Paard scherper aan het been zetten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 00:04

Binnenkort is het de bedoeling dat er weer gestart gaat worden, in de M1 (na 2 1/2 jaar).
Op zich gaat alles heel goed, maar toch nog een klein probleempje waar ik af en toe tegen aan loop.
Ironique zou af en toe nét iets vlotter mogen reageren. Dit is met name met het aanspringen in galop. Ik wil dus gewoon mijn been aanleggen en dan moet er reactie komen.
Iemand die wat tips heeft hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 00:19

consequent blijven

Wanneer jij been geeft moet je reactie eisen van je paard. Komt er geen reactie geef dan een duidelijker hulp. Wanneer je paard een keer naar voren schiet op je been ga dan vooral niet meteen aan je teugels hangen maar let er op dat je de vogende keer minder sterk in komt met je been. Controleer regelmatig of je paard t.a.t. naar voren wil, pas dan is je paard goed voorwaarts.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:21

Heel veel tempowisselingen rijden en (schijn)overgangen. door steeds weer reactie te eisen van je paard, wordt ze steeds beter aan je been. Een keer been geven en als er geen reactie komt, dan je spoortje gebruiken of je zweep. Heel streng en consequent hierin blijven,dat komt het vanzelf. Succes in het M. Groetjes wendy Pling

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 12:14

Ze zeiden tegen mij (op die stal) dat ik één keer met mijn been moest vragen. Reageerde hij niet, dan nogmaals met mijn been, maar tegelijkertijd een tik met de zweep erbij. Op den duur weet hij zo dat been betekent voorwaarts en niet reageren betekent een tik.

In de privéles met Muzefee moest ik juist, als ze niet reageert, eens flink voorwaarts galloperen met een slap teugeltje. Na een rondje of twee weer adequaat terug naar de stap of draf. In dit geval wordt gewoon aangeleerd dat been voorwaarts betekent, ook een kleine beendruk.

Bij Muzefee heb ik beide methoden wel geprobeerd en die laatste werkte beter.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 10:30

Het paard moet goed begrijpen dat hij moet reageren als je been geeft en niet na de tiende keer als je een schop geeft! Daarom moet je vragen en als hij het niet doet, op die manier reageren dat hij het heel onprettig vindt en dat hij het de volgende keer niet zo ver laat komen. Cool

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:10

Isolda reageerde ook niet goed heb ik gemerkt. Vanmiddag kwam ik er echt achter en direct geprobeerd. Na 4 overgangen reageerde ze al goed.
Nu dus consquent blijven, is niet mijn sterkste punt, maar ik zal mijn best doen.
Ik doe dus ook 1x proberen, geen reactie nog eens en dan met een tikje erbij. Ik heb het gecombineerd met dat wat Kitty doet, na de tik, flink voorwaarts rijden en dan weer terug en overnieuw proberen.
Ging dus heel aardig!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:13

ik doe het altijd zo
1 keer been nie reageren tik met de zweep....
heel consequent blijven in die dingen en heel veel overgangen rijden om hem beter te krijgen

succes ermee

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:56

ik heb het tegenovergestelde probleem.
Als dit een nieuw topic moet worden is het ook goed.

Ik rijd een pony voor de stal waar ik rijd (Jez*s wat klinkt dat of je heel goed bent -niet dus-) En die is verschrikkelijk kijkerig en loperig.
Ik hoor verschillende adviezen maar als ik been geef voel ik eerst een schok en dan spuit hij weg. ik heb behoorlijke lange benen voor hem (ik ben 180 en hij is 147 en behoorlijk iel gebouwd dus geen gezicht) en hij schiet voor mijn been. Zijn er hier dingen voor om aan te doen?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:34

Zeker niet omgeven om je bene tegen je paard te houden. Je moet altijd met je kuiten erbij blijven, ook als een paard daar erg op reageert, daar moeten ze leren tegen kunnen. Mijn paard is ook van tijd tot tijd onhoudbaar loperig... pffft... meestal gaat het wel beter als er minder wind is...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 16:49

ik weet zeker dat ik op mijn bek ga als ik mijn kuiten eraan houd (hij ook) hij gaat echt loeihard. hij is zelfs zo gevoelig aan het been dat ik hem door knijpen met mijn knieen overgangen kan laten maken. het is een superpony maar niet makkelijk te rijden. Ik meot er wel bij zeggen dat mijn benen ook vrij lang zijn voor hem..

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:12

Leer hem dan wennen aan een gewone wakende kuit. Je werkt jezelf in de miserie als je je kuit er niet tegen houdt. Oefen eens met longeren met lange stijgbeugels ofzo? Haha! Wen hem aan allerlei geritsel rond zijn buit en wen hem ten slotte aan een gewone kuit.
Ben je zeker dat je paard fysiek in orde is en dat je niet te zwaar bent ofzo? Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 21:44

Hij krijgt ook wel been maar daar reageert hij zo idioot op.

Ik ben niet te zwaar voor hem. je maakt mij niet wijs dat een pony van 147 geen 63 kilo kan dragen...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 22:25

Erm... beetje offtopic?
Misschien kun je beter een nieuwe topic hier over openen, dan kunnen anderen ook makkelijker zien waar het over gaat!
Bedankt!
Groetjes
Nienke