paard van iemand anders tijdelijk onder je hoede??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

paard van iemand anders tijdelijk onder je hoede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 20:41

Het is weer eens een heel lang verhaal sorry alvast!
Nav een aantal problemen die ik had (en als ik heel eerlijk ben nog steeds heb) heb ik erover nagedacht om mijn pony weg te brengen om getraind te worden.

Het grootste probleem is tijdgebrek. Ik heb in principe wel tijd genoeg maar ik werk onregelmatig dus de ene keer kan ik drie dagen achter elkaar rijden en dan weer vier dagen niet.
Het is ook zo dat ik dus geen faciliteiten heb (geen bak) en nog niet de mogelijkheid heb om naar de manege te gaan.
Nu kan ik telkens weer opnieuw beginnen.....
Echt heel vervelend ik heb gewoon een groene pony terwijl ik er toch al zolang mee bezig ben.
In de zomer gaat het beter dan in de winter want dan heb ik 's avonds meer gelegenheid (is langer licht) en de wei is dan ook vaker te berijden want in de winter is dit haast niet mogelijk.
Nu komt het er eigenlijk op neer dat ik de hele winter zo'n beetje niks kan doen en in de zomer is het vorig jaar ook niet verder gekomen toen wegens gezondheidproblemen.

Nu wilde ik hem eigenlijk gewoon eens een paar weken (misschien 3 of 4 weken) naar de manege brengen om hem eens echt lekker te laten trainen (vanaf longeren af aan want hij is echt zo stijf als een plank) en het dan zelf zo goed mogelijk weer op te pakken desnoods met een bijrijder.
Als hij eenmaal weer zo goed in conditie is en getraind is dan kan ik er ook mee op les dus dan word het in de winter al een heel stuk makkelijker (desnoods schaf ik nog een trailer aan) en als het nog niet lukt dan neem ik een bijrijder die het van me kan overnemen op de dagen dat het me echt niet lukt.

Klinkt alsof het allemaal makkelijk op te lossen is maar nu vertrouw ik maneges niet altijd zo met hoe een pony word ingereden en dergelijke.
Heb meerdere malen gezien dat mensen op vakantie waren en dat hun paard/pony door de eigenaren zouden worden gereden maar die dan toch doodleuk in de lessen werden ingezet als het zo uitkwam.

Met andere woorden hoe weet je nou of je mensen kunt vertrouwen.
Nu zie ik hier veel mensen die met jonge paarden bezig zijn waar ik zo op het eerste gezicht echt iets bij heb van wauw die doet het goed.
Toen ging ik mij het volgende afvragen: mensen die zelf met jonge paarden bezig zijn en dus echt ervaring hebben hiermee, zouden jullie een pony van iemand anders trainen?

Ik vroeg het me gewoon af? Lijkt me toch best een hele opgave en alhoewel er natuurlijk wel een betaling tegenover staat is het toch niet niks.
Ik zit hier in de buurt al wel te kijken naar de opties maar eigenlijk zie ik dit soort dingen alleen door prof. bedrijven en niet zogauw door mensen die semi-bedrijfsmatig of gewoon voor de hobby bezig zijn.

Dus dat is eigenlijk mijn vraag: zijn hier mensen die dus eigenlijk voor zichzelf bezig zijn met het africhten en/of corrigeren van jonge paarden? Dus niet perse professioneel maar gewoon een paardje erbij om eens wat mee te trainen op je eigen tempo en manier.
Niet dat ik direct wat voor mezelf zoek ofzo maar aangezien ik al maanden aan het piekeren ben over wat ik zal gaan doen vroeg ik het me ineens af.
Want als hier mensen zijn die dit soort dingen doen dan kan ik die ook vast wel in de buurt vinden.
Want ik wil mijn pony best wel een maandje uitbesteedden maar het liefst wil ik natuurlijk wel regelmatig langs kunnen komen en zo mogelijk ook lessen ter plekke. Lijkt me een beter alternatief als een manege die ik toch niet helemaal vertrouw.

Ik heb het heel lang geprobeerd maar ik ben erachter dat ik er zelf niet uit ga komen. Ik heb op het moment gewoon een paard nodig waar ik zo mee weg kan rijden om naar les te gaan of whatever en met de mogelijkheden die ik zelf heb kom ik er gewoon niet (geen bak/ geen licht enz) Met op onregelmatige tijden een rondje hobbelen in het weiland kom ik niet verder.
In het begin toen ik nog op school zat ging het heel lekker. Heb hem in de zomervakantie ingereden en daarna weer de wei opgegooid voor de winter om de volgende zomer echt te beginnen....
En daar ging het dus de mist in. Een baan/het gemis van een bak, niet naar les kunnen enz deden me de das om.
Ik heb het geprobeerd met een bijrijder maar die liep tegen dezelfde problemen op, zonder bak ging het gewoon niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:49

Ik had met mijn prins de afspraak met de manege dat als ik niet kon komen dat hij dan een beginners staples meereed. Er liep er dan altijd iemand naast en hij had zijn beweging (natuurlijk in mindere mate, maar hij was eruit) Is altijd perfect gegaan. Nou moet ik zeggen dat ik toen ook een hele goeie manegehouder had..........

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 20:54

Dan had je idd een goede manegehouder!
Ik heb het meegemaakt dat ik op die manege reed en dat een meisje net een nieuwe pony had (jong, onervaren ding) en dat de afspraak was dat de dochter van de manegehouder (kon echt goed rijden) deze pony bij zou houden tijdens de vakantie.
Maar ja het was nogal warm en het zwembad was aanlokkerlijker, gevolg pony werd in de lessen gebruikt. Nou ja moet kunnen maar dan werd de pony gebruikt in een beginnersles met als opmerking tegen het meisje wat erop ging (die dus nog niet echt kon rijden les of 20 gehad misschien) houd hem maar goed strak en niet teveel drijven......
Pony werd dus de hele les in de mond getrokken en niet zachtjes ook en toch ging hij er op een gegeven moment vandoor en meisje viel eraf. Tja was natuurlijk de fout van de pony!!!

Maar goed misschien dat het inmiddels anders is.
Waar ik vooral bang voor ben is dat er van die pennymeisjes in de box of wei mogen komen en dat er ongelukken gebeuren want het is nogal een verwend beest (is altijd 24/7 buiten en niet echt gewend aan vreemde mensen en is dan nogal dominant)

Ach ik kan natuurlijk altijd eens gaan praten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:01

Nee hoor bij mij zater er kindertjes van een jaar of 8 op met een lang teugeltje, ik weet zeker dat voor veel kindertjes dit het eerste paard is waar ze ooit op gezeten hebben. En dan moet je je voorstellen dat het een Engels volbloed was die internationaal in de springsport gestart heeft. Hij was zoooo ontzettend braaf met een uk op zijn rug....... is altijd helemaal goed gegaan

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:50

Ik denk dat het in jouw situatie wel een goede optie is. Maar zoek dan een mogelijkheid bij jou in de buurt, zodat je wel geregeld binnen kunt lopen om te kijken hoe het gaat.
En zeg op voorhand dat je absoluut niet wilt dat je pony in de lessen meelopt.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 22:53

Dat zou ik idd heel zeker willen weten dat er niet in de lessen meegelopen word.
Er mag best een talentvolle leerling op rijden onder begeleiding maar niet in de gewone manegelessen.

Waar ik alleen bang voor ben op een manege is dat het toch moeilijk te controleren valt wat er nu echt gedaan wordt.

Maar ja daar zouden dan natuurlijk goede afspraken over moeten worden gemaakt.
Mmm misschien toch maar eens bellen of langsgaan van de week.....

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:42

ja ik rij paarden voor anderen in, alleen woon ik dus absoluut niet bij je in de buurt, dus kan je niet helpen Boos!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 08:07

Ziggy ik zoek ook niet iemand die mijn pony wil inrijden maar ik wil hem echt een tijdje uitbesteden zeg maar.
Dat hij gewoon correct getraind kan worden (regelmatig ook) en dat ik daarna weer gewoon verder kan.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:32

ik rijd dus paarden voor andere mensen, als ze niet kunnen of op vakantie gaan. Meestal vragen er wel 3 tegelijk, ik weet niet waarom maar iedereen vertrouwt zijn paard aan mij toe omdat ze vinden dat ik goed voor paarden ben. Misschien moet je ook maar op zoek gaan naar zo iemand die je ook kan vertrouwen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:13

Ik rijd ook paarden voor anderen in..Pas klaar met een arabiertje..
Heb ook kort geleden nog een jong beestje van iemand anders hier op stal gehad.. Maar hier is het ook niet luxe (sta gewoon bij een boer) dus dat schrikt natuurlijk veel mensen af..
Er is vast iemand bij jou in de buurt, die dat voor niet al te veel geld wilt doen hoor.. Er zijn genoeg mensen die daar genoeg ervaring in hebben en die ook echt feeling hebben. Van die bijrijder vind ik een goed idee als je niet al te veel tijd hebt..
Je paard zal toch regelmatig beweging moeten hebben,anders heeft het ook geen zin om hem door iemand te laten trainen..

Succes@

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:54

kaj schreef:
Ziggy ik zoek ook niet iemand die mijn pony wil inrijden maar ik wil hem echt een tijdje uitbesteden zeg maar.
Dat hij gewoon correct getraind kan worden (regelmatig ook) en dat ik daarna weer gewoon verder kan.


ik begrijp wat je bedoelt, dat doe ik ook, maar ook dan zit je weer met de afstand en ik zie dat er nog meer zijn die dit doen, lijkt me dat er bij jou in de buurt ook zo iemand te vinden is