Waarom hebben sommige mensen een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Waarom hebben sommige mensen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 22:36

Meeste mensen bij ons op stal hebben duidelijk een paard voor hun plezier, gaan er leuk mee om. Lekker bezig met het beest, laten grazen, paard komt er veel uit (dit is gelukkig 80% op stal).

De laatste weken ben ik echter ook een paar mensen tegen gekomen waarvan ik me serieus afvraag of ze het nog wel zo leuk vinden: een paard.

Het begint al met het borstelen: ik hoor continue geluiden als 'niet doen', 'niet zo vervelend', 'sta stil', 'neeheee', 'hou op'.

Paard wordt gelongeerd of staat even een half uurtje in de paddock (onder het mom van: paard heeft ook een dagje vrij verdient). Dit zijn paarden die dus verder 23,5 uur per dag op stal staan.

Baasje zit dan in de tussentijd te kletsen met stalgenootjes (overigens is het ook heel goed mogelijk om tijdens het longeren je gesprek te voeren met het publiek: af en toe iets roepend naar het paard).

Ook wordt het heel gewoon gevonden om (met paard aan de hand) hele verhalen te houden met vrienden/vriendinnen. Dat paard ondertussen begint te schrapen wordt niet getolereerd.

Ik vraag me serieus af of deze personen nog wel lol beleven aan hun paard. Soms heb ik ook wat minder tijd, maar de tijd die ik heb ben ik met het paard bezig en een dag 'alleen een halfuurtje in de paddock staan' heb ik nog nooit gedaan met een paard.

Gezellig is het wel op stal en ja: ik sta/zit ook regelmatig te kletsen (maar niet als ik bezig ben met het paard).

(Bij bovengenoemde mensen staat ons paard trouwens bekend als 'dat paard wat altijd zo hard moet werken Haha!')

Klinkt dit bekend bij andere bokkers? Is een paard soms een 'verplicht nummer'? Is de gezelligheid op stal belangrijker dan het paard? Is het leuk om met je paard bezig te zijn als je continue 'nee' moet zeggen?

Zomaar wat zaken die ik me afvroeg, nadat ik gisteren twee uur lang in het zonnetje heb gezeten en gekeken naar andere paarden (terwijl mijn zielige paard die twee uur naar het strand is geweest).

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:45

Ja ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik ben elke dag minimaal 3 uur op stal en ben dan het grootste deel van die tijd met mijn paard bezig. Ik klets Haha! ook heel wat af maar dat is dan meestal tijdens het poetsen en tijdens het losrijden en uitstappen. Als ik niet kan zorg ik dat mijn paard goed verzorgd wordt en voldoende beweging krijgt. En ik heb het geluk dat we Jo met zijn 2-en doen, we hebben elk onze vaste dagen, maar als de een een keer niet kan kan de ander meestal wel. Jolynn staat overdag vanaf een uurtje of 11 tot 4 uur in een landje. Smorgens zetten we haar meestal in de stapmolen en smiddags of sávonds wordt ze dan gereden. Beter kan het niet in mijn ogen!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:46

komt mij bekend voor hoor... ook bij mij op stal zijn er mensen bij wie ik me afvraag of ze het hebben van een paard (of pony!) wel zo leuk vinden. Paard of pony wordt uitbesteed voor een aantal dagen per week of wordt inderdaad min of meer tussen twee koppen koffie (twee glazen bier Haha! ) gereden, rondgeslingerd aan de longe of losgelaten.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:07

die ene bij ons (op de manege verderop) slaat wel alles. Ze had een vospony, ze kwam zo eens 1keer in de week ofzo, haar pony is onlangs overleden. 2 dagen later had ze een nieuwe: een veulen van 3maand. Die staat nu 24u in een stal Boos!
Wij al kwaad, toen die mensen er waren, ben ik er naartoe gegaan en gevraagd waarom het veulen op stal stond en niet in de wei. Antwoord de vader van dat meisje doodleuk "hij komt net van de wei" Boos! Een veulen hoort toch niet in de stal te staan???
Dan denken ze dat ze goed doen: "het veulen komt er elke dag uit hoor. We stappen er zeker een kwartier tot half uur mee, en anders longeren we" Lips are sealed Boos!
Ik kan er niks aan doen en dat vind ik zo erg. Vraag me af wat daar van moet komen, en het beestje heeft daar niet om gevraagd Verdrietig
Alleszins, er zijn er idd die hun paard amper de stal uit halen hoor. Er staat nog een pony, van een Chinees meisje, ze is al meer dan 3 maand niet geweest Verward Er reed af en toe wel iemand mee, maar die is daarmee gestopt omdat ze dus stank voor dank kreeg. En nu staat die pony daar in een kleine donkere stal, te niksen ...
sommige mensen zou je wel echt Misselijk
xxx

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:25

Ik heb heel veel lol in mijn paard Haha! Ik ben ook eigenlijk wel altijd met mijn paard bezig en niet met het publiek.
Toch hoor je me regelmatig 'niet doen', 'hou eens op' en 'sta eens stil' etc. roepen Knipoog Ze moeten wel gewoon stilstaan als ik dat wil en als ik aan het poetsen/zadelen/vlechten etc. ben wil ik dat hij gewoon stil blijft staan en ook niet gaat schrapen, duwen of wat hij af en toe nog meer probeert Knipoog

Maar ik vind hem wel heel lief hoor Knipoog Lovers

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 23:30

gomir schreef:
Toch hoor je me regelmatig 'niet doen', 'hou eens op' en 'sta eens stil' etc. roepen Knipoog


Tuurlijk roep ik dat ook weleens (en als ik de rosborstel pak dan kijkt het paard ook alsof hij liever een ander baasje had Knipoog ). Met even kordaat optreden is niets mis.
Gaat me meer om de mensen die ik alleen maar op een negatieve manier zie communiceren met hun paard (doe nou niehiet -> met bijbehorend zeurtoontje en zonder effect).

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:31

Ach ja zo hebben wij nu een pony op de manege staan. Het meisje zocht een andere stal omdat de boer waar hij stond hem had geslagen. Hij zou tijdelijk bij ond staan tot ze een andere stal had gevonden.
Ze heeft een maand stalgeld betaald en heeft vervolgens niets meer van zich laten horen! De pony staat er nu 9 WEKEN!!!!
Ondertussen zijn er wel kosten gekomen zoals hoefsmid, wormkuur, enz.
Ze hebben al een paar keer gebeld en dan zegt ze dat ze deze week langs komt. Ze komt dus gewoon niet!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:32

Ik heb ook altijd "lol met mijn knol", althans zo noem ik het. Ik vind het verschrikkelijk als ik Im op een dag zijn aandacht niet kan geven. Imker staat aan huis, dus ik zie hem iedere dag, maar een dag zonder poetsen en prullen is bij mij dus echt een doodzonde. Vreselijk vind ik het als mensen hun paard als een soort auto beschouwen: trek hem uit de stal, race een rondje en mik hem terug.... Koop dan een Barbiepaard of iets dergelijks, maar dat kun je een levend wezen niet aandoen...

Op de dag dat ik met tegenzin naar mijn paard zal gaan, zet ik hem te koop, want dat zou ik hem noooooit aan willen doen....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:05

Helemaal mee eens. Dat beeld wat jij schetst herken ik wel. Het is voor mij de reden geweest om van stal te verhuizen. Er was sowieso weinig weidegang mogelijk en ik vind dat heel belangrijk. Verder werd er inderdaad altijd vreselijk gestressd met die dieren. In de manege zelf maar ook op wedstrijden. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom een ruiter (zelf niet klaar) met een paard dat er ook nog niet klaar voor is (net drie) perse iedere B-proef in de omgeving wil rijden om dan een jaar lang met rond de 145 punten terug te komen. Gun jezelf en dat dier een beetje rust of zo. En ik begrijp ook niet waarom sommige paarden op 5 kg brok staan om vervolgens uit de stal te worden getrokken en eerst een uur worden gelongeerd voor de eigenaar het aandurft om op te steigen. Ik heb me blauw geergerd aan dit soort -in mijn ogen dan- dommigheid.

Ik heb zelf vreselijk veel lol met en aan mijn paard (en veulen). Dat moet ook, want ik moet er financieel best het een en ander voor nalaten. En natuurlijk zijn er dagen dat ik ook liever thuis op de bank ga hangen na een zware dag op het werk dan nog ruim aandacht aan Lanna te besteden. Maar die dagen zijn gelukkig ruim in de minderheid. Meestal kom ik er met meer energie vandaan dan dat ik er heen ging en heb ik het idee dat Lanna goed in haar vel zit. En daar gaat het om.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:23

tsja, waarom hebben sommige mensen een paard??
ik vrees dat het voor die sommige mensen nog steeds een soort status symbool is. Helaas.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 05:34

Heel herkenbaar inderdaad. Mensen die denken dat hun paard los zetten in de bak gelijk staat aan beweging. Die niet 1 maar meerdere paarden hebben en er niks mee doen, laat staan een bijrijder zoeken. Huilen
Of die alleen voor het sociale gebeuren naar stal komen, even naar hun paard kijken en verder alleen maar kletsen en koffie drinken (en dan wel langer dan 3 a 4 uur er zijn, zou je ze niet??? Boos! )

Sommige mensen hebben geen idee wat het betekend om een paard te hebben, willen volgens mij ergens bijhoren, maar niet de lasten ervan dragen.
Ben bij mij op stal ook de enige die mijn paard iedere dag aandacht en beweging geef (door mij of bijrijdster), in mijn ogen niet meer dan normaal, maar helaas....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 07:47

Ik herken het beeld dat je schetst ook wel.
Op de manege waar ik voorheen stond, kwam ik dit soort mensen ook tegen. Het paard stond de hele dag op stal en de eigenaar zat altijd in de kantine. Zo'n paard kwam alleen van stal om een uurtje in de bak te sjokken. Verder mocht hij lekker van "de rust genieten". Wat zal het beest blij geweest zijn Verward
Mocht ik ooit met zulke tegenzin naar mijn paard moeten gaan, dan zal ik hem liever verkopen. Ik zou dat tov het dier niet eerlijk vinden. Zo'n beest verdient een lieve baas die hem alle aandacht geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 07:58

Hmmmmmm, herkenbaar hoor. Ik heb op een stal gestaan war de paarden tjdens het werk soms verrot gescholden werden en waar de eigenaar dan vervolgens jankend afsteeg. Absurd, maar dat kwam toch regelamtig voor bij verschillende personen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:54

Ik kan me er niet (meer) druk om maken hoe anderen met hun paard omgaan, of het moet echt vreselijk de spuigaten uitlopen. Ik heb m'n eigen ding en daar heb ik het druk zat mee en ik vermaak me best. De tijd/moeite die sommige mensen blijkbaar besteden aan het zich druk maken om wat anderen doen steek ik tegenwoordig liever in m'n eigen paard, ze doen maar!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:16

Ik kan je wel een beetje volgen Apple, maar ik weet ook waarom die mensen een paard hebben! Met een paard krijg je er veel sociale contacten erbij. Het is vaak heel gezellig op stal. Soms hebben mensen al zoveel gereden dat ze er minder zin in hebben. Nu is dat voor het paard niet erg hoor, die kan daar wel oud mee worden. MAar wat me wel stoort in jouw verhaal (en dat zie ik zelf ook veel hoor), is dat ze zo verrekte weinig hun stal uit komen. 23 uur per dag op stal staan is echt te veel. Ik rij ook vaak niet omdat ik geen zin heb, maar ik ga elke dag naar mijn paarden toe en ze komen elke dag in de wei met z'n 2en en ik kan zien hoe fijn ze dat vinden.

Zelfs al kon ik niet meer rijden.......... dan zou ik nog een paard hebben.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:28

Ik ken de verhalen ook, heb ze ook van dichtbij mogen meemaken, maar heb besloten me er ook niet druk meer om te maken.

Dus mensen die tegen het paard schelden, in de mond zagen, het paard in de kruk trekken, het paard niet warm stappen en direct met een noodtempo door de bak scheuren en over het tempo jagen of alleen hele dagen in de kantine zitten te zuipen en daarna beschonken even een rondje te paard maken........................ het boeit me niet!!!

Doe wat je niet laten kan, leef je uit op je eigen paard. Zolang je maar bij die van mij uit de buurt blijft Tong uitsteken

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:40

Bij mij op stal stond een z ruiter... haar paard is broodmager en wordt als ze een keer komt helemaal afgetraind en in elkaar gerost.. het is ook constant NEEE niet doen... Geknuffeld enzo wordt hij niet... nee hij moet trainen... scoren moeten ze... op naar de zz.

Het is een schat van een paard en hij eet zijn eten niet op.. laat gewoon al zijn bix staan tot je hem dan gaat voeren en dan eet hij wel. Hij wil gewoon aandacht. Haar boeit het niet of hij nou wel of niet eet als hij maar scoort.. een paard als gebruiksvoorwerp. Het ergste is nog dat hij super zijn best voor haar doet (moet ook wel anders wordt hij in elkaar gerost). Laatst had hij de hele dag op stal gestaan omdat ze te lui was uit bed te komen en dat paard in het land te zetten bij de anderen.. toen kwam ze op stal om even gezellig in de kantine te beppen en ging weer weg... ze had dat arme beest niet eens even losgelaten ofzo... Water dronk hij niet omdat die waterbak gewoon beschimmeld was. Met een groepje hebben we zijn waterbak schoongemaakt en hij begon toch te drinken.... Het is gewoon schandalig. Vanuit galop wordt hij zo op stal geknald... Sommigen zeggen er wat van tegen haar maar ze trekt zich er niets van aan Nee sommige mensen verdienen geen paard

