Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 15:35

Mijn pony heeft bij elk bid zijn tong erover.
Ik heb een enkel gebroken bid en een dubbel gebrokken bid .
en daar legt hij altijd zijn tong over dat is erg vervelent.
Bij de ruitersportwinkels zeggen ze allemaal een tonglepel aan het bid maar dat helpt ook niet bij die van mij .
Weet iemand misschien wat ik er dan tegen kan doen?


Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Belgiƫ, Gooik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:35

ik heb bij het zoeken op internet ook gevonden dat een tonglepel aan het bit een goede oplossing is, maar het kan misschien ook zijn dat u pony iets heeft aan de tanden, haken misschien. Best eens een paardentandarts raadplegen en de mond is laten controleren. het kan bijvoorbeeld zijn dat de haaktanden te scherp zijn.
veel succes nog en beterschap
greetz

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:14

heb je m wel goed in dan, knap paard die zijn tong over de tonglepel heen gooit, heb je je bit niet te laag hangen???? ik zou toch echt met een tonglepel rijden werkt perfect als je een goede hebt je hebt ook van die bitten met tonguitsparingen en met tonglepels eraan.

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:05

Ik heb ook goede ervaringen met de tonglepel aan het bit en hang hem misschien iets hoger in de mond

~~

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-03 16:36

mijn tonglepel hangt hoog genoeg allen past niet op mijn bid dat is vervelend hij is laatstbij de tantarts geweest en hij had veel haken aan zijn tanden er scherp maar hij doet het nu nog steeds wat moet ik nu doen?

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

MarLottie

Berichten: 5022
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: St Johannesga(FRL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:53

jah mijn verzorgpony bambino heeft ook vaak zijn tong over het bid.
is dit schadelijk voor de mond.
we hebben al veel verschillende bitten geprobeert maar ze blijft het doen.
en d manege is denk ik niet van plan door te zetten maar wat ik wil wteen is dat het scahdelijk voor de mond is

www.joureimage.nl mijn nieuwe bedrijf sind 1 mei Fotografie / Visagie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:55

Is niet schadelijk, maar een beetje lastig sturen en rijden. Je hebt ook bitten met een vaste tonglepel.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 21:41

weet iemand wie erg zo'n bid heeft dan , dan kan ik hem uitprobeeren

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:16

bit een gaatje hoger en een sperriem heel strak aan trekken, en dan telkens weer losses!?!?!??!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:55

Je schijnt ook leren riempjes te hebben met een uitsparing voor de tong erin. Het riempje gaat dan in zijn mond, met zijn tong door de uitsparing, en dan vast onder zijn kin. Ik heb ze nooit gezien en weet ook niet waar ze te koop zijn, maar ik kreeg de tip van iemand, omdat mijn paard er ook altijd last van had. Gelukkig mocht ik toen stang en trens in en had ik nergens last meer van.

~Turbohoof Solutions ~

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:02

een simpele en goedkope oplossing is een panty kousje,doe deze onder zijn bit en maak het onder zijn kin vast.Als je dit een paar weken doet kun je het weer zonder proberen.Grote kans dat hij het niet meer doet.
Zelf doe ik het nu ook voor de wgen en het werkt perfect.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:26

ik vin het echt heel knap dat je tonglepel niet om het beet heen past want die past om ieder bit heen. misschien moet je even in de ruitersport zaak vragen hoe je hem nou percies om moet doen, vergeet hem in ieder geval niet in heel heet water te leggen anders lukt het maar heel moeilijk, dan zou je m er makkelijk om moeten krijgen. dus ik zou er nog maar eens goed naar laten kijken, want die dingen werken echt heel goed hoor, het is eigenlijk weg gegooit geld vind ik zelf om zo'n duur bit te kopen of ijzeren tonglepel.

de lepel moet naar achteren in zijn mondwijzen en als je het een keer om hebt gedaan kan het niet meer mis eigenlijk.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:19

Oorzaak van tong over het bit kan ook zijn dat je aanleuning toch niet goed is (door een onrustige hand bv) - ik zou dus ook overleggen met m'n instructeur als ik jou was, omdat je het dan ws. rijtechnisch kunt oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:13

Je moet gewoon een pantykousje om zijn tong doen (enkele platte knoop) en dan onder zijn kin vastmaken. Wel eerts natmaken (met misschien een beetje olie.) Da's heel vriendelijk en die tong komt er van z/n leven niet overheen (wij hebben er zelf ook een meester in die de hele kar dan aan gort slaat.
BIj hem was het voor de kar ook echt niet op t elossen dus dan maar zo. met rijden deed hij het nooit bij mij (rijd verder nooit iemand op en was niet ingereden)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laarvv, SentiBot en 15 bezoekers