Probleem-pony?meestal zijn de mensen het probleem!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Probleem-pony?meestal zijn de mensen het probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 01:18

Hester
Een 15 jaar oude Fjord-merrie. Werd 2 jaar geleden onberijdbaar, extreem nerveus op stal en zelfs de meest simpele dingen waren bijna onmogelijk met haar. Waarom?


Toen ik Hester voor de eerste keer op haar eigen plek ontmoette, was duidelijk dat haar eigenaren bang voor haar waren, en Hesther had 2 jaar geleden eigenhandig besloten dat het genoeg was. Ze hield niet van de manier waarop de mensen die haar behandelden, haar bejegenden als een gevaarlijk, stom, angstaanjagend beest. En dus deed ze exact wat zij wouden: exact!
De dag dat Hester arriveerde op Midnight, was ik elders aan het werk, dus ik was er niet om haar op te wachten (wat normal wel gebruikelijk is). Maar toen ik eenmaal terugwas, ging ik naar haar stal. Daar trof ik een Hester die mij niet genoeg bedanken kon: ze is geboren in Engeland en ik denk dat het voor haar voelde alsof ze was thuisgekomen. Vanaf dag 1 was ze een perfect paard; geen enkel probleem zoals beschreven door de eigenaren, kwam naar voren. Ze was rustig en makkelijk te berijden en te behandelen. Als je de verhalen van de eigenaren niet kende en men zou tegen je zeggen dat dit een probleem-pony was, dan zou je ze voor gek verklaren. Er was mij o.a. verteld dat de laatste persoon die geprobeerd had om Hester te berijden, er door haar was afgegooid. Op dag 2 vroeg ik Tiffany, een 16-jarig meisje dat als stalhulp bij ons werkt als ze de tijd heft, om Hester te berijden. Nou moet je weten dat Tiffany niet veel rij-ervaring heeft, maar Hester was, net als ik verwachtte, heel voorzichtig met Tiff en bleef kalm en rustig. Ik had niets beters kunnen wensen!
Over het algemeen kun je zeggen dat ik geen enkele training met Hester heb gedaan. Ik heb haar puur en alleen behandeld met respect en liefde, en Hester gaf alles terug was mogelijk was. Ook hier hebben we weer te maken met een klassiek geval waarin de eigenaren de pony niet het respect geven dat ze verdient.
Ik vroeg de eigenaren te komen om Hester te berijden en om mij te laten zien hoe zij met haar werken. Hester deed het fantastisch (hier en daar even dwarsliggen, maar liet al snel zien dat ze wist wat er van haar verwacht werd: ze moest weer terug aan het wek met haar eigenaren. Haar verblijf op Midnight heeft er o.a. voor gezorgd dat haar conditie weer op peil kwam en alles samengevat kun je zeggen dat deze kleine prop van een pony toch weer een beetje blijer vertrok dan toen ze kwam.

2 Weken nadat ze terug naar huis was, horde ik dat Hester niet langer " nerveus" is op stal en dat het rijden weer zonder problemen verliep. Gelukkig hadden de eigenaren het trainingsrapport van Hester goed doorgelezen, begrepen en mijn advies opgevolgd om " deze fantastische oude dame vriendelijk te behandelen en weet wat je van haar wilt als je met haar gaat werken, en bovenal: accepteer GEEN vervelend gedrag van haar; negeer haar gewoon op zulk soort momenten.

Alles samengevat waren het ook hier de eigenaren die het probleem vormden en niet het paard, zoals in zoveel zaken die ik tegenkom...


" It's not what you do , it's the way that you do it" (" Het gaat er niet om wat je doet, het gaat erom hoe je het doet") - de meeste mensen kennen deze uitdrukking wel, en in het geval van paarden is dit een waarheid als een koe!
In veel gevallen is het niet eens zozeer de training die ik verricht met een paard; veel belangrijker is hoe ik met het paard omga: ik ben gewoon life tegen hem gedurende een aantal dagen en pas dan begin ik aan de training.
Het eerste wat ik wil kunnen met een paard, is het in staat zijn om het paard een volledige borstelbeurt te geven, van top tot onder. Daarnaast moeten we op het punt komen dat het paard niet langer meer van mij wegrent, wanneer ik de wei in kom om hem een halster om te doen.
Wanneer je deze dingen nog niet kunt met je paard, dan is alle andere training bijna gedoemd om te mislukken. Om nog maar eens een uitdrukking te gebruiken: - "Learn to walk before you run" (Leer te lopen voor je gaat rennen").

