zandkoliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

zandkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 15:06

onze paarden staan dag en nacht in de bak ze krijgen daar ook hun eten
nou hoorden wij dat ze kans hebben om zandkoliek te krijgen!!!
zo ja wat kan je hier aan doen om het te voorkomen???
groeten ingeborg

rijden met tantieme gaat het super


Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:12

Om te beginnen,kun je eens een mestonderzoek doen.Dat is heel simpel.Je neemt een doorzichtige plastic handschoen (zijn in bosjes te koop bij de drogist) en daar doe je een paar mestballen in (elk paard een eigen handschoen).Daar doe je een beetje water bij,zodat het dun wordt;eventueel beetje kneden en/of schudden.Daarna hang je hem een half uurtje op een rustig plekje.Het zand zakt nu naar onder.Als er meer dan 1 vingerkootje zand in zit,krijgt je paard te veel zand binnen.Vraag dan verder aan de DA wat te doen.Succes.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:37

daar heb je ontwormingmiddel voor waarbij je ook zandkoliek tegengaat. die hebben wij ook omdat onze pony overdag in het zand staan en 1ntje er koliek van had gekregen (niet zo erg maar toch)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:31

probeer het voer in een voerbak in de bak te zetten,zodat ze met eten geen extra onnodig zand binnenkrijgen.
en verder:ik voer lijnzaadolie door het voer van mijn pony,werkt namelijk zandafdrijvend,ik doe dat dus zeg maar preventief,tink heeft het namelijk ook ooit 1 keer gehad en ik ben erg voorzichtig geworden.
verder heb je bij de paardendrogist sand clear,is een spulletje wat ook de zand verdrijft,maar helaas lust mijn pony dat niet
kijk maar eens op www.paardendrogist.nl
Laatst bijgewerkt door sanderijn op 15-06-03 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:49

Het beste is niet in de bak zetten, maar je kunt kijken of ze echt zand binnen krijgen dmv het zandonderzoek (zie boven). In ieder geval geen eten geven in de bak! En als het niet anders kan, dan niet los op het zand maar op een plaat oid anders gaan ze ' schooien' in het zand voor de laatste sprietjes ed.
Mijn paard stond vorig jaar ook een aantal weken dag en nacht in de bak vanwege een verbouwing van de stal en is dus wel bijna doodgegaan aan zandkoliek! (zie profiel) Hij staat nu met een muilkorf om want zodra hij de kans krijgt gaat hij meteen weer zand 'slurpen'. Met muilkorf is er niks aan de hand.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 19:33

dankje wel allemaal we zullen van alles proberen ingeborg

rijden met tantieme gaat het super


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:19

Je kunt ook een paar keer per jaar een kuurtje SandClear oid geven. Dat geef je bij het eten, wordt in de maag een soort gelei die alle zand netjes mee naar buiten brengt.

* To Belg, or not to Belg *

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:08

Hoi hoi,
Kort terug heeft 1 van mijn beestjes zandkoliek gehad en dat is niet fijn en kost een hoop aan dierenarts kosten Tong uitsteken
Ik gaf zoiezo al lijnzaad/zonnebloem olie.
Maar ook zandweg/sandclear.Dit laatste heeft voor mijn skeetje het beste gewerkt.Op de emmer(a 40 euro ongeveer) staat precies hoe en waneer je het moet gebruiken.Hij is nu zoveel mooier en zit veel lekkerder in zijn vel ni hij zandweg krijgt.Ik zou het gaan geven als ik jou was.Het gaat gewoon door het voer heen en is een poeder dus heel gemakkelijk.Daarnaast welke dagen je het niet hoeft te geven gewoon af en toe wat lijnzaad.Gewoon te halen in de winkels voor paardenvoer of ruiterzaak.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Pova, Tantejeanne en 31 bezoekers