Hoe trainen jullie conditie en doorzetting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe trainen jullie conditie en doorzetting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 23:06

Wat vinden jullie de beste manier om conditie en doorzettingsvermogen te trainen?


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 03:10

De training is afhankelijk van karater van het paard en doel waar je voor traint.
Dus als je meer informatie heb kan ik misschien je vraag wel beantwoorden.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 07:10

Conditie opbouwen doe ik door middel van stappen. De eerste week stappen, heel saai maar toch waar. Dat stappen bouw ik in die eerste week uit van een half uur naar een uur. De tweede week bouw ik dit uit naar twee uur. Als het paard die twee uur kan stappen is er een basis gelegd en begin ik rustig met wat drafsessies in te bouwen. Die sessies maak ik ook steeds langer. Zorg wel dat het afwisselend blijft. NIet steeds hetzelfde rondje zeg maar. Ik ben van mening dat het doorzettingsvermogen in het karakter van je paard zit. Dat is niet echt te trainen. Je kan het wel proberen 'uit te dagen'. Als de drafsessies goed gaan is het paard in principe in staat om een uur aan een te draven. Dan begin ik met galopsessies in te bouwen en maak ik er eencomplete training van. Uiteindelijk is het doel (in onze tak dan maar nuttig voor iedere tak) om een volledige klasse I in draf uit te rijden. Onstwedde wonnen wij grotendeels in stap en galop. Je bent uiteindelijk zover dat je je paard zelf kunt laten bepalen wat de snelheid zal zijn.

'Paint' it 'Black'

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 09:06

Ik train om uiteindelijk een dressuurproef of springparcours netjes te doorlopen.

Ik hoef niet perse te trainen om lange afstanden te rijden zoals fasel, maar haar manier lijkt me wel erg goed om conditie op te bouwen, natuurlijk moet ik dit aanpassen bij de soort sport waar ik voor gekozen heb. (niet endurance maar dressuur en springen Lachen )

De training van mijn paard bestaat per week uit de volgende onderdelen:
1 x per week vrijspringen.
1 x per week longeren (met passoa)
1 x per week dressuurtraining
1 x per week priveles dressuur of springen
1 x per week een buitenrit

Dit werkt tot nu toe erg goed, we kunnen nu al een redelijke L2 proef uitrijden.

Ik dacht er ook aan om doormiddel van buitenritten zijn conditie wat meer op te bouwen. Bovendien is dit ook nog eens een erg leuke en ontspannen manier voor ons beide!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:13

Misschien een stomme vraag maar wat doe je de overige twee dagen?

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 11:42

kim schreef:
Misschien een stomme vraag maar wat doe je de overige twee dagen?

Kim


Niets, dan staat hij in de wei.

Soms heeft hij maar een dag vrij en rij ik een dag extra dressuurtraining. Maar dat hangt van mijn tijd af.

Ik heb ook een tijdje ipv longeren en vrijspringen dressuuurtraining gedaan maar ben toch tot de conclusie gekomen dat deze afwisseling het beste werkt bij dit paard, we zijn binnen een maand van B naar L2 gegaan.

En ik ben ook van mening dat je niet door alleen erop rijden conditie traint, maar ik was benieuwd hoe jullie dat doen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:33

mijn ene pony ( die al meer ervaren is) rijd ik 1x in de week dressuur priveles op, en 5/6x per week dressuurtraining.Maar met heel veel variatie, een goede warming up en cooling down.Ik rijd altijd minstens een half uur, dus niet elke dag een uur of anderhalf uur door de bak heen beuken Haha! ... mn andere pony rijd ik ook 1x per week een dressuurpriveles op,1x longeren, en 1x of vrijspringen/of zelf springen, en nog 2x dressuurtraining.Voor deze pony is het beter meer afwisseling te doen( met allebei wel 1x per maand/2 maanden naar buiten) dan blijft ze allert, en ze is zelf helemaal gek van springen

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:03

Als ik jou was zou ik meer aan de dressuur werken, 1 of 2 keer per week is meetsl niet genoeg, als je hoger wil komen. Ook met springen heb je daar baat bij. En conditie, gewoon regelmatig rijden dan komt dat wel.
Succes.

Zelf rijd ik minstens 5 en maximaal 7 keer per week, dressuur. Springen eigenlijk 1 keer per 2 weken (ipv 1 keer dressuur) maar dat gaat niet omdat haike dan flipt (zie ander topic als je daar tips voor hebt *hint*)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:13

Wat ik ook doe is aan de hand mee en buiten wat hardlopen of aan de fiets mee. Je hebt gelijk als je zegt dat niet alleen rijden de conditie traint. 100% waar. Dat je meer sporttakgericht traint is logisch uiteraard. Vergeet niet je paar dook de ontspanning te bieden die het nodig heeft. Ik doe dat bijvoorbeeld door vrijheidsdressuur of gewoonweg een speeluurtje in te lassen. Werkt perfect en houdt de paarden superwerklustig.

Een aantal mensen die ik ken in de endurance maar die ook dressuur rijden hoor ik erover dat ze ontzettend veel baat hebben bij de conditie die ze trainen door de endurance.

Overigens sta jij toch op Equimare? Kan je daar nou al het bos in of is dat nog steeds verboden? Ik wil daar graag met Maaraak (je weet wel die zwarte arabier die op de runderweg naast je stond) en Marek gaan rijden maar weet niet of het al mag.

'Paint' it 'Black'


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:09

Ik heb ooit eens een leuk schema opgepikt en voormezelf aangepast. Het komt uit de endurance training, nou doe ik geen endurance maar als je het bos in gaat kun je dit gewoon doen.
Ik trainde 2 maal per week buiten en twee maal dressuur. Maar hier even alleen over de buitenritten:
Week 1: 3 kwartier stappen 1 kwartier draven 2X
Week 2: 1 half uur stappen 20 min. draven 5 min. galloperen 2X
Week 3: 1 kwartier stappen 30 minuten draven 10 minuten galloperen 2X
Week 4: 1 half uur stappen 20 min. draven 5 min. galloperen 3X
Vanaf week 5 ga ik 3 keer in de week buitenrijden en wissel ik het programma van week 3 en 4 af.
De bedoeling is wel dat je bijvoorbeeld 3 kwartier aaneengesloten stapt en aaneengesloten 30 min. draaft, zo min mogelijk overgangen.

Als je een week of 6 a 7 aan het trainen bent kun je er vanuit gaan dat je paard een redelijk goede basisconditie opgedaan heeft. Het mooie is dat conditie verlies bij paarden veel later optreed dan bij mensen, eens wat minder trainen of een weekje vakantie tussendoor doet niets af. Succes

Bejaarde bokkers weten meer

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 07:54

Haika: daar heb je gelijk in Lachen Ik krijg iedere week priveles dressuur, daarnaast rij ik dus 2 a 3 keer en tot nu toe blijven we iedere week groeien. Mocht ik en mijn instructeur merken dat hij het niet meer trekt op deze manier, dan kan ik nog altijd meer aan dressuurtraining gaan doen. En erg hoog in de dressuur hoef ik ook niet te komen, mijn streven is M2. Ik wil me over een tijdje meer gaan richten op het springen en dan pas ik zowiezo de training weer aan.

Fasel: dit paard mee aan de hand of de fiets is denk ik niet zo'n goed plan. Dan loopt hij binnen no-time los Haha!
Inderdaad vind ik de ontspanning ook erg belangrijk, gewoon dingen doen die hij leuk vind. Daarom mag hij ook iedere week vrijspringen, dat vind hij echt geweldig en de buitenrit is ook niet altijd alleen maar inspanning. Vrijheidsdressuur lijkt me ook wel wat, maar daar weet ik nog te weinig vanaf.

Ik sta niet meer op Equimare, dus ik heb geen idee of je al de bossen in mag daar??? Moet je even aan Brenda (chaterlainne) vragen.

En tuurlijk ken ik Maaraak nog!!! Echt een super mooi beest! Ik les nu bij Aike en ben wel eens met Femke meegeweest toen Maaraak daar nog stond.

Mrie: Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:40

Wat bedoel je met het trainen van doorzettingsvermogen?

Conditie an sich train ik niet. Door vrij serieus te trainen op de dressuur krigjen de paarden toch wel een zeer grote conditie. Een serieuse dressuurtraining bestaat uit zo'n 20 min galop werk met veel schakelen, 20 min idem voor draf en 20 min stap.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 15:02

Kim[/quote]

Ik heb ook een tijdje ipv longeren en vrijspringen dressuuurtraining gedaan maar ben toch tot de conclusie gekomen dat deze afwisseling het beste werkt bij dit paard, we zijn binnen een maand van B naar L2 gegaan.

[/quote]

Dat vind ik heel knap! was dat nog met de oude regeling dan? anders heb je in een maand wel heeel veel wedstrijden gereden! eerst 10 voor de B, toen 10 voor het L1, dat worden dan toch al gauw 2 wedstrijden in de week, 2 proeven, en elke keer veel winstpunten per wedstrijd rijden!
Ben nu toch wel benieuwd Clown

(L)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:35

haah ik denk wel de oude regeling Haha! dan hoefde t er maar 3 te zijn

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 07:33

Citaat:
Dat vind ik heel knap! was dat nog met de oude regeling dan? anders heb je in een maand wel heeel veel wedstrijden gereden! eerst 10 voor de B, toen 10 voor het L1, dat worden dan toch al gauw 2 wedstrijden in de week, 2 proeven, en elke keer veel winstpunten per wedstrijd rijden!
Ben nu toch wel benieuwd Clown


In de training Haha!

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:46

Mijn String had totaal geen conditie. Ik ben een tijd ziek geweest en kon niet op hem rijden en er was niemand anders.
Toen ben ik gewoon steeds langer met hem gaan rijden. Eerst gewoon stappen en af en toe draven er tussen door, dan weer stappen. En uiteindelijk alleen maar draven. Beestje was kapot na afloop dat weet ik nog als den dag van gisteren.
Nu heeft hij een top conditie en kan hij de hele dag rennen.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:00

Ik rijd Andrew heel veel buiten, maar het conditieopbouwen gaat bij hem lang zo makkelijk niet als hier staat beschreven met die weekschema's...
Misschien door zijn luchtwegen? lange einden draven en galoperen houdt hij niet vol (een paar minuten achter elkaar is voor hem al lang)
Je moet overigens ook maar een omgeving te hebben waar je die tijden achter elkaar kunt draven en galoperen! Helaas wonen wij niet zo mooi wat dat betreft.
Ik denk dat als je regelmatig rijd en met rijden steeds een stukje langer probeert te draven en te galoperen en tussendoor stapt om weer op adem te komen, dat je paard wel aangeeft dat het langer door kan gaan.
Overneem je paard nooit, omdat je schema je dat vertelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:21

Af en toe moet je jezelf gewoon een beetje dwingen om door te bijten als het moeilijk word. Ik heb door het jaar heen nu de luxe dat er dagelijks iemand bij staat ("one more time!" <- en dat herhaalt ie dan 7 keer Boos! ), maar nu ik weer een paar maanden voor mezelf moet rijden merk ik wel eens dat ik dan net wat te lui ben. Op die manier train je conditie bij je paard en ook bij jezelf. Als je moe wordt kun je bijvoorbeeld slechter doorzitten etc. Als je jezelf nooit dwingt om dan toch nog even door te zetten kom je eigenlijk nooit over dat dooie punt heen. Dat geldt voor je paard precies hetzelfde.

Het hangt er ook nogal vanaf wat je doel is. Een eventingpaard heeft een ander soort uithoudingsvermogen dan een dressuurpaard bijvoorbeeld. Met een dressuurpaard bij de basis zal de behoefte aan speciale conditietraining niet zo groot zijn, maar het is wel leuk om af en toe lekker een frisse neus te halen in het bos!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:33

Bij de paarden die ik rijd bereiken we dat door:

* bijna iedere dag stappen aan de molen (naast normale training)
* veel galoptraining en dat uitbouwen
* afwisseld houden, want ze moeten happy blijven Haha!
* af en toe eens naar buiten/ bos ingaan en dan lekker in een verlicht
zitje in galop een beetje schakelen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 17:37

wat miss_Petit voor tip geeft: hier sluit ik me bij aan
als je je paard een goede conditie wilt laten opbouwen zou ik die 2 dagen in de wei al minder laten worden.
hij mag natuurlijk wel in de wei, maar dan wel in combi met beweging
veel buig en strek oefeningen, schakelen, wissels en vooral afwisselen, leuke dingen, om je paard toch atent te houden
succes

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:48

Ik zorg altijd voor conditie door een goede training. Dat wisselt per week. Ik heb minimaal een keer in de week les, en dat is altijd heel hard werken voor hem. Ik bouw de training naar de les toe op, en de twee dagen na mijn les weer wat af. De rest wissel ik af met springen en longeren. Verder komt hij er nooit een keer per dag uit. Minimaal twee keer, vooral op de dagen dat hij zwaart traint. Dan is het vroeg in de ochtend in de molen, in de middag trainen en 's avonds nog 10-15 min aan de longe.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:43

Veel stapwerk is inderdaad goed voor de conditieopbouw.
Vanwege blessure heb ik mijn paard steeds aan de hand en later onder het zadel gestapt. (ca. 1 uur per dag). Toen ze weer meer mocht doen, bleek haar conditie nog vrij goed.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:14

passionato: jouw paard komt iig buiten ja Lachen
idd, stapwerk is de beste conditietraining. uitbouwen tot 2.5u, als dat kan. alert natuurlijk. vraagt heel veel inspanning om correct te kunnen blijven lopen. stap op de verharder weg schijnt goed voor de benen, al spreken sommigen dat tegen. indien je de mogelijkheid hebt is heuvelwerk ook heel versterkend. blijf niet in de bak. dat lange stappen kan je best op buitenrit, blijft ie actief. succes Lachen

Enya - Daya :-)

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:59

Ja idd hehe. Ik heb net mijn examenperiode achter de rug, en toen had ik wat minder tijd voor hem. Dat betekende dus 's ochtends alleen een half uurtje in de molen, en 's avonds rijden. En chagerijnig dat ie was!! Ben vanochtend eerst een uur buiten wezen stappen, vanmiddag gereden, en net nog even gelongeerd (10 min maar) en hij stond weer helemaal happy te doen. Die van mij heeft het gewoon echt nodig.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 09:27

Lees ik het nou goed, staat hij 2 dagen in de wei?
De benen strekken moet dat beest!
Desnoods een tijdje in de molen, maar ik denk dat het zonde is om hem 2 dagen te laten niksen.

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 40 bezoekers