toch rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 16:27

Zal ik toch weer gaan rijden...

Ik ben dus "bang". Het slaat helemaal nergens op en ik baal er van.
Ik rij al vanaf mn 8e. Heb op mn 15e eigen paardje gehad. Nooit bang geweest.
Toen ging ik een paardje verzorgen waar ik behoorlijk van af gevallen ben...en sinds dien ben ik bang Verward

Toen ben ik een ander paard gaan verzorgen. Dat paard was super braaf, maar ik was gewoon super bang. Dit is dus ook niets geworden.

Ik zat te denken om weer op een manege ofzo te beginnen... om mn angst te overwinnen, want "paarden" is mn hobby !!!
Er staat een ontzettend leuk (braaf) pony op een manege hier in de buurt. Daar heb ik toen der tijd wel eens op gereden. Misschien daar weer op beginnen?

Ik baal er van.. ik wil weer lekker rijden. Zeker als ik al jullie verhalen lees..en die leuke foto's zie .... Ik word er zo verdrietig van Huilen

Iemand tips? Advies?


Groetjes Linda

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:32

ik zou toch idd weer rijden gaan,op een manege beginnen een leuk braaf manege paardje.
wat je met je angst kan doen weet ik niet echt,maar ik denk dat andere bokkers je er wel mee kunnen helpen Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:02

Ik denk dat je iid weer bij de basis moet beginnen. Je moet eerst leren je eigen angst te overwinnen en hoe braaf het paard dan ook is, ik denk niet dat dat heel erg veel uitmaakt.
Succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:12

Na mijn laatste paard ben ik ook behoorlijk bang geweest, op de manege kwam ik ook nog eens op een paard terecht die me er gelijk afdonderde *nou ok na drie kwartier eerst gevochten te hebben*

Dus ik was er wel klaar mee.

Ik heb een paar keer op paarden van andere gereden en dat ging wel goed, maar bij de meeste had ik toch nog weleens iets van ...bbrrrrrr.
En nou heb ik dus mijn eigen paard, waar ik zo op stap en me eigenlijk geen zorgen bij maak.

Toch een soort van vertrouwen denk ik, en dat heb je bij het ene paard meteen en bij het andere helemaal niet, vooral als je een angstperiode hebt gehad.

Dus probeer dat paard te vinden *op manege of waar dan ook* en begin idd bij de basis op een paard waar je vertrouwen in hebt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:44

Ik denk dat het verstandig is om gewoon weer opnieuw te beginnen. Als je op een manege gaat lessen, vertel je instructeur dan over je angst. Hij of zij zal je dan vast goed kunnen begeleiden en wie weet heb jij over een tijdje ook weer plezier in het rijden.

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:13

Het is inderdaad slim, dat als je weer wilt beginnen, dat bij een manege te doen waar je instructeur van je angst afweet. Hij kan je dan op de meest betrouwbare paarden indelen, zodat je niet bang hoeft te zijn!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:21

Ik ben ook na een val bang geworden. Ik was gevallen en bewusteloos geweest, flink wat schaafwonden voor de rest viel het gelukkig wel mee. Ik heb 3 jaar niet gereden,was bang, en toen ben ik op een rustige manegepony gaan rijden. Eigenlijk gelijk toen ik er op ging zitten was de angst weg. Buiten rijden heb ik nog heel lang niet gedurfd en doe ik nog steeds niet op ieder paard, maar wel op mijn eigen paard!! Haha! Dus niet opgeven hoor als je het zo graag wilt dan komt het vast wel weer goed. Ik rijd nu ook weer op ieder paard (in de bak dan he)

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:52

ik ben dus ook 3 jaar geleden van 1 paard ofgevallen (durf op alle paarden behalve die...) ben er gister voor het eerst weer opgeklommen, uitstappen voor een vriendin, maar het is wat!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:19

Ik zou gewoon naar de manege gaan en de instructeur over je angst vertellen. Dan kan je op die rustige pony rijden en als je er op zit gaat je angst snel weer over. Succes! Lachen

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:29

Ik heb zelf ook een tijdje angst gehad nadat ik bijna een aanrijding had gehad op de openbare weg met een auto (op een paard wat volgens de eigenaar verkeersmak was)
Ik heb toen 1,5 maand niet gereden en toen ik er toen weer opstapte was ik ook erg bang, als het paard al harder begon adem te halen zat ik al te stressen. Ben toen bij ons naar de manege gegaan en heb de situatie uitgelegd, heb toen een braaf paard en priveles gehad. Vond vrij snel een nieuw bijrijdpaard en daar heb ik mijn vertrouwen weer op terug gekregen. Ik zou dus gewoon naar de manege gaan waar je het over hebt en op dat brave paard stappen. Je verhaal goed uitleggen en even een priveles nemen, heeft wonderen bij mij verricht!!
Hopelijk ben je snel weer over je angst heen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:34

Kijk of je een uurtje (of 2x een half uur) priveles kan krijgen van een goede instructeur die jou angsten begrijpt en je wilt helpen ze te overwinnen. Dus geen 'niet zeiken maar rijden' type!

Zoek dan een paardje uit waar je vertrouwen in hebt en maak vantevoren uitgebreid kennis in de stal. Succes ermee!

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:03

Ik heb er zelf ook last van gehad.
Priveles nemen op een manege.
Of een wel iets duurdere oplossing maar helpt wel .
Een week lang bijna elke dag (prive)les

Groetjes Anna

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:06

Als ik jou was zou ik wat lessen op de manege nemen, totdat je paarden weer vertrouwt. Dan komt dat allemaal wel een keer goed. Als je echt graag wil moet dat zeker lukken....

Een vriendin van me is laatst ook heel hard van een paard afgevallen. Ze vertrouwd mijn paard volledig en is laatst op die van mij gaan zitten. Ze had er helemaal geen schrik voor.

Dus ga op een paard zitten waar jij ook zeker vertrouwen in hebt anders lukt het niet en dan langzaamaan beginnen.

Heel veel succes!!!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 19:42

Nou ik ga dan inderdaad maar naar de manege toe... en dan maar eens kijken hoe het gaat. Ik zal de situatie uitleggen en de instructeur en waarschijnlijk eerst prive-les.

Toch is het wel raar he... nooit niet bang geweest. Ik rij al zo'n 16 jaar.

Bedankt allemaal!! Ik ga er volgende week zeker heen om af te spreken!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:51

Nou, succes ermee en laat even weten hoe het is gegaan!!

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 13:00

Ik zit nu nog ff te twijfelen waar / op welke manege ik zal gaan beginnen. Aan de ene kant weet ik een heel fijn paardje op manege in Enschede. MAAR een vriendin van mij rijdt op een manege in Haaksbergen.... een relatief grotere manege (profesioneler?) dan die in Enschede.

Ik ga vanavond ff naar de les kijken van mn vriendin in Haaksbergen...en dan ga ik wel ff beslissen waar ik wil gaan (proberen) rijden.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:21

Ik ben vanaf het begin (toen was ik 10) een bange ruiter geweest. Het is na een jaar of 5 op maneges helemaal overgegaan en ik stapte overal op, totdat ik werd gelanceerd en het paard over me heen sprong. Hierbij schampte hij mn rug en ik had een enorme paarse/zwarte plek. Auwauw! Boos! Dus ikke bang! Ik ben een tijdje gestopt met rijden, maar na 7 maanden weer begonnen maar de angst bleef. Na ruim een jaar gestopt omdat ik ging studeren en het geld was op... Maar het begon na 3 jaar af en toe een ritje weer te jeuken en ik ben weer bij een manege gaan rijden! Eerste keer was op de allerbraafste die ze hadden en ik heb 10 minuten zitten trillen van angst! Ze moesten zelfs het paard voor me vasthouden!! Haha! Maar aan het eind van het uur was ik weer helemaal verslaafd!! het heeft lang geduurd voor mijn angst weg was trouwens, en soms komt hij weer terug, maar het is absoluut de moeite waard! tegenwoordig hou ik van rengalopjes langs het strand, dat had ik 3 jaar geleden nooit gedurfd! Lachen