dikke benen en diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

dikke benen en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:33

Ik verzorg een paard en die heeft sinds gisteren dikke achterbenen en diarree.

Ze (ook mijn paard) staan sinds een maand op de wei. In het begin (2 weken) heb ik het rustig opgebouwd. Begonnen met een uurtje. Ze een stukje kaal laten eten en steeds een reepje hoog in bloei zijnde gras erbij.

Nu staat ze plots met dikke benen en diarree. Mijn paard heeft hier geen last van. Dikke benen is niet iets wat ze ooit heeft gehad.

We hebben haar nu 2 dagen niet meer op de wei gehad.

Kan dit van het gras zijn, ook na pas een maand? Heerst er soms een zomervirusje?

Wat geven jullie bij diarree? Ik zelf dacht geen brok meer en alleen oud hooi en een liksteen.

Stel dat het een worminfectie is, gaat dit ook gepaard met dikke benen? (paard is een maand geleden ontwormd)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:55

Tjah... die diarree.. is dat echt waterig? Of gewoon net als een koeievlaai ?
Kan best door het gras komen... die van mij heeft dat iedere zomer weer als ze dag en nacht de wei in gaat, terwijl ze op een aardig kale wei loopt.. gaat na een tijdje weer over..
Terwijl de shet die erbij loopt nergens last van heeft...

Maar als het echt heel waterig is, dan is het denk ik niet goed...

Geen idee waar die dikke benen van zouden kunnen komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:51

Gelukkig niet waterig, maar koeievlaai. Na 2 dagen van de wei af, nog niet over.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:51

Met dit weer, regen zon regen zon, groeit het gras snel en is het lekker eiwitrijk. Mijn paard heeft een tijdje geleden ook een maand met dikke achterbenen gestaan van het gras. Ze had daarvoor ook nog nooit dikke benen gehad.
Krijgt het paard kuilgras? Zo ja, dan moet je daar toch ook mee stoppen.
Benen afspuiten en lekker aan de hand mee stappen (of onder de man kan ook) en langzaam aan opbouwen. Het kan dus wel ff duren.
Zolang je paard maar niet kreupel loopt zal het zo'n vaart niet lopen het is maar vocht. (I know, erg vervelend.. maar niets aan te doen)
En de diarree kan ook van de hitte zijn. De mijne heeft ook dagen dat het net koeievla is (net op de trailer nog).
Gewoon opletten dat ze goed blijft drinken en dat de diarree niet te lang aanhoudt.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:33

[itp]info over Eva-virus gevraagd! lees dat even goed door!!!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:48

Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar goed.... u never know.
Verder zou ik me niet al te ongerust maken, en mocht je het niet vertrouwen gewoon even de dierenarts bellen.
Ik moest trouwens van mij DA haar temperatuur opmeten. Ze mag namelijk geen verhoging of koorts hebben (maar dat is natuurlijk logisch!)
Mocht dit wel het geval zijn dan moest ik direct weer bellen.
Dat zou ik als eerste dan even doen.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:36

Hoi Russel,

Mijn pony staat het gehele jaar buiten en zomers dag en nacht (in de winter 's nachts binnen) en zodra ik haar de eerste dagen dag en nacht buiten zet, pas geleden dus, kreeg ze ook wat dunnere ontlasting. Dit is bij haar heel normaal, er zitten ook wat meer voedingsstoffen en eiwitten in het gras nu. Als hij 's avonds binnen staat is het het beste denk ik om hem wat droger hooi/harder kuilgras te geven niet van dat zachte vochtige kuil (en ik denk dat ie van de eiwitten in het gras ook wat dikkere benen heeft gekregen).
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:06

Ze staat voorlopig niet op de wei. De diarree is over, maar de dikke benen zijn nog steeds. Verbetering is er in iedergeval.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:42

gelukkig!
groetjes Celeste Lachen