Hoe lezen jullie het onderzoeksrapport...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Hoe lezen jullie het onderzoeksrapport...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 14:49

... van een goedgekeurde hengst??

In IDS nr. 10 staan de onderzoeksrapporten van de nieuw goedgekeurde hengsten van het KWPN! De termen die daar in gebruikt worden zijn vaak enigzins dubbelzinning en toch voor interpretatie vatbaar! Mijn vraag aan jullie is nu hoe lezen jullie zo een rapport, en welke waarde hechten jullie eraan?

Ik neem de onderzoeksrapporten van twee hengsten als voorbeeld, dat van Tango en dat van Tolando:

Tango:

" Tango is een hengst met een evenwichtig, betrouwbaar karakter.
De hengst heeft veel bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver, heeft voldoende kracht, maar zou ruimer en soepelder mogen zijn.
De draf is ruim, met veel afdruk, met een goede balans en tact. De hengst toont een goede houding. De galop is voldoende van ruimte en afdruk, maar zou meer buiging in de gewrichten, en souplesse moeten vertonen. De de hengst heeft ruim voldoende tot veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een goed gevoel..."

Tolando:

"Tolando is een snel afgeleide, voldoende betrouwbare hengst.
De hengst heeft voldoende bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken.
De stap is ruim, zuiver en heeft een goede afdruk.
De draf heeft ruim voldoende ruimte en de hengst toont een goede houding. Het achterbeen wordt goed gebruikt, maar zou krachtiger moeten zijn. Het voorbeen blijft wat vlak. De draf heeft souplesse, maar zou meer ruggebruik moeten hebben.
De galop is ruim, met een goede been techniek en ruim voldoende afdruk.
Als dressuurpaard heeft Tolando ruim voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel..."

Bij de ene zie je voldoende, bij de ander ruim voldoende, bij de ene goed, bij de andere ruim voldoende tot goed,... Kleine verschillen, is ook niet meer als normaal, maar welke waarde hechten jullie eraan, en hoe lezen jullie dat dan voor jezelf?

Is ruim voldoende gewoon ruim voldoende, of kan je zeggen, tja dat is toch al wat, als ze dat over die hengst zeggen, dan bedoelen ze eigenlijk dat het goed is!

Deze vraag omdat, ze zouden evengoed kunnen zeggen, hij heeft een super karakter, of een zeer goed karakter, toch blijft het zeer vaak bij voldoende of ruim voldoende of normaal!

Er zijn verschillen...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:00

Voldoende is voor mij eigenlijk al niet goed genoeg meer, vooral als het om kracht en afdruk gaat.
Verder als er bij een hengst staat dat hij brutaal is (wat bijv. bij Timeless stond, er stond nog wat bij maar dat weet ik niet meer) dan weet ik dat ik daar ook niet bij hoef te gaan dekken.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:53

Zelf gaan kijken lijkt me nog steeds het beste....

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:31

_Rick schreef:
Zelf gaan kijken lijkt me nog steeds het beste....


Tuurlijk, kijken is nog altijd het beste! Maar als ik nu naar bv deze twee hengsten kijk Tango en Tolando, dan spraken die mij beiden eigenlijk wel aan om eventueel in de toekomst mee te fokken!

Maar als ik dan lees bij Tolando, snel afgeleide, voldoende betrouwbare hengst, en bij Tango evenwichtig, betrouwbaar karakter!

... verder ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken ... en bij Tango ... veel bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken.

Dat zijn toch verschillen waar ik in het lezen van zo een rapport rekening mee houd! Want uiteindelijk gaat het hier over het karakter, de manier waarop je de hengst kan bewerken en hoe hij zich laat bewerken! Dat vind ik altijd zeer belangrijk in het rapport, want hier gaat het om he, het gaat uiteindelijk om bereidbare hengsten te fokken! En ja dat zijn toch dingen waarvoor je toch voor een groot deel moet vertrouwen op het verrichtingsrapport, want dat zie je niet altijd door de hengst één of twee maal te onder het zadel! dat moet je dagelijks zien, en nog beter voelen door er op te zitten, en het dan te ervaren.

En dan zie ik toch dat bv Tango een beter verslag krijgt op dat gebied dan Tolando! Bij Tolando zie je voldoende staan, bij Tango ruim voldoende, en ik denk dat die ruim voldoende toch al iets betekent hoor, het klint niet echt super positief, maar ik denk dat de jury deze termen toch selectief gebruiken!

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:36

rinnie1982 schreef:
Voldoende is voor mij eigenlijk al niet goed genoeg meer, vooral als het om kracht en afdruk gaat.
Verder als er bij een hengst staat dat hij brutaal is (wat bijv. bij Timeless stond, er stond nog wat bij maar dat weet ik niet meer) dan weet ik dat ik daar ook niet bij hoef te gaan dekken.

brutaal en wispelturig.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:54

Precies Haha! Dat karakter zoek ik dus niet, dan weet ik iig dat dat geen combinatie wordt met mijn merrie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:49

Het taalgebruik is zorgvuldig en omzichtig omdat meerdere malen bleek dat toppers in Ermelo later roemloos ten onder gingen en laag gepunte cracks werden. Niet ieder paard is op zijn 3e jaar in staat om te presteren, maar zo is het systeem nu eenmaal, noodgedwongen met name door de commercie.
Overigens een wat brutale hengst op 3 jarige leeftijd die zo presteert zie ik als een pluspunt.
Dat is beter dan een jan doedel, dat zijn meestal de eendagsvliegen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:42

sarabande schreef:
Het taalgebruik is zorgvuldig en omzichtig omdat meerdere malen bleek dat toppers in Ermelo later roemloos ten onder gingen en laag gepunte cracks werden. Niet ieder paard is op zijn 3e jaar in staat om te presteren, maar zo is het systeem nu eenmaal, noodgedwongen met name door de commercie.
Overigens een wat brutale hengst op 3 jarige leeftijd die zo presteert zie ik als een pluspunt.
Dat is beter dan een jan doedel, dat zijn meestal de eendagsvliegen.


Daar ben ik het niet mee eens, daar kunnen misschien wel toppers van komen, maar ook alleen paarden die door professionals kunnen worden gereden, en alls er dan eentje niet zo'n topper is raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt...
De meeste vraag (en een doel voor veel fokkers) is een paard met 3 goede gangen, een meewerkend karakter die ook door de gemiddelde wedstrijdruiter fijn te rijden is.

Er komen misschien wel steeds meer betere paarden, maar ook steeds lastiger paarden! Staks bestaat de wedstrijdsport alleen nog uit (semi) professionals en wordt het daar nou leuker van........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:18

Sam het gaat hier om hengsten, even goed lezen he

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:32

Ik lees heel goed!! Jij dan......

De kans is duidelijk aanwezig dat deze lastige hengst ook kinderen met een rotkarakter zal geven, en daar zit geen hond op te wachten!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:33

Ach maar misschien wel een paar merries en de fokkers, daar gaat het toch over

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:35

sarabande schreef:
Ach maar misschien wel een paar merries en de fokkers, daar gaat het toch over


Hallo, lees je eigen bericht eens over: Wat wil je nou zeggen!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 16:33

Nou ik vind het toch ook wel belangrijk hoor het karakter van zo een hengst! en als zo iets geschreven wordt?

Uiteindelijk gaat het toch niet alleen over het fokken, maar toch ook over het fokken van paarden die bereidwillig zijn om te werken!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:42

Jan_VT schreef:
Nou ik vind het toch ook wel belangrijk hoor het karakter van zo een hengst! en als zo iets geschreven wordt?

Uiteindelijk gaat het toch niet alleen over het fokken, maar toch ook over het fokken van paarden die bereidwillig zijn om te werken!


Precies, en daarom zou ik ook nooit bij deze hengst willen dekken!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:13

Samsam"]
[quote="Jan_VT schreef:
Nou ik vind het toch ook wel belangrijk hoor het karakter van zo een hengst! en als zo iets geschreven wordt?

Uiteindelijk gaat het toch niet alleen over het fokken, maar toch ook over het fokken van paarden die bereidwillig zijn om te werken!


Precies, en daarom zou ik ook nooit bij deze hengst willen dekken!
[/quote]

Lijkt me ook wat moeilijk op een ruintje

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:17

Sorrie, ik heb nergens gelezen dat ze alleen op fa mee mag praten als je een fokmerrie bezit, maar als dat zo is ben ik weg hier hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 00:21

Ik lees dat soort rapporten wel, maar doe er weinig mee verder. ( ownee heb alleen een verzorgpaardje!!!!)

Maar ik zou eerst gewoon die dieren zelf eens gaan bekijken. Dat lijkt mij het meest verstandigst. Over Jazz zeggen ze ook vele dingen mbt karakter. Nu hebben wij er 11 staan, en ik heb zelden zulke fijne bewerkbare paarden meegemaakt.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:13

Wij lezen ze altijd, en kijken dan wat past bij de merrie. Heeft je merrie een hele goede galop en wordt die van de hengst als iets minder omschreven dan heb je altijd nog de keus om de gok te nemen, in de hoop dat ze het goede van de moeder in de galop krijgen. Wij houden er altijd wel rekening mee en zeker met een afstammelingen onderzoek (mits aanwezig natuurlijk). Hebben de afgelopen 2 jaar gekozen voor jonge hensten 2 jaar geleden Cantos en vorig jaar Rhodium, hengsten waar buiten het verrrichtingsonderzoek nog weinig van bekend was en zijn zeer te spreken over de veulens. Maar goed fokken blijft gokken natuurlijk en veel hangt toch ook van de merrie af.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:32

Ik lees deze onderzoeken eerst even helemaal door maar kijk eerst naar de verslaggeving van de moeder en dan natuurlijk naar het karakter van de hengst, en staan deze mij niet aan dan gebruik ik zo'n hengst niet.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:40

Samsam schreef:
Sorrie, ik heb nergens gelezen dat ze alleen op fa mee mag praten als je een fokmerrie bezit, maar als dat zo is ben ik weg hier hoor...


Nee hoor SamSam de mening van de gebruiker is heel belangrijk, uiteindelijk zijn jullie de mensen die er verder mee moeten Knipoog Dus blijf maar lekker zitten hoor op FA.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 14:13

Pipo schreef:
Ik lees dat soort rapporten wel, maar doe er weinig mee verder. ( ownee heb alleen een verzorgpaardje!!!!)

Maar ik zou eerst gewoon die dieren zelf eens gaan bekijken. Dat lijkt mij het meest verstandigst. Over Jazz zeggen ze ook vele dingen mbt karakter. Nu hebben wij er 11 staan, en ik heb zelden zulke fijne bewerkbare paarden meegemaakt.


Ja, dat is idd het beste! Laatst heb ik ook nog gepraat met iemand die drie Jazz-nakomelingen heeft staan! Ook deze paarden waren zeer bewerkbaar en hadden een zeer goed karakter!

Als mensen zeggen van een hengst dat die een slecht karakter heeft, en dat ook zou doorgeven, dan ga ik toch eerst eens informeren bij mensen die ervaringen hebben met die nakomelingen van die hengst, ga zelf kijken naar de hengst, en zijn nakomlingen! Pas dan kan je een conclusie trekken!

En ook belangrijk, kijken of het karakter van die hengst bij mijn merrie zou passen!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:45

Mag ik hier uit concluderen dat de rapporten wel gelezen worden, maar dat er meer uit de cijfers is af te lezen dat uit de tekst?
Die is over het algemeen globaal te noemen en tonen niet al te veel verschil. Bijna elke hengst wordt is eerlijk (behalve Timeless Knipoog )
en heeft bereidheid tot werken bijvoorbeeld.

Ik bedenk opeens ook dat er bij staat wat voor een gevoel de hengst geeft aan de ruiter, of dat de hengst veel vraagt van zijn ruiter.
Doe je met dit soort teksten ook iets als fokker of laat je dat links liggen?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:53

Ik wil de hengsten, als ik op zoek zou zijn naar een hengst, zelf zien. Zien hoe hij in de omgang is.
Want wat de een brutaal vindt, dat vindt de ander misschien niet brutaal. Deze hengsten zijn 3, moeten al optimaal presteren, staan in een andere omgeving, andere personen om ze heen... ik vind het niet gek dat een hengst daar brutaal is.
En brutaal vind ik tot op een zekere hoogte geen slechte eigenschap. Je moet er mee om kunnen gaan en nog wel de baas zijn.

Mijn Jazz is nieuwsgierig en brutaal. Maar ook zeker zachtaardig en vriendelijk. Ik heb er nog niet op gezeten, maar ze staat geblesseerd op stal en we doen bezigheidstherapie. Ze is nergens bang voor. Vandaag stond ze met 4 voeten op oranje zeil en na een paar minuten stond ze er al helemaal onder. Sja... dat kan ik tot nu toe nog niet moeilijk te bewerken noemen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 19:46

essie79 schreef:
Mag ik hier uit concluderen dat de rapporten wel gelezen worden, maar dat er meer uit de cijfers is af te lezen dat uit de tekst?
Die is over het algemeen globaal te noemen en tonen niet al te veel verschil. Bijna elke hengst wordt is eerlijk (behalve Timeless Knipoog )
en heeft bereidheid tot werken bijvoorbeeld.

Ik bedenk opeens ook dat er bij staat wat voor een gevoel de hengst geeft aan de ruiter, of dat de hengst veel vraagt van zijn ruiter.
Doe je met dit soort teksten ook iets als fokker of laat je dat links liggen?


Ja, ik vind ook dat het rapport meestal vrij globaal is! Maar toch, soms vind je kleine verschillen zoals bijvoorbeeld mbt tot het karakter, je ziet dan soms ...voldoende... soms ...ruim voldoende..., enz. En dat zijn toch kleine verschillen! Of je daar nu echt mee dient rekening te houden? Ik houd het altijd in mijn achterhoofd, en dan later als je alle info en gegevens van een hengst hebt, kan je nog zien of je er wat mee doet!

De punten, daar zie ik niet echt naar, dan ga ik liever zelf naar de hengst kijken en beoordeel ik liever zelf de gangen van een hengst.

De uitspraken in het rapport over de bereidwilligheid van een hengst, en het gevoel dat de hengst zijn ruiter geeft vind ik wel belangrijk! Van de hengst enkel te zien langs de zijkant kan je ook niet veel zeggen over zo een gevoel! Want vaak worden die paarden gereden door goede ruiters, en die maken vaak veel goed! De hengst kan dan vaak lijken zeer goed te lopen, maar dit omdat de ruiter die op hem zit hem goed kan bewerken! We kunnen natuurlijk niet zelf op de hengst gaan zitten en voelen, en dan nog, dat zou dan maar 1x zijn waarschijnlijk! Tijdens de test worden de hengsten dagelijks gewerkt, dus hetgeen de ruiters daar over zijn bereidwilligheid zeggen, en over het gevoel dat de hengst hun geeft is toch wel representatief vind ik!

Dat vind ik belangrijk, want uiteindelijk gaat het toch over het fokken van paarden waarop gewone mensen ook op kunnen rijden!

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:10

Ach naar karakter kijk ik niet heel erg. Ik denk dat per opvoeding en kundigheid van de ruiter verschillend is. In Nl willen wij wel een leuk lief paard met 3 normale /goede gangen en een werkwillend karakter maar menig fokker heeft toch eerder als doel een topper te fokken.

painted Black staat ook bekend als lastig, mijn merrie is ook niet de makkelijkste kan ik niet zomaar iemand op wegsturen, maar ik heb haar toch laten dekken, omdat de combinatie mij verder qua beweging en type prima lijkt.

Als ik zo'n verichtingsonderzoek lees kijk ik meer naar de stap is voldoende, MAAR. de stap draf en galop moeten gewoon goed zijn. klaar.

Dit is mijn mening en ik leg daarmee niemand iets op. (zet het er maar bij voor de zekerheid)