zadel hupt , wat te doen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

zadel hupt , wat te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 10:52

klinkt een beetje raar , mijn zadel hupt .maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen .
Mijn zadel past wel goed op mijn paard al een paar keer iemand naar laten kijken . maar met longeren zie ik elke keer dat hij aan de achterkant heen en weer hupt onder het rijden doet hij het ook wat .
Moet ik er dan iets onder doen , of laten opvullen van achteren , het lijkt me voor mijn paard niet echt fijn dat het zadel steeds heen en weer gaat .
Iemand misschien een tip ???
o,ja mijn paard heeft een vrij rechte rug , misschien heeft dit er iets mee te maken .


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:18

Als een zadel klappert aan de achterkant dan past het op de een of andere manier niet goed op je paard. Kijk even of de zitting van het zadel evenwijdig aan de rug van je paard is, of dat het voor of achterover helt.

Ik zou het toch nog maar door iemand laten controleren wat er mis is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

lecoco
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:49

misschien zo een tennis racket er tussen ja zo noemen ze dat

nog een maandje dan geen school meer en lekker vakantie


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:50

Als de achterkant klappert ligt je zadel dus niet goed. Bij een goed passend zadel ligt niet alleen de schoft vrij, er komt nog meer bij kijken dan dat!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:35

Ik noem het altijd "kieperen" Knipoog
Deed het oude zadel van mijn paard ook (Toen Murs nog van zijn oude eigenaar was en ik haar reed).
Heb er een hele tijd een gelpad onder gehad, maar dat was gewoon als noodoplossing.
Uiteindelijk helpt niets tegen kieperen, en zul je toch op zoek moeten naar een ander zadel.
Heel misschien is je paard bij de schoft smal en zal je zadel minder kieperen als je het voor bij het zadel op laat vullen. Maar nogmaals, denk dat een nieuw zadel kopen een beter plan is. (Weet niet hoe het met je portemonee zit Scheve mond )
Anders bel eens een (goede) zadelmaker, die kan jou wel vertellen of het opvullen van je zadel nut heeft of niet.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 17:12

wil liever nog geen nieuwe kopen aangezien mijn paard nog niet zolang onder het zadel is en dus zijn bespiering nog zal groeien en ik vind het een beetje zonde om nu een nieuwe te kopen en met een half jaar weer , waar ik al wel rekening mee heb gehouden . misschien dat zo,n tennis racket een oplossing is , zijn rug is vrij recht dus denk dat het dan zowiezo wel moeilijk wordt , aangezien die ronding er niet mooi inzit en de meeste zadels hier volgens mij wel op gemaakt zijn .

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:19

Lijkt mij slim dat je juist als je paard nog jong is een goed zadel op zijn rug legt.
Dit om rugproblemen in de toekomst te voorkomen.
Ik snap dat het kopen van een nieuw zadel geen optie voor je is, maar wat dacht je dan van een tweedehands?? Beter wat vervelend voor jou nu op dit moment, dan straks voor je paard.
En anders zou ik dan toch een deskundig iemand naar je zadel laten kijken.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 18:23

waar mijn paard staat liggen ook een paar zadels zal even kijken of er daar 1 van past en even vragen of ik er een mag gebruiken . degene die hem heeft ingereden was er al bij omdat ik wat problemen met hem had en ik vroeg al of het niet aan het zadel lag omdat hij dus wat hupte, hij zei alleen ja hij hupt wel wat maar dat dat niet echt erg was , en deze heb ik al tweedehands gekocht omdat ik dus tzt een andere zal moeten kopen .Bedankt voor het advies en ik zal even kijken of ik op stal een kan lenen .

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:51

Lijkt me zeker ook een goede optie! Hoop dat er iets bijzit wat je paard past! Let op de volgende dingen:
* schoft moet vrij liggen (ook als je op het zadel zit)
* zadel mag niet "kieperen"
* zadel moet op zijn plek blijven liggen (dus niet naar voor of naar achteren schuiven)
* jij moet er fatsoenlijk op kunnen zitten (zeker niet onbelangrijk! als je zelf niet lekker zit kan je paard ook niet lekker lopen)

Succes!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

x_ultimate_xJarig
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:50

misschien kun je het laten opvullen ofzo

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 20:12

Mursey schreef:
Lijkt me zeker ook een goede optie! Hoop dat er iets bijzit wat je paard past! Let op de volgende dingen:
* schoft moet vrij liggen (ook als je op het zadel zit)
* zadel mag niet "kieperen"
* zadel moet op zijn plek blijven liggen (dus niet naar voor of naar achteren schuiven)
* jij moet er fatsoenlijk op kunnen zitten (zeker niet onbelangrijk! als je zelf niet lekker zit kan je paard ook niet lekker lopen)

Succes!


Eigenlijk is dit allemaal van toepassing op mijn zadel dus behalve het kieperen , en hij zit zeker lekker . IK zal er goed opletten bij een ander zadel ,thanks Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:13

shiana schreef:
klinkt een beetje raar , mijn zadel hupt .maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen .
Mijn zadel past wel goed op mijn paard al een paar keer iemand naar laten kijken . maar met longeren zie ik elke keer dat hij aan de achterkant heen en weer hupt onder het rijden doet hij het ook wat .


Laat er ajb iemand naar kijken die er wel veel verstand van heeft. Bel eens een zadelmaker op en leg je probleem uit, als hij voor de rest wel goed past, dan kan het misschien met opvullen opgelost worden.
Vergeet niet dat je paard maar 1 rug heeft!
Zo'n schuimonderlegger zou een tijdelijke noodoplossing kunnen vormen, maar ik zou er zo snel mogelijk naar laten kijken.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 13:54

heb al twee andere zadels gepast , die dus niet pasten en vandaag de rest even proberen , deze twee zat namelijk ruimte onder aan de achterkant , als ik mijn zadel er zo opleg sluit hij mooi aan maar tijdens het rijden en longeren blijkt dit toch niet goed te zijn , maar we gaan even weer passen vandaag , heb ook nog maar 3 keer met dit zadel gereden . Maar ik mocht er gelukkig wel een lenen tot ik wat anders heb .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, s0173957 en 37 bezoekers