welke kleur krijgt mijn veulen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

welke kleur krijgt mijn veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 13:46

ik ben ben benieuwt welke kleur mijn veulen zal krijgen.
de vader is donkerbruin en de moeder is een vos.
wie weet het??? Verward

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:04

Is zeer moeilijk te zeggen!!! Ik dacht dat donkerbruin steeds recessief is, dat wil zeggen niet dominant, en dat vos wel dominant is!!! Het zou dus een vosje kunnen zijn!!! Maar dat weet je echt nooit van te voren!!! Laatst stond ik nog bij een bruine merrie, die een veulen had staan van de zwarte hengst Negro, en van Ferro is toch wel bekend dat die veel donkere kleuren doorfokt! Wel het veulen was een vos! Heb je misschien een stamboekpapier van je merrie, kan je eens gaan zien naar de voorouders, wat voor kleