[NH]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

[NH]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 11:51

Ik ben totaal niet thuis in een of ander methode. Ik weet ook van de helft van alle termen die hier rondvliegen totaal niet wat ze betekenen. Dus wil je ajb in je antwoord erg duidelijk zijn...onthoud maar dat ik dom ben

Regelmatig oefen ik met tiek het volgen. Hij volgt mij als ik rond loop in de bak. Stop ik, stopt hij, met behoud van dezelfde afstand. Loop ik weer verder, hij volgt weer. Stop ik, en draai ik me om, dus met mijn gezicht op hem gericht, dan blijft hij staan terwijl ik dus 'achteruit' wegloop. Draai ik me vervolgens weer om, en loop weer verder, volgt hij me weer, met behoud van de afstand, die nu dus veel groter is. Ga ik na dat achteruit lopen op mijn hurken zitten, dan komt ie naar me toe. Dit doet hij vrijwel onvoorwaardelijk, t zit er echt super in. Maar nu komt mijn 'probleem'
Tiek stopt er niet mee. Ik oefen vaak na het rijden, waarna hij nog evne mag rollen. Maar hij snapt niet dat hij na een tijdje 'vrij' is. Hij blijft mijn volgen, en als ik hem 'weg' probeer te jagen dan loopt hij vertwijfeld een paar passen weg, waarna hij toch weer mij gaat volgen. Het probleem is ook dat Tiko doorheeft dat er geen stroom op de omheining staat, en hij mij dus gewoon volgt de bak uit. richt ik mijn gezicht naar hem, blijft hij dus wel in de bak staan 'dat is voor hem het commando voor halthouden'.
Hij kijkt me dan ech theel afwachtend aan: "wat gaan we nu doen?"
Hij vind het heel leuk, is ook echt geinteresseerd, doet zijn best en kijkt me met zijn lieve koppie aan: "Wat nu?"

Hoe zou ik dit op moeten lossen?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:57

Impact doet precies hetzelfde!! Haha!
Misschien helpt het als je achteruit de bak uitloopt.. hij volgt je dan niet.. net zolang totdat je uit zijn zicht bent.. impact blijft dan nog ff raar staan kijken Tong uitsteken maar gaat daarna zelf rondjes lopen en rollen.. misschien dat hij bij jou ook wel werkt..

succes


euhm.. Scheve mond


SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:28

king doet dit dus ook, en drukte ook de bakrand eruit, alleen king denkt wel dat er stroom op de bakrand staat nu, maar voor hoelang,
misschien kun je het oplossen, door hem een keer echt weg te jagen, als je er echt vanaf wil dan,
als je de ruimte hebt en het kan, dan zou ik hem gewoon ff mee laten lopen naar waar jij ook naar toe gaat, maar dat zal wel niet kunnen he? want je staat toch op een manege.

of je zet een keer echt stroom op de bakrand, als het kan dan.
ja is ff zielig, maar zo erg moeten ze nu ook niet weer kleven,
verder is het gewoon fantastisch, want dit betekend dus dat hij jou enorm vertouwt en jou wel als leider ziet.
veel succes in ieder egval.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 13:33

Ik sta op een pensionstalletje. Tis er eigenlijk een bende. Hij mag gewoon meelopen, geen probleem. Maar voer klaarzetten, opstrooien, spullen opruimen en vegen enzo werkt tocht fijner zonder dat het paard achter je aan hobbelt. De omheinig is nu zo finaal kapot, opnieuw aan elkaar geknoopt met strotouwtjes ertussen, zodat het niet meer stroomgeleid, dat er dus geen stroom meer opzit. Ik kan tiek ook niet gewoon losgooien want hij blijft toch niet in de bak. Heel vervelend! Ik vind dat hij abs. respect moet krijgen voor de omheining en loop ook dagelijks te zeuren wanneer de omheing word gerenoveerd. Vind dat ie maar een keer goes stroom moet krijgen, klinkt hard, maar dat ik hem iig weer normaal naar buiten kan doen. Hij loopt nu namelijk overal door heen. Ook door hout. Hij spring over het ijzer. Kan hem gewoon niet meer normaal in het weiland zetten als ik er zelf neit ben, want hij loop er toch uit als HIJ geen zin meer heeft.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:52

ja, dit klinkt bij mij echt heel erg bekend, bij ons op de stal was eerst ook alles kapot, mijn meoder heeft het toen maar betaald, wat eigenlijk de boer moet doen waarvan we de accomodatie huren,
ik weet niet precies hoed duur stroomdraad is en hoe duur die knopjes zijn als je ze erin draait,
misschien kan je dan aan degene vargen van wie je huurt of jij het kan halen en maken, en dat je het geld inhoud op de huur ofzo,
dan gebeurt het in ieder geval, en ook gelijk goed.

wij hebben dit altijd met de wei, de boer haalt alles er swinters namelijk af en dan zomers hebben we niks, wij dachten eerst ook van laat hem het maar doen, maar op een gegeven moment ben je het spuugzat en ga je het toch wel doen,
misschien kan je deze regeling wel treffen,
en iedereen heeft er toch baat bij dat het gemaakt word?

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:46

Kwestie van oefenen. Leer Tiko een signaal dat ie mag gaan.
Mogelijk wil ie helemaal niet gaan, vindt ie het veel te leuk bij jou, hoewel dat niet handig is, is het wel een dijk van een compliment. Ga in zo'n geval gewoon weg, hij leert dan vanzelf dat ie dan kan doen wat ie zelf wil.
Ontzag voor draad kun je ze alleen leren doordat ze ermee kennis maken. Zorg dat stroomdraad ook doorkomt, dat wil nog wel eens een probleem zijn bij tinkers (dikke haardos)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 17:36

Maar hoe moet ik dat aanleren van een stopcommando bewerkstelligen?
T probleem is dat weglopen dus in feit niet kan, of wel kan, maar zolang het draad nog stroomloos is, loopt tiek gewoon achter me aan.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:10

Aan de omheining valt voorlopig niets te doen, ik ken jullie situatie.... Jammer, maar helaas.

Dat Tiko jouw zo volgt is een kenmerk dat jij interessant voor hem bent, het KAN zijn dat ie respect probeert te tonen, maar voor hetzelfde geldt ziet hij jou gewoon als speelmaatje en heeft hij het gewoon naar zn zin bij jou. Het volgen en stilstaan bij oogcontact wordt gauw verward met een daad uit respect.

Vraag Tiko ook achteruit als JIJ voor of langs hem achteruit gaat, volgt hij dan is t respect! Dit is wel meteen de uiterste kant om te testen of hij respect voor je heeft, maar je moet zelf creatief zijn. Jij kent Tiko het beste en Tiko kent jou van top tot teen.

Bijvoorbeeld: Tiko loopt achter je aan, jij loopt wat figuurtjes, hij volgt, je draait je om hij stopt. *jij bent nu bedreigend voor hem, jullie hebben oogcontact en je lichaam laat zn beste kant zien, de kant waar de slaag vandaan komt, waar de snelheid vandaan komt, alle bewegingen die jin maakt. Als jij bukt, ben je klein, hij wilt aandacht en zal nu naar je toe komen, zoals jezelf al beschreef.

*t bedreigende is lichtelijk overdreven gebracht, maar Tiko zal t zien als aanwijzing ipv dreigement

Euhmmmm, ik zal zo verder typen of je pb-en, moet even iets anders doen Lachen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 15:14

ok. Bedankt alvast voor je uitleg. Dat achteruitgaan doet ie met een klein beetje 'hulp'. Ik leg mijn hand op zijn borstkas, dat is zegmaar voldoende, maar dat hulpje heeft ie nog wel nodig.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:26

Ben er weer Lachen

Ik bedoel met achteruitgaan, zonder hulp. Met hulp is het geen daad uit respect. Bijvoorbeeld als je vooruitloopt, ga dan plotseling stil staan en *ren* achteruit met zwierende armen ofzo, doe in elk geval flink druk, oftewel *dreigend*.

Next: Als Tiko je volgt, door de omheining heen, breng hem dan terug DOOR de omheining, precies dezelfde weg die hij nam, als t ff kan, achterwaarts die weg afleggen. Zet hem daar stil en loop weer weg. Doe dit totdat meneer door heeft dat hij je niet mag volgen, dat kan lang duren Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 15:28

Maar kan hij het niet als een oefening zien? Hij volgt mij, ik breng hem terug. Als i kweer weg loop, volgt hij mij weer. Snap je wat ik bedoel?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:35

Laat zien dat je dan serieus bezig bent, stem verheffen, duidelijk op zn plaats zetten, etc, probeer maar vanalles, je moet vinden wat impact op hem heeft Ik kan nu wel vertellen hoe ik dat bij snow doe/gedaan heb, maar wij weten allebei dat het twee totaal verschillende paarden zijn (alhoewel.... af en toe Knipoog )

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:19

Citaat:
Dat Tiko jouw zo volgt is een kenmerk dat jij interessant voor hem bent, het KAN zijn dat ie respect probeert te tonen, maar voor hetzelfde geldt ziet hij jou gewoon als speelmaatje en heeft hij het gewoon naar zn zin bij jou. Het volgen en stilstaan bij oogcontact wordt gauw verward met een daad uit respect.


het is ook een daad van respect...wat anders? Hij volgt je met zijn hoofd laag en blijft ten alle tijden bij je...net zoals de kudde de leidende merrie ten alle tijden volgt. Ze loopt de bak rond en hij volgt haar dan...ik neem aan dat ze niet de hele tijd over der schouder kijkt Verward Juist direct oogcontact wordt ervaren als bedreigend en dan zou het paard je niet volgen

Citaat:
Ik bedoel met achteruitgaan, zonder hulp. Met hulp is het geen daad uit respect. Bijvoorbeeld als je vooruitloopt, ga dan plotseling stil staan en *ren* achteruit met zwierende armen ofzo, doe in elk geval flink druk, oftewel *dreigend*.


Tuurlijk is wijken voor druk als je het dier aanraakt een kwestie van respect. Als ie je niet respecteerd zou ie wel gewoon blijven staan (of de tegenovergestelde richting in gaan). Vooral omdat je zegt dat je maar heel licht hoeft te duwen. Maar ik denk niet dat ze iets heeft aan bovengenoemde oefening, hoewel je daarmee wel kan kijken of ie wel echt op je let. Hij zou na het doen van die oefening juist meer op der gaan letten en dus ook volgen.

Belangrijker is het om te oefenen dat hij blijft staan (of eigenlijk meer dat ie dan "vrij" is) op commando als je wegloopt. Dat zou je kunnen doen met clicker training.
Of... (dit is maar een suggestie hoor) als jij er genoeg van hebt, met je vinger in een richting wijzen of een stemcommando geven. Als ie dan weggaat dan is dat mooi en kan jij ook verder gaan met waar je mee bezig was. Als hij echter bij je blijft dan begin je het "bij jouw staan" onplezierig te maken. Wild maaien met je armen, met een zweep op de grond slaan etc etc. Gaat ie dan weg dan wordt jij ook weer rustig (of vertrekt) dat is dan de beloning. Als ie met dat wild doen nog niet oprot dan raak je hem gewoon een keer (niet keihard slaan natuurlijk). Zo voer je de fases op totdat ie weggaat. Uiteindelijk zal ie al weg gaan als je alleen maar wijst. Misschien kun je dit proberen

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:20

kijk in de boeken van emiel voest en ik heb hem gewoon een keer gesproken je kan hem ook gewoon een keer opbellen misschien zeg gewoon dat het een noodgeval is ofzow hij is heel ardig dus misschien wil ie je wel helpen

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers