Eigen paard.... dan pas echt leren rijden!!!???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Eigen paard.... dan pas echt leren rijden!!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 22:01

Ik heb 8 jaar lang vijf verzorg New Forestjes gehad en nog een tijdje gereden op een manege. Nu mijn eigen paardje (sinds 2,5 maand) maar ik merk dat ik eigenlijk rijd als een 'zoutzak'.

Heb nu twee privelessen gehad, maar het ging echt superberoerd. Terwijl op de manege daar nooit iets over gezegd werd. Ik voel me echt geen superruiter hoor, maar dat ik zo beroerd rij had ik nooit verwacht. Dus nu maar vanaf het begin af aan beginnen!!!

Wat zijn jullie ervaringen met de overgang van een verzorgpaard/ rijden op een manege naar een eigen paard. En hebben jullie nog tips voor een starter. Hihihihi.....

Groetjes Gerda


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:03

het klopt helemaal... Ik heb nu pas het gevoel dat ik leer rijden en met paarden om leer gaan, ondanks dat ik al vanaf mijn 4e rijd...

En tips voor een starter: Doorzetten.. met geduld en liefde kom je een heel eind... Lachen

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:05

zie bericht hieronder. ik was iets te ongeduldig Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 16-06-03 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:05

de overgang van de manegelessen naar privelessen waren voor mij de grootste shock. Ik heb zo'n beetje alles af moeten leren en daarna weer opnieuw moeten leren rijden en voorlopig ben ik daar nog lang niet klaar mee.

tip:
vooral doorzetten het is de moeite waard

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:13

Dat was bij mij absoluut ook. Ik rijd al vanaf mijn 6e maar in het jaar dat ik Marko heb, heb ik al veeeeel meer geleerd dan al die jaren op de manege

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:50

van sharir heb ik echt gigantisch veel geleerd
maar nu ik weer ben begonnen met lessen op manegepaarden, vind ik dat echt best wel moeilijk. die zitten weer anders, reageren weer anders, enz.
ik denk dat je écht leert rijden als je op veel verschillende paarden rijdt.
al is het ook wel fijn als je een vast paard heb wat je rijdt en dat je dan helemaal naar elkaar gaat staan zegmaar, dat je helemaal weet hoe hij reageert op iets en wat hij kan enz.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:02

Mij viel het me in het begin helemaal niet op.
Mijn houding was altijd recht enzo en ze waren daar wel streng op op de manege.
Wel ben ik toen ik mijn eigen paard kreeg veel zachter gaan rijden.
Ze reageerde overal zo makkelijk op en dat heb ik eigenlijk van haar overgenomen.
Ik heb dus een heleboel van haar geleert.

Toen ik daarna weer op een manegepaard stapte merkte ik wel dat die veel beter reageerde op de zachte hulpen die ik aan mijn paard had overgehouden dan op het getrek en geschop van anderen.
Hij liep netjes en redelijk aan de teugel, was zelfs onder controle te houden tijdens galop wat toch volgens anderen altijd moeilijk was bij hem.
Heb me zelfs ingeschreven voor een wedstrijdje met hem.

Dus het erop blijven zitten zal je wel leren op een manege, wat je moet doen op welk moment ook *theoretisch gezien dan* maar het aanvoelen van een paard en daar op reageren, wat ik dus beschouw als goed rijden, kan je eigenlijk pas echt leren op een paard die op zijn eigen benen naar je moet luisteren...en niet sukkelend achter de rest aan hobbelt Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:21

Strandrijden en er niet bij de eerste de beste bok naastliggen heb ik goed geleerd op manegepaarden Haha!. Ook het snel merken met wat voor paard je te maken hebt (heet of juist niet, kijkerig of dapper) en daar op anticiperen. Ik vind het een voordeel dat ik op heel veel verschillende paarden heb gereden.

Bij een eigen paard merk ik dat er vooral veel houding technische zaken zijn ingeslopen bij het manegerijden die er nu heel moeilijk uit te krijgen zijn. Zo moet ik bv echt erop letten dat ik goed blijf zitten in galop (wat wil je: op het strand hoef je niet rechtop te zitten en die knetterharde manegezadels nodigen ook niet uit tot lekker op je zitbeenknobbels zitten Tong uitsteken).

Vorig jaar hebben wij enige tijd een leasepaard gehad: toen merkte ik ook dat mijn idee van een voorwaarts paard toch iets anders was dan een werkelijk voorwaarts paard (als ik dan meereed met een manegeles dan ging ik 2 keer zo snel door de bak en nu lijkt het alsof de manegelessen zich in slow-motion afspelen).

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:46

apple ik heb weer juist het omgekeerde: op m'n eigen pony is er van alles ingeslopen, en met hem rij ik altijd buiten dus daar heb ik geleerd bij niet de eerste de beste bok te vallen Knipoog
en nu op de manege moet ik echt flink aan m'n zit werken.
maar het maakt misschien ook verschil op je groepslessen of privé rij. ik rij nu privé op manegepaarden.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 06:58

ik heb het idee dat ik door Nena ook beter ben gaan rijden, alleen doordat ik ook geen les meer had zijn er bij mij ook wat foutjes ingeslopen, die ik er nu weer met priveles uit aan het halen ben

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:31

Ik heb nog steeds geen eigen paard, maar op Duvel rijd ik wel zoals ik dat op een eigen paard ook zou doen. En op Estor deed ik dat ook.
Ik heb vooral erg veel geleerd van de privélessen en dat was dan dus wel op een verzorgpaard. Op manegepaarden rijd ik niet zoveel meer (eigenlijk nooit) maar ik rijd ook met Duvel nooit meer in een manegeles, omdat ik idd ook het gevoel heb dat die lessen zich in slowmotion afspelen, terwijl ik dan normaal lekker aan het rijden ben.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:31

Same here!
Ondanks dat ik er soms wel flink de balen in heb dat ik er achter ben dat gekomen dat ik nog een grote weg heb te gaan, wil ik een beetje goed gaan rijden, besef ik me wel dat ik ontzettend veel leer met een verzorgpony! En daar ben ik dan wel heel erg blij om Lachen

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:59

Ja, ik merk het ook. Ik rijd nu op een manege en mijn verzorgpony. En dan merk je echt dat het ook heel anders kan (en soms moet).

Let love shine so bright

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:35

De eerste lessen die ik had waren op paarden die vergelijkbaar waren met verzorgpaarden. Daarna ben ik gewoon zelf aan de slag gegaan met verzorgpaarden, later handelspaarden en daarna m'n eigen paarden. Heb zelf niet echt een shock meegemaakt qua paarden. Wel qua lessen. Op de huidige manege leer ik beter rijden.

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 10:12

Ik ga er ook zeker aan werken om goed te leren rijden. Een meisje op stal, die Jerom 2 dagen in de week gaat berijden, geeft mij ook wat beginners aanwijzigingen. Ik voel me echt af en toe voor banketstaaf staan. Dit omdat ik niet eens netjes meer een rondje over de hoefslag kan draven of een net voltetje kan rijden. Maar inderdaad: geduld is een schone zaak en met veel oefenen komt het vanzelf wel weer. Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat ik in de tijd dat ik mijn verzorgpony's had nooit dressuurlessen had gekregen of een andere vorm van les. Op de manege heb ik maar een stuk of 10 lessen gehad en die vrouw vond dat ik redelijk goed reed. NIET DUS. Dat is nu 2 jaar geleden en nu heb ik Jerom..... ik wil gewoon de basis goed beheersen en wat figuren met hem kunnen rijden. Dus dat wordt fanatiek oefenen!

Pas op!!! Wycke Fan Breuningswyck loopt los
Net B gestart...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:19

Ik denk dat het er meer vanaf hangt hoe je les krijgt, dan maakt het niet uit of je op een manege paard rondhobbelt of op een eigen paard.