(Vind ik erg goed uitgelegt en past goed bij mijn gesloten Toppic )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:54

je hebt nu eenmaal mensen met paarden en paardenmensen. En eht zijn ook vaak iedere keer dezelfden met gemakkelijke paarden en dezelfden met een moeilijk paard.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:07

En mensen vinden het gewoon leuk om te zeggen ïk heb een moeilijk paard"
Staat interesant ofzo...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:31

Je hebt ook echt moeilijke paarden hoor ... mijn eerste draver was DOODBRAAF terwijl haar veulen een regelrecht krengetje was, mijn vorige pony was niet betrouwbaar (verwaarloosde slachtpony), heb ik moeten verkopen vanwege de risico's die ze met zich meebracht. Haar dochter is zeer pittig, maar O ZO EERLIJK!!!!! Ik kan met haar juist alles doen, ga achter haar zitten op een steen of zo om 'r staartje te borstelen, masseer haar beentjes terwijl ze staat of ligt, kan ook zo bij haar gaan liggen ... ligt het aan mij dan of aan de pony zelf???????? Mijn tinker is ook héél braaf en betrouwbaar (alleen last van z'n homoon'tjes, t'is een hengst). Sommige dieren dragen gewoon meer bagage mee dan dat ze aankunnen!!!!!!

Mijn vorige pony die ik verkocht heb is nu bij een meid die er ongeloofelijk goed mee om gaat. Ze heeft al erg veel bijgeleerd, accepteerd nu stilstaan beter, het dreigen is weggevallen, en de oren-aktie in de nek is veel minder geworden ... ze kunnen aan de hand wandelen met haar buiten, maar op de rug buiten het terrein is ze nog steeds niet betrouwbaar. Ze springt zonder enige aanleiding over een gracht, rent zo ineens een oprit van een huis op .... Dat meisje heeft het geluk om geen verantwoordelijkheden te hebben naast "onze" pony. Ik kan me niet veroorloven zware risico's te nemen vanwege m'n kinderen ... aan het einde van de rit mag ik fier zeggen dat ik deze pony van de slacht gered heb, haar vertrouwen in mensen heb leren hebben (je kon er niet eens bij komen toen ze bij ons kwam), ik heb 'r zadelmak gemaakt en bereden (met de risico's vandien), haar geleerd dat een halster niet eng was, evenmin een aai op je koppie niet slaag wou zeggen ... samen hebben we héél veel geleerd die ik nu nog elke dag gebruik. Ik ben deze pony dan ook héél erg dankbaar daarvoor, en ondanks dat ze niet meer bij ons woont hou ik nog steeds ontzettend veel van haar!!!! ...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:37

Toch ben ik het er wel mee eens dat veel paardenproblemen eigenlijk mensenproblemen zijn. Zo kocht een collega van mij eens een hartstikke leuk paard, goede bewegingen, L startgerechtigd.

Vanaf het moment dat ze er enigszins serieus op ging rijden steigerde het paard. Bij navraag bleek dat ze dat al een tijdje deed, ook bij de vorige eigenaar. Daar liet ze zich zelfs achterover vallen.

We hebben een paar dingen gedaan:
Het rubber bitje vervangen voor een gewone trens (zo zacht in de mond is rubber niet).
Haar een poosje gereden met heel losse teugels en vooral vooruit gedreven. Als ze te snel ging, niet aan de teugels zitten, maar op de zit laten terugkomen.
Toen heel langzaam weer wat teugeldruk opgenomen, maar altijd gecombineerd met been...

En zie, na 4 weken steigerde het paard niet meer...Ze was gewoon supergevoelig in de mond. En de (overigens het beste met haar paard voor hebbende vorige eigenaar) nam in tijden van stress of boosheid teveel druk op...En dat met het (toch niet zo zachte) rubberbit. Zonder het zelf te willen, heeft ze het probleem er dus zelf ingereden. En voor het paard zelf was het steigeren een geslaagde strategie om het pijnlijke bit te ontlopen.

