Te laat beginnen met inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Te laat beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 21:16

Het is nu al zo vaak gezegd... te vroeg beginnen met inrijden doet dit, is slecht voor dat, maar wat vinden jullie nu echt TE LAAT om te beginnen met je paard? Het is misschien een dom vraagje, maar ik denk dat ieder daar zo zijn eigen opvattingen over heeft.

Ben benieuwd!

Groetjes Denise.


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:25

welke leeftijd versta jij onder te laat?
ik heb niet het idee dat je te laat kan beginnen met het inrijden van een paard.
volgens mij is het juist beter om het paard eerst wat ouder te laten worden, want nu komt het paard eigenlijk in de puberteit, en moet het ook beginnen met het rijden.
volgens mij maakt dat het dubbel zo moeilijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:28

Te laat inrijden bestaat niet. Wat noem jij te laat? Denk je dat een paard soepeler is als je jonger begint?
In de dressuur is er toch geen limiet wat leeftijd betreft voor bepaalde klassen? Ja, naar onder wel maar naar boven niet?

Ik denk dat je soeplesse er ook later in kunt trainen. Waar je met een paard met een sterk character wel tegenaan kunt lopen is dat hij met je gaat knokken. En een volwassen paard die niet meeleeft, is een flink gewicht wat je tegen je hebt. Jongere paarden zijn sneller te overbluffen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-06-03 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:28

Zolang je wat met je paardje doet (behalve rijden) kan het geen kwaad. Ikken een fokmerrie die pas op haar 20e is ingereden. het kost misschien iets meer tijd, maar zolang ze maar in handen zijn vanmensen en geen nare ervaringen opdoen kan het geen kwaad.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 21:31

vamp schreef:
welke leeftijd versta jij onder te laat?
ik heb niet het idee dat je te laat kan beginnen met het inrijden van een paard.


Juist dat vroeg ik me dus ook af!! Wat te laat nu dan was. Er was een vrouwtje en die begon te vertellen tegen mij dat er mensen waren die een paard hadden en dat 5 jaar veel te laat was om te beginnen, want dan had de rug zich niet aan kunnen passen aan het zadel, hadden ze allemaal streken verzonnen, te oud om te leren, bla ba bla...

Vond het al zo raar klinken... denk dat je dan beter niet kunt beginnen met inrijden dan te vroeg.

Groetjes Denise.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:44

ik heb ruim anderhalf jaar geleden een ex fok merrie gekocht voor mijn kids.
Ze was toen 7 jaar oud en niet ingereden.
Hier en daar zijn we wat problemen tegen gekomen, zoals het bit, dat moest ze dus echt niet. Na 3 maanden lijmen en slijmen, even een keer doorgedrukt en na 10 keer bit in en uit, was het goed.

Ze is wat heet van karakter, dat is wel eens een probleem, maar dat zou als 3 jarige ook een probleem zijn geweest.

Momenteel is ze B dressuur met 10 winstpunten, gaat zonder problemen mee op concours.

Nee, ik zou niet echt weten wat het probleem is, als je ze laat gaat rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:48

Te laat bestaat niet.
Kort maar krachtig, meer kan ik er niet van zeggen Lachen

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:08

een paard van 2 kun je nog wel beleren, maar dan kun je er niet vanuit gaan dat dat net zo gaat als een paard van 3
en een ouder paard leert ook langzamer

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:11

ik heb jaaaaren geleden een shetlandpony van 31 ingereden en daarna een pony van 14.....
Je kunt wel wat meer weerstant verwachten op latere leeftijd.
Een paard dat achter is in de groei, zou ik zowiezo pas met 5 of zo inrijden, eerst tijd geven om bij te komen en uit te groeien!

Eh ik hoop toch niet dat jij een tweejarige in gaat rijden?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:24

Er zit denk ik een groot verschil in je gebruiksdoel. Als jij gewoon fijn bosritjes wilt rijden boeit het niet zoveel, maar als je een paard naar de Grand Prix wilt opleiden moet je echt wel wat eerder beginnen als met 5! Het is voor een ouder paard veel moeilijker om dingen aan te leren. Ze begrijpen het minder snel, en hun lijf is er niet op voorbereid. Spieren die ze nooit hebben hoeven gebruiken wordt nu ineens aangezeten. Op eigen benen leren lopen, gewoon heel simpel dat je hem naar buiten kunt omstellen en dan gewoon rechtdoor blijven lopen, dat is helemaal niet belastend en kun je met iedere 3-jarige doen. Hoeveel paarden van 10 of 12 zijn er wel niet waar al een halve trucendoos opzit maar die dat soort triviale dingen niet eens kunnen omdat dat simpelweg nooit gedaan is? Van goed trainen wordt een paard ook sterker. Niet teveel trutten met die dieren, gewoon goed rijden!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:55

Darmoor is op 7 jarige leeftijd ingereden (was wel als 3 jarige zadelmak gemaakt, maar daarna weer de wei op gegaan) en toch pakt ze nieuwe dingen heel makkelijk op, maar het is waar wat Zep zegt, het heeft even geduurd voor dat ze normaal op eigen benen kon staan.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:00

ik heb het idee dat als je echt laat begint met inrijden je paard het mischien minder snel oppakt?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:16

Als je met inrijden bedoelt 'erop zitten' dan kan je er nooit te laat mee beginning. Hoe makkelijk het gaat zijn en hoe goed het eindresultaat zal worden ligt er wel aan wat er voor die tijd met het paard gedaan is.
Is hij zo achter de dijk vandaangeplukt en moet 'ie nog leren meelopen, dan heb je er een hele kluif aan.
Is er echter mee gewandeld, gemend, gelongeerd of wat dan ook, dan zal het makkelijker verlopen. Een volwassen paard staat steviger in z'n schoenen, die kan je niet overbluffen - maar als het goede ervaringen heeft met mensen dan hoeven er geen problemen te zijn.

Ik koop liever een paard dat op z'n 5de is ingereden als 1 waar ze met 2-en-een-half, 3 jaar al opzaten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:19

YouKwnowWho schreef:
want dan had de rug zich niet aan kunnen passen aan het zadel


Huh? Dat is zowieso niet de bedoeling, het zadel moet juist goed passen aan de vorm van de rug! En liever een zadel-met-ruiter op volgroeide rugspieren als op die van een uit de kluiten gewassen twenter.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:42

bij te laat ga ik denken aan een jaar of 30 Knipoog
ik bedoel, ik denk dat het te laat is als het paard te oud is om gereden te worden.
dat vind ik tenminste Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 00:58

Het duurt wel degelijk veel langer, en het gaat lang niet altijd goed, als je een paard na zijn 5e voor het eerst met een ruiter rond wilt gaan sturen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:24

Natasha schreef:
Het duurt wel degelijk veel langer, en het gaat lang niet altijd goed, als je een paard na zijn 5e voor het eerst met een ruiter rond wilt gaan sturen.


Volgens mij is het gewoon een kwestie van gemakzucht. Op zijn 3e jaar gaat het inrijden makkelijker als een 5 jarige. Als ik kijk naar mijn vorige paard, die begon met 5 jaar aardig praatjes te krijgen en zijn grenzen te verkennen. Ik moet er niet aan denken dat ik hem toen in had moeten rijden. Op zijn derde was het makkelijker.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:38

mijn merrie is op haar 5e ingereden, zonder problemen. Ik heb haar gekocht nadat ze ongeveer een half jar zadelmak was en ook ik ervaar geen schokkende problemen. Tis wat makkelijker opbouwen met een 5 jarige, dan met een 3 jarige, alles gaat nou eenmaal wat sneller, het lichaam is tenslotte al volwassen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 80 bezoekers