Ik weet zeker dat er ook maneges zijn waar je goed les kan krijgen en waar de paarden niet afgestompt zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:26

als je een eigen paard hebt waar alleen jij op rijd, dan heb je veeeel meer de mogelijkheid om verder te komen, om hem zelf dingen te leren als schouderbinnenwaarts en andere oefeningen
als je een keer id week een paard rijd wat ook door andere word bereden zul je nooit zo snel leren als op je eigen paard
tuurlijk sluipen er wel fouten in , maar als alleen jij erop rijd, dan ga je ook zien (mits je goed les hebt!) en voelen waar je fouten zitten
wat ik wel belangrijk vind is dat je vaak op verschillende paarden rijd
daarmee ontwikkel je pas echt je rijkunsten en je gevoel!!!
als jij een paard wat alles al kent fatsoenlijk kan rijden is dat niet zo'n kunst, maar kun jij 10 totaal verschillende paarden helemaal naar je zin krijgen , dan kun je pas rijden
maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:03

oP zich ben ik het ermee eens dat je meer leert als je dagelijks op je eigen paard rijdt, maar aan de andere kant heb ik veel mensen meegemaakt die er zelf mee gaan rotzooien, dus daar schiet je dan ook niet echt mee op. Zo wordt er soms een eigen "rijstijl"ontwikkelt die niet helemaal correct is. Maar ik heb zelf inderdaad ook heeeeeeeel veel van mijn pony geleerd.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:19

Ik zeg altijd dat ik pas kan rijden sinds ik Dex heb. En dan niet zozeer omdat ik altijd op makkelijke paarden heb gereden (juist niet) maar omdat ze op de stal waar dex staat veel meer aandacht besteden aan het rijden met je benen en zit. En toen was dex niet van mij maar was het mijn verzorgpaard. Ik vind dus niet dat je per definitie pas echt leert rijden als je een eigen paard hebt, maar dat je dan wel vaak beter les krijgt (privelessen enz) En dan bedoel ik dat je meer aandacht krijgt dan wanneer is in groepslessen op een manege rijdt. En als je het zo bekijkt is dat natuurlijk logisch. Eigenlijk moet ik dus zeggen dat ik pas kan rijden sinds ik op die stal sta.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:31

haha ben het absoluut met je eens!! Op de manege's heb ik in principe geleerd hoe ik moet blijven zitten en welke kant ik op moet. Nu ik Gam heb leer ik écht rijden, d.w.z. dressuurmatig en alles wat er omheen hangt.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:36

Je leert snel bij als je veel verschillende paarden rijd.
niet van die afgestomte manege paarden, maar gewoon van alles wat.

Want rij je alleen maar op je eigen paard, leer je die misschien wel goed aanvoelen, maar het is juist de kunst om dat ook op andere paaren te kunnen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:46

ho ho, eerst het ene maar eens hoor... Knipoog

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:32

Bij mij was het ook een hele overgang om van manege naar eigen paard over te stapppen, ik heb echt het gevoel dat ik in die 6 jaar op een manege nog niet eens zoveel heb geleerd als 4 jaar op m'n eigen paardje!
Dus ik vind dat je op je eigen paard vaak echt leert rijden, ook omdat je dan precies weet hoe je paard op alles reageert en je er steeds hoger mee kunt komen, bij manege paarden kun je eidelijk met de ene wijken moet je het op de andere weer anders doen...tja, dan kom je niet echt snel verder.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:10

Ik heb dit bij mijn eigen ook gemerkt, maar merk het ook aan anderen. Ik heb een pony (niet echt een manegepony) en als ze daar op rijden ziet het er niet uit, al rijden ze al 7 jaar. Geef zelf een meisje les, rijdt nu een half jaar en gaat echt goed met haar. Laat haar veel zelf uitzoeken en leer haar te bedenken waarom een pony een bepaalde reactie heeft. Die manegefiuren (niet alle hoop ik) rijden echt slecht. Ze slaan om niets en rijden alleen volgens de staandaart regels. Ze voelen een pony totaal niet aan. De houding is ook nog slecht. En houden hun handen heel laag en zagen om de pony in de krul te trekken. Helaas voor hun trapt mijn pony daar niet in en geeft ineens een hele harde ruk en dan vallen ze er al bijna af. Nogmaals dit geld natuurlijk niet voor iedereen maar wel voor die bij mij rijden!
mandy

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:15

Op de manege heb ik alleen de basis zeg maar geleerd..de figuren en doorzitten en lichtrijden maar verder niks..Toen ik een eigen paard kreeg leerde ik veel meer..en nu kan ik ook veel meer dan dat ik eerst kon.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers