Tonglepel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Tonglepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 17:46

Mijn verzorgpaard gooit haar tong over het bit, nou zei de eigenaar dat we dan misschien een tonglepeltje zouden kunnen kopen. Nou is mijn vraag heeft dit zin? Kan ze dan haar tong niet meer over het bit gooien?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:14

Mijn oude paardje deed dit ook. Eerst kijken of de neusriem of sperriempje wel strak genoeg zit, is dit het geval dat is een tonglepel van rubber wel handig. Ik heb alleen ervaring met die dingen met een menbit (STANG) ik weet dus niet hoe je deze bevestigt bij een gebroken bit.

Succes

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 18:16

Mijn sperriempje zit strak genoeg, dus daar kan het niet aan liggen. Dus een tonglepel kan een oplossing zijn?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:19

Kijk eerst eens of het bit niet te laag hangt, een gaatje hoger hangen werkt vaak al goed.

Die rubberen tonglepels schijnen vaak niet al te best te werken, dan lijkt dit me een betere oplossing;
Afbeelding

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 18:21

Wat is er mis met die rubberen tonglepels dan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:11

Ik weet alleen dat ze goed werken bij menbitten, ze zijn iets minder drastisch dan de oplossing op de foto, heb ik wel geprobeert maar mijn pony was slim genoeg om het voorste gedeelte tussen haar tanden te pakken, dus geen tong erover maar wel haar tanden geklemd waardoor ik nog geen kant op konm, maar het kan inderdaad ook zo zijn dat je bit te laag hangt of dat er haken op de keizen zitten waardoor ze hun tong gebruiken om het minder pijn te laten doen. Eerst dit allemaal controleren en dan pas over gaan op een tonglepel in welke vorm dan ook.

Probeer er dan eerst een te lenen om te kijken of het echt helpt voor er veel geld aan uit te geven

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 19:14

Daarom vroeg ik het eerst ook even, je kan altijd wel met hulpmiddelen gaan smijten maar er kunnen ook redenen zijn waardoor je een probleem hebt. En ik heb totaal geen ervaring met tonglepels dus daar wou ik ook meer informatie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:39

Je woont helaas te ver uit de buurt om mijn tonglepel te kunnen lenen, maar ik had nog een vraagje. Wurmt ze altijd haar tong over het bit, of alleen bij 1 ruiter, of juist bij 1 ruiter niet, en probeer eens of ze het ook doet als je met bit in longeert zonder dat de longeerlijn aan het bit vastzit, met een halster er onder of zo. Misschien levert dat informatie op, want een tonglepel is echt een laatste redmiddel als niets anders werkt.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 19:43

Ik ben de enige die er op rijd...Ik kan natuurlijk vragen of een ander het eens zou willen proberen. Ze staat daar nog niet zo lang op stal, ongeveer 2 weken, dus ik ken het paard dus ook nog niet. Maar ik zal aan de eigenaar zeggen dat een tonglepel een laatste redmiddel is dat het dus niet onmiddelijk nodig is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:54

O ja controleer even of je bit de goede maat heeft en heel belangrijk, zit het goed aan het hoofdstel bevestigt en is het onbeschadigd??

Je hebt nog wel even wat te doen en controlerren, maar vaak is het wel de moeite waard.

Mijn oude pony deed het dus alleen bij het menbit en nooit bij het rijbit, we zijn er nooit achter gekomen wat de oorzaak nu was.

Succes, en meldt je even wat het resultaat is??

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:02


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:59

Jordy begon op een geven moment ook zijn tong over het bit te gooien, ik heb toen een correctiebit gebruikt, heeft goed geholpen. Ik rijd nu weer op een gewoon dubbelgebroken bitje.

karuna schreef:
Ik weet alleen dat ze goed werken bij menbitten, ze zijn iets minder drastisch dan de oplossing op de foto, heb ik wel geprobeert maar mijn pony was slim genoeg om het voorste gedeelte tussen haar tanden te pakken, dus geen tong erover maar wel haar tanden geklemd waardoor ik nog geen kant op konm, maar het kan inderdaad ook zo zijn dat je bit te laag hangt of dat er haken op de keizen zitten waardoor ze hun tong gebruiken om het minder pijn te laten doen. Eerst dit allemaal controleren en dan pas over gaan op een tonglepel in welke vorm dan ook.


Zo dramatisch is het bit op de foto niet hoor.
En je bit hangt dus echt te laag als je pony het voorste gedeelte tussen de tanden kan pakken, of had je hem niet verkeerd om in dan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:15

De plaatsing van het bit is door 3 mensen (instructeurs) gecontroleerd waarom ze dat voorste stuk te pakken kreeg, het hing goed was goed geplaatst en ook niet te groot te klein of te laag. Ze wurmde op een of andere manier met haar tong net zolang tot ze dat stukje tussen haar tanden kon pakken. Gewoon een erg slechte gewoonte, ze heeft het ook wel met die rubber tonglepel geprobeert maar dat is haar nooit gelukt.