoor,maar misschien hoort het wel andersom te zijn! Frusty

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 09:14

Als ze de zorg op zich nemen vindt ik dat ze niet hoeven te betalen. Als ze alleen maar rijden wordt het anders. Dan is het meer een rijpaardje inplaats van verzorgpaard.
Bij is het zefs zo dat ik een gedeelte van de stallingskosten niet hoef te betalen omdat ik voor hun andere twee paarden zorg. Waarvan ik er eentje rij.
Kim

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 16:04

Dat lijkt me een ideale situatie, zo wil ik ook wel mijn kosten drukken!
Groetjes,