senior ruiters/trainers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

senior ruiters/trainers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 10:39

Aangezien we het hier nogal eens over oude(re) paarden gehad hebben in de westernsport ben ik benieuwd hoe jullie denken over oude(re) ruiters en/of trainers Haha! Bij de appie's kan je bv je ROM halen in 35 en ouder en in 50 en ouder. Ik vind bv dan weer van een aantal oudere trainers in nederland dat die nog steeds lessen geven in hetgeen ze 40 jaar geleden eens geleerd hebben maar dat vind ik niet meer kunnen. Als je in de vakbladen leest dan zie je dat er soms toch wel wat veranderd is en dan ook mbt trainingsopbouw, spierwerking etc. Dus, tot welke leeftijd gaan jullie door Cool

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:38

Ik hoop dat ik je goed begrijp. Maar je bedoelt denk ik dat je het niet vindt kunnen, trainers die al 40 jaar op de zelfde manier les geven en zelf nooit meer wat bij hebben geleerd? Die zie ik eigenlijk niet in de western sport.
Oke het is voor hier natuurlijk ook nog een echt jonge sport en de oud gedienden, typische mannetjes met alpino petje op, zitten over het algemeen in de dressuur en springsport. Dan denk ik ook wel eens jeeeee kan dat nog wel, maar als je dan naar de opmerkingen luistert en er komt gewoon zinnige tekst uit de mond van deze mensen dan is er niks aan de hand.

Soms denk ik ook “jee waar hebben ze dat fosiel gevonden” maar dat hoeft dan totaal niet te slaan op de leeftijd van de persoon die les staat te geven.

Dus ik denk dat wat je bedoelt te zeggen niks met leeftijd te maken heeft.
Het heeft veel meer te maken met het feit of trainers zelf nog getraind worden en zich interesseren voor nieuwe ontwikkelingen. Ook moeten ze onderscheid kunnen maken tussen nieuw en goed. Want niet alle vernieuwing is verbetering. Kijk maar eens naar alle ellende die onstaan is in de Pleasure, draf zonder takt, galop waar de tranen je van in de ogen springen, Pleasure paarden die totaal in de vernieling worden gereden en ook hoe veel paarden er naar zijn grootje worden gereden in de dressuur omdat plots laag instellen de trend werd terwijl bijna niemand daar echt goed mee om kan gaan.

Ik vind dat een trainer van boven de 60 eigenlijk makkelijk moet kunnen als hij maar open staat voor alle veranderingen die ten goede komen aan het paard en mee gaat met de tijd. Dit is minder erg dan een “snotneus” die denkt de wijsheid in pacht te hebben en niks meer bij hoeft te leren. Die zie ik jammer genoeg veel meer dan trainers op leeftijd die totaal uit de tijd zijn.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:44

helemaal mee eens ...amen!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 12:03

Hier in de buurt loopt er 1 rond Lachen Die loopt er ook echt bij te preken. Maar er zijn ook nog steeds onderzoeken geweest naar bv hoe werkt een spier en dat soort dingen. Vaak als iemand de bladen e.d. niet bijhoudt wordt dit soort info nogal eens gemist. Maar het onderwerp was op een ander gebied ook nog wat luchtiger bedoeld Knipoog Tot welke leeftijd rijd jij nog door? Ik houd het er altijd maar op dat de oudste deelneemster aan de O.S. iets van 76 is geweest ofzo maar das ook al pittig hoor.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:11

Ik heb vorig jaar ofzo een link naar een krantenartikel in Amerika geplaatst over een vrouw van 103 die nog elke dag paard reed. 'k Weet niet of ze nog leeft, maar toen had ze een meisjesruiterkamp waar rijke amerikaanse kindertjes vanuit heel amerka naar toe kwamen om daar wat te leren. Ze stond érg goed bekend...
Ze liet in dat stuk weten dat ze wel gestopt was met het zadelmak maken van jonge paarden... dat had ze tot haar 94ste ofzo nog gedaan, maar was er toen een keer afgevallen en had het één en ander gebroken, dus dat deed ze maar niet meer...
Ik ben al blij als ik het tot m'n 60e ofzo kan volhouden!! Ik wil rijden zolang ik dat kan en het verantwoord is...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:23

Ik vind oudere ruiters al helemaal geen probleem, voor oudere trainers die absoluut niet open staan voor de nieuwere ontwikkelingen, zou ik persoonlijk niet naar toe gaan.

Waar ik meer moeite mee heb zijn hele oude jury-leden. Het type fossiel dat weinig of niets meer ziet en de concentratie niet meer kan opbrengen om een dag mensen te jureren. Dat vind ik wel hinderlijk.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:46

Het gaat mij niet om de leeftijd maar om de kennis die ze kunnen uitdragen. Het snel inzicht krijgen in het trainingsniveau van het paard en de vaardigheden van de bijbehorende ruiter. Het kunnen wisselen van trainingsstijlen die dát paard en díe ruiter op dát moment nodig hebben.
De opbouw in een les zodat je paard en ruiter na een uur werken kunt laten eindigen met een goed gevoel en toch voldoende 'huiswerk' om verder aan te werken.


Gisela schreef:
Waar ik meer moeite mee heb zijn hele oude jury-leden. Het type fossiel"...

Ja daar heb ik er ook al een paar van meegemaakt. Ik vraag me wel eens af hoe de AQHA de jury's selekteert mbt de 'hoogte' van de wedstrijd, want sommigen zie ik toch echt niet meer op een Worldshow staan Haha! . Zou je bijv. A- en B-klasse jury's hebben Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 13:08

Juryleden ja, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Maar ik neem aan dat die toch ook wel verplicht moeten bijscholen? Oude(re) ruiters en trainers heb ik in principe helemaal niks tegen mits ze maar met de tijd meegaan.