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:15

Ik denk dat het een combinatie van factoren is en niet alleen toe te schrijven aan de berijder of aan het paard. Je hebt ook gewoon paarden met een moeilijk/ complex karakter die ook onder een goede, eerlijke ruiter in de problemen komen. Maar het is zeker zo dat veel rijtechnische problemen gecreerd worden door onkunde van de berijder. En veel mensen spelen niet in op het karakter van hun paard; ik bedoel als een botte boer omgaan met een nerveus en angstig paard is vragen om problemen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:48

Ik denk inderdaad dat veel problemen zijn terug te voeren op een eigenaar, verzorger en/of berijder. Toch zijn het ook vaak lichamelijke oorzaken die voor een probleem zorgen. Maar ook hier ligt dan weer de verantwoordelijkheid bij de eigenaar om te controleren of het paard gezond is.

Effe offtopic: wij hebben ook een fjord die Hester heet Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:49

Ethelate schreef:
En mensen vinden het gewoon leuk om te zeggen ïk heb een moeilijk paard"
Staat interesant ofzo...


En het is ook zo leuk om te zeggen dat hij vroeger is mishandeld en dat je zijn vertrouwen hebt teruggewonnen, bla bla. Ow en als een paard een beetje vervelend is komt dat ook door zijn slechte verleden.
Ik kom dit soort dingen wel verdacht vaak tegen, het kan best eens gebeuren, maar zo vaak als ik het lees en de leeftijd zie v/d kinders die 't hebben geschreven... (Niet om iemand persoonlijk af te kraken of je moet je wel erg aangesproken voelen Clown)

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:07

Het gebeurt idd heel erg weinig dat een paard vanzichzelf een kreng of onhandelbaar is. Komt bijna altijd wel door gedrag van diegene die ermee omgaat of door vervelende gebeurtenissen in het verleden van het dier. Maar soms kan het wel erg moeilijk zijn om dat vertrouwen terug te krijgen en het dier handelbaar te krijgen, en ook lang niet iedereen is daartoe in staat

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:42

even los van situaties waarin paarden door lichamelijke problemen of aangeboren karakter heel moeilijk in de omgang zijn....

Was het maar zo dat bij veel voorkomende paardenproblemen sprake is van duidelijke mishandeling en de noodzaak om vertrouwen terug te winnen o.i.d. In veel situaties zie ik juist problemen gemeld worden door volkomen te goedertrouw handelende eigenaren, die niet begrijpen hoe het komt dat hun paard zo raar doet opeens. Of waar een probleem heel langzaam ontstaat of een probleem uit onwetendheid ontstaan. Een klein voorbeeld. Nog niet zolang geleden kwamen twee heel aardige meisjes trots melden dat hun veulen zo leuk met de voorbeentjes tegen hen op kon steigeren....Geweldig leuk kunstje hadden ze hem geleerd. Toen ik heb uitgelegd dat dat veulen dat ook zou kunnen blijven doen als hij 600 kg. weegt in de toekomst, vonden ze het perspectief minder grappig. Dus ze zijn het hem nu gelukkig weer aan het afleren. Dit is geen bewuste mishandeling of het bewust kweken van een paardenprobleem. Dit gebeurt gewoon uit onnadenkendheid. Maar datzelfde leuke veulen, loopt een aardige kans om later als 3-jarige als probleempaard te worden weggezet. Dat bedoel ik.

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:47

ja het ligt heel veel aan de mensen maar er zitten ook gewoon rotte paarden tussen hoor.
nebraska was een kwpn die heb ik 2 maandjes gereden.
superbraaf voor een paard wat al een jaar stilstond en weer opgepakt werd.
ze zette geen stap verkeerd en wou alles voor je doen.
totdat een ander meisje op haar reed en ik met haar stopte.
bokken steigeren briesen oren.
staken dat is er van haar geworden.

je hebt mensen die een paard aanvoelen en mensen die dat gevoel niet hebben.

nou nog een voorbeeld.
sipke een welsh a bij ons op stal.
bokken is zijn favoriet maakt niet uit wie op hem zit.
gezonde pony hoor niks mis mee wel met z'n karakter.
een echt verwend ventje.
maar als ie dan lief is geniet ik 10 x meer dan als een paard wat altijd liesf is lief is.

