Roll back, gestapt of gesprongen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Roll back, gestapt of gesprongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 22:20

Ik had laatst een discussie over hoe een roll back eruit hoort te zien.
Moet je nou stoppen, en mogen de voorbenen enkele passen overstappen en dan weggaloperen (zoals bij een halve spin). Of moet je stoppen en in één sprong draaien en weggaloperen?
Dat laatste krijg ik in ieder geval niet gedaan van mijn paard.

In het regelboek kan ik niet terug vinden wat ze precies willen zien bij een roll back.

Wat denken/vinden jullie?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:22

Ik dacht dat het gewoon (heel snel) overstappen was en geen halve pirouette Tong uitsteken

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:37

Volgens mij behoort de rollback één vloeiende beweging te zijn dus zonder pasjes ertussen.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:16

Gisela schreef:
Volgens mij behoort de rollback één vloeiende beweging te zijn dus zonder pasjes ertussen.

Groetjes, Gisela

Klopt. Maar ik heb het nog maar weinig ruiters vloeiend zien doen. Meestal zitten er één of meer passen tussen en is het weggalopperen niet in de zelfde lijn als waar men vandaag kwam.
Dit is duidelijk één van de zwaardere (moeilijker) oefening van de reining.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:24

SM, ben het met je eens. De rollback vind ik dus ook eigenlijk onder gewaardeerd. Het behoort vanuit stilstand een beweging over de achterhand te zijn waarbij men met 1 galopsprong 180 graden terugkomt in het spoor waar men vandaan komt. Dit vraagt om een bijzonder elastisch paard met een buitengewoon goede 'motor'. Ben zelf erg gefocused op rollbacks en vind het dan ook prachtig als ik een paard zie die dat beheerst.

Groetjes, Gisela

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:40

Die van mij kan een goeie vloeiende rolback maken zoals hier boven beschreven, maar het kost hem veel energie en ik weet niet altijd het goeie knopje te vinden. Bovendien lukt het ook niet als hij er een turbo op heeft staan. Dus als alles mee zit doet hij het vloeiend. Ben blij te horen dat dat dus ook het goeie is, ik zelf twijfelde.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:11

Sugarmiss schreef:
Dit is duidelijk één van de zwaardere (moeilijker) oefening van de reining.


Ja, en daarom lukt het bij mij dus niet....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:50

Ik heb ooit een link gehad naar een site waar je filmpjes kon afspelen van Tod bergen. Hierin gaf hij een soort "tip van de week".
Daar was ook een filmpje bij van de perfecte rollback.
Alleen ik kan die link niet meer vinden Schijnheilig

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:49

Gisela schreef:
Het behoort vanuit stilstand een beweging over de achterhand te zijn waarbij men met 1 galopsprong 180 graden terugkomt in het spoor waar men vandaan komt. Dit vraagt om een bijzonder elastisch paard met een buitengewoon goede 'motor'.Gisela


hoi,

yep... zo hoort het ... maarja... DOE het maar eens Haha!
idd... bij Colinda krijg ik het ook niet voor elkaar...
Valt ook niet mee, ze moeten hun gewicht totaal kunnen dragen op hun achterhand... en als je dan een paardje hebt, wat bijv. al wat meer op de voorhand staat v. nature (het ''duikboot'' effect Clown ) kost het nog meer moeite...

Ik denk dat paarden zoals andalusiers, arabieren (die wat hoger zijn in de hals aanzet)hier misschien minder moeite mee hebben.. ?
Verward

groetjes

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:36

Misschien wel ja, mijn nrps - arabier doet het dus wel als de omstandigheden goed zijn. En onze QH lukt het inderdaad niet.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:23

JE moet wel eerst stoppen. Het kan als je eerst achteruit gaat maar dat hoeft niet. Volgensmij moet je paard wel overspringen als je het goed wil doen maar bij ons op les mogen ze gewoon stapjes doen als ze maar wel hun achterbenen laten staan

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:40

vera schreef:
Ik heb ooit een link gehad naar een site waar je filmpjes kon afspelen van Tod bergen. Hierin gaf hij een soort "tip van de week".
Daar was ook een filmpje bij van de perfecte rollback.
Alleen ik kan die link niet meer vinden Schijnheilig


http://www.horsecity.com/training/toddindex.shtml#

Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:44

Maar die van de rollback zit er niet (meer) bij .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:52

Volgens deze site moet je hem springen.

