Wat voor paard/pony zou geschikt zijn voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Wat voor paard/pony zou geschikt zijn voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:51

Haii!

Ik mag volgend jaar mijn eerste paard/pony kopen, en zou graag willen weten wat voor soort een goede pony/paard is om mee te beginnen.
Natuurlijk, elk ras heeft zijn brave diertjes en vervelende diertjes, dat ligt ook aan de opvoeding, maar ik dacht meer aan hoogte/leeftijd en het niveau van het paard.
Kan iemand mij daarmee helpen?
Ik ben namelijk vrij lang (1.74) 14 jaar oud, maar wel slank en niet zwaar.
Ik ben niet erg sterk, en hou van buitenritten, maar wil ook wel eens gewoon lekker serieus met rijden bezig zijn (echt wat serieusere dressuur, voor zover dat lukt Tong uitsteken )
Op de manege rijd ik in een ver gevorde les, ik rijd 8 jaar, heb mijn ruiterbewijs en ben niet snel bang.
Maar nou zou ik dus wel graag willen weten, wat voor soort paardje is geschikt als eerste paardje (denk dan aan stokmaat voor mij, en leeftijd van het paard, en eventueel het ras)

Alvast bedankt!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:59

tja wat wil je zelf?? ( behalve buitenritten en dressur?)
ruin , merrie? zal zo wie zo een wat ouder paardej nemen zo kan je lekker leren op een al wat meer ervaren paard.

ga kijken kijken en nog eens kijken. neem mensen mee die verstand van paarden hebben en probeer hier en daar eens wat uit.

als ijslander freak zou ik zeggen een ijsje, maar als je echt dressuur wilt gaan rijden is dat ook niets.
tja... een leuke kwpn-er??

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:01

Ik zou voor een paard gaan als ik jou was, een wat ouder paard (10/15 jaar) die al wat meer ervaren is en waar je veel van kan leren!

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:01

het maakt mij niet uit of het een merrie of een ruin is, als het maar geen hengst is, want die kan ik denk ik niet aan. zelf ben ik gek op welshjes, maar daar ben ik helaas te groot voor denk ik. ik weet niet of een welsh-cob een mogelijkheid is? iemand ervaring met het karakter van die beestjes??

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:04

Misschien kan je eens kijken op www.welshcob.nl
Is de site van Heike (ook beheerster van Bokt) Lachen

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:45

Haha! hé bedankt!! Haha! Ik zal eens kijken daar!

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:46

jammer dat een jaar nog zo lang duurt hé?? helemaal als je ergens op wacht Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:58

DarkAngel schreef:
ik weet niet of een welsh-cob een mogelijkheid is? iemand ervaring met het karakter van die beestjes??


Ik ben even lang als jij (maar wel wat zwaarder gok ik) en ik rij met een Welsh Cob. Pas je prima op hoor, als je er 1 van 1.50 of groter uitzoekt. Ik vind het heerlijke paardjes, ze zijn pittig maar 'koel' in de zin dat ze wel eens gek doen, maar daarna niet nog een kwartier door blijven blazen. Ze gaan eeuwig mee (vaak tot achter in de twintig actief) Ze werken graag en veel, en met de meeste kan je een heel leuk stukje dressuur rijden. (zelfs met die van mij, die 't nooit eerder gedaan heeft) 't zijn echte 'bikkeltjes', moedig en die van mij is altijd goedgeluimd.

Ik zou denken aan een paardje van tussen de 8 en 12 jaar oud (voor je eerste paard zou ik niet met een jonge beginnen) waar mee buitengereden is en (als je dat belangrijk vind) waar een beetje dressuurgericht mee is gewerkt. Merrie of ruin maakt niet uit als je daar zelf geen voorkeur voor hebt. Als je een Welsh Cob wil zou ik zoeken naar een grote maat, dus 1.52 en groter. Omdat ze vrij stevig zijn kan jij er met jou lengte dan nog steeds prima op.

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 10:10

Dat klinkt precies goed Haha!:D en daar kun je je hele leven dan op rijden?

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 10:11

Dat klinkt precies goed Haha!:D en daar kun je je hele leven dan op rijden?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:57

DarkAngel schreef:
jammer dat een jaar nog zo lang duurt hé?? helemaal als je ergens op wacht Knipoog


heb je mooi de tijd om een beesie te zoeken die bij je past!
Je moet het van de positieve kant zien Haha!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:01

Ik denk dat je de rest van je leven wel op dat paard kunt blijven rijden.
Er rijden genoeg volwassenen op een welsh cob.

succes met zoeken volgens jaar.

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 11:41

ilsejee"]
[quote="DarkAngel schreef:
jammer dat een jaar nog zo lang duurt hé?? helemaal als je ergens op wacht Knipoog


heb je mooi de tijd om een beesie te zoeken die bij je past!
Je moet het van de positieve kant zien Haha!!
[/quote]

Daar heb je gelijk in!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:53

ik zou een paardje rond de 8 jaar nemen denk met een stokmaat van 1.60/1.65 ongeveer ongeveer op L niveau dress en mischien B springen.