verschil andalusier/lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

verschil andalusier/lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 19:56

Hallo,

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een andalusier en een lusitano.
Ik snap wel dat het verschillende rassen zijn maar wat zijn de kenmerken van het ene ras en wat zijn de kenmerken van het andere.
Voor mij zijn het allebei schimmels of soms bruine uit spanje Haha! Haha!

Groetjes Jolanda

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:57

lusitano's komen uit portugal!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 20:03

oh dat wist ik dus nieteens Nerd
Dit hoort trouwens bij rassenpraat, foutje

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:38

Volgens mij zijn Lusitano's ook edeler om te zien en Andalusiers wat barokker van bouw.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:55

Lusitano's halen vaak een hogere stokmaat als een Anda.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:27

Bij lusitano's zie je toch ook vaak het ramshoofd en bij de andalusier niet of minder???

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:32

Ja, volgens mij ook Bella. Ik heb altijd het idee dat andalusiers sierlijker zijn, minder lomp dan lusitano's.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:19

macario schreef:
Ja, volgens mij ook Bella. Ik heb altijd het idee dat andalusiers sierlijker zijn, minder lomp dan lusitano's.


Juist andersom naar mijn idee Haha! ik heb veel Anda`s gezien en die zijn nu juist lomper van bouw (vind ik dan he)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:22

ik vind de andu mooier! een lus. zie ik als een schimmel met ramshoofd
tja zoiets als cloris! das nou ene gaaf ding! of natuurlijk suevo!!!!!!!!!!! die is ook zo gaaf!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:12

Door de waardevolle variatie binnen deze beide rassen is het verschil tussen individuele exemplaren soms niet van belang.
Als ruwe vuistregel echter:
de andalusier (PRE) is barokker
de andalusier kent drie hoofdtypes, en alles ertussen, waarvan één een milde vorm van een 'ramshoofd'.
de stokmaat van de lusitano kan wat hoger zijn, al zijn individuele andalusiers net zo hoog
bij de andausier zijn alleen schimmel, zwart en bruin toegestaan (en dat blíjft voorlopig ook zo), bij de lusitano onder meer ook vos bijvoorbeeld
Het is echter redelijk arbitrair en in mijn ogen een beetje onzinnig: zowel de Berber, Andalusiër als Lusitano hebben deelfde oorsprong en zijn feitelijk hetzelfde ras en niet meer dan varëteiten. Binnen het ras Andalusiër (PRE) zit voldoende variatie omalle drie te omvatten. De kleurbeperking is bijzaak.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:15

reddytobias schreef:
ik vind de andu mooier! een lus. zie ik als een schimmel met ramshoofd
tja zoiets als cloris! das nou ene gaaf ding! of natuurlijk suevo!!!!!!!!!!! die is ook zo gaaf!

same here

Lusitano's hebben altijd zo'n lelijk hoofd. Ik vind de andalusiers die ik gezien heb toch wel veel sierlijker dan die lusitano's..

Lusitano = boeren paard op zijn portugals Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:20

Er zijn niet veel verschillen , oorspronkelijk is het 1 en hetzelfde paard maar is het stamboek jaren geleden opgesplitst in het PRE ( de Andas van Spanje) en het Lusitano stamboek (das van Portugal en zijn dus eigenlijk Portugese Andas om het simpel te zeggen)

De Lusitano's zijn over het algemeen een beetje groter ( ken oa een merrie van 1.70m , haar vader is 1.73m ... ) maar ik vind hoe groter hoe minder rastypisch (wel meer rijtypisch en das interesant voor de sport) .
Ikzelf heb een Lusitano die ergens tegen de 1.60m word en nu al (tegenover zijn halfbroer) duidelijke uiterlijke barokke kenmerken heeft . Zijn broer is veel rijtypischer . (zal zo eens foto's plaatsen)

Om een lang verhaal kort te maken , oorspronkelijk is het hetzelfde ras , maar door een geschil is het stamboek dus opgesplitst in wat wij nu kennen als het PRE en Lusi stamboek .

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:22

Huertecilla schreef:
bij de andausier zijn alleen schimmel, zwart en bruin toegestaan (en dat blíjft voorlopig ook zo), bij de lusitano onder meer ook vos bijvoorbeeld
Het is echter redelijk arbitrair en in mijn ogen een beetje onzinnig: zowel de Berber, Andalusiër als Lusitano hebben deelfde oorsprong en zijn feitelijk hetzelfde ras en niet meer dan varëteiten.


Ik heb een Palomino-Lusitano gekend, die was echt goudkleurig, met zilveren manen en staart. Die man (fransman) waarvan deze hengst is heeft Lusitanos in alle kleuren. Van spierwit tot gitzwart.
Ik ken ook iemand die in de ardennen woont, die heeft een Berbertje (en nog een paar kruising berber/arabier), maar die Berber vind ik niet echt op een andalusier lijken. Maar goed, dat is ook de enige die ik ken.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:29

Dit vind ik nog niet zulke boerenpaarden hoor:
Afbeelding
Afbeelding


Best een chique koppie:
Afbeelding

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:36

loekje schreef:

Ik heb een Palomino-Lusitano gekend, die was echt goudkleurig, met zilveren manen en staart. Die man (fransman) waarvan deze hengst is heeft Lusitanos in alle kleuren. Van spierwit tot gitzwart.
Ik ken ook iemand die in de ardennen woont, die heeft een Berbertje (en nog een paar kruising berber/arabier), maar die Berber vind ik niet echt op een andalusier lijken. Maar goed, dat is ook de enige die ik ken.


Ik ken er ook 1 , ik heb er 1 . Haha!

Maar om nog even terug te komen op de Berber-kwestie , hier is al eens een hele discussie over geweest , en de OUDE Berber is van oorsprong 1 en hetzelfde ras als de PRE en Lusitano . Die 2 laatste zijn van oorsprong immers ook 1 en hetzelfde ras .
Nu word de Berber vaak gekruist , maar al vanaf het prille begin is hij eigenlijk net hetzelfde paard als de Anda of Lusi .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:37

macario"]
[quote="reddytobias schreef:
ik vind de andu mooier! een lus. zie ik als een schimmel met ramshoofd
tja zoiets als cloris! das nou ene gaaf ding! of natuurlijk suevo!!!!!!!!!!! die is ook zo gaaf!

same here

Lusitano's hebben altijd zo'n lelijk hoofd. Ik vind de andalusiers die ik gezien heb toch wel veel sierlijker dan die lusitano's..

Lusitano = boeren paard op zijn portugals Knipoog
[/quote]


Jullie hebben gewoon nog nooit een knappe Lusitano gezien Knipoog
De Lusitano hoeft absoluut niet onder te doen voor een Anda . En ik kan het weten Tong uitsteken

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:53

Loolapelooza schreef:


Ik ken er ook 1 , ik heb er 1 . Haha!


Heb je foto's??
Ik zal die foto's van die palomino die ik ken ook eens opzoeken. (ik moet er tenminste eentje hebben....)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:22

loekje"]
[quote="Loolapelooza schreef:


Ik ken er ook 1 , ik heb er 1 . Haha!


Heb je foto's??
Ik zal die foto's van die palomino die ik ken ook eens opzoeken. (ik moet er tenminste eentje hebben....)
[/quote]

Ik heb een heleboel foto's , zie www.xender.be en dan bij "Foto's Xender" , hij word zo meteen (of morgen Tong uitsteken ) geupdate want we komen er net weer van . (hij staat nog bij z'n moeder , hij is dit jaar geboren Knipoog )
In mijn profiel staan er ook een paar .

Eerst dachten we dat hij schimmel werd , maar nou blijkt onder z'n veulenvacht toch dezelfde kleur te zitten (palo) maar schijnbaar een tintje lichter . Misschien dat hij mettertijd nog wit word , maar op de moment blijft ie lekker palomino Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:46

Kan nou niet zeggen dat ik de andalusier mooier vind dan de lusitano, maar tjah, noemde het ramshoofd, omdat ik dat niet zo heel mooi vind. Maar Lusitano's kunnen ook zeker heel knap zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Lusi's in GOA, net als de Andalusiers daarin. Je hebt mooie en minder mooie.....magoed, iedereen zijn eigen smaak!!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:10

lusitano's komen uit portugal!Andalusiers uit spanje TOCH....... ik geloof het well... effe zeggen als ik het mis heb hoor

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:52

Spanje en Portugal liggen allebei op hetzelfde schiereiland en toen heel Europa onder een dikke laag ijs lag, werd bleef dit steken bij de Pyrineën. Door alle water dat in dat ijs 'vast'zat, lag de straat van Gibraltar droog en waren 'Marokko' en het Iberisch schiereiland verbonden.
Het paardenras dat hier rondhuppelde was toen, zo'n vette 10.000 jaar voor Christus één en hetzelfde ras.
Ook nu nog vertonen Lusitano, Berber en PRE een kenmerkende genencluster die zó oud is dat genenclusters uit mutaties daaruit óók nog kenmerkend voor deze groep paarden zijn. De Sorraia is overigens in het geheel níet verwant, maar dat terzijde.
Recent (najaar 2002) gepubliceert onderzoek geeft sterke aanwijzingen voor lokale, dus in Marokko/Iberisch schiereiland, domesticatie. Tis alleen onhelder wanneer. Vóór 2000 BC en na 10.000 BC, vermoedelijk tussen 6000 en 3000. Wordt vervolgt Knipoog

Palomino andalusiërs komen voor, net als vossen en andere kleuren, ook uit apto ouders, maar helaas zijn het géén erkende kleuren en worden ze niet geregistreerd als PRE. Tuurlijk zijn het wel 'andalusiërs', maar dan zonder papieren. Wat maar weer de betrekkelijkheid van raspapieren aangeeft. Ik bedoel, Berber, Andalusiër, PRE, Lusitano, in schimmel of palomino.... tis allemaal 'hetzelfde' paard. Dat al deze 'rassen' zo'n grote variëteit vertonen onderbouwt dit alleen maar.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 08:14

Jee hoe kunnen sommige mensen zeggen dat een Lusitano niet mooi zou zijn of niet mooier dan een P.R.E...... er lopen minder mooie bij maar dat is hetzelfde bij de Anda hoor, die zijn ook niet allemaal niet even mooi, en aangezien er toch niet echt veel verschil in zit..
Een Lusi of een Anda ik vind ze beide adembenemend

Enne Huertecilla ik had juist gehoord dat met de "nieuwe" regels in Spanje de andere kleurslagen nu wel toegestaan waren Verward

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:40

Loolapelooza"]
[quote="loekje"][quote="Loolapelooza schreef:


Ik ken er ook 1 , ik heb er 1 . Haha!


Heb je foto's??
Ik zal die foto's van die palomino die ik ken ook eens opzoeken. (ik moet er tenminste eentje hebben....)
[/quote]

Ik heb een heleboel foto's , zie www.xender.be en dan bij "Foto's Xender" , hij word zo meteen (of morgen Tong uitsteken ) geupdate want we komen er net weer van . (hij staat nog bij z'n moeder , hij is dit jaar geboren Knipoog )
In mijn profiel staan er ook een paar .

Eerst dachten we dat hij schimmel werd , maar nou blijkt onder z'n veulenvacht toch dezelfde kleur te zitten (palo) maar schijnbaar een tintje lichter . Misschien dat hij mettertijd nog wit word , maar op de moment blijft ie lekker palomino Haha!
[/quote]

Wat een scheetje!!!!
Ik heb al gezocht naar die foto van die palomino, maar ik kan hem niet vinden Huilen , ik zoek vanavond nog even verder!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 11:54

Cloris schreef
Citaat:
Jee hoe kunnen sommige mensen zeggen dat een Lusitano niet mooi zou zijn of niet mooier dan een P.R.E...... er lopen minder mooie bij maar dat is hetzelfde bij de Anda hoor, die zijn ook niet allemaal niet even mooi, en aangezien er toch niet echt veel verschil in zit..
Een Lusi of een Anda ik vind ze beide adembenemend


Dank je Cloris!! Ik voelde me al ernstig geroepen om op de bres te springen voor onze knappe, met convexe neus en brede kaken, valkkleurige Portugees...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:29

loekje schreef:

Wat een scheetje!!!!
Ik heb al gezocht naar die foto van die palomino, maar ik kan hem niet vinden Huilen , ik zoek vanavond nog even verder!!



hij is dus geupdate (weet niet of je het al gezien hebt maar kom Knipoog )
Ik ben heel benieuwd naar de foto van die hengst die je bedoelt , dus goed zoeken hoor ! Haha!

En verder nog even zeggen dat ik helemaal mee ga met wat cloris en Abby zeggen Schijnheilig