Springen? haike flipt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Springen? haike flipt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 15:58

Heyzz

zodra ik ga springen flipt haike compleet. Haike gaat dan lomp crossen en ik houd haar dan ook niet meer in de bak, en als het glad is, zoals gisteren schuiven we dus elke hoek uit. De springles is in een zandbak zonder omheining.
Zodra iki die bak verlaat o te dresuren is het weer goed, ga ik weer terug naar de springbak wordt het al moeilijker, spring ik 1 hindernis kan ik weer overnieuw beginnen.
Het is gewoon duidelijk dat haike het niet leuk vind, maar hoe kn ik zorgen dat ik toch af en toe kan springen (ik spring alleen maar lessen, zelf spring ik niet omdat dat te gevaarlijk is). Dressuurmatig heb ik haike goed genoeg in de hand (M1 met winst. )

Hoop dat jullie kunnen helpen!


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:12

Mijn paard wordt altijd erg heet van het springen en wil het liefst met mij gaan springen i.p.v. ik met hem Schijnheilig Ik moet hem heel rustig proberen te houden tijdens het springen en dressuurmatig opvangen... Hoe gaat het cavaletti lopen? Ik denk dat Haike waarschijnlijk zo enthousiast wordt dat hij gaat crossen.. probeer hem van voren goed op te vangen en hem rustig te houden... Ik moest in het begin in stap op de hindernis af een dan rustig aandraven en hem goed opvangen en dan pas een aantal meter voor de hindernis een beetje laten gaan. Het gaat nu veel beter en gisteren voor het eerst zonder martingaal gesprongen (was eigenlijk niet de bedoeling) en dat ging wel okay maar dan wil Omar zijn hoofd in de lucht gooien en dan moet ik hem weer naar beneden rijden omdat hij dan ook wil crossen. Ga eens dressuur rijden in de springtuin en maak bijvoorbeeld voltes om de hindernissen heen enzo...

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 16:22

AnneOmie schreef:
Ik denk dat Haike waarschijnlijk zo enthousiast wordt dat hij gaat crossen.. probeer hem van voren goed op te vangen en hem rustig te houden
Ga eens dressuur rijden in de springtuin en maak bijvoorbeeld voltes om de hindernissen heen enzo...


Dank voor de reactie allereerst!

Maar haike wordt juist niet ethousiast, ze is bang (denk ik) van de hindernissen. Ze loopt er dus niet naar toe, maar keihard van weg!
En dat dressuurrijden, dat gaat nog wel, maar zodra ik 1 hindernis heb gesprongen lukt het niet meer. Het is dan al moeilijk haar weer terug de bak in te krijgen. Gewoon dressuurmatig in de springbak gaat wel, op het begin moeilijk maar daarna niks meer aan de hand.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:47

ga eerst veel balkjes, cavaleties lopen, en elke x dat ze het goed doet belonen alsof ze het beste paard van de wereld is, niet teveel in 1 keer vragen, springt ze belonen, rondje lang en dan weer dressuur rijden en nog een sprong en zo langzaam opbouwen, en steeds het belangerijkste goed belonen na elke sprong, maakt niet uit hoe ze erover gaat desnoods als een ree, maar ze springt dus is ze braaf

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 01:42

Oei das niet zo mooi joh.
Maar oplossingen genoeg.
Ik dacht in het begin even dat je bedoelde dat ze keihard naar de hindernis toe zou gaan en dan jumpen.Dat los je op door aan te rijden en ipv erover een volte te maken.Aan te rijden en van draf langzaam naar halt te gaan.Oefeningen doen waardoor ze op een gegeven moment denkt a ik hoef er niet over maar iets anders en dan ineens wel der over gaan.
Maar je zegt net dat ze niet eens naar de hindernis toe durft.
Wat je kan doen,bv longeren en dan beginnen met een balkje,gaat dat prima dan twee.De keer erop probeer je er drie van te maken.Tot ze er 5 rustig kan lopen.Niet eerder een balk bij leggen voordat ze op het zelfde tempo loopt en dus niet versnelt omdat er een balk ligt.
Gaat dit alles leuk dan kan je het ook onder het zadel doen.Gewoon die balk(of 2 a 3) eerst in de bak leggen en dan gaan rijden.omheen tussendoor.Aanrijden maar toch op tijd wegdraaien.En zo eens een keer onverwacht er over heen.dus eigenlijk dressuur je gewoon maar ga je zo heel af en toe eens over een balk ipv er langs af.En maar belonen als ze het goed doet.Stel dat ze dat allemaal doet zonder paniekerig e reageren of wat weglopen ervan,dan zou je eens net voor het eind van je rijden een heel laag kruisje kunnen zetten.1 keer is genoeg om erover heen te gaan.Belonen en uitstappen op een manier waarvan zij geniet(buiten ofzo?)De keer erop ga je weer gewoon net doen of je dressuur gaat rijden.leg weer alvast wat balken neer en doe hetzelfde ald voorheen.Gewoon langs heen rijden en zo nu en dan als jij het denkt te kunnen erover laten draven.Weer voordat je wil stoppen een kruisje maken.begin net zo laag als de keer ervoor.Mocht dit super verlopen dan kan deze net iets hoger(iets maar hoor) en probeer het eens opnieuw.Als ze dit heel goed doet kun je nog een keer voor je stopt.Gat dit wat minder dan stop je meteen.En zo doe je het elke keer opnieuw.
Ze zal moeten leren van jou dat die mooie gekleurde balken haar niet opeten.Je kan wel op een hindernis afstormen maar met angst kom je nergens.Probeer ook zoveel mogelijk vanuit draf te gaan en niet de galop.
Het duurt misschien eventjes en dat is heel normaal maar als ze het eenmaal door heeft zal ze beter gaan en willen springen.
Altijd praten tegen haar en belonen en is het angst ook niet slaan maar praten en haar gerust stellen.Denk er wel aan dat je soepel blijft rijden.netjes tussen hand en been.en vooral rechtrichten(ook soepel).

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 15:57

Hoi, als ik de reacties lees, en mijn eigen oproep merk ik dat ik niet zo heel erg duidelijk ben geweest. Haike crosst er niet naar toe, maar vandaan.
Dus deze oplossingen helpen niet omdat ik haike na een sprong niet kan belonen omdat ze hem DAN pas peert, dus NA de sprong pas.
Hoop dat het nu duidelijk is, en hoop op reacties.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:05

Maar Holly heeft het toch goed begrepen? Verward

Kerstmuts

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:10

dus het probleem is niet ernaar toe rijden en erover,maar de landing en de passen erna?
Dan blijft het nog steeds zoals ik verteld heb.Voor de sprong zal ze al moeten leren te doen wat jij vraagt en dat leer je haar door oefeningen te doen.
Maar goed wat als je erover bent?
Neem een paar balkjes en draaf erover.verlaag je tempo na de derde balk(als het er vijf zijn) en kom 6 passen na de balkjes in stap uit.Dan ga je weer over op een laag kruisje(absoluut niet hoog)erover en terug naar stap.Wil dit niet lukken en dramt ze door dan word het halthouden.Erover en zo vlug mogelijk halthouden.Niet tijdens de sprong al beginnen met terug nemen want die moet ze kunnen afmaken.
Absoluut niet doorlaten drammen.Heb een punt in gedachten dat je stil wil staan en sta daar ook stil.Geen gezever,halt!Je kent Jantje Berkelmans,om hem als voorbeeld te nemen wat ik bedoel met meteen halt als jij dat wil.Die neemt echt geen genoegen met ja maar hij dramt zo.Dan vloekt hij je zo stijf dat je wel zo snel mogelijk stil wil staan.Ben jij ook eens zo streng voor haike(in je hoofd he)Van mij part maakt ze het zo erg dat je haar achterwaarts moet laten gaan erachteraan.Mocht dit willen lukken dan kan je terug gaan naar na de sprong alleen nog maar terug naar stap te gaan.Ik heb het nu elke keer over landen,zitten en meteen terug.Hup de rem erop.Soms zal je eens hard moeten optreden en haar eens flink op de rem trekken maar ze zal moeten leren dat jij zegt wat er gebeurt en niet andersom.Stel jou hindernisje staat bij de b dan moet je voor de m al stil staan en absoluut niet later.Je kunt de srong steeds hoger maken maar de afstand blijft tot de m.Dit is niet iets wat in drie keer springen eruit is.Je zal vaker erover moeten en het kan best een paar dagen duren.Ze heeft het zichzelf aangeleerd en is daar te ver mee gekomen.Dus heb geduld het gaat weer over hoor!

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:38

probeer haar eerst rustig over balkjes te laten stappen draven en galopperen. Als ze daarmee goed loopt en rustig blijft ( dressuur matig blijven rijden tussendoor) Kan je een kruisje neer zetten of neer laten zetten in de les ga daar eerst in draf over heen net zolang oefenen tot ze van beide kanten rustig is en er goed overheen springt. Ga dan pas galopperen weer rustig. Je moet het rustig opbouwen en veel geduld hebben succes ermee!! kuz Emma

I Luv MareL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:14

Je zegt dat als je de bak uit gaat om te dresuren dat ze dan al rustiger word.

Ik zou dus gewoon blijven dresuren in de spring bak.
Gewoon elke keer, ook als je niet gaat springen.
Dan word ze daar al wat vertrouwder in die bak.

En dan draaf je eens over een balkje.
daarna weer dressuren tot ze weer rustig is.
dan spring je eens heel laag, weer daarna dressuren tot ze weer rustig is,
Enz enz
Heb geduld, want zijn ze echt bang, dan duurt dat rustiger krijgen een hele tijd.
Maar uiteindelijk krijgen ze zo vertrouwen,

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:20

Flink in die springbak blijven rijden zoals kawa zegt. Dus ook alleen dressuren. Dan als dat goed gaat 1 klein kruisje met balk ervoor en evt. erachter. Daarna weer dressuren.
Ze moet vertrouwen in de ruiter krijgen. Dat kan wel een tijd duren.
Rij voltes rond de hindernissen, ga tussen hindernissen halthouden, enz. En denk niet dat het lasti g is te dressuren in een srpingbak, want dat is gewoon een kwestie van wennen. Rij gebroken lijntjes rond de hindernissen enz.


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 15:10

Dank voor de reacties. Alleen nog een tip gevraagd, hoe zorg ik dat ik na de sprong weer verder kan gaan met dressuren? Haike wordt dan pas weer rustig als ze aan de andere kant van de manege is, terugrijden naar de bak gaat wel, dressuren dan ook wel weer, maar zodra ik spring ben ik weer heel erg ver weg. Is met een balkje niet, maar bij een zeeer laag kruisje al wel. Hoop dta jullie nog kunnen helpen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:51

Waar spring je?Thuis of op de club?Of beide natuurlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:38

Na de sprong blijf je gewoon in de springbak.
Hij moet het maar leren dat hij daar een keer rustig moet worden.
Al duurt het een uur.
Probeer zelf dan natuurlijk wel ontspannen te blijven.
Praat er rustig tegen, en bij elke pas ontspannenheid ook flink belonen.
Rij veel figuren zodat hij bij jou moet zijn met zijn aandacht en niet meer bij die sprong een min. geleden.

Maar ga ook in de springbak rijden als je helemaal niet van plan bent om te gaan springen.
Dus niet dat hij weet, oh springbak, oh springbak, ik moet me vast gaan op naaien Lachen

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 16:39

runningkawa schreef:
Na de sprong blijf je gewoon in de springbak.


Das heel mooi gezegd, maar hoe doe je dat als haike hem steeds als een gek peert? Haha!
En ik spring op de club, alleen tijdens de lessen 1x per 2 weken. Maar denk dat ik voorlopig niet ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:47

Citaat:
Das heel mooi gezegd, maar hoe doe je dat als haike hem steeds als een gek peert?

Dat is niet zo makkelijk dan Haha!
Maar kun je hem ook niet op een volte zetten?

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 21:03

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar kun je hem ook niet op een volte zetten?


Nee, crosst er als een gek vandoor.

Maar ik hoef verder geen tips meer, de kans dat haike ooit nog onder het zadel te vinden is, is heel erg klein, dus laat staan springen. Verhaal staat in Verslag van de dag, geen zin om het nog een keer te typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 20:05

LOngeer haar af en toe is in een andere bak/ stuk terrein en laat haar dan losspringen. Dat werkt meestal wel goed, omdat wat ze ook doet ze komt vanzelf weer bij de sprong uit. Begin vooral met lage hindernisjes (zo'n 40 cm), want het gaat tenslotte om dfe techniek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers