Wedstrijd rijden met trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Wedstrijd rijden met trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 08:18

Ik rij Mander met een enkelgebroken trens. Ik wil toch wedstrijden gaan rijden. Nu hoorde ik dat ik, omdat Mander 6 is, met een shank en 1 hand MOET rijden?

Is dit ook als ik in een open beginnersklasse start?
Of geldt dit enkel voor WRAN-wedstrijden?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:49

Als je wedstrijden rijdt is de regel inderdaad dat je een 6 jarige op 1 hand moet rijden.

Maar als je pas begint en je paard en vooral ook jij zelf, moeten alles nog gaan leren. Snap je denk ik zelf wel dat je niet op 1 hand begint.

Het is tenslotte een leer proces voor paard en ruiter. Je groeit naar shanks en enkelhandig rijden toe! In de beginners wedstrijden wordt zo ver ik weet niet naar leeftijd van het paard gekeken dus ook niet of je al op 1 hand moet rijden. Je kunt je dus rustig inschrijven. Als je het zeker wil weten bel je toch even de organisatie van de wedstrijd waar je heen wil.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:56

volgens mij geldt het vanaf 7 jaar, maar dat weet ik niet helemaal zeker..

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:16

Zolang je als 'beginner' start mag je op 2 handen met trens.

Start je als amateur/prof én je paard is jonger dan 6 jaar dan mag je op 2 handen en trens.

Start je als amateur/prof en je paard is ouder dan 5 (dus 6) dan moet je op één hand met shank starten

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:39

Overigens mag je in de beginners ook met shanks rijden (dan wel met 1 hand) en je mag zelfs het ene onderdeel rijden met shanks en het andere met een snaffle. (althans, dit is mij zo verteld, ik heb het nog niet opgezocht) Maar bij de ApHC is het wel weer zo dat als je dan novice-amateur rijdt je ook met een paard van 6 jaar met shanks moet rijden.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:47

Natuurlijk mag je als beginner ook op één hand rijden als je dat wilt, of op een paard jonger dan 6. Maar de jury zal wel extra kritisch naar je kijken of dat wel goed gaat. Je moet dus dan wel heel zeker zijn van jezelf (en je paard).

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:10

Lachen zo 'natuurlijk' vond ik dat in het begin juist niet. Dat snapte ik niet, ben je beginner en ga je toch met shanks rijden dacht ik. Maar ja, toen had ik alleen nog maar jarenlang engelse dressuur gezien waarbij men pas veel later met 'shanks' gaat rijden.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:20

Volgens mij mag dat niet, bij het ene onderdeel 2 handen met trens rijden en vervolgens een ander onderdeel op 1 hand met shank.
Het is toch of het een of het ander?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:25

Er staat nergens in het wran regelboek dat dit niet zou mogen. Althans, ik heb het net niet kunnen vinden.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:57

Het staat ook nergens Lachen Het is juist mooi dat het wel kan, dan kun je op een 'zeker' onderdeel wat je paard goed doet eens proberen hoe hij in de wedstrijd op een shank reageert.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:19

Dat mag niet.
Voorbeeld: je start op 23 februari je paard in de trail en pleasure dan moet jij hem gedurende de hele show op 23 februari op 2 handen starten (als dat jou keuze voor de wedstrijd is).
Vervolgens mag je 24 maart als je dan weer een andere wedtrijd rijdt op 1 hand starten dan moet je uiteraard wel de gehele show op die ene hand starten.

Groetjes Trin


PS beetje veel tekst hoop dat je het begrijpt.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:40

Nou dan moet je toch eens laten zien waar dat staat, want in de AQHA-regels kan ik het niet vinden. En ik heb er ook nooit tegen opgetreden zien worden op wedstrijden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 16:33

Oke, dus zolang ik in de beginners klasse start (en dat zal voorlopig nog wel zo zijn Haha! ) mag ik gewoon met 2 handjes en een trens rijden, geweldig!
Thanx voor de reacties!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:43

WRAN boek kan ik ook niks vinden

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:51

Elk onderdeel is een wedstrijd op zich.
Je mag dus met het ene onderdeel op een snaffle met twee handen en met het andere onderdeel op shanks met één hand.
Je mag niet met een snaffle de pleasure starten en dan de finale met een ander bit komen. Of de horsemanship met een bit doen en het pleasure gedeelte met een andere optoming. Dan moet je wel dezelfde optoming gebruiken als de eerste ronde omdat dat dezelfde wedstrijd is.
Snappie
Dit is nagevraagd bij een WRAN erkende judge.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:53

Bovenstaande lijkt me heel logisch. Ik zie het al voor me, tussen het opstellen iedereen snel door de groom een ander bit erin laten hangen Lachen

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:57

Trinity schreef:
Dat mag niet.
Voorbeeld: je start op 23 februari je paard in de trail en pleasure dan moet jij hem gedurende de hele show op 23 februari op 2 handen starten (als dat jou keuze voor de wedstrijd is).
Vervolgens mag je 24 maart als je dan weer een andere wedtrijd rijdt op 1 hand starten dan moet je uiteraard wel de gehele show op die ene hand starten.

Groetjes Trin


PS beetje veel tekst hoop dat je het begrijpt.


Dat is niet helemaal waar. Als je ervoor kiest dat je je paard de trail, en pleasure op twee handen wil rijden en de horsemanship op een hand dan mag dit daarna mag je op die wedstrijd niet meer wisselen

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:14

Chantalleke schreef:
Dat is niet helemaal waar. Als je ervoor kiest dat je je paard de trail, en pleasure op twee handen wil rijden en de horsemanship op een hand dan mag dit daarna mag je op die wedstrijd niet meer wisselen

Ik zou dit toch nog steeds eens op schrift willen zien staan in een regelboek van welke organisatie dan ook.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:26

Ik heb het wel eens gedaan op een wedstrijd. 1 onderdeel op shank en het andere op snaffle. Was geen probleem
Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:43

hoi,

En om het makkelijk te maken... heb je bij de NRHA (alleen reining klasses) weer andere regels Haha! daar mag je nl. wél met een shank met 2 handen starten.

Maar dit geldt dan alleen (dacht ik) voor ''Rookies" en misschien ''green as grass" .

groetjes

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:16

Uit zéér betrouwbare én gerespekteerde bron : Lachen
Citaat:
Je mag het per onderdeel helemaal zelf weten. Het regelement schrijft wat dat betreft niets voor. Binnen 1 onderdeel moet je echter wel met dezelfde optoming rijden (bijv. in het parcours en het railwork van Horsemanship). Ook in het geval van voorrondes en een finale (bijv. bij een opgesplitste pleasure) moet je in de finale met dezelfde optoming rijden als in de voorronde.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:39

Bij de NRHA USA moet je op 1 hand starten, mits het de snaffle bit/hackamore class betreft (zegt het al, snaffle, 2 handen).
De Affiliates kunnen zelf een Green As Grass uitschrijven en die gaat dan volgens de regels die de affiliate zelf heeft, bijvoorbeeld de DRHA (dus affiliate nederland) heeft voor de Green As Grass de regel dat het paard ook in een bit-optoming op 2 handen geshowed mag worden.

Groetjes, Gisela