Dressuur op gras zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Dressuur op gras zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 10:42

Binnenkort heb ik mijn eerste dressuurwedstrijd op gras. Pjelk heeft echter geen ijzers waardoor ik hem ook geen kalkoenen in kan draaien. Kan ik zo wel rijden? Heeft hij dan wel genoeg grip? Ik weet dat het beter gaat als de hoefwand een eindje onder de straal uitsteekt maar Pjelks hoefjes zijn juist behoorlijk kort. Hij staat zelfs bijna op zijn straal. Zou hij dan wel voldoende griip hebben?


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:10

waarschijnlijk niet, ik raad het je niet aan
er zijn wel meer die het doen, maar er gebeuren ook genoeg ongelukken mee

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:13

Ik vind dat er in ieder geval naar de hoeven gekeken moet worden. Omdat je zelf al zegt dat hij bijna op zijn straal staat!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:24

idd, als ie zo kort staat zal het misschien niet echt lekker gaan..
Maar verder, mijn paard heeft ook geen ijzers en wij rijden altijd op gras..
Dus dan hoeft het denk ik geen probleem te zijn..

Groetjes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:26

Gewoon en keer proberen dan weet je het gelijk. Dan kan je de volgende keer het anders doen mocht het nodig zijn. Ene paard kan het prima de andere absoluut niet je merkt het vanzelf.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:41

Op de straal staan is niet verkeerd: dat zorgt juist voor een betere doorbloeding van de hoef.

Gewoon proberen: vaak lukt het nog wel in de B en in de L1. Daarna worden de wendingen natuurlijk steeds krapper en wordt het moeilijker. Hangt ook erg van het paard af (net wat Prisca zegt).

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:37

Ik heb tot het M1 mijn paard gereden met 4-kant ijzers, zonder kalkoenen. Nu ik M1 ben gestart heb ik dus wel schroefgaten laten zetten.
Denk inderdaad dat de grip een stuk verbeterd, maar het is zeker niet zo dat een paard zonder kalkoenen voor geen meter kan lopen op gras.

Citaat:
Op de straal staan is niet verkeerd: dat zorgt juist voor een betere doorbloeding van de hoef.

Daar ben ik het niet mee eens Apple !
Als dat beter was voor een paardenhoef dan zouden ze paarden wel zo bekappen/beslaan zo dat de straal de grond zou raken...
Juist als een paard met zijn straal op de grond loopt geeft dit sneller aanleiding om kreupel te gaan lopen.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:12

Je kunt iig beter zonder ijzers rijden als met ijzers zonder kalkoenen.
Zonder hebben ze meer grip als met ijzers zonder kalkoenen.

Het verschilt natuurlijk ook per paard, maar ik zou het gewoon proberen.

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:17

ik zou het ook gewoon zo proberen.Je eerste wedsrijd op gras hoe fje toch niet meteen te winnen,of wel?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:34

Citaat:
Quote:
Op de straal staan is niet verkeerd: dat zorgt juist voor een betere doorbloeding van de hoef.

Daar ben ik het niet mee eens Apple !
Als dat beter was voor een paardenhoef dan zouden ze paarden wel zo bekappen/beslaan zo dat de straal de grond zou raken...
Juist als een paard met zijn straal op de grond loopt geeft dit sneller aanleiding om kreupel te gaan lopen.


Daar zijn diegene die onderzoek doen naar natural balance bekappen het niet mee eems.
Die hebben onderzocht dat een paard dus helemaal niet hoort te dragen op de buitenkant.


En ontopic.
Een paard zonder ijzers heeft goede grip op gras.
Daar zijn zijn hoeven ook voor gemaakt, anders zouden ze in het wild bij ontsnappen aan een vijand allemaal onderuit vliegen.

Voor springen zou ik wel ijzers met kalkoenen laten aanbrengen, maar voor dressuur zeker niet.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:39

runningkawa schreef:
Citaat:
Quote:



Daar zijn zijn hoeven ook voor gemaakt, anders zouden ze in het wild bij ontsnappen aan een vijand allemaal onderuit vliegen.



Maar in het wild en vluchtend voor een vijand lopen ze niet aan de teugel, geen schouderbinnenwaarts, travers, e.d. Ook lopen paarden van nature op de voorhand en niet op de achterhand zoals bij dresuur, dus de situatie is wel iets anders. Feit is dat een paard zonder ijzers meer grip heeft als met ijzers zonder kalkoenen, daar heb je gelijk in. Ik denk alleen dat het wilde paard en het dessuurpaard niet te vergelijken meer zijn. Knipoog

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:48

Ze heeft het over een eerste wedstrijd, daar zit alleen maar rechte lijnen en een drafje en galopje in.

En kijk eens wat 2 paarden soms allemaal tegen elkaar doen.
Dan zie je ze ook met de staart erop passageren, voor elkaar uitwijken enz.
flink uitstrekken en dan wel degelijk dat je ze ziet zakken van achter.
Uiteindelijk is de dressuursport toch het goed trainen van de natuurlijke gangen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:51

runningkawa schreef:
Citaat:
Quote:
Op de straal staan is niet verkeerd: dat zorgt juist voor een betere doorbloeding van de hoef.

Daar ben ik het niet mee eens Apple !
Als dat beter was voor een paardenhoef dan zouden ze paarden wel zo bekappen/beslaan zo dat de straal de grond zou raken...
Juist als een paard met zijn straal op de grond loopt geeft dit sneller aanleiding om kreupel te gaan lopen.


Daar zijn diegene die onderzoek doen naar natural balance bekappen het niet mee eems.
Die hebben onderzocht dat een paard dus helemaal niet hoort te dragen op de buitenkant.


Mijn paard is laatst niet goed bekapt, te vlak en liep op de straal, stokkreupel......
Op het verharde wel te verstaan.....op het land en in de bak is er "niets" aan de hand.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:48

Mijn paard heeft ook geen ijzers en ik rijd ook weleens op gras(ook bij Almelo) En ik heb ook nergens last van hoor

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:01

Mijn fjord heeft ook geen ijzers en ik rij altijd op gras. Het gaat wel hoor, maar ik merk bijvoorbeeld als ik eens een keer in de bak rijd je toch wat meer kunt vragen omdat je meer grip hebt.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:02

Bij mijn paard gaat het uitstekend, ik rijd M met hem en no problems. Het is denk ik heel erg per paard verschillend en ook qua klasse. In de B en het L moet het toch wel kunnen IMO. Vanaf de M moet je het gewoon bekijken per situatie.
Ik heb een ander paard die zelfs met kalkoenen nog onzeker was. Terwijl mijn andere paard dus met zn ogen dicht rond loopt op de kleinste voltes, soms houd ik mijn hart vast maar hij schuift absoluut niet.

Dat het NIET kan is dus echt niet waar. Het zijn vaak de mensen met paarden met ijzers die dat roepen hoor!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:51

Gewoon proberen, ik heb tot een paar weken geleden ook zonder hoefijzers gereden, in de M1.
Succes!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:37

Ik rijd met ijzers zonder kalkoenen, ik denk dat het een beetje van je paard afhangt, de een glijd eerder uit dan de ander.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:23

Ik rijd bijna altijd op gras dressuur. Nou rijd ik nog maar op b-niveau, maar Isolda maakt soms hogeschoolsprongen en trekt regelmatig sprintjes. (door mij ongewenst uiteraard Haha! )

En zoals Kawa al zegt, in de natuur glijden ze ook niet uit op gras. En al lopen ze dan niet aan de teugel en maken geen travers etc., ze maken wel sliding stops, korte draaien, bokken en sprongen om van hun vijanden af te komen. Komt op het zelfde neer in mijn ogen......

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:34

Ook een straal moet 'uitharden'.

Mijn beide paarden lopen blootsvoets en de straal staat in contact met de ondergrond, ze galloperen gewoon over de betonplaat heen en lopen niet kreupel.
Tis gewoon een kwestie van geduld hebben en de voet zijn eigenmodel weer terug te geven en uit laten harden.

Dan kan elk paard blootvoets lopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:01

daar ben ik het helemaal mee eens cowgirl, helaas kan ik niet aan het natuurlijk bekappen beginnen omdat mijn paard niet dag en nacht weidegang heeft en dus niet genoeg en niet op harde grond loopt anders had ik het zeker gedaan!

Groetjes, Marjolein


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rocky_1995 en 83 bezoekers