Dino heeft waarschijnlijk gif gegeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Dino heeft waarschijnlijk gif gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 14:36

Vanmorgen waren we op vaderdagvisite bij m'n schoonouders. Terwijl wij koffie dronken scharrelde Dino lekker in de tuin.
Pas toen we hem thuis uit de auto haalde hijgde hij wel erg en trilde over z'n hele lijf.

Eerst dacht ik dat hij oververhit was of een zonnesteek had, maar toen hij z'n coordinatie verloor en koel aanvoelde terwijl z'n slijmvliezen heel bleek werden, besefte ik dat het iets anders was en koelen niet zou helpen.

Misschien gif? Meteen m'n schoonouders gebeld, en jawel hoor, vrijdag hadden ze slakkengif gestrooid. Gelijk een vriendin die dierenartsassistente is gebeld en die zei dat ik hem meteen moest laten braken door een schep zout achterin z'n keel te doen. Dat lukte en onderwijl belde ik ook de dierenarts met weekenddienst. Die vertelde dat hij verder niets kon doen. Ik mocht wel langskomen, maar het enige wat hij kon doen was hem ook een braakmiddel geven. Dat lukte wel met zout en na de tweede schep zout kwam er alleen wat schuim en gal uit (sorrie, nogal onsmakelijk).

Ondertussen keek hij wel helder uit z'n ogen het trillen en schokken werd en wordt iets minder, maar lopen en staan gaat slecht. Dan heeft hij weinig controle. Hij heeft nu wel weer dorst en het enige wat we kunnen doen is atfwachten of zijn lijf sterker is dan het gif.
De dierenarts zei dat ik ook niet langs hoef te komen als het slechter of heel slecht gaat, hij kan niets voor hem doen. Dat vind ik toch wel erg frustrerend hoor, ook al gaat het nu in ieder geval niet slechter.

Iemand misschien ervaring met honden en slakkengif, of tips?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:55

He bah, echt vervelend! Heeft het lang in zijn maag gezeten?? Ik wil je niet ongerust maken, maar heb toevallig gister kassa gekeken en daar was precies zo'n geval! Man had slakkengif in de tuin gelegd en de hond had ervan gegeten. Ik hoop dat je er snel genoeg bij was! Gaat het nu al wat beter???

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 14:59

Ik twijfel heel erg of ik niet nog een andere dierenarts moet bellen, die misschien wel iets kan doen.
Het lijkt beter te gaan, hij trilt minder en z'n ademhaling is rustiger, maar hij schokt wel een beetje door z'n hele lijf.

Ik ben zo bang dat het goed lijkt te gaan en dat z'n hart ineens stopt of zo. Hij is verder goed gezond, maar wel al 12.

Ik lees ook allemaal enge stukjes via google over honden die doodgaan na het eten van slakkengif.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 15:01

Ik bedoel, dit soort berichten:

Ik weet niet waar ik dit kan plaatsen, maar ik doe het maar hier.
De hond van mijn buren die wegens omstandigheden overdag altijd bij mij is is vanacht overleden.
Het was mijn buddy en hij was echt een superhond. Beetje ondeugend en keek altijd heel onschuldig. Het was een labrador.

Gister avond strooide de buurvrouw slakkenkorrels in de tuin en op de verpakking staat: Let op pas uitgestrooide korrels uit de buurt houden van dieren.

De hond is uitgebroken om 10 uur en heeft pijlsnel ff de tuin omgewroet waarbij hij een hap van de korrels heeft genomen. Na dat ik hem uitliet en terug bracht naar de buren begon hij over te geven en te draaien.

Het ging niet goed, en kotste korrels uit, toen merkten wij dat hij van de korrels had gegeten(waarschijnlijk een halve eetlepel korrels).

Snel naar de dierenarts gereden en de fles mee genomen. Bi de dieren arts begon hij ontzettend te piepen en heeft de hele kliniek onder gescheten(vocht etc). Hij liep helemaal leeg en zijn maag darm kanaal loste op. Hij werd vals en beet naar alles, hij draaide door. Muilkorf omgedaan en tegengif zoeken.

Het enigste tegengif wat er is tegen slakken korrels (overal ter wereld verkrijgbaar) is in AMERIKA!!!

Hij is overleden en ik kan het niet geloven. De andere hond (1 jaar) begrijpt er ook niets van.

Hij is 6 jaar geworden.

Ik mis je..........

Eigenlijks ben ik heel boos op de fabrikanten van dit soort slakkengif. Het staat er niet op dat dit zulke gevolgen heeft. Het is echt te erg voor woorden hoe erg die hond heeft geleden. Ze moeten dit uit de handel nemen en ik ga zeker weten hier over schrijven naar de consumentenbond en de fabrikant.Dit hadden ze beter meoten voorlichten. Ik nam aan dat hoogstens een dier er ziek van word, bah.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:04

Jeetje wat vreselijk ik hoop dat hij snel opknapt. Sterkte.Hij zal vast niet doodgaan als je er al zo snel bij was en hij knapt toch al een beetje op?

XANTHA

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:05

Ja ik weet niet of je een andere arts moet bellen. Ze zeiden bij kassa idd ook dat er geen tegengif is. Ik hoop dat je hond het gaat redden, die hond waar het verhaal over ging heeft het niet gered. Maar ze zeiden dat er vaker klachten over slakkengif waren, maar dat het niet altijd dodelijk is.
Misschien staat er iets op de website van kassa??

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:07

(14-06-03)Om de slakken in zijn tuin te bestrijden, kocht Frans Druiven uit Raalte bij de plaatselijke tuinvakhandel een pot slakkenkorrels. Hij las de waarschuwing op het etiket om de korrels uit de buurt te houden van kinderen en huisdieren, maar werd vervolgens weer gerustgesteld door de opmerking dat er een speciale formule was toegepast die de korrels onaantrekkelijk maakte voor huisdieren. Hij strooide de korrels volgens de gebruiksaanwijzing in zijn tuin en ging een paar uur later wandelen met zijn hond. Toen deze ineens door zijn achterpoten zakte, stuiptrekkingen kreeg en begon te schuimbekken dacht hij aan de korrels en inderdaad: ze waren bijna allemaal verdwenen uit de tuin. De dierenarts vroeg hem direct te komen en nadat de hond een braakmiddel had gekregen, bleek dat in het braaksel nog een aantal korrels te vinden waren. Er bestaat geen antimiddel tegen het gif metaldehyde, dat in de slakkenkorrels zit en na twee dagen overleed de chocoladebruine labrador Bo. Druiven begrijpt niet waarom de fabrikant zulke tegenstrijdige informatie op de verpakking zet: ‘Zet erop dat het levensgevaarlijk is, of breng het niet op de markt’.

Kassa belde met de fabrikant van het desbetreffende middel. Deze verklaarde dat heel zelden een hond overlijdt als gevolg van het eten van de korrels en dat – hoe vervelend ook voor de familie Druiven - de informatie op het etiket zeer duidelijk is en voldoet aan de wettelijke normen. Druiven had dus beter moeten opletten toen hij het middel gebruikte.

Johanna Fink, hoogleraar veterinaire farmacologie aan de Universiteit van Utrecht, is het hier absoluut niet mee eens. Volgens haar hebben dierenartsen regelmatig te maken met honden die de giftige slakkenkorrels hebben gegeten. Daarom zou de informatie op het etiket veel duidelijker moeten zijn. Op het etiket moet staan dat het een ‘gif’ bevat, bijvoorbeeld door het SLAKKENGIF te noemen. Bijna alle slakkenkorrels bevatten namelijk het gif metaldehyde, een spulletje dat honden heel smakelijk vinden. Dit gif is selectief toxisch is en dat betekent dat de slak eerder doodgaat dan de hond of kat, maar het blijft giftig en dus gevaarlijk. De bittere stof bitrex die fabrikanten verplicht moeten toevoegen, zorgt ervoor dat kinderen het direct uitspugen maar honden niet. Ze zal volgende maand de bestrijdingsmiddelencommissie van de Voedsel en Waren Autoriteit proberen te overtuigen van haar mening.

Heeft u last van slakken en wilt u geen gif gebruiken? Dan kunt u de slakken zelf verzamelen en ze in een bakje zeepsop of bier leggen, dan gaan ze dood. Ook kunt u een aantal halfvolle blikjes bier als lokmiddel ingraven rondom een plant die wordt geteisterd door slakken en ze zo in een valkuil lokken. Of u koopt korrels die geen gif bevatten, bijvoorbeeld escar-go van ecostyle. Verkrijgbaar bij tuincentra. Op de gifwijzer kunt u nalezen wat u moet doen als uw kind of huisdier een giftig middel binnenkrijgt. De gifwijzer is verkrijgbaar bij de apotheek of te lezen op internet(zie onder handige links).


Hier het verhaal wat bij kassa was. Verder staat er volgens mij niks over op de site.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 15:13

Ik heb net m'n schoonmoeder nog een keer gebeld. De werkzame stof in het middel Asef dat ze gebruikt heeft is 6% Metaldehyde. De hond uit het stukje hierboven overleed pas na twee dagen. Jeez, straks gaat hij gewoon dood zonder dat ik iets kan doen Huilen .

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:20

Ja heel vervelend dat het enige dat je kan doen afwachten is.... Je hebt hem in ieder geval laten braken! Ik duim voor je dat je hond snel weer helemaal beter word. Sterkte

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:51

Sterkte, hopen dat het braken geholpen heeft. Ik duim mee dat hij er bovenop komt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:55

Eigenlijk is het belachelijk dat er spul verkocht wordt om slakken te doden als er geen tegengif in de handel is.Ook zijn er ,,diervriendelijkere,,methodes om slakken uit je tuin te krijgen:Een bakje met bier.Daar komen ze op af .

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 18:04

Heel erg ja, dat zoeiets dat zo giftig is zo'n lekkere smaak voor honden heeft. Had ik hem maar aan de riem gehouden vanmorgen... Was het maar niet zo'n mooi weer geweest, dan hadden we binnen koffie gedronken.
Damn, als het gif z'n ingewanden gaat aantasten dan gaat hij vast veel pijn krijgen Scheve mond . Nu gaat het wel, ik heb limonadesiroop door 1 van z'n waterbakken gedaan, zodat hij veel drinkt. Hij is nog wel een beetje wankel en heeft een afwijking naar links als hij loopt.

Verder lijkt het wel beter te gaan. Ik laat hem vannacht in ieder geval naast ons bed slapen, zodat we erbij zijn als hij pijn krijgt ofzo.
Weet iemand of ik hem dan humane pijnstillers kan geven, voor honden heb ik niets in huis?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:24

ach jee dit klinkt niet best, ik hoop zo dat Dinootje er zich
door heen slaat!! Veel sterkte.... Verdrietig

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:22

Heb niet alles gelezen maar als ik jou was zou ik toch een andere dierenarts bellen... ik heb altijd gehoord van mensen die met hun hond of kat zo snel mogelijk naar de dierenarts moesten komen.. Sterkte!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 22:39

Ik heb vanmiddag ook even met Utrecht gebeld en als het slechter ipv beter was gegaan dan was hij nu daar geweest.
Ook al kunnen ze daar niet veel meer voor hem doen dan een infuus.

Maar hij knapt aardig op. Is alweer wat levendiger, heeft een bak gewoon water, twee bakken water met limonadesiroop en een bak visbouillon met wat gekookte rijst erdoor gehad over de dag verdeeld. Hij drinkt steeds kleine beetjes, en met wat aanmoediging drinkt hij door.
Veel vocht dus en z'n slijmvliezen zijn weer mooi roze, z'n turgor is goed en net kwam hij met z'n bal aanlopen. Is wel even ontroerend hoor. Ik hoop dat hij het gevecht met het gif wint en nog een paar jaar bij ons blijft.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:30

dat klinkt allemaal goed he hij is dus echt aan het opknapen
ik hoop echt dat hij verder blijft opknapen, en vind het ook stom dat ze zoiets op de markt zetten als ze weten dat het heel aantrekelijk en dodelijk is voor honden

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 08:27

Niet leuk zeg... Ik hoop voor je dat Dino geluk heeft gehad en dat zijn toestand niet meer verslechterd. Dikke knuf voor Dino

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:30

phew gelukkig gaat het weer wat beter Haha!
sterkte!! Lachen

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:45

aahh.. Ik hoop dat ie het overleeft, maar gelukkig gaat het wel weer de goede kant op Lachen


Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:06

Heh bah, mijn pup had laatst ook wat muizenkorrels op. Gelukkig nikd gebeurt, maar we kregen wel de tip op hem wat ontbijtkoek te geven. Dat zou het gif incapselen ofzo? Verward

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 22:27

Ilse schreef:
Heh bah, mijn pup had laatst ook wat muizenkorrels op. Gelukkig nikd gebeurt, maar we kregen wel de tip op hem wat ontbijtkoek te geven. Dat zou het gif incapselen ofzo? Verward


Tja, na het braken was er als het goed is niets over om in te kapselen. Als een hond iets scherps heeft binnengekregen is het adies iig wel om ontbijtkoek te geven, maar bij gif?

Iedereen bedankt voor de sterktewensen. Hij gaat nog steeds vooruit en heeft ook wat brokjes gegeten vanavond. Naast zijn gewone water heeft hij ook twee liter bouillon over de dag verdeeld gedronken (vindt hij trowens erg lekker Haha! ). Vannacht mag hij beneden op zijn eigen plekje slapen (hij was vanmorgen op ons bed gekropen dus ook dat zal wel een tegenvaller zijn voor hem Knipoog ).
Ik hoop dat het goed blijft gaan en er van binnen niet teveel beschadigd is.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:47

Vanochtend was er ook iemand op tv die slakkenkorrels gestrooid had. Er stond op dat er iets in zat dat voor dieren onaantrekelijk was vanwege de bittere smaak. Dus die man had al heel voorzichtig gestrooid. En toen hij en z'n vrouw met de hond wandelen. Toen ze bijna thuis waren kreeg de hond een epelepsie aanval. En zijn direct naar de dierenarts gegaan. Die hond had braakmiddel gekregen en hij had toch heel veel korrels gegeten, maar er was al veel opgenomen door het lichaam. Die hond was 2 dagen bij de dierenarts gebleven en mocht daarna naar huis. Maar die dag erna is ie toch overleden. Scheve mond Echt zielig, het zal je maar overkomen.. Khoop voor je dat je hond er goed vanaf komt. Ach gut


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Indy_Mouse_9, Kmbrly, Lalidan, Lalladidoo, Paardennamen, Patriesje, roosjenat, Shenavallie, Siers83, Telpeva, Xayah en 165 bezoekers