paard laten rijden door anderen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

paard laten rijden door anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 15:35

niet dat ik m'n pony door n ander laat rijden ofzo kben gwoon nieuwsgierig, persoonlijk vind ik dat je je paard/pony zelf moet rijden en zelf problemen oplossen. maar wat vinden jullie ervan dat mensen hun paard/pony door anderen laten rijden om zelf beter te presteren op wedstrijd

[Edit] titel [/edit]

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:21

Soms kan het een oplossing zijn, als je pony iets moet leren oid waar je zelf niet erg ervaren in bent, kan het handig zijn als een ander het je pony leert. Groen en groen is vaak een slechte combi.
Ik heb ook iemand gekend die heel bang was zelf en een erg onzeker pony had, toen heb ik ook een tijdje die pony gereden zodat die eerst wat meer vertrouwen in mensen kreeg.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:25

ik rij regelmatig op de pony van me zusje

maar ken ook een meisje die bijna iedere les de instructrice erop rijden laat
dat zou ik niet doen, ja behalve als je in een hele grote dip zit ofzo
hangt gewoon heel erg van de opstandigeheden af

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 16:29

daar ben ik het wel mee eens als je iets zelf op moet lossen is goed maar je moet het wel kunnen als je het niet kan gaat het fout das waar maar ik ben er echt tegen dat mensen hun paard/pony door iemand laten rijden zodat ze op wedstrijden beter presteren puur om hun eigen ego

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:23

Ik vindt dat het wel zou kunnen een ander op je paard laten rijden,maar ik zou dat zelf denk ik ook niet doen..dat bv iemand hem berijdt voor mij voor wedstrijden,ik wil zelf graag het gevoel hebben van: ik heb dit gepresteerd samen met hem,..en niet een ander Tong uitsteken..maar hangt idd van de omstandigheden af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:38

Dat kan best af en toe een oplossing zijn als je helemaal vast zit. Ik denk alleen dat je het meeste leert als je zelf onder begeleiding de problemen leert op te lossen.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:01

Ik ben blij dat mensen dat doen, anders had k pech gehad!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:04

ik rij ook altijd zelf mijn pony,laat er nooit een ander op rijden (ja als ik les heb soms me lesgever) en mijn zus stapt welleens droog houd het ook mee op.
op het paard van me zus rijd me zus gelukkig ook weer alleen,ook niemand anders.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 14:09

ik rij m'n pony ook altijd zelf welleens als iemand het leuk vind mag die haar wel uitstaapen, in 3.5 jaar tijd heeft er nog maar in totaal 'n uurtje iemand anders op gezeten, dat was omdat 1 keer omdat ik niet sterk genoeg was en 2 keer omdat ik op mijn pony ziek was geworden, dus moest waar ik mee bezig was nog even afgemaakt worden

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:36

Op Pas en Naad vind ik t altijd moeilijk andere er op te laten rijden.... uitstappen okay maar echt rijden liever niet, bij Pas is dit ook nog niet gebeurd, bij Naad wel eens als ik op vakantie was of ziek was maar dat merktte ik dan dadelijk.

Mijn instructrice heeft wel een aantal x op Naad gereden, dat vond ik nooit een probleem, werd ze alleen maar beter van.

Nifty was in het begin zo erg dat ie niemand anders toe liet maar nu gelukkig wel, ze loopt nu zelfs af en toe gevorderde lesjes.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:50

Toen mijn zusje 8 was kreeg ze eerst les aan de longe van mij. En we wisselden steeds meer af toen ze beter begon te rijden. Toen zij hem helemaal ging rijden, toen was ze 10, reed ik hem nog wel eens om hem wat soepeler voor haar te krijgen, ze reed toen nog geen wedstrijden. De eerste paar wedstrijden heb ik nog wel eens de frissigheid eraf gereden maar al snel deed ze alles zelf. M'n zusje is nu 12 en redt zich nu prima alleen met de pony, elke dag naar de manege, zelf opzadelen en opstappen. Ik hoef op wedstrijd nu echt niet meer op die pony te gaan zitten, hij is zo gek als een tierelier bij mij, laatst werd ie helemaal geflipt draaide zo snel een rondje dat ik er bijna af vloog Bloos
Terwijl mijn zusje in een mooi handgalopje door in de inrijbak gaat. Haha!

Op mijn eigen pony laat ik liever niet iemand anders, dat werkt gewoon niet, ze draait helemaal door.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:01

ik ben er heel erg voor om zelf het probleem op te lossen. Uiteraard wel onderbegeleiding. Op het moment dat er iemand anders op je paard stapt is de situatie anders en is er misschien helemaal geen probleem meer. Dan lijkt het probleem opgelost, maar als je er zelf weer opstapt is hoogst ws het probleem weer terug.

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:26

K vind het af en toe wel beter als je iemand anders op je paard laat rijden, sommige probleme kunnen anderen dan toch beter oplossen, als je zelf de ervaring niet hebt.

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:43

als je een paard koopt vind ik dat je er zelf helemaal voor moet gaan,
en voor mijn gevoel presteer je beter als je hem of haar zelf traint, je krijgt een band en je voelt mekaar beter aan...
ik zou het dus niet zo snel doen.
en heb je al problemen met rijden... neem een goede instructrise aan de hand en trainen! Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:27

Ik zal binnenkort ook een paard bijrijden, waarvan de eigenaresse zelf minder rijd dan ik zelf (tjah klinkt weer lekker ego, maar dat is wat haar instructrice zei en ook in de rijervaring zitten diverse jaartjes verschil)
Maar dan zal ik het paard een beetje doorrijden. Het is niet zo dat zij er puur van wil profiteren, maar ze had nu iemand die voor haar reed, die gewoon slecht reed. Een echte recreatierijder!!
Voordeel voor haar is dat zodra het paard wat meer kan, kan zij ook makkelijker doorleren. En oke, bij sommige paarden kun je echt profiteren van alles wat hij kan. Dit paard is minder makkelijk. Rijd je er zelf niet naar, dan doet hij ook absoluut niet meer dan dat er gevraagd wordt!!

Lolaa

Berichten: 65
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:51

Ik vind dat geen probleem hoor! Ik rij zelf mijn paarden altijd zo veel mogelijk zelf, problemen zullen we helaas samen moeten doen.. mijn paarden worden wel door andere mensen gereden, maar dat is meer als ik er zelf geen tijd voor heb. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:15

Beter dan er zelf aan gaan rotzooien als iets je niet lukt of je ergens niet genoeg verstand van hebt. Als je maar zeker weet dat je dan iemand kiest die het dan wél goed kan doen is het eigenlijk geen bezwaar vind ik.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 07:52

Ik wil niet dat een ander op m'n paarden rijd, maar heb liever dat iemand mij instructie geeft. Daarom heb ik ook gewoon elke week priveles met dressuur en elke week springles. Als iemand anders het voor mij moet doen leer ik er niet van. Ander probleem is dat je niet zomaar iemand op een paard kan zetten (althans, niet op die van mij). Iemand kan Z rijden, maar als die persoon daar is gekomen door ruk en trekwerk (ik ken helaas teveel personen), dan wil ik zo iemand absoluut niet op m'n paarden hebben.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:00

als ik weer es nie gaat met loulou springt mijn lesgeefmens er wel eens op. word loulou alleen maar beter van. en dan laat ze mij ook gelijk zien dat het niet aan het paard ligt dat het niet lukt, maar gewoon aan mij.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:21

psies Knipoog dat vind ik nog eens mentaliteit, toegeven dat je fout zit!
en dat ik goed ben Tong uitsteken:P:P:P
klasse!

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:04

Mijn lesgeefmens rijdt Rihjoka nu 1 keer in de week en soms een keer in de twee weken. Rihjoka zie je gewoon groeien in haar kunnen onder het zadel. Ik leer eer heel veel van om alleen al naar haar te kijken. Hiernaast krijg ik ook les van haar 1 keer in de week. De rest van de week doe ik mijn huiswerk. Ik vind het echt een meerwaarde hebben. Maar het ligt er gewoon aan wie je erop laat...

Romero

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: berlikum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:33

soms is het wel goed als er een ander voor je op rijd, mijn paardje is net beleerd en soms kon ik hem nog niet zo goed aan omdat hij zo super sterk is ( hij is 1.80!!!) en dan hielp het zeker wel als er wat een beter en sterker iemand op hem reed

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:23

Ik ben toch maar wat blij dat er mensen zijn die het goed vinden dat ik hun paard rijd en ermee start...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:22

ik denk dat het soms een uitkomst is om een ander op je paard te zetten
als je zelf iet6s absoluut niet opgelost krijgt, of ergens niet doorheen komt kan iemand met meer ervaring en kunde je paard er doorheen krijgen waarna je zelf leert hoe je dat moet doen, maar dus niet fouten maakt waardoor je paard verder in de knoop raakt

ook kan voor je instructie meerwaarde hebben als die bij een bepaald probleem eens erop gaat en aanvoelt hoe het precies aanvoelt , en hoe het het beste op te lossen is , zodat je daarna echt een oplossing krijgt die gericht is op jou en je paard en niet een standaard oplossing

horsefan
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 20:58

Ik vindt dat als je op een wedstrijd goed wil presenteren moet je hem ook zelf rijden.