Pony heeft te lange hoeven, wel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Pony heeft te lange hoeven, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 09:02

Mijn verzorgpony's hoeven zijn te lang, en er zijn ook al stukjes 'uit' aan de rand. Ik heb de eigenares al gebeld en zij zorgt wel dat er een hoefsmid komt. Maar ik denk dat die nog niet geweest is, en wilde vandaag een buitenrit gaan maken... Kan dat met te lange hoeven? De pony lijkt er iig geen pijn aan te hebben.

Romeo Lovers


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:16

ik zou nog ff wachten tot de hoefsmid geweest is

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 09:17

Maar is het slecht? Heeft de pony er last van als hij loopt? De hoefsmid komt zeker, maar stel dat ie nog niet geweest is. Of is het dan beter om met hem te gaan wandelen? Of alleen ff poetsen?

Romeo Lovers


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:25

ik heb het ook wel eens gehad, en ben toen wel gaan rijden, maar het scheurde toen wel verder in....
maar ja die kans heeft je pony ook in de wei,

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:38

als je met te lange hoeven op de weg gaat rijden gaat het idd (verder) scheuren... en als je dat te lang doet kan het zo ver gaan scheuren dat de hoefsmid de scheuren er niet uit kan halen en ze eruit moeten groeien...
Maar ook zonder op de harde weg te rijden kunnen ze te ver scheuren.. heel goed dat je er een hoefsmid bij hebt laten halen!
Ik zou even rustig aan doen tot de hoefsmid is geweest, en dan serieus ijzers overwegen... aangezien je blijkbaar graag naar buiten gaat...
Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:43

Als de hoeven van het paard te lang zijn, dan is de stand van de hoeven anders. Het paard krijgt daardoor meer stress op zijn banden en zijn pezen. Ik kan vanuit hier niet zien hoeveel ze te lang zijn. Maar ik zou de pony dan idd niet gaan berijden tot de smid is geweest.

Je suis Charlie.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 09:50

Wandelen kan wel gewoon? Niet over stenen maar op zachte ondergrond. Of maakt de ondergrond niet uit?

Romeo Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:53

Als de banden en pezen overbelast worden door verkeerde hoefstand, maakt het niet uit of je erop zit of er naast loopt.
Ik zou met de pony gaan wandelen als hij alleen maar op stal zou staan, en anders geen beweging heeft.
Als de pony op de wei staat, zou ik hem daar lekker laten staan.

Je suis Charlie.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 09:56

Oke, bedankt voor de reacties! Waarschijnlijk staat de pony op stal, het is trouwens een shetlander, en hij vindt het heerlijk om er ff lekker uit te zijn aangezien hij op een manege staat en alleen af en toe eens meeloopt in een lesje....
In het weekend maak ik normaal altijd een lekkere buitenrit met hem, daar knapt ie altijd flink van op
Maargoed, nu heb ik vakantie Haha! dus ik kan nog zat buitenritten met hem gaan maken Lachen

Romeo Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ElCid, YandexBot en 38 bezoekers