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:26

Margreet schreef:
Ik kan me er niet (meer) druk om maken hoe anderen met hun paard omgaan, of het moet echt vreselijk de spuigaten uitlopen.
precies volgens mij ook de enige goede manier voor jezelf. ik zie het ook om me heen, maar die mensen komen op een moment altijd zichzelf tegen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:40

ik vraag me dat echt heel vaak af... ik zie mensen de hele tijd tijdens het poetsen: nee, niet doen, hou op... ik denk altijd als je dat nou elke dag roept en je hebt dat beest al 5 jaar, denk je dan echt dat het helpt????

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 11:44

Doet me een beetje denken aan 'Look who's talking too'.

Poedel: 'What's your name?"
Vuilnisbak: 'Uhm, uhm. I think is 'No' ' Haha!

Zijn heel wat paarden dan die ook denken dat ze 'neehee' heten Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:44

Ik denk ook dat het scheelt hoe iedereen op stal met zijn paard omgaat (en hoe gezellig het is Haha!). Fitz staat nu echt op een enorm gezelllige stal, helemaal fout dus .... Hij wordt nu getraind en dus kom ik vaak alleen maar uit mijn werk om even 'bij te beppen' en zeg ik Fitz alleen maar gedag.
De paarden worden daar zonder meer goed behandeld, maar ik merk wel dat sommigen hun paard wel 'afraffelen' om het zo maar even te noemen.
Het zou wat minder gezellig moeten zijn, dan is iedereen wat meer met zijn paard bezig. Haha!

De reden dat Fitz hier staat mag bekend zijn: ik ging dus wel met tegenzin naar mijn paard.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:48

Goh... volgens mij heb ik mijn paard dan ook alleen maar voor de sociale gezelligheid... Hij krijgt nogal vaak "FF DIMMEN" naar zijn kop geslingerd Tong uitsteken Bovendien sta ik ook geregeld met hem aan de hand met andere mensen te praten, maar ik heb eerlijk gezegd het idee dat hij dat allemaal wel gezellig vind... sterker nog, tegenwoordig stopt hij al om een praatje te maken voordat ik dat doe Tong uitsteken

Op losgooidagen staat hij mischien krap 20 minuutjes in de losgooibak... Wij hebben geen weiland bij stal, dus op het land staat hij dan ook niet... Ik heb hem gelukkig nu wel in een uitloopstal staan, zodat hij kan babbelen met zijn vriendjes...

Maargoed... als ik jouw verhaal zo lees ben ik de eigenaar from hell Knipoog Grappig Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:49

Ik ook hoor Manic, dus troost je Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:51

Grinnik, hoe herkenbaar. Bij ons op stal is een grote tafel met vele stoelen dicht bij de paarden. Resultaat: veel thee en koffie drinken en gezellig kletsen. Maar omdat het bij de stallen is kan ik nog gewoon mijn paard doen tijdens kletsen, al zijn er anderen die inderaad 20 min met paard bezig zijn en 2,5 uur kleppen. Gelukkig komen onze paarden minimaal 1 keer voor wij komen uit de box voor molen, paddock of land. Dus zijn ze niet meer voor 100% afhankelijk voor onze acties. Die van mij komt 3 keer eruit, molen, land en rijden/longeren/molen/paddock of extra land. Ik ben actief zeker 3,5 uur bezig per dag met hem en in het weeken meer. Ik doe het graag, en heb het ervoor over en zucht en trek mijn schouder op voor diegenen die tegenoversteld zijn.
Merk wel nu ik op een stal sta die veel gezelliger is dan de vorige dat ik ook gelijk veel meer tijd doorbreng. Ach, als ik maar lol heb Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:56

Mijn paard staat op een manege en de meeste pensionpaard eigenaren gaan erg goed met hun paard om, we spreken vaak ook af hoe laat we gaan rijden enz. We kletsen gewoon tijdens het losstappen, droogstappen, en het hele stuk daartussen. Tijdens het wassen hetzelfde. We zijn wel continu met onze paarden bezig.
Ik ken helaas ook mensen die dat niet zo zien, die alleen rijden als het moet, van hun ouders die het paard betalen. Of die hun paard nooit zelf poetsen of die altijd vrienden mee nemen, zodat die het paard op kunnen zadelen. Dat weet je wel zeker dat je aleen maar hoeft te rijden... Niet mijn stijl, maar je doet er niks aan.