wie kent allemaal de paint horse??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
rooz

Berichten: 685
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Haarlem

wie kent allemaal de paint horse??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 23:14

ik vroeg mij af wie er allemaal de paint horse kennen want ik ben echt helemaal gek op dat ras en wat vinden jullie van het ras?

Paar Nieuwe Foto's Op Mn Profiel Haha! Haha!


Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:15

Geef mij maar 'n quarter Tong uitsteken

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:23

Beide super!!!
Jammergenoeg heb ik geen van beide, maar wel een vuilnisbakpony Haha! , van boven de 30. Ik kan helaas geen 2 paarden betalen, en aangezien Loeki bij mij dood mag gaan, heb ik voorlopig (helaas) nog geen paint of quarter.
Je hebt er zelf geen, begrijp ik...
Ik zal LindavanVugt de URL van dit topic even geven, die heeft een paint en een paar quarters.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:36

IK ben ook meer voor een Quarter. Quarter mensen zeggen dat Paints in principe Quarters zijn met vlekken. Helaas kan ik dat niet vinden. Er is in het verleden bij de fokkerij teveel op kleur geselecteerd en het character een beetje vergeten. En dat is nog steeds zo. Niemand die ik ken die een paint heeft zal een gevlekte merrie zo snel door een breeding stock paint laten dekken. Alles wat belangrijk is, is dat het veulen vlekken heeft. En met het OLWS verhaal wordt ook niet altijd even professioneel omgegaan. Niet door de hengstenhouder, en ook niet door de fokker (als die er al van afweten) Een Lethal White veulen hoeft tegenwoordig NIET meer voor te komen.

Ik kan aan een paint niet altijd de vachttekening even mooi vinden. Vachttekeningen kunnen ook de illusie wekken dat de bouw van een paard anders is dan het in werkelijkheid is.

Het zijn en blijven hele aparte paarden. Als je het geluk hebt om een goed gebouwde Paint tegen het lijf te lopen waar het character ook nog van klopt en de vachttekening mooi is, heb je een lot uit de loterij.

Ik ben voor de rest erg blij met de Paint registry. Waar zou je anders met je crop-out quarters heen moeten? Haha!

Je suis Charlie.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:51

Paints zijn geen Quarters met vlekken, anders zou je een solid Paint ook moeten kunnen registreren als Quarter.
Ikzelf heb een Sorrel/Tobiano Paint en ik persoonlijk vind hem heel mooi, maar dat is het juist: smaken verschillen.
Voor zover ik weet verschillen de karakters van de Quarter en de Paint niet zoveel van elkaar.
Ik vind een Paint minstens net zo goed als een Quarter (en dan bedoel ik ook de breedingstocks) Er zijn momenteel gewoon nog niet zoveel Paints als Quarters in NL.
Als je graag een keer een Paint (of quarter) in het echt wil zien, dan kun je me pb-en en dan ben je altijd welkom Haha!

Afbeelding

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:54

Ik ken m ook! Mooie paardjes hoor!

Red de boom! Eet een Bever! Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:58

Cassidy schreef:
Het zijn en blijven hele aparte paarden. Als je het geluk hebt om een goed gebouwde Paint tegen het lijf te lopen waar het character ook nog van klopt en de vachttekening mooi is, heb je een lot uit de loterij.


Ik vind dit toch een beetje vreemd gezegd, ik neem aan dat er genoeg goed gebouwde Paints met een leuk karakter en leuke kleur zijn anders zijn er denk ik niet veel 'fans' van dit ras Verward

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:12

Volgens mij ligt het er ook aan welke tak van westernrijden je kiest. (of hoe moet ik dat zeggen).
In reining, cutting en working cowhorse zie maar heel weinig paints. Daar hebben de quarters de boventoon en dat is natuurlijk ook niet voor niks. Er zijn gewoon niet veel paints die daar geschikt voor zijn. In de reining zie je ze wel meer dan de koeien-rubrieken, maar ze blijven dan toch vaak achter op de quarters.
Of ben ik al te lang niet meer op wedstrijden geweest?? Lips are sealed dan heb ik niks gezegd.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:19

Misschien hebben ze liever quarters bij cutting omdat ie dan opvalt tussen de koeien Tong uitsteken
Het kan zijn er gewoon minder mensen die van bont houden, ik was eerst ook gek op bont, maar waarschijnlijk alleen maar omdat het 'anders' was. Ik ben er nu achter dat ik meer van '1-kleurige' paardjes houd.

Of misschien leveren de AQHA wedstrijden qua prijzengeld meer op

It never eats, it never sleeps, it never stops...

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:28

Voor mij doet kleur niet ter zake, ik vind bont (als het mooi getekent is) erg mooi, maar ook egale paarden vind ik erg mooi.
Tja, van dat bont tussen de koeien, dat vind ik wel een goeie!!! Haha! Haha! Haha!

En over prijzengeld weet ik niks, ik rijd geen wedstrijden. Maar misschien heb je wel gelijk!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:46

loekje schreef:
Tja, van dat bont tussen de koeien, dat vind ik wel een goeie!!! Haha! Haha! Haha!


Uiteraard is dat niet zo, want niet alle koeien zijn bont Tong uitsteken Ik weet ook niet of er werkelijk meer prijzengeld te verdienen is, want ik rijd geen wedstrijden, maar dat lijkt me wel de meest logische reden.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:04

Kais"]
[quote="Cassidy schreef:
Het zijn en blijven hele aparte paarden. Als je het geluk hebt om een goed gebouwde Paint tegen het lijf te lopen waar het character ook nog van klopt en de vachttekening mooi is, heb je een lot uit de loterij.


Ik vind dit toch een beetje vreemd gezegd, ik neem aan dat er genoeg goed gebouwde Paints met een leuk karakter en leuke kleur zijn anders zijn er denk ik niet veel 'fans' van dit ras Verward
[/quote]

Laat ik het anders formuleren: tegenwoordig heb je heel veel in Europa gefokte Paints (en hetzelfde geld voor Quarters). Wat er voorheen op transport werd gezet naar Europa was dat wat de Amerikanen kwijt wilden. En dat waren niet de beste paarden. Met deze paarden zijn wij gaan fokken. Dus de basis was niet goed. Intussen zijn er meer paarden (ook de betere) vanuit Amerika geimporteerd.

Er komen steeds meer Quarters en steeds meer Paints (import of eigen fok) . Maar toch is het percentage aan Quarters nog vele malen hoger dan Paints. En dan vraag ik me toch af waarom.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:06

Kais schreef:
Misschien hebben ze liever quarters bij cutting omdat ie dan opvalt tussen de koeien Tong uitsteken
Het kan zijn er gewoon minder mensen die van bont houden, ik was eerst ook gek op bont, maar waarschijnlijk alleen maar omdat het 'anders' was. Ik ben er nu achter dat ik meer van '1-kleurige' paardjes houd.

Of misschien leveren de AQHA wedstrijden qua prijzengeld meer op


De AQHA prijzengelden vallen in het niet bij de NRHA prijzengelden. En die wedstrijden zijn niet ras specifiek...al heb je een Haflinger kun je daar aan meedoen...

Je suis Charlie.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:08

Ach ja, we zijn ook maar wat aan het gissen...... Knipoog
maar we worden steeds wijzer!! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:14

LindavanVugt schreef:
Als je graag een keer een Paint (of quarter) in het echt wil zien, dan kun je me pb-en en dan ben je altijd welkom Haha!


We hebben een tiental Paints op stal staan (van de 67 paarden, grotendeels Quarters, tweejarige, jaarlingen en veulens incluis), waaronder twee Paint dekhengsten en vijf Quarter dekhengsten. Ik heb de mogelijkheid om zowel Quarters als Paints (merries en hengsten) van dichtbij te bekijken en met ze om te gaan. En omdat ik met beiden zo close om kan gaan gaat mijn voorkeur uit naar de Quarters. Ze zijn net wat makkelijker in omgang.

Je suis Charlie.

rooz

Berichten: 685
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 12:51

ik heb 1x in mijn leven een quarter gereden dus ik kan de quarter niet zo goed beoordelen maar ik zelf vind dus het karakter van de meeste paint's geweldig: gewillig, snel en wendbaar en dat vind ik helemaal geweldig maar hier in de buurt (haarlem) zijn er geen paint's te bekennen dus kan ik er ook geen verzorgen. En over die wedstrijden weet ik heel weinig (ik weet de onderdelen wel maar ik heb het nog nooit in het echt gezien wel gewoon een beetje zelf geoefend met de paarden maar daar houd het ook mee op) want in haarlem zijn volgens mij geen western wedstrijden en als die er wel zijn wil iemand mij dan even pb'en Haha!

Paar Nieuwe Foto's Op Mn Profiel Haha! Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:20

Cassidy"]
[quote="Kais"][quote="Cassidy schreef:
Het zijn en blijven hele aparte paarden. Als je het geluk hebt om een goed gebouwde Paint tegen het lijf te lopen waar het character ook nog van klopt en de vachttekening mooi is, heb je een lot uit de loterij.


Ik vind dit toch een beetje vreemd gezegd, ik neem aan dat er genoeg goed gebouwde Paints met een leuk karakter en leuke kleur zijn anders zijn er denk ik niet veel 'fans' van dit ras Verward
[/quote]

Laat ik het anders formuleren: tegenwoordig heb je heel veel in Europa gefokte Paints (en hetzelfde geld voor Quarters). Wat er voorheen op transport werd gezet naar Europa was dat wat de Amerikanen kwijt wilden. En dat waren niet de beste paarden. Met deze paarden zijn wij gaan fokken. Dus de basis was niet goed. Intussen zijn er meer paarden (ook de betere) vanuit Amerika geimporteerd.

Er komen steeds meer Quarters en steeds meer Paints (import of eigen fok) . Maar toch is het percentage aan Quarters nog vele malen hoger dan Paints. En dan vraag ik me toch af waarom.
[/quote]

Paints worden toch ook verbeterd met goede quarters? Om een goede Paint (qua bouw, kleur en karakter) een lot uit de loterij te noemen lijkt nogal overdreven. Misschien dat er minder mensen met Paints fokken omdat er kans is op een Breeding Stock, zijn toch een stuk minder waard dan 'n bonte Paint of quarter. Of zeg ik nu iets heel doms? Tong uitsteken

Hoe bedoel je trouwens dat quarters makkelijker in de omgang zijn? Ik dacht nl. dat Paints grotendeels 'quarterbloed' voeren, dus dan zou dat beetje andere bloed ze 'moeilijker' hebben gemaakt? (Niet aanvallend bedoelt ofzo)

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:50

Wat is het verbeteren van een ras? Hoeveel mensen laten hun Paint merrie door een Quarter Hengst dekken? Is het niet eerder omgekeerd, dat er een Paint Hengst op een Quarter merrie gezet wordt? Waarom kiezen Paint fokkers met een bonte merrie niet voor een Breeding stock Paint Hengst?

Ik denk dat je duidelijk verschil moet gaan maken tussen de stamboom van een Paint, met allemaal Paints en een enkele Quarter, en tussen een Paint met hoofdzakelijk Quarters, of alleen maar Quarters in het geval van een crop out Quarter.

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:27

Ik ben het met Cassidy eens wat betreft het feit dat mensen met Paints zich soms blindstaren op het fokken van een bonte. Zo zijn er veel Homozygote tobiano's die veel dekkingen krijgen, alleen maar omdat de merrie houder dan verzekerd is van een bont veulen, en niet omdat de hengst bij de merrrie past, correct is, een goed karakter heeft of gepresteerd heeft.

Daardoor schort het nogal aan de kwaliteit van veel Paints, wat heel erg jammer is.

Zelf heb ik mijn breedingstock (Paint zonder vlekken)laten dekken door een Paint die geen 100% bont vererver is, ik had dus ook kans op een veulen zonder vlekken. Maar ik heb liever een goed paard, zonder vlekken, dan een bont paard die ik niet mooi vind, of gewoon niet goed gebouwd is of geen goed karakter heeft.

Het nadeel van Paints fokken is dat de solids vaak minder waarde hebben, binnen de Paint shows zijn maar beperkte klasse's waaraan je kunt deelnemen. Voor de fokker die dus graag wedstrijden wil rijden dus een nadeel, en ook voor de potentiele klant.

De meeste mensen die voor de Paint vallen vallen ook voor het bonte, dus willen niet graag een solid kopen/fokken, anders kunnen ze net zo goed een Quarter kopen, waarmee ze binnen de Quarter show wel overal aan deel kunnen nemen.

Aan de andere kant kunnen juist de Solid Paints hele fijne, en betaalbare paarden zijn voor degene die Wran of NRHA wedstrijden wil doen.

Doordat fokkers het risico van een solid veulen niet willen nemen, kiezen ze toch vaak voor een hengst die 100% kleur vererft, en ja, dan gaat het ras achteruit, want zoveel goede hengsten die ook nog 100% bont vererven zijn er niet, of ze passen misschien wel helemaal niet bij de merries.

Ik heb reuze geluk gehad met mijn veulen, die bont geworden is, maar ik heb niet "gegokt" wat betreft het kwaliteit, ik heb een goed veulen, met als "bonus" dat ze bont is.
Afbeelding

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 07:40

Helamaal mee eens Jeddah. Quality has to go in before the color goes on!

En het resultaat is een schitterend veulen!

Je suis Charlie.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 08:28

Zou ik dan een van de weinige Paint- eigenaren zijn die zonder blikken of blozen fokt met een goede Quarterhengst op een Paintmerrie en een goede Painthengst rustig op mijn QUartermerrie zet?? Kleur maakt me niet uit, maar zou een hele mooie bijkomstigheid zijn en ik durf die gok te wagen. Is het een solid, dan heb ik wel een solid gefokt met superbloedlijnen, karakter en allround inzetbaarheid waar menig 'ras- zuivere' quarter of paint nog niet aan kunnen tippen, Lachen. Ik fok dus met een hengst die de minderheden van mijn merrie zou kunnen verbeteren en andersom......en als ik meerdere kanshebbers heb waarvan de een een aparte kleur heeft of bont is, ga ik voor die om mijn fokprodukt een extra tintje mee te geven, we blijven wel een beetje commercieel denken natuurlijk, Clown .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:08

Ik sluit me helemaal aan bij Jeddah. Voor veel mensen zijn vlekken nou eenmaal erg belangrijk (voornamelijk voor het showen) en daarom worden er vaak mindere paarden met elkaar gekruisd vanwege de kleur. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de bepalingen van het stamboek. De solid Paint wordt binnen zijn/haar eigen stamboek gediscrimineerd. Ze krijgen een apart papier binnen hetzelfde stamboek en hebben hun eigen, minder gewaardeerde showonderdelen. Daardoor zijn ze financieel ook minder aantrekkelijk. In Amerika is met een solid nog wel een beetje(show)eer te behalen, maar in Europa (nog?) niet. Het is zelfs goedkoper om een solid te registreren dan een bonte!

Dat Paints Quarters zonder vlekken zijn, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Toevallig voert mijn (breeding stock) Paint 100% Quarter bloed, maar er zijn ook Paints die uit andere lijnen komen. Vaak zie je dit aan de bouw (vaak hoger op de benen en niet zo compact), die mij eerlijk gezegd ook minder aanspreekt dan de klassieke Quarter bouw.

Ik heb zelf dus ook een breeding stock merrie. Toen ik besloot haar te laten dekken, heb ik (uiteraard) ook naar homozygote hengsten gekeken. Ik vond daarbij niet de kwaliteiten die ik voor mijn merrie zocht. Aan het type van mijn merrie wilde ik weinig veranderen, maar haar gangen kunnen absoluut beter. Ik heb haar uiteindelijk laten dekken door een bonte Paint hengst, die ook 100% Quarter bloed voert. Ik wist dat hij niet veel kleur doorgaf, maar ik was erg gecharmeerd van het paard op zich, overigens was karakter daarbij voor mij erg belangrijk!! Het resultaat is erg goed gelukt Lovers , maar helaas (helaas?) heeft hij geen vlekken. Hij zal het op Paint shows dus niet ver schoppen ...

Vlekken zijn idd een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het Tobiano patroon niet zo mooi, en het overo patroon juist wel Kwijl . Overo's fokken is nog interessanter dan het fokken van tobiano's, omdat een overo nooit homozygoot kan zijn voor bont (dan is hij nl. lethal white).

Het niet willen fokken met solid Paints is idd een interessant verhaal. Een solid kan namelijk wel degelijk kleur doorgeven (kijk maar naar twee Quarters die samen een Paint produceren). Of niet, maar daar hebben sommige bonte Paints ook "last" van Haha! .

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:13

ik kom even terug over een opmerking hierboven ergens, dat als een paint breedingstock is hij iet in het aqha kan
maar is dat niet gewoon omdat een breedingstock paint veel meer kans op een bonte nakomeling heeft , of in ieder geval de genen voor bont doorgeeft wat dus niet gewenst is bij de quarter
lijkt mij al een heel goede reden
want buiten het bont om iblijft een paint een van oorsprong een vergelijkbare bloedvoering houden als de quarter, dus qua feitelijk "ras"niet veel verschilt
alleen dan dat er met de fok een tijdlang niet zo nauw op bouw en character is geselcteerd

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:25

draumpje schreef:
maar is dat niet gewoon omdat een breedingstock paint veel meer kans op een bonte nakomeling heeft , of in ieder geval de genen voor bont doorgeeft wat dus niet gewenst is bij de quarter
lijkt mij al een heel goede reden

Klopt. Maar toch blijven kruisingen Quarter ook vlekken geven, en dat worden dan weer Paints. Het lijkt er dus op, dat dat gen er niet uit te bakken is.

Bij de Quarters wordt trouwens ook niet altijd zo nauw gekeken naar bouw en karakter Schijnheilig

Ik ben wel in voor een discussie of je niet gewoon twee stamboeken moet maken: Het Quarter Horse Stamboek en het Painted Quarter Horse Stamboek. Je kunt het dan houden bij kruisingen binnen het ras, alleen is een solid een Quarter en een vlek een Paint.
HIT ME Koe Vork !!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:56

Wat dezelfde bloed voering betreft, klopt dat niet helemaal. De Quarter heeft er altijd voor gekozen om geen bonte paarden te hebben. Toe de Paint ontstond zijn er veel bonte paarden van onbekende bloedvoering ingeschreven in het stamboek, vooral veel Tobiano's. De Quarter heeft nooit met Tobiano's gefokt, dus alles wat Tobiano is, of dat in de lijnen heeft, is bloed wat bij de Quarter gewoon (haast)niet voorkomt. Bij Paints kom je ook eerder een "unknown" tegen in de stamboom dan bij Quarters. De Quarters zijn dus ook al verder met het fokken met paarden waarvan de stamboom meer generaties terug nog bekend is dan de Paints.

Mac, ik denk dat wij het niet mee mee zullen maken, zo lang zal het duren, maar ik denk wel dat ooit, de twee stamboeken inderdaad bij elkaar zullen komen!!
Ik ben er ook voor, waarom niet, waarom moeilijk doen en waarom revaliteit tussen twee bijna gelijke stamboeken, die kwa regels, buiten kleuren en aftekeningen, bijna gelijk zijn???

Voor de Paint mensen zou het alleen maar handig zijn, alleen vraag ik me af wat de Quarter mensen er mee "opschieten"?

Wat betreft ook de reden dat Breedingstocks niet aan veel klasses kunnen deel nemen, als ze ze wel overal zouden toelaten, gaat de fokker dan nog wel zijn best doen een Paint te fokken, want dan zou je ook solid x solid kunnen doen, en zou de kleur dan niet misschien langzaam minder worden, terwijl dat juist de Paint van andere rassen onderscheidt?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers