info over Eva-virus gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

info over Eva-virus gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 19:47

Lanna kreeg vandaag weer opnieuw koorts. Nu ook met erg dikke benen.
Diagnose: Eva-virus. Veel paarden in de omgeving schijnen het te hebben.

graag info over dit virus en ziekteverloop!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:33

daar loop ik ook al een poosje naar te zoeken,
maar kan ook niets vinden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 20:56

nou ik heb inmiddels het een en ander gevonden. Het is een ziekte die door hengsten kan worden overgebracht (het zaad schijnt ook als ze zelf niet meer ziek zijn het virus te blijven bevatten). Voor het overige wordt het virus via de lucht of via neusvocht overgebracht. Je paard kan dus door dekking, inseminatie of door direct contact van neusvocht of de lucht ziek worden (Bij Lanna is het dus het laatste, want de dekking is 13 maanden geleden). Hengsten blijven dragers, ruinen en merries en niet-sexueel rijpe hengstveulens ook niet.

De symptomen verschillen nog al...

koorts, sloomheid, depressie, dikke benen, gelige ogen, neusvocht, hoesten, niet willen eten, pijn kunnen allemaal symptomen zijn, maar komen niet allemaal voor. Bij sommige paarden verloopt de infectie zeer licht (die worden zelfs niet clinisch ziek), bij andere is het erger. Drachtige merries kunnen aborteren, jonge veulens kunnen doodgaan aan de secundaire infecties. Incubatietijd varieert van 2 dagen tot gemiddeld 7 dagen.

Er is geen behandeling tegen het virus zelf, behandeling bestaat uit antibioticum en koortswerende middelen. Het paard moet de infectie zelf te lijf gaan. Het schijnt zelden fataal af te lopen...het grootste gevaar is de secundaire infectie. De koorts houdt volgens de artikelen zo'n 5 dagen aan, maar voor de paarden weer een beetje opgeknapt zijn, gaan er bij de paarden die het erg hebben gauw een paar weken overheen.

B'elanna heeft het behoorlijk te pakken. Maar ze blijft gelukkig eten. Ze staat op advies van de veearts nu ook 's nachts op de wei. Ik heb de indruk dat ze zich daar wel wat prettiger bij voelt. Wizkid en Seven (de pony die naast Lanna staat) hebben nog steeds niets wat op de ziekte lijkt.

Morgen om 16.30 komt de veearts weer om weer peniciline te spuiten en te kijken hoe het gaat.

wat ik graag wil weten is hoe de ziekte verloopt verder?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:07

Het Eva -virus zegt me niets. Maar misschien heeft mijn paard dit wel gehad 4 jaar geleden. Toen heeft hij twee weken over de 40 graden koorts gehad en mega dikke benen. Zijn benen waren zo dik dat hij niet meer gewoon kon lopen. Onder zijn buik had hij ook enorme bulten, meer plakaten. Hij at ook niet meer en was echt een heel zielig vogeltje, een ik ook van de zorgen. De VA is twee weken lang twee keer per dag geweest om koortsremmers en pijnstillers te spuiten. Tot op de dag van vandaag weet niemand, Utrecht, Emmeloord eigen VA niet wat het is geweest. Ik heb uitgebreid bloedonderzoek laten doen, toen a 1200,- gulden(slik). We vermoeden dat het een allergische reactie op Ventipulmin is geweest. Het drama begon nl. met een onschuldig hoestje, welliswaar van de een op de andere dag. Mijn paard hoestte en hoest nooit! Uiteindelijk is het na twee weken over gegaan. Gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden. Wil je me als je nog meer over het ziekte verloop me op de hoogte houden? Ik zou nl. toch willen weten wat het toen geweest is.

Strekte met je paard, UniferB

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 22:43

Op verzoek, en omdat er niets over het EVA-virus op bokt of Nederlandse internetsites staat beschrijf ik hier het ziekteverloop tot nu toe... Voor als andere mensen informatie zoeken....

Bedenkt wel: het virus kan verschillende symptomen hebben en B'elanna heeft het in een vrij ernstige variant....

donderdag: suffig, duidelijk niet lekker, temperatuur 40.3 en een uur later 40.6 (veearts spuit peniciline en koortsremmer).
vrijdag: zelfde symptomen, temperatuur 's ochtends nog steeds ruim veertig (veearts spuit peniciline en koortsremmer)
zaterdag: koorts gezakt naar 38.6, ze ziet er weer aardig goed uit. Peniciline gespoten en weer in de wei (mede ook vanwege haar veulen).
zaterdagavond: koorts 38.9, in overleg met veearts rustig laten staan.
zondagochtend: koorts 38,5 (of ,6 weet ik niet meer) peniciline gespoten en in de wei gezet.
zondagmiddag 15.00 uur, gigantisch dikke benen, moeilijk lopen, weer helemaal suffig en 39,6 koorts. Algemene indruk: doodziek. Veearts weer gekomen. Diagnose Eva-virus (gelige ogen ook geconstateerd). Veearts spuit andere soort peniciline en weer koortsremmer. Peniciline vooral ter voorkoming van secundaire infecties. Koortsremmer zodat ze zich iets beter voelt. Morgen komt hij langs voor hetzelfde recept. Er is geen behandeling tegen het virus zelf...ze moet dat zelf overwinnen. Veearts geeft bovendien aan dat ze veel zieke paarden hebben met dezelfde ziekte. Veel zijn er binnen drie dagen bovenop zegt hij, een paar hebben complicaties gekregen (o.a. last van ontstoken ogen)...

gedurende de hele periode heeft ze goed gegeten, zowel brok als hooi. Haar veulen heeft niets. Twee paarden in de stal maken de verschijnselen van een milde griep door (hoesten, suffig, 39 graden koorts). Deze paarden zijn al weer opgeknapt. Volgens de veearts hebben ze hetzelfde gehad, alleen niet zo erg.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 12:36

schop

iemand enige ervaring met het verloop van deze ziekte? En hoelang Lanna besmettelijk blijft, kortom hoeveel risico Wizkid (veulen van Lanna) loopt en de andere paarden van de stal. De info op internet geeft hier weinig over aan.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:07


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 21:09


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 21:20

update symptomen:
vandaag maandagmiddag was de temperatuur weer gezakt naar 38.2. Ze zag er beduidend beter uit en haar benen waren iets dunner.
Ze heeft op aanraden van de veearts de hele dag en nacht buiten gestaan.

Vandaag nog een keer koortsremmer en peniciline gespoten. Morgen moet ik zelf nog een keer peniciline toedienen. Als de koorts dan weer toeneemt moet ik bellen.

Het gaat gelukkig de goede kant op. Haha! Haha! Haha!
Wizkid (veulen) en Seven (pony van mijn vriendin die zonder Lanna niet in de stal wil achterblijven) hebben nog steeds geem symptomen.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:39


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 22:50

hoopvol die informatie over infecteren van het ongeboren veulen (NOT). Gelukkig heeft Lanna 6 weken gewacht met geinfecteerd worden, anders was Wiz nu dood geweest als ik dat zo lees...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 20:20

wederom een update... dinsdag vandaag.
het is wel een raar verlopende ziekte hoor...
Gistermiddag 38,2 graden, vandaag rond dezelfde tijd 39,5.
Hij lijkt alsof de koorts in golven komt, maar steeds minder hoog qua temperatuur. Veearts weer gebeld, moet morgen de ochtendtemperatuur doorgeven.

Voor het overige lijkt ze toch wel aan het opknappen...ze loopt redelijk relaxed te grazen, de dikke benen zijn weg, ze kijkt weer iets alerter. Kortom het is echt een heel raar ziekteverloop.