Zachter bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Zachter bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 21:34

Ik was pas weer eens aan het mennen met mijn shet, en omdat het bit dat ik normaal altijd gebruik aan het hoofdstel van onze andere shet zat (ingewikkeld he Haha! )ging ik dus een keertje mennen met een gewone watertrens. Ik dacht dat dat voor een keertje niet zoveel kwaad kon, toch?
Maar goed, heel wonderlijk, want normaal zet hij dus geen stap goed voorwaarts en hij had me nu opeens een vaart... Verward Misschien lag het aan het weer Haha! , maar ik geloof dus dat Foxy dit bit:

Afbeelding
Is dit nu trouwens een Utrechtse stang? Die van mijn shet is het zelfde maar heet opeens kikker...stang (op de puntjes moet nog wat geloof ik maar weet niet meer wat) en weer andere mensen noemen het een bokkenbitje. Wat is het nu?

Het bit dat ik normaal altijd gebruikte dus, niet zo heel erg fijn vindt.. Scheve mond Hij is ook erg zwaar vind ik zelf, en waarom heb je eigenlijk zulke bitten nodig voor het mennen. Ik bedoel, een gewoon trensje werkte net zo goed...

Nu had ik een ander bit (voor het mennen) gevonden, hij lijkt op een trens en er wordt beweerd dat hij zachter is.

Afbeelding
Iemand ook enig idee of dit ook daadwerkelijk zachter is? En hoe je het precies in de mond van je pony moet hangen? *LOL*


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 22:46

Is het een heel erg stomme vraag of wet niemand antwoord? Haha!


Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 10:40

De afbeelding van het eerste bit is inderdaad een Utrechtse stang ook wel bokkenbit of boerenbit genaamd.
Het andere bit weet ik weinig van.

Wat vindt je zwaar aan dit bit? Weegt een liverpoolstang minder?

Misschien is het tweede bit minder scherp maar het is meer een kwestie van je handen.
Het zelfde bit kan door handen zacht of erg scherp zijn.
Ook hoe strak je de kinketting aanhaakt is van belang, hoe losser hoe minder inwerking het bit heeft.
Ook hoe lager je de teugel aan het bit hangt (in de ogen) hoe scherper het bit wordt.

Als je denkt dit bit is te scherp kan je geen kinketting gebruiken en hoog de teugel inhangen, je krijg alsware een ongebroken trens.
Misschien had je de vorige keer het bit te scherp afgesteld en liep je pony daardoor niet.

Opzich kan het geen kwaad om met een gewone trens te mennen.
Je moet alleen zeker van je zaak zijn dat je pony altijd luistert naar dit bit.
Als de pony wil gaan rennen heb je alleen je stem en de teugel.

Op koetsiersbewijs oefening en examen mag je niet met een normaal bit of hoofdstel rijden.
Ze zeggen dat er een stang (misschien nu ook dat andere bit) je veiligheid op de wagen is. Ik was dus ook veroordeelt om een nieuwtuig en liverpoolstang te kopen.
Het was voor ons omschakelen, maar uiteindelijk had ik er meer plezier van. De pony was er snel aan gewent en denk ik ook blijer aangezien ik met minder sturen kon rijden.



Persoonlijk rij ik liever met een liverpoolstang. Maar daar tegen heb ik een zachtehand.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 13:19

Iemand die ook ment hier in de buurt heeft mij toen een keertje geholpen met dat bokkenbitje. Ik weet nu zelf ook hoe hij werkt en hij werkt nu dus op zijn zachtst in, zoals ik het nu dus heb.

Afbeelding

Zo hangt hij er dus in als ik echt contakt heb met de mond. Dan zie je de hefboomwerking dus ook heel goed, en hier lijkt het ook of de kinketting strak staat maar die zit altijd heel losjes, eigenlijk zit ie er voor pampus aan... *LOL*

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:13

Die 4 rings trens(zo heet die trens) werkt zachter in al een stang. Ik wil er eigenlijk ook graag eentje voor Dennis omdat die prima loopt op een trensje en een stang nauwelijks accepteerd maar kan hem (nog) niet in zijn maat vinden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:22

twee oud verzorgponytjes van mij liepen ook voor de wagen met allebei zo'n 4 ringentrens. Deden ze het erg goed op. Ik vind t er maar ingewikkeld uitzien Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:01

Wij zijn nu bezig met het africhten van een jonge tinker en op aanraden van onze instructeur hebben wij ook zo'n bokkebitje omdat deze in principe het zachtst inwerkt maar nog genoeg om in noodgeval te kunnen ingrijpen.

Alleen mijn pony dacht daar dus ook anders over, raakte in paniek door dat stuk metaal in zijn mond. Met onder het zadel rijden gerbuik ik een kunststof Sprengen bit met tongvrijheid.

Hij houdt dus niet van metaal in zijn mond. We hebben dit bokkebit nu bedekt met bitbandage van latex (te krijgen bij de betere paardensportzaken) en hij loopt nu als een trein voor de kar. Dat was bij ons dus het probleem. De latex zit er nu al 4 maanden op en we zijn nu nog steeds met het eerste stukje bezig. Voor de kosten hoef je het dus niet te laten.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _HS_, Lightninggg, Samantha89 en 11 bezoekers