Rijden in een les met een te laag niveau??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Rijden in een les met een te laag niveau??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 17:50

Ik rijd dus op donderdag avond van 20.00-21.00. In het begin was het niveau nog wel hoog (het is een vergevorderde les). We deden dan standaard elke les wijken en achterwaarts en elke keer een stapje verder met schouderbinnenwaarts e.d. Toen werd het een paardenles...
En in een keer moesten er ook veel kinderen van de pony's naar de paarden. En er kwamen dus allemaal een soort van beginners in onze les.
En het niveau ging een stuk achteruit.

Het is nu dus zo in onze les dat ik me af en toe gewoon ''verveel'' als we een volte kleiner moeten maken ofzow. Ik doe liever wijken, achterwaarts, schouderbinnewaarts. Ik wil nieuwe dingen leren, maar er zitten gewoon te verschillende kinderen bij ons in de les qua niveau.Dat ik nu eigenlijk niks nieuws leer.

Ik heb wel eens gezegd van ik wil wat nieuwe dingen leren en dat is het zo dat we dat 1 les doen en dan niet meer. Dus binnekort ga ik er toch echt wat van zeggen...

Wat vinden jullie hier nou van/wie heeft hetzelfde probleem?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:52

Haha, ik heb wel een beetje hetzelfde probleem want ik rijd ong. net zo lang als jou in deze les (iets langer) en de laatste tijd leer ik een stuk minder! We doen best wel vaak dezelfde dingen en idd vind ik die al niet echt moeilijk meer.
Ik rijd dan wel nog niet zo goed als jij, maar voordat die mensen uit de ponyles kwamen vond ik het ook een stuk leuker (in de zin van dat ik meer leerde)..

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:56

Ken het probleem!! Heb zelf ook een hele tijd op een manege gewerkt en daar gebeurd uiteindelijk ook hetzelfde.
Eerst heb je een fijne les met gemotiveerde mensen, dan valt er gaandeweg eens 1-tje af, en nog eentje, en de les moet vol, dus dan komt er een nieuw iemand bij. En uiteindelijk is het lesniveau zo gedaald dat je er geen steek meer mee opschiet. Boos!
Ben jij de enige uit jouw les die dit vindt? Vast niet, dus ga dan eens samen met die anderen na de les naar je instructrice/teur, en leg hem jullie probleem voor.
Misschien is er een andere leuke les waar je wel thuishoort, of kun je andere afspraken maken.
Maar zeg er iniedergeval iets van. Dan is er best uit te komen lijkt me!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:02

Ik heb het zelfde probleem gehad, ik zat in de hoogste les van de ponys, echt hoog was dat niet maar toch. Ik kreeg wel soms extra aanwijzingen, maar ja ik werd het ook een beetje zat. Ik heb toen uiteindelijk een eigen pony gekregen, maar misschien is het een idee om naar de paarden over te stappen?

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 18:02

Nee ik ben zeker niet de enige, maar er zitten gewoon te grote verschillen niveau's in. En soms erger ik me er al gewoon aan als iemand niet durft te galloperen op een bepaald paard....Maak ik me echt boos om, dan denk ik je zit toch een in vergevorderde les, kom op zeg!

En er is nog 1 les die vergevorderd is/zou moeten zijn, alleen die kinderen in die les mag ik niet zo haha. En zij mij al helemaal niet.
Ik denk gewoon dat er een paar kinderen uit onze les moeten...Wat waarschijnlijk toch niet gaat lukken, maar goed ga het er iig over hebben.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 18:04

Lieke schreef:
Ik heb het zelfde probleem gehad, ik zat in de hoogste les van de ponys, echt hoog was dat niet maar toch. Ik kreeg wel soms extra aanwijzingen, maar ja ik werd het ook een beetje zat. Ik heb toen uiteindelijk een eigen pony gekregen, maar misschien is het een idee om naar de paarden over te stappen?


Ik rijd al bij de paarden en dacht dat hier het niveau wel hoger zou zitten...Maar helaas bij de pony's deden we veel moeilijkere dingen...

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:05

Ik had toen hetzelfde op de manege,en ik ben er weg gegaan.In plaats van manegeles heb ik nu priveles op Rinkja.Dat is dan wel minder vaak omdat het duurder is,ik heb in korte tijd veel meer geleerd. Lachen

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:23

Ik ben privelessen gaan doen! Veeeel beter als manegeles. Maar dan moet je natuurlijk wel een pard tot je beschikking hebben. Suc6!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:34

Ik had dat probleem vroeger ook...

Gewoon even aan je instructeur/instructrice vragen of er niet een les is met echte gevorderden, eventueel bij de volwassenen gevorderden of bij de Prive paarden...daar is het les niveau meestal wel hoog...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:14

Ik weet precies wat je bedoelt Linda, dat was hetzelfde in mijn les.
Wij waren al een iets lager niveau dan jullie, maar met die nieuwe erbij werd het steeds erger.
Er is op een gegeven moment gezegd, dat ze de 2 lessen (19.00-20.00 en 20.00-21.00) door elkaar zouden gaan gooien. Daar hebben mijn moeder en Melanies moeder het volgens mij toen met Sharon over gehad. Maar dat is nooit meer gebeurd.
Misschien moet je dat dan nog een keer met Sharon bespreken, want als er aantal uit jullie les een uur eerder gaan rijden en een aantal uit dat uur eerder naar jullie les komen, klopt het niveau al een stuk beter volgens mij..
Hopelijk lukt het toch om een goed niveau weer in de les terug te krijgen, het is echt frustrerend idd als je mensen in de les hebt die niet durven te galopperen of zelfs helemaal niet op een bepaald paard durven...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:52

Ik heb ook een hele tijd in een les gereden wat gewoon echt onder mijn niveau zat...
Daar vond ik dus ook echt niks aan, bovendien leer je er zelf niks van!!
Toen ben ik is met mijn instructrice gaan praten, en we hebben besloten dat ik naar de 3e les mocht (ik zat eerst in de 1e) Ik had wel een pony (nou ja grote E)en ik zou naar een paardenles gaan, dus dat moest wel even in overleg gaan met het bestuur van de vereniging, maar ze vonden het goed. En sindsdien rij ik in de les op een veel hoger niveau!! Echt veel en veel fijner! Ik rij nu bij mensen die Z springen/sgw zijn en dan doe je zoveel andere oefeningen! (ik ben nu L2 dressuur/ Mspringen/Z sgw. Je bent ook veel meer met je paard bezig dan in een groep wat onder je niveau ligt, want dan ben je je alleen maar aan het ergeren aan de rest!

Ik hoop voor je dat er gauw wat veranderd in je les, zodat je weer een beetje op niveau kunt gaan rijden!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 19:55

DaphneL: Ze zouden het ook gaan wisselen, er zouden er 3 uit onze les moeten en dan zouden er 3 van 19.00-20.00 bij ons komen. Maar dat wilde die mensjes geloof ik niet. Heb het er wel met Sharon overgehad idd...
Donderdag gewoon weer Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:57

Ken het probleem bij ons gebeurt het dus ook regelmatig dat je met een vast cluppie al best wel ver bent en gaat wijken etc en dan komen er ineens 2 nieuwe bij echt zooo irri!!

er is op onze manege dus een oplossing maar dat doe ik niet een vaste groep dan moet je 8 mensen zoeken die dus elke week op dezelfde tijd van dezelfde instructeur(ice) les willen!! maar als je en x niet kan moet je toch betalen !

bij ons is het ook zo om 1900 uur beginners (meestal beginnen die lessen in september weer) en 2000 half gevordeden en 2100 gevordenen en dan heb je nog heel wat vaste groepen met alleen ver-vergevordenen (meestal de leraren/leraressen)
dus in principe goed geregeld als je je verveeld ind e ene les dan ga je een uur later door de weeks wel eens irritant !

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:02

Al jaren, ik heb tussendoor op een andere manege gereden waar dat niet was maar die is nu weg. Ik rijd ook niet meer zoveel, want het is gewoon saai als er bijna nooit want gezegd word wat ik fout doe(en dat doe ik wel Knipoog ).

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:13

misschien naar de bedrijfsleider.. en dan vragen of je een eigen les groepje mag.. de mensen op jou niveau... als je er een paar hebt.. misschien kunnen ze dat wel doen

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 08:48

Het probleem is dat de groepjes te gemengd zijn. En degene die waren gevraagd om te wisselen wilden niet een uur eerder, want dat was meer hun niveau.
En een echte vergevorderde les is er niet meer. Maar ik ga het er zeker over hebben, anders kan ik net zo goed privéles op Karina nemen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:25

Je geeft aan dat je nix (of weinig) nieuws meer leert, natuurlijk is het leuk om nieuwe dingen te leren, mar in mijn ogen is de echte uitdaging het perfectioneren van hetgeen je al kan. Dus simpel gezegt; dagene wat je al kan, zo netjes mogelijk rijden, het kan altijd beter.

In mijn ogen is het leren van iets nieuws (wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts enz.) alleen maar het aanleren van een trucje en leer je pas echt als je gaat perfectioneren. Op die manier kan je ook een les 'onder jouw niveau' leuk en interessant maken.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 10:48

Dat is ook zo Lissalover, maar het begint een beetje saai te worden om elke keer, alles maar een stukje beter te kunnen doen. En wijken, achterwaarts en schouderbinnenwaarts lukt wel, alleen ik kan sommige dingen nog niet vlekkenloos en dat zijn de dingen waar ik me dan op wil concentreren i.p.v elke les volte verkleine/volte vergroten.
En dat wijken enz. dat wil ik ga perfectioneren en niet alles wat we altijd al doen, want daar zijn we nu bijna 2 jaar al mee bezig. Kijk sommige kunnen het nog niet.

We doen ook wel de paarden nageefelijk rijden en dan ben je daar weer een paar lessen meebezig en dat is dan een soort uitdaging, omdat het maar een manegepaard is.

Bij de pony's deden we ook wijken, achterwaarts shouderbinnenwaarts, noem maar op. En toen had je natuurlijk de overgang van de pony's naar de paarden, dus inschattingsgevoel voor bijvoorbeeld het afwenden moest veranderen.
Maar na 2 jaar ben ik ook wel weer aan wijken enz toe. En niet alleen ik, nog een meisje in mn les vind dat precies zo (zit overigens niet op bokt).

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:34

Dat probleem ken ik ook.Er werd een nieuwe les opgericht,speciaal voor jongeren van minstens 12 met een tamelijk hoog niveau,omdat we dan ook buitenritten zouden kunnen doen enzo.In het begin ging dat allemaal heel tof,maar toen kwamen er een paar mensen bij die wel 15 of 16 waren,maar absoluut niet goed konden rijden.byebye les waar je elke keer iets nieuws bijleerde.Toen kwam er een meisje bij van uhm...10-11 jaar?die kon ook niet zo goed rijden,maar ze moest op dat uur komen,want anders kon ze niet.Daar gingen ook onze buitenritten...We hebben momenteel een andere instructrice,die op me zit te brullen als ik een jonge,net opgeleerde pony niet kan laten wijken,en zeurt bij de minste fout die ik maak.Ze kan ook geen zak lesgeven,dus de lessen zijn nog saaier geworden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:37

Ik denk dat je met je instructie moet praten. Zij/hij kan als het goed is iedereen die bij elkaar in de les zit op hun eigen niveau lesgeven. En als je met iemand in de les zit die een lager niveau heeft maakt dat dan niet meer uit. Op de verenigingslessen bij ons werkt dat net zo. Per persoon wordt les gegeven, niet per groep.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 15:05

Ja dat is een goed idee rom!
Misschien kan ik dat eens voorstellen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:01

Ik weet niet hoe de lessen zijn ingedeeld. Rijd iedereen voor zichzelf of allemaal achter elkaar aan? Als het een beetje goede instructeur is kan hij best jou helpen als je graag wilt wijken terwijl de rest iets anders doet.
Dat zou ik gewoon vragen, vind hij vast niet erg. Hij vind het vast ook niet leuk als hij voor jan *** zit les te geven.
Als er maar elke week dezelfde mensen in de les zijn. Bij ons op de club komen sommige gewoon wanneer ze er zin in hebben. Vooral als het slecht weer is, de ene keer ben je met drie, de volgende week met 8.
Dat is echt irri.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:22

Romkabouter schreef:
Ik denk dat je met je instructie moet praten. Zij/hij kan als het goed is iedereen die bij elkaar in de les zit op hun eigen niveau lesgeven. En als je met iemand in de les zit die een lager niveau heeft maakt dat dan niet meer uit. Op de verenigingslessen bij ons werkt dat net zo. Per persoon wordt les gegeven, niet per groep.

Dat wilde ik ook net vragen.
Bij ons op de rijvereniging zijn er ook ruiters van B dressuur of springen tot aan het Z
Ze krijgen allemaal les op het nivo dat op dat moment bij paard en ruiter past.

We rijden daar wel allemaal voor ons zelf.
D.w.z dat we zelf bepalen wanneer we draven of galloperen, wanneer we een volte inzetten of af willen wenden. Als je de rest maar niet hindert.
Zo kun je dus ook voor jezelf gaan wijken of sb rijden.
En de instructrice geeft je dan aanwijzingen in het geen wat je dan aan het doen bent.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 16:57

We rijden wel voor ons zelf, maar moeten in het tempo blijven wat de instructice aangeeft en we moeten op dezelfde hand blijven. Verder mogen wij ook een volte inzetten/afwenden wanneer je wilt en je wordt wel geholpen als iets niet lukt, maar we krijgen allemaal op hetzelfde nivo les.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:10

Heb ik ook, wij leren nou al die dingen zoals zijwaarts, achterwaarts enz. Maar ik kan het allemaal al en de rest moet alles nog leren! Ik ga dan ook vragen of ik naar een andere les mag, eerst was hij voor mijn doen heel hoor (rij er nu iets van 2,5 jaar in en kwam van een beginnerslesje Lachen ) nu zijn er allemaal kleine kinderen bij gekomen, ik begon als de jongste in deze les en eindig als oudste... echt niet leuk...Ze rijden je alleen maar in de weg en mijn pony kan al niet goed galopperen (is manege pony, maar per 1 juli van mij) Maar dat wil ik hem wat beter aan gaan leren dus, maar dat kan gewoon niet in deze les! (14 kinderen, allemaal iets van 4 jaar jonger dan mij...)