het is maar net welk mens de pony voor zich heeft staan en welke pony de mens heeft.
paardrijden is meer dan alleen rijden je moet er gevoel voor hebben vind ik.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:47

Ik heb een pony gehad die 7 jaar lang mishandeld is geweest, dat is niks geworden. We hebben haar na 2 jaar uit eigen veiligheid weggedaan, nadat ik alles heb gehad wat je kan hebben, uiteindelijk erg bang was, de dierenarts gewond was, de hoefsmids een gebroken pols en een ander meisje een gebroken arm. Iemand die giga veel ervaing in beleren van paarden heeft heeft het nog geprobeerd, dat werd ook niks.

Nou ja, ff een reactie hierop..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:49

Pinacolada schreef:
Ik heb een pony gehad die 7 jaar lang mishandeld is geweest, dat is niks geworden. We hebben haar na 2 jaar uit eigen veiligheid weggedaan, nadat ik alles heb gehad wat je kan hebben, uiteindelijk erg bang was, de dierenarts gewond was, de hoefsmids een gebroken pols en een ander meisje een gebroken arm. Iemand die giga veel ervaing in beleren van paarden heeft heeft het nog geprobeerd, dat werd ook niks.

Nou ja, ff een reactie hierop..


ik had besloten niet meer op deze bokker (de topicstarter) te reageren, ik heb nl proberen uit te leggen dat het werken met probleempaarden niet zonder gevaren is. Misschien dat deze ervaring wel helpt..........Jammer dat het niets geworden is.......en ook jammer dat ik haar niet heb kunnen overtuigen van de gevaren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:53

gijsenkim schreef:
ik had besloten niet meer op deze bokker (de topicstarter) te reageren, ik heb nl proberen uit te leggen dat het werken met probleempaarden niet zonder gevaren is. Misschien dat deze ervaring wel helpt..........Jammer dat het niets geworden is.......en ook jammer dat ik haar niet heb kunnen overtuigen van de gevaren.


ik sluit me helemaal aan bij Gijsekim. Het werken met probleempaarden, en zeker met paarden die echt mishandeld zijn, is niet zonder risico! Weet heel precies waar je aan begint. En hou altijd rekening met het feit dat het kan mislukken. En dan heb je dat paard (en jezelf) wat aangedaan.

Daarom: voorkomen is beter dan genezen. Ik probeer mensen altijd te adviseren heel goed op hun paard te letten. En vooral ook veel te vragen aan mensen met meer of andere ervaring. Vragen hoe iemand iets zou doen is nooit dom. Dat getuigt van slimheid. En het voorkomt een hoop paarden- en eigenarenleed uit onwetendheid.
Laatst bijgewerkt door Anya op 13-06-03 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 00:03

gijsenkim"]
[quote="Pinacolada schreef:
Ik heb een pony gehad die 7 jaar lang mishandeld is geweest, dat is niks geworden. We hebben haar na 2 jaar uit eigen veiligheid weggedaan, nadat ik alles heb gehad wat je kan hebben, uiteindelijk erg bang was, de dierenarts gewond was, de hoefsmids een gebroken pols en een ander meisje een gebroken arm. Iemand die giga veel ervaing in beleren van paarden heeft heeft het nog geprobeerd, dat werd ook niks.

Nou ja, ff een reactie hierop..


ik had besloten niet meer op deze bokker (de topicstarter) te reageren, ik heb nl proberen uit te leggen dat het werken met probleempaarden niet zonder gevaren is. Misschien dat deze ervaring wel helpt..........Jammer dat het niets geworden is.......en ook jammer dat ik haar niet heb kunnen overtuigen van de gevaren.
[/quote]

Ik probeerde alleen maar hiermee te zeggen dat het wel kan en dat een paard wel een 2e kans verdient, en idd het kan ook mislopen maar er zijn er ook een hoop geholpen. Ach gut
Dat je niet meer op mij reageerd moet je zelf weten, vind ik overigens wel kinderachtig maarja.. Lips are sealed
Veel plezier nog op bokt.
En ik ben iig niet boos of geirriteerd want ik snap dat er mensen zijn die me op mijn vorge toppic wilde waarschuwen, maar dan moeten er geen gemene reacties geplaatst worden waardoor mijn toppic gesloten moest worden, en het was overigens voor mijn zus en niet voor mij !!
Ik heb er vrij weinig mee te maken..
Maarjah.. doeidoei

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:41

Anya"]
[quote="gijsenkim schreef:
ik had besloten niet meer op deze bokker (de topicstarter) te reageren, ik heb nl proberen uit te leggen dat het werken met probleempaarden niet zonder gevaren is. Misschien dat deze ervaring wel helpt..........Jammer dat het niets geworden is.......en ook jammer dat ik haar niet heb kunnen overtuigen van de gevaren.


ik sluit me helemaal aan bij Gijsekim. Het werken met probleempaarden, en zeker met paarden die echt mishandeld zijn, is niet zonder risico! Weet heel precies waar je aan begint. En hou altijd rekening met het feit dat het kan mislukken. En dan heb je dat paard (en jezelf) wat aangedaan.

Daarom: voorkomen is beter dan genezen. Ik probeer mensen altijd te adviseren heel goed op hun paard te letten. En vooral ook veel te vragen aan mensen met meer of andere ervaring. Vragen hoe iemand iets zou doen is nooit dom. Dat getuigt van slimheid. En het voorkomt een hoop paarden- en eigenarenleed uit onwetendheid.
[/quote]

Hier ook even een ervaring.
Kevin, kwpn-er van 1.75m vroeger mishandeld, geestelijk en lichamelijk (niet om interessant te lijken, ben er zelf bij geweest, meerdere malen) heb ik bij zijn vorige eigenaars weggehaald om hem een 2e kans te geven.......Resultaat in 1.5 jaar tijd, 3x bebroken pols links, 1x gebroken pols rechts, 1x zwaar gekneusde enkel, 1x teen half eraf (nu misvormd, loopt moeilijk, komt niet meer goed) 1x zware hersenschudding, 1x neusschotje bijna mijn hersenpan in en jawel weer een zware hersenschudding en ontelbare bijt wonden. Om je een idee te geven, al het verplegend personeel van het Slotervaart ziekenhuis op de eerste hulp kon mij persoonlijk in die tijd, als er een maand voorbij was gegaan dat ik niet in het gips zat begon de gipskamer zich af te vragen of ik dat hellepaard misschien eindelijk naar de slager had gebracht.....maar nee, ik ben geen opgever.
Ik heb doorgezet en Kevin is nu 7 jaar bij ons en na 3 jaar(!) heeft hij pas weer vertrouwen terug gekregen in mij, nog 2 jaar erbij en er kon een bijrijdster bijkomen.
Dit verhaal alleen even om te laten zien hoe gevaarlijk het kan zijn. Het is regelmatig gebeurt dat ik een paar uur bewusteloos in de stal bij hem heb gelegen na een fikse trap tegen mijn hoofd of een gerichte kopstoot, weet dus wat je doet! Het is een nobel streven maar ik zelf (en ik werk al jaren met "probleem paarden") weet dat het ontzettend gevaarlijk kan zijn en ook ik heb al wat klappen gehad, zelfs de mensen met ontzettend veel ervaring kunnen het niet altijd aan.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:57

Wat goed dat je toch hebt doorgezet T@nj@ en maar goed dat 't goed is afgelopen Scheve mond Ik zou bij zo'n paard het dus echt wel hebben opgegeven, omdat ik er bang van zou zijn geworden...
Maar 12-jarige meisjes kunnen natuurlijk ook wel ff een écht probleempaardje aan Misselijk (in het algemeen)

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 02:41

Idd goed dat je hebt doorgezet..
Was zeker wel een heel moeilijk paard, ben je er ook achter gekomen wat er met hem gebeurd was enzo?
Heb echt respect voor mensen die zo hun best doen voor dat soort paarden..
Is het uit eindelijk wel allemaal echt goed gekomen, met hem EN met jou ?
Ben wel benieuwd naar meer verhalen over hem.
Groetjes Liss

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:20

Ach, goed gekomen met mij.....ik heb een kronkel in mijn kop dus goedkomen zal het met mij nooit Haha! nee, zonder gekheid, met mij is het wel goedgekomen hoor, met Kevin ook alleen kan hij nog wat onvoorspelbaar zijn, maar dat is maar heel af en toe, verder is het een hele grote teddybeer geworden met op zijn tijd een iets te dominant karakter, dan moet hij weer even op zijn plaats gezet worden en dat kan met alleen stem heel goed, hij heeft dus niet alleen vertrouwen maar ook respect terug gekregen (zonder vertrouwen geen resect, dat is logisch)

Ik ben er ten dele achter gekomen wat er precies met hem is gebeurt.
Hij is als 3 jarige ingereden maar op een hele foute manier, direkt in de krul getrokken, alleen met bijzets gereden en als hij maar 1 stapje verkeert zette ging meteen de zweep er overheen en werden de sporen grof in zijn lijf getrapt. Hij is met rijden dus ontzettend oneerlijk behandeld en op stal ook, hij is vrij groot en massief, heeft nou eenmaal een dominant karakter en heeft ook een behoorlijke territoriumdrang, zijn stal is dus heilig, die is van hem en dat moet je respecteren. Dat hebben ze gemeend op te lossen door hem tijdens het eten lastig te vallen en zijn voer weg te halen als hij niet braaf deed wat hem gezegt werdt, resultaat.....een behoorlijke dosis voernijd die gewoon niet boven water komt als je hem lekker met rust laat tijdens het eten, ieder mens en dier moet met rust gelaten worden tijdens het eten vind ik, ook een paard. Hij staat nu tijdens het eten ook te schoppen, dat raakt hij niet meer kwijt maar ja, gewoon niet in zijn stal komen als hij zijn hapjes heeft en dan is er niets aan de hand.

Bij zijn vorige eigenaar zag ik hem voor het eerst op de dag dat hij aankwam (ik was toevallig bijrijdster op 1 van haar paarden) en uit de trailer werdt meteen besloten hem niet op stal te zetten en even bij te laten komen maar om hem direkt te gaan scheren (had een behoorlijk lange vacht) toen ik op stal aankwam hingen er geloof ik 6 man aan zijn benen, 1 aan de staart en 1 hield de praam heel erg strak, de ander probeerde hem te scheren maar ja, hij was gewoon verschrikkelijk bang!
Dat los je niet op door hem maar in elkaar te meppen wat dus wel gebeurde dus werdt het alleen maar erger, ik heb mannen op klompen hem ontzettend in zijn buik en geslachtsdelen zien trappen en ik kon het niet aanzien, heb geroepen dat ze allemaal bij dat paard moesten opzouten en ben bij hem gaan staan, het is dat ik weet dat een paard niet kan huilen maar ik zag dikke krokodille tranen uit een oog komen.
Ik heb staan huilen bij hem (zit nu zowat weer te janken alleen door eraan terug te denken) heb toen een uurtje bij hem gestaan, hij was ook voor mij bang, logisch maar na een uurtje konden ze hem scheren, hij bleef bang maar als ik bij zijn koppetje stond ging het wel een beetje.

Zo heb ik hem ook afgeranseld zien worden tijdens het longeren, ik had hem toen zelf op proef en de instructeur die bij de eigenaar van Kevje werkte zou mij wel even helpen met dat dominante paard, Kevje was dus niet te longeren en viel regelmatig aan, ik wist niet goed wat er aan de hand was met hem maar die instructeur had zo iets van, ach, hij loopt gewoon over je heen en heeft een harde hand nodig.........een harde zweep bedoelde hij dus, hij heeft hem zo verschrikkelijk afgeranseld met de longeerzweep dat een week later de striemen nog over zijn hele lichaam stonden, toen brak ik echt en heb die vent weggestuurd (ik was er overigens niet bij toen hij daar mee begon, was even wat drinken halen in de kantine en dacht dat hij wel wist waar hij mee bezig was, NOT)
Kevin stond in de longeerkraal en trilde over zijn hele lichaam, toen liet hij mij ook niet meer toe, met geweld is hij toen gepakt door andere mannen en in zijn stal gezet, toen kon ik weer overnieuw beginnen, dat was het moment dat de proefperiode voor mij voorbij was en ik heb hem direkt gekocht, wilde er helemaal niemand meer bij hebben.
Daarna heeft het dus nog 3 jaar en een heleboel pijn aan mijn kant en angst aan zijn kant gekost voor hij mij weer een beetje ging vertrouwen.

Ach, ik kan uren over hem praten, goed, hij heeft mij wel herhaaldelijk het ziekenhuis in geslagen en er zijn zeer veel momenten geweest dat ik het niet meer zag zitten en dacht dat dit paard niet meer te redden was maar toch doorgezet en nu heb ik een vriend voor het leven! en hij blijft ook bij mij voor het leven. Ik kan nu zelf niet meer rijden maar toch gaat hij niet weg, het risico dat hij weer verkeerd terecht komt is mij gewoon te groot en ach, ik heb zo ontzettend veel meegemaakt met hem, ik kan en wil hem absoluut niet meer weg doen.

Zo heb ik ook nog een Shetje staan met een verhaal en een Welsh A hengstje, zal hier niet een te lang verhaal van maken ( Haha! het is nu al een ellendig lang stuk geworden) maar die zijn ook bij mij voor het leven en iedere keer als ik er weer 1 zie kan ik mij niet meer inhouden.
Ik vang ze dus op en ga ermee aan het werk, niet volgens een bepaalde methode maar volgens mijn eigen gevoel en dat schijnt goed te werken. Het is dat ik er nu totaal 5 op stal heb (niet allemaal probleem kindjes hoor) en ik dus niet echt meer de middelen heb om er meer op stal te hebben, de ruimte heb ik wel maar gewoon niet genoeg geld om zoveel paarden te onderhuoden anders kwamen er zeker nog meer bij (maar ik sluit niet uit dat er zo ineens weer 1 op stal bijstaat Haha! )

1 ding wil ik nog zeggen, werken met probleem paarden neemt ontzettend veel tijd in beslag en dat moet je hebben en ook nemen.
Ook een probleempaard opknappen, nogmaals het is een ontzettend nobel streven, maar er gaat vaak een paar jaar tijd inzitten en dan wordt het gevoelsmatig meestal toch knap lastig om zo'n diertje weer te verkopen, tenminste, ik kan het niet. Ook ik wil ze graag opvangen en opknappen maar daar gaat zoveel tijd in zitten dat je gehecht raakt aan zo'n diertje, denk er dus goed over na

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:44

Tanja, ik wil heel even verduidelijken dat jij 36 jaar bent, en waarschijnlijk al langer op het paard zit dan mohgirl oud is..........Jij geeft heel goed weer hoe gevaarlijk probleempaarden zijn....Mohgirl is 16? ofzo. In iedergeval is ze nog niet volwassen. Ik denk dat jij ook wel vind dat deze dieren niet in handen van kinderen thuishoren maar in handen van volwassen mensen die al een flinke dosis ervaring achter de rug hebben.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:19

Yep, ben het helemaal met je eens, vandaar dat ik er ook de nadruk op leg hoe ontzettend gevaarlijk het kan zijn (of eigenlijk is) en er duidelijk bij uitleg wat er in die tijd allemaal met mij is gebeurt.
Nogmaals, het is ontzettend gevaarlijk en als je er gebroken ledematen voor over hebt zal je mij niet horen maar ook een klap tegen je hoofd zoals mij al 2x is gebeurt behoord tot de mogelijkheden, een paar uur bewusteloos in een stal liggen.........het kan ook anders aflopen, ik ben weer opgestaan maar voor het zelfde geld was mijn neusschotje wel volledig mijn hersenpan in gemept en zat ik dit nu niet meer vrolijk te typen....dan was ik er gewoon niet meer.

Ik vertel het verhaal (deels) van Kevin omdat er gevraagd werdt naar meer verhalen over hem en dan kan ik mij niet inhouden, ik wordt helemaal warm van hem maar eigenlijk moet ik het gewoon afraden want ik krijg niet echt het idee dat je ervaren genoeg bent, als je voor zo iets al ervaren genoeg kan zijn want daar heb ik ook zo mijn bedenkingen over, ik denk dat niemand ervaren genoeg is (ook ik niet) en met werken met probleem paarden krijg je niet echt ervaring omdat ze ontzettend onvoorspelbaar uit de hoek kunnen komen.
Ik mag dan wel 36 zijn maar sta vaak nog voor verrassingen bij mijn eigen probleempaard die ik nu toch alweer 7 jaar heb en ik denk ervaring te hebben.....

Maar goed, ik lees hier een verhaal over een fjord die eigenlijk niets mankeert behalve dat ze onhandelbaar met rijden was, je hebt er zelf niets aan gedaan dus ik vraag mij af wat je met dit verhaal probeert te bereiken.
Ok, je probeert duidelijk te maken dat het aan de eigenaar ligt en niet aan het paard maar ja, dat is eigenlijk altijd zo, ook zo met een vals paard, een paard wordt niet vals geboren, dat maakt de mens ervan hoewel er zat paarden zijn met gemene karaktertrekjes van zichzelf.

Nogmaals, denk na wat je doet, het is een nobel streven maar kan o zo verkeerd uitpakken!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:14

Dat verhaal van die Fjord komt van de site van Alex Ryder/Stal Midnight en is te vinden op:

http://www.stal-midnight.com/silentnl.htm

Persoonlijk vind ik dat er inderdaad veel te vaak geroepen wordt "Mijn paard is vroeger mishandeld" terwijl de meeste problemen ontstaan doordat onervaren eigenaren (en dat heeft echt niet altijd met leeftijd te maken) bepaald -paarden- gedrag niet kunnen herkennen/voorkomen/oplossen. Dit is de reden waarom ik een hekel heb aan paarden die tegen je aan schuren na het rijden, of zo leuk je zakken afzoeken naar nog een snoepje... of zo'n paard dat zo lief "wil spelen" als hij los staat in de bak en je gaat uitdagen. Of nog simpeler, een paard dat absoluut geen reactie geeft, als je hem even om wil zetten... enzovoort... Zulk soort kleine basisdingetjes zijn meestal al waar het mis gaat...

Ik denk dat echter ook een heleboel afhangt van het karakter van het paard... Of er geeneen vals geboren wordt weet ik niet... waar ik wel van overtuigd ben is dat bepaalde paarden een zodanig moeilijk karakter heeft dat zo'n paard is niet-uberdeskundige handen al snel een probleempaard wordt.

Ik moet zeggen dat, daar ik niet uber-deskundig ben, ik erg blij ben dat ik een paard gevonden heb met een goudeerlijk karakter en genoeg verstand om te begrijpen wat wel en niet kan, ook al moet ik hem dat soms nog wel eens extra duidelijk maken.

Toen ik hem vorig jaar kocht stonden mensen soms ook erg afkeurend te kijken als ik hem inderdaad gigantisch op zijn lazer gafs hij het nodig vond om naast me te gaan steigeren... Dat zijn natuurlijk dezelfde mensen die me er nu op aanspreken hoe makkelijk en lief hij is. Dan hebben we het hier niet eens over een probleempaard... Ik zou echt geen idee hebben hoe ik een gevaarlijk/hysterisch/nerveus/bang/onbetrouwbaar paard aan zou moeten pakken... en eerlijk gezegd heb ik daar weinig behoefte aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:46

Over door de mand vallen gesproken.........................

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:50

Hum, had uit de eerste posting niet begrepen dat het verhaal van een site af was gehaald.

T@nj@: heel veel succes nog met jouw Kevin! Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen! (mijn Kevin is net zo oud en ook net zo groot: dit is echter een enorm lief, braaf paard en erg betrouwbaar. En daar ben ik erg gelukkig mee Lachen )

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:37

Hee, leuk! nog een grote Kevin! (mijn Kevin is voor mij ook erg lief hoor )

Ik voel me lichtelijk genomen, had ook geen idee dat het verhaal over de Fjord van een site afkomstig was maar dat het een Fjord was die bij jouw was gebracht, begin nu toch echt te twijfelen aan je bedoelingen.......
Of stond het erbij en heb ik er gewoon overheen gelezen Verward Nou ja, ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar je EIGEN ervaringen, ik heb het vorige topic een beetje gevolgd en daarin las ik dat jullie zeggen veel ervaring te hebben met probleem paarden, op die leeftijd lijkt mij dat erg knap dus kom maar eens op met je ervaringen (dan a.u.b. niet een verhaal wat je ergens gelezen hebt, dat zijn geen ervaringen!)