Lanna heeft ruim veertig graden koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Lanna heeft ruim veertig graden koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 23:21

Vandaag kwam ik op de stal en hinnikte Lanna maar heel zachtjes naar mij. Verder stond ze er suf en duf bij, maar ze at wel.

Ik heb haar gepoetst, maar vertrouwde het toch niet en dus temperatuur opgemeten. Ze had 40,5 en das veel te veel.

De veearts is geweest en die kon helemaal niets vinden. Behalve dan dat ze veel te hoge temperatuur had. Ook haar hart is helemaal normaal.

Hij heeft peniciline en een koorstwerend middel gespoten en morgen komen ze terug.

Heeft iemand dit meegemaakt? zo'n hoge koorts bij een paard en geen duidelijke oorzaak?

Ik zit nl. behoorlijk in de stress.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:46

Ja, nog hoger zelfs, 42 graden (!). Als je het hele verhaal wilt lezen, het is te vinden op www.equinedental.nl, klik op 'lees gastenboek'. Het is het verhaal over Lizzy.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:48

jeetje wat vervelend zeg!
ik hoop dat de koorts morgen wat gezakt is! als de dierenarts niets heeft kunnen vinden zou ik me maar voorlopig iet te veel zorgen maken...

Sterkte en laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

Dag lieve mama...

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:20

komt wel vaker voor, maak je er maar niet te druk over, is een "virusje" zolang je paard nog eet en drinkt, is ie er zo weer boven op met de medicatie, succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:07

Pablo van mij heeft dat nu ook 4 keer gehad. Waarschijnlijk een virusje. Hij liep 1 keer helemaal te wankelen van de koorts en wilde niet opstaan. Toch was hij met 3 dagen weer beter en helemaakl wakker. Hij kreeg ook koorstwerende middelen en iets tegen virusjes.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 13:54

update: de koorts is nog niet gezakt. Het is nog steeds 40.5 graden. De veearts blijft maar herhalen dat dat veel te hoog is en dat ze niet weten wat het is.... het was in ieder geval geen Rhino zei ze. Vandaag weer peniciline en koortswerend middel. Morgen ook in ieder geval.

Inmiddels is ook een tweede paard ziek (een jong paard van 3). Deze heeft ruim 39 graden en is er niet zo erg aan toe als Lanna. Dit paard hoest wel. Lanna niet.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:03

Misschien influenza ? Is pasgeleden ook uitgebroken in handelsstal/manege in NB (weet ik van een DA) alle paarden waren geent.
Ze zijn er allemaal weer bovenop, maar ja, kan wel vervelende complicaties geven!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 21:38

Wat het ook is...ze is gelukkig aan de beterende hand denk ik. Vanavond om 21.00 uur had ze 38.7 (wel met koortsremmer gespoten vanmiddag, maar in ieder geval geen 40.5 meer). Dus ik hoop dat het nu de goede kant op gaat. Het andere paard dat ziek is, is er ook iets beter aan toe nu.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:55

Als ik het zo hoor dan denk ik Droes!Mijn paard heeft dat verleden jaar gehad en hij had ook over de 40 graden koorts,en die koorts heeft hij zeker 1 week gehad.

Paardentaxi Zeeland

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 21:59

Het is/was geen droes. Het andere paardje dat ziek is hoest wel een beetje. De veearts die daarbij geweest is denkt aan een influenza-achtig virus inderdaad. Het schijnt dat er stammen kunnen bestaan, waar de jaarlijkse (in mijn geval halfjaarlijkse) enting niet tegen helpt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 07:29

Onze paarden hebben van de winter ook last gehad van een virus op de pensionstal waar we toen stonden. Zelfde symptomen koorts en sloom (de ene wel sloom de andere niet). Behandeld met antibiotica en na ca 1 week waren ze erboven op. Het virus heeft in totaal bijna een maand door de stal gewaard en meerdere paarden hebben het even te pakken gehad.

Wel verstandig om de paarden die op dezelfde stal staan dagelijks te temperaturen om een eventuele aanval op tijd aan te zien komen. Niet dat je veel kunt doen om het te voorkomen maar een beetje rust kan nooit kwaad.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 10:55

je moet mss niet naar een virus kijken . Een paard dat koorts maakt kan een gevolg zijn van een ontsteking , een abses of een blein .
Maar dan manken ze wel .
Ik heb juist zelfde meegemaakt als u mijn haf had ook 40 graden koorst en niets vinden .... ook koortswerende middelen , maar dat neemt oorzaakniet weg . Wat later toch gevonden wat het was , het waren wormen : worma-anurisma of bloedwormen . Nijp in u paard haar ruggengraad voor haar heupbeen en normaal moet ze haar rug naar beneden plooien doet ze dat niet kan het dat zijn . Leg bloedwormen eens voor aan u DA is kans dat het dat is !

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 21:12

heb de bloedwordenoptie inderdaad aan de veearts voorgelegd. Volgens hem was dit niet het geval. Zeker niet omdat een tweede paard ziek is. En inmiddels is daar een derde paard bijgekomen dat niet lekker is.

B'elanna is gelukkig aan het opknappen. Zonder koortswerend middel had ze vanmorgen 38.6 en net 38.9

Dat is nog steeds te hoog, maar gelukkig geen 40+ (met koortsremmer meer). Ze gaat de goede kant op! Ze eet weer en ze deed vanavond haar eerste luchtzuigje van de week, dus ze voelt zich kennelijk beter (ik ben nog nooit zo blij geweest met een luchtzuigje Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-06-03 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:13

Dat lijkt toch wel erg op Rhino hoor!

Don't dream your life, live your dreams!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 21:21

gabyfedde schreef:
Dat lijkt toch wel erg op Rhino hoor!


heb het drie keer nagevraagd, ze is niet verkouden, hoest niet o.i.d. Volgens de veearts is het absoluut geen Rhino.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 21:23

astridh schreef:
Onze paarden hebben van de winter ook last gehad van een virus op de pensionstal waar we toen stonden. Zelfde symptomen koorts en sloom (de ene wel sloom de andere niet). Behandeld met antibiotica en na ca 1 week waren ze erboven op. Het virus heeft in totaal bijna een maand door de stal gewaard en meerdere paarden hebben het even te pakken gehad.

Wel verstandig om de paarden die op dezelfde stal staan dagelijks te temperaturen om een eventuele aanval op tijd aan te zien komen. Niet dat je veel kunt doen om het te voorkomen maar een beetje rust kan nooit kwaad.


Na hoeveel dagen knapten ze bij jouw stal weer een beetje op (d.w.z. koorts echt naar beneden?), of bleven ze na de eerste hoge koorts ook allemaal met ruim 38 graden nog een tijdje ziek?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:12

Bij ons op stal is misschien ook een virus. Symptomen: lusteloos, hoge koorts, hoesten, slecht/niet eten. Gelukkig heeft Kasje nog nergens last van, maar een aantal andere paarden wel. Ben benieuwd...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:11

Heus niet ieder virus is rhino!!!
influenza komt het meest voor, het kan heel goed een stam zijn die door de enting heen symptomen kan geven.
Wat astridh al zei: rust en wel laten behandelen, dan komen ze er waarschijnlijk vlot weer bovenop. Grote kans dat het langzaam door de stal gaat. Door te temperaturen kan je het aan zien komen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:28

Is het bij paarden ook niet zo dat de ochtendtemperatuur altijd lager is dan een latere dag temperatuur??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 12:53

Sugarmiss schreef:
Is het bij paarden ook niet zo dat de ochtendtemperatuur altijd lager is dan een latere dag temperatuur??


Ja volgens mij wel.
Vanmorgen had ze weer 38.6. En behoorlijk dikke benen.
Maar ze is wel wat opgeknapt, dus toen ik haar de wei in zette, liep ze door naar achteren i.p.v. bij het hek te gaan staan. Dat is een zeer goed teken. En ze graast ook weer.

Wizkid heeft helemaal nergens last van, die dendert door de wei met bokkesprongen, echt niet normaal meer Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:52

Sugar: dat klopt. Vandaar dat het slim is om iedere dag rond hetzelfde tijdstip te meten, wanneer je een poosje de lichaamstemperatuur van je paard in de gaten wil houden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:35

Het is heel gek maar ik heb ook een keer zoiets gehad met mijn haffie. Op een ochtend toen de hoefsmid moest komen vond ik andor heel erg sloom en hij liet zijn hoofdje laag hangen. Hij werd door de hoefsmid voor de tweede keer warm beslagen en de vorige keer vond hij het echt heel eng al die rook. Maar nu gaf hij er niets om. Dit vond ik raar. Ik nog aan de hoefsmid gevraagd of die wat vreemds aan andor kon vinden. Hij vond andor inderdaad ook erg sloom. En voor de verrandering bleef hij eens stilstaan met het bekappen. (doet ie normaal niet).
Ik heb toen zijn temp op gemeten en die was ook 40.5 Toen gelijk de DA gebeld. Hij heeft toen antibiotica gekregen en een ontstekings remmer.
's avonds was de temp al gezakt en na een paar dagen voelde hij zich weer wat lekkerder. Het gekke van alles was, dat andor gewoon door bleef eten. Naja eigenlijk niet zo gek want het is een haffie.
Ik heb een weekje rustig aan gedaan (buiten aan het halstertje wandelen enzo) en nu is hij weer de oude.

Ik hoop dat het met die van jou ook weer goed komt maar zo te zien gaat dat wel goed komen denk ik.

Groetjes Andor.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 21:44

Na de terugval van gisteren begint lanna weer iets op te knappen. Koorts is weer gezakt (na nieuwe koortsremmers en de benen zijn iets dunner). Het gaat de goeie kant op. En dat allemaal dankzij een virus met een best mooie naam: EVA

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:38


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 23:26

B'elanna is definitief aan de beterende hand. De temperatuur is onder de 38 (zowel 's morgens als 's middags), haar benen zijn weer mooi dun en ze begint weer met haar oren te dreigen naar Seven (haar ponymaatje). Ze wordt gelukkig weer helemaal beter!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Hieperdi, Trendiction en 92 bezoekers