http://horsetraining.8k.com/rollback.html

En hier wordt onderscheid gemaakt tussen een Haunch turn en de rollback:

http://www.horsesaustralia.com.au/Roll%20backs.html

En helaas word ik hier ook niet veel wijzer uit:

http://www.rodeoqueenalliance.homestead ... backs.html

En hier wordt ook gezegd dat je hem moet springen:

http://www.performancehorse.com/feature ... ure=052002

You want it to be pretty and smooth. Ideally, a horse will roll back and never touch the ground with his front feet through the force of that turn, and sail right back into his slide tracks.

http://www.performancehorse.com/feature ... ure=052002

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:54

Duidelijk dus. maar naar mijn idee moet het springen maar met zijn achterbeen (binnen) blijven staan

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:05

In principe is iedereen het over over eens dat hij vanuit de beweging gesprongen moet worden.
Deze site http://www.horsesaustralia.com.au/Roll%20backs.html
is Australisch en daar kan dus een 'taal'verschil zijn ontstaan tussen wat de Amerikanen onder een Rollback verstaan en de Australiers een Haunch Turn noemen.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:58

Sugarmiss schreef:
In principe is iedereen het over over eens dat hij vanuit de beweging gesprongen moet worden.
Deze site http://www.horsesaustralia.com.au/Roll%20backs.html
is Australisch en daar kan dus een 'taal'verschil zijn ontstaan tussen wat de Amerikanen onder een Rollback verstaan en de Australiers een Haunch Turn noemen.


Dus het verschil tussen een working cowhorse draai en een reining draai Cool

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:01

Maar is dat verschil er dan niet in Amerika?? Of gebruiken ze dan de zelfde term, maar met een andere invulling per wedstrijdonderdeel??

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:40

Chantalleke schreef:
Duidelijk dus. maar naar mijn idee moet het springen maar met zijn achterbeen (binnen) blijven staan


Binnen achterbeen moet blijven staan Verward Verward Verward Hoe wil je dat je paard dat voor elkaar krijgt? Hij draait tenslotte naar buiten.

Je bent in de war met een spin denk ik

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:07

Als een paard een halve "sprong" maakt blijft het binnenachterbeen ook staan, dus ja, dat kan.... In principe blijven bijde achterbenen een halve draai staan, dan krijg je een sprong.
Zelf vind ik de 'halve spin' versie wat mooier, maar goed, wat er precies gevraagd wordt weet ik ook niet...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:56

Adrienne schreef:
Binnen achterbeen moet blijven staan Verward Verward Verward Hoe wil je dat je paard dat voor elkaar krijgt? Hij draait tenslotte naar buiten.

Je bent in de war met een spin denk ik


Ach binnenbeen buitenbeen Pling
binnen 1 seconde is het buitenbeen je binnenbeen Cool

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:20

Adrienne"]
[quote="Chantalleke schreef:
Duidelijk dus. maar naar mijn idee moet het springen maar met zijn achterbeen (binnen) blijven staan


Binnen achterbeen moet blijven staan Verward Verward Verward Hoe wil je dat je paard dat voor elkaar krijgt? Hij draait tenslotte naar buiten.

Je bent in de war met een spin denk ik
[/quote]

Huhm bene en beetje in de war. Je buitenbeen wordt vanzelf je binnen been Haha! Dromen ik sliep toen al

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:52

Oke, het is wel duidelijk dat een rollback gesprongen moet worden, kom ik bij het volgende probleem, hoe vertel ik dat mijn paard?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:40

verzameld achterwaarts, lichte stelling naar de kant waar je naar toe wil,in dit geval links. aan die kant je been er aan houden, als hij licht wordt in je handen en gaat 'zitten' je je been eraf, rechterteugel tegen de hals , linker teugel eraf duidelijk aanwijzen waar hij naar toe moet , niet zakken met je linkerhand, over je schouder kijken waar je naar toe gaat , als je paard een kwart draait je rechter been er aan, en dan vlot weg draven.

zo doe ik het Schijnheilig

als je paard dit snapt , hoef je niet meer achterwaarts te gaan, dat is alleen maar om hem op de achterhand te krijgen zodat je een sprong krijgt.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:31

PeppySan schreef:
Oke, het is wel duidelijk dat een rollback gesprongen moet worden, kom ik bij het volgende probleem, hoe vertel ik dat mijn paard?


In zijn oor fluisteren of een boek onder zijn kussen stoppen!! Clown Schijnheilig

Nee hoor Jos legty het helemaal piccobello uit *LOL*