[AR] welk tuig is het fijnst voor je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

[AR] welk tuig is het fijnst voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 13:14

je hebt natuurlijk het bortstuig wat de meeste menners gebruiken. Maar ook het gareel tuig.
In de divoza gids van vorig jaar stond ook een frans gareel, een soort combinatie van borst en gareel tuig.

Wat is nou het comfortabelst voor je paard om mee te trekken.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37170
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:00

Ik heb dt ooit eens aan mijn meninstructeur gevraagd. Het schijnt niet uit te maken alleen de maat van een gareeltuig luistert heel precies. De maat van het gareel moet precies bij je paard passen.
Is het te klein dan klemt zijn nek af, is het te groot dan kun je schouderblessures krijgen. Darnaast schijnt een gareel tuig veel duurder te zijn.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:51

Ik rijd met borsttuig. Gareeltuig is wel erg mooi maar zoals al gezegd, het luistert heel precies.

Voor dagelijks gebruik heb ik een werktuigje met een envelop borst. Zachter dan dat bestaat niet. Je hebt namelijk nergens stiknaden op de huid. Een borstbeschermer is dus niet nodig, wat het geheel weer meer chique maakt omdat het gewoon minder masaal is.

Als ik een tochtje of demonstratie rijd, gebruik ik het luxe marathon tuig van Ideal.

Ik wil ooit nog een keer een echt mooi tuig van van Rijs, maar ja: Ketjinggg!!! voorlopig zit dat er niet in.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:38

Frans gareeltuig is idd het fijnst voor een paard, zeker als het zwaarder werk moet doen. Het voordeel van dat gareeltuig is, dat je het wel op maat kunt maken en de druk zeer goed verdeeld. Ik gebruikte het bij m'n vorige verzorg Haf ook, eentje van Ideal.

Ik zal er even een plaatje van neerzetten voor de duidelijkheid.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:40

Kan je wat meer vertellen over het Frans gareel Tessebes? Hoe vond je het in gebruik,is het makkelijk met optuigen, is het makkelijk te verstellen, is het makkelijk schoon te maken, gaat het lang mee, vond je het er stevig uitzien enz. Ik wil namelijk over een jaar of 4 als ik klaar ben met de studie en kan gaan werken (en centen verdienen) een Ideál tuig kopen, Gareel is denk ik niet zo'n mooi zicht op die kleine haf van mij, maar een borsttuig vind ik wat minder. En dit Franse gareel lijkt me ideaal, maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft. Dus vertel!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:19

Het gareel is vrij makkelijk in gebruik en onderhoud. Het vereist alleen wat vaardigheid bij het optuigen, het gareel is namelijk een stuk minder flexibel dan een borsttuig. Het zag er zeer zeer stevig en comfortabel uit en ondanks dat we af en toe zware en lange tochten maakten, had ze er nooit schuurplekken of zoiets dergelijks van. Na een paar jaar zag het er nog steeds uit als nieuw.

Er zijn ook kopiën van het Ideal frans gareel op de markt, maar die zien er erg flutterig uit, echt geen vergelijking met die van Ideal. Het is dus echt een kwestie van doorsparen. Ik vind het tuig voor als je dressuur rijdt geen schoonheidsprijs verdienen (iets te grof), maar verder kan ik er alleen maar positieve dingen over bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:26

Ben bijna overtuigd, zou wel eens het in het echt willen zien, en uitproberen, maar niemand hier kent iemand die een Frans gareel gebruikt?

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 15:55

heb de stapel oude bits weer doorgebladerd op stal Haha! en daarin stod dus ook dat een gareel heel erg nauw meet met passen, anders krijgt het paard last ervan...
Er stond echter ook dat voor het zware werk een gareel minder geschikt was omdat ze dat stuk zouden trekken ofzo???
Weet het niet meer precies, ga het dalijk wel ff nog eens lezen.
Over frans garel ztond ook iets weet niet meer precies wat maar het kwam er ongeveer opneer dat het net zo werkte als een gewoon borsttuig tenzij er iets..... dat weet ik dus niet meer precies, ging over beugels erin/erom ofzo.
Ga het dadelijk nazoeken en dan vermeld ik het nog wel!

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-03 23:11

het normale luxe gareel is te zwak voor het echte zware werkl, dat trekken ze stuk. Bij een frans gareel moet er een hele zware beugel in om de druk over de schouders te verdelen en als die er niet in zit (meestal het geval) dan werkt hij hetzelfde als een borsttuig.
In de marathon ,oet het paard veel afremmen en weer optrekken en dan klappert een gareel te veel.
Zoals ik het uit dat artikel begrijp is het dus meer voor de show.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:15

Een frans gareel verdeelt de druk altijd beter dan een gewoon borsttuig. Een (ouderwets) gareel zou ik nooit gebruiken, aangezien het me niet echt fijn lijkt voor het paard.

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 19:24

waarom verdeelt dat de druk beter dan? In dat artikel zeiden dat dat dus alleen het geval was als er een hele zware beugel werd gebruikt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:03

Een Frans gareel heeft meer oppervlakte dan een borsttuig, en kan dus de gevraagde kracht over een groter oppervlakte verdelen. Pak eens een kilogewicht, knoop daar een touwtje van 2 mm dik aan, dat snijdt in je vinger. Pak daarna een lint van 1 cm breed, wat is prettiger voor je vinger?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:15

Goed uitgelegd Maya!

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 20:16

jah, zo had ik het nog niet bekeken.....
Maar een borsttuig mag weer niet te breed zijn omdat het dan op het boeggewricht drukt....
Ga tocxh maar eens dat boek "het aangespannen paard" kopen denk ik.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:33

ik heb een tijd lang ergens gewerkt waar ze met Oostenrijks gareeltuig met huifkarren rijden, het tuig werd op verschillende paarden van verschillende afmetingen gelegd en ze hadden nooit drukkingen, het kussen vormt zich namelijk naar het paard. Als ze met marathontuig liepen, hadden ze juist wel vaak drukkingen!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:34

p.s. ik rij zelf met een werktuig zonder staartriem ook heel apart, helaas geleend van iemand die ook zo'n dikke deur heeft als ik!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

Albert

Berichten: 5708
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:56

Tessebes schreef:
Frans gareeltuig is idd het fijnst voor een paard, zeker als het zwaarder werk moet doen. Het voordeel van dat gareeltuig is, dat je het wel op maat kunt maken en de druk zeer goed verdeeld. Ik gebruikte het bij m'n vorige verzorg Haf ook, eentje van Ideal.

Ik zal er even een plaatje van neerzetten voor de duidelijkheid.
Afbeelding


Ik ben niet zo enthousiast over dit franse gareel, omdat het gewoon een borsttuig is met een te grote schoftriem.
De grote hoeveelheid leer zorgt op de schouderspieren voor veel warmtestuwing, het borststuk is te kort en kan op de plaats waar de strengen zitten drukkingen veroorzaken.
Het best is een op maat gemaakt gareel (engels type) daarmee kan een paard het best trekken.
Vroeger werden garelen altijd bij het paard meeverkocht en dat is niet voor niets.
Helaas is een gareel erg duur, dus wij hebben "the next best" een enveloppe-borsttuig.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:08

Wat is dan een envelopp-borsttuig?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gigi1978 en 37 bezoekers