verschil bustrens en happy mouth bit trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

verschil bustrens en happy mouth bit trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 18:27

heey

Lucky heeft zo'n raar bitje Tong uitsteken

Afbeelding

maar die is volgens mij wel een beetje te klein! zn mondhoeken zijn heel snel rood, vooral als je echt gaat trekken..
steffi dacht dat dat kwam doordat het tussen bit en dat ringetje zat zeg maar.

vandaag had steffi en bustrensje maatje groter mee genomen, die hebben we dus even geprobeert!
en hij liep er echt veel lekkerder op!

nou vraag ik me af wat verschil qua inwerking enzo is?
eigenaarese van luck had bitje erbij gekregen toen ze luck kocht.
er zal vast wel een reden voor geweest zijn en ik vraag me erg af wat dat is!

dus, wat is het verschil tussen een bustrens en een zo'n bitje als ie nu heeft qua inwerking en wat voor een soort paarden hebben meestal zo'n lucky bit? Tong uitsteken snel? langzaam?

alvast bedankt!

xxx laura


Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:04

Zn mondhoeken komen denk ik idd. omdat het bit gewoon veels te klein (kon nieteens 1 vinger tussen mondhoek en bitring, laat staan 1 aan elke kant) is en zn mondhoeken tussen bit en bitring komen. Ook zitten er best scherpe randjes aan zn bit, daar kan het ook door komen.

Volgens mij stimuleren die bitjes het kauwen op het bit, waardoor ie ontspannerder gaat lopen.... maar normaal kauwt ie niet zo heel erg vaak, toen we er vandaag net opzaten zat ie al lekker te kauwen op zn bustrens.

Die Happy Mouth bitjes hebben een redelijk scherpe inwerking, die bustrens is veel zachter. Ook omdat Luck een best gevoelig bekkie heeft..

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:44

Bij een Happy Mouth bitje proeven de paarden een appelsmaak als ze op het bit kauwen.
Het kan wel erg ruw worden, vijl het dan even bij.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:36

Happy mouth is dat niet van rubber?
Ze zeggen dat rubber zachter inwerkt dan een normaal bit zeg maar, maar dat is niet waar want rubber schuurt (eeh ander woord, kom er niet op;)) langs de mondhoeken waardoor er nogal eens irritaties ontstaan.

Een bustrensje ligt vrij stil in de mond (daarom word dat bit vaak op maneges gebruikt) en aangezien het happy mouthje te klein is en de bustrens goed, zou lucky het veel fijner vinden en er dus lekker op knabbelen en er fijner op lopen.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:36

Bij zo'n Happy Mouth bit komen er inderdaad snel scherpe randjes aan, omdat het van kunststof is (dus niet van rubber). Die randjes kun je idd wegvijlen.

Een happy mouth bit is trouwens een vrij zacht bit, het is een beetje flexibel. De werking is wel anders dan een enkelgebroken bustrens, een enkelgebroken bit heeft een soort van notenkraker werking, wat wil zeggen dat als jij aan de teugels trekt, het bit in zijn onderkaak knijpt.
Een happy mouth bit ligt qua werking een beetje tussen een enkelgebroken en een ongebroken bit in.

Een happy mouth bit wordt vaak gebruikt om het kauwen te stimuleren, en bij paarden die het bit niet goed aan durven te nemen.
Ik heb het zelf ook gebuikt bij een paard wat dus het bit niet aan durfde te nemen, werkte erg goed, het geeft ze vaak meer vertrouwen in het bit.

De ellende met die dingen is alleen dat ze niet zo lang meegaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 21:57

nou ik weet niet hoe lang ze meegaan maar luck heeft maar de eigenaarse heeft luck al iets van 2 jaar en ze heeft zadel, hoofdstel ed erbij gekregen dus hij heeft m iig al best lang!
de appelsmaak zal ook we weg zijn dan..

en dat vijlen? waarmee en hoe doe je zoiets dan?

wat denken jullie dat verstandigst is? met bustrens of happy mouth?
hij zal dat happy geval niet voor niks hebben gekregen lijkt me maar voor mij en stefs gevoel liep ie veel lekkerder op de bustrens en daar zat ie ook veel meer op te kauwen enzo!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:02

Lautjuh123 schreef:
en dat vijlen? waarmee en hoe doe je zoiets dan?

Met een vijl Lips are sealed Haha!

Dat bit wat ie nu heeft is echt 10x te klein dus ik ga mooi wel met een bustrensje rijden, daar liep ie veel beter op en hij past!


Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 22:08

ja snap ik maar ik zie mezelf niet met zo'n nagelvijltje dat ding zitten af te vijlen Tong uitsteken

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:38

Tja na 2 jaar is het niet zo gek dat er scherpe randjes aankomen.

Als hij lekkerder loopt op die bustrens zou ik het gewoon een tijdje ermee proberen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 08:18

mischien nog wel langer dan 2 jaar Scheve mond

maar goed, bedankt...ik ga het gewoon proberen en merk het wel Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot, Majabeestje en 42 bezoekers