Stalbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 20:07

Hi,
Nu ben ik wat betreft paarden altijd wel wat een zeikerd hoor..ik hou er niet van als er maar ook dat anders is aan mijn paardje...Bij mij thuis hebben we genoeg ruimte waardoor mijn paarden minimaal 12uren per dag buiten lopen (swinters naar weersomstandigheden zomers wel 24uren per dag)...nu had ik mijn merrie 10-12uurtjes per dag buiten lopen vanaf 1maart al. Begin juni bracht ik haar naar een trainingsstal waar ik al van wist dat ze veel op stal zou staan. Nu was ik vandaag een beetje geschrokken (ik kom er om de dag) want haar kogels achter waren iets gevuld Verward Ik voelen, ze waren niet warm oid. Ik was daar omdat de smid haar weer op ijzers zou zetten en hij zei heel nuchter tegen mij : zonde hè dat ze hier zo binnen staat ze krijgt een beetje stalbenen. Ik hem al vragen of dat verder kwaad kon, want bij mij staat ze ook wel eens een dag op stal en in de afgelopen 2 1/2jaar heeft ze dat nog nooit gehad...Nu vond mijn smid dat ik een "beetje heftig" reageerde, het viel wel mee en ik moet anderen mn paard ook gewoon toevertrouwen. Ze komt daar echt niks te kort (behalve dan als ze thuiskomt ze weer lekker buiten kan lopen) en de training doet ze goed. Ze loopt ook niet onregelmatig maar ik ben hier echt niet Haha! mee! Ten eerste vind ik het geen porum (mm schrijf ik dat zo wel goed?) dat ze straks op de keuring komt met ietwat dikke kogels achter en ten tweede ben ik bang dat ze er wat aan overhoud,,,,vooral dat laatste, kan dat? Heeft iemand hier ervaring en/of tips mee/over?

Haha!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:45

waarom ben je bang dat ze op de keuring komt met dikke kogels? als een paard stalbenen heeft, is dat met een paar rondjes stappen zo weer over hoor!

ik ken zoveel paarden die in meer of mindere mate last van stalbenen hebben als ze langere tijd op stal staan, en maar een paar uur per dag buitenkomen.

ik ken iemand die gaat 2x per dag naar stal om met zn paard aan de hand te stappen,. en de 3e keer rijdt hij, en weereen ander gebruikt stalbandages, maar het enige wat helpt is regelmatge beweging, over de dag verdeeld.

maar als dat niet mocht lukken, nou ja dan zorg je toch gewoon dat ze al wat heeft rondgestapt(eventueel rondje gedraaft) voor ze bij de keuring de ring in moet, dan zijn de benen echt wel weer dun hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:27

idd het is zo weer over mijn pony heeft daar ook welleens last van, dan hoeft ze nog maar een paar uur in de stal te staan maar na het rijden zijn ze gewoon weer 'dun' zalmaar zeggen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:04

renske20,zelf over de dag verdeeld helpt soms helaas nog niet (beweging) :N
mijn pony word s'morgens rond 10 uur op de wei gezet en ik haal er nou in de zomer rond 7 uur eraf,en in de winter 5\6 uur eraf,en dan rij ik meeatal ook nog,en ze gaan in de winter en zomer naar buiten,maar s'morgens heeft ze alweer stalbenen.
zoals renske ook al zei gaan veele er altijd vanalles aan doen,ik had eerst stalbandage's,maar ik vond het niet echt eerlijk om mijn pony haar hele leven met stalbandage's op stal te zetten,nee ik doe er nou gewoon niets meer aan,ze staat toch de hele dag op de wei en ik rij dan haast iedere dag,meer kan ik helaas niet doen.
wel als ik op wedstrijd ga,ik doe die nacht van te voren stalbandage's om zodat ze op de dag van de wedstrijd geen stalbenen heeft (maar dat doe ik ook wel klein beetje om haar 3 witte sokjes wet te houden Haha! )

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 16:31

Bedankt voor jullie reacties. Mijn paard heeft nog nooit stalbenen gehad en ook bij mij staat ze wel eens een aantal dagen achter elkaar stil. Het is ook niet super dik, maar het valt wel op. Ik zal die tip van het goed rondstappen proberen, ik vind het gewoon niet mooi, en ik ben bang daardoor dat de keuring misschien verpest wordt...

Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:18

beautyfull_mickey schreef:
renske20,zelf over de dag verdeeld helpt soms helaas nog niet (beweging) :N
mijn pony word s'morgens rond 10 uur op de wei gezet en ik haal er nou in de zomer rond 7 uur eraf,en in de winter 5\6 uur eraf,en dan rij ik meeatal ook nog,en ze gaan in de winter en zomer naar buiten,maar s'morgens heeft ze alweer stalbenen.
zoals renske ook al zei gaan veele er altijd vanalles aan doen,ik had eerst stalbandage's,maar ik vond het niet echt eerlijk om mijn pony haar hele leven met stalbandage's op stal te zetten,nee ik doe er nou gewoon niets meer aan,ze staat toch de hele dag op de wei en ik rij dan haast iedere dag,meer kan ik helaas niet doen.
wel als ik op wedstrijd ga,ik doe die nacht van te voren stalbandage's om zodat ze op de dag van de wedstrijd geen stalbenen heeft (maar dat doe ik ook wel klein beetje om haar 3 witte sokjes wet te houden Haha! )


stalbandages kunnen helpen, maar ja om nou altijd bandages om te doen, is ook weer slecht, maar voor een wedstrijd snap ik wel, ook al zou ik het dan eerder doen om de voetjes schoon te houden, want als je gaat losrijden voor de wedstrijd zijn de benen zo weer dun!
en stalbandages die 's nachts afzakken, of die te strak zitten, is nog veel erger dan beetje stalbenen!en die van mij maakt graag alles los/kapot dus nee, voor mij geen stalbandages!

met beweging bedoelde ik paar keer per dag bewegen, niet zomaar in de wei staan, die van mij staan dan vooral stil, en tekt 2 of 3x een sprintje, ja als ie de rest van de dag rustig staat te grazen kan ie nog we beetje stalbenen houden, maar zodra je er even mee stapt, of wat draaft, zie je dat de benen als snel dunner worden hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 15:44

ja ben het met je eens renske Lachen
maar mijn pony blijft altijd overal netjes vanaf,dus dat eene nachtje voor de wedstrijd doe ik het gewoon,want haar sokjes zijn dan mooi wit,en als ze dan bv in de mest even staan\ligt krijg ik het de volgende dag er niet helemaal meer uit helaas.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:59

Mijn buurpaardje heeft ook stalbenen even rijden en ze zijn weer weg dus ik zie geen probleem...??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianaaaa, daisy91, ellepel en 29 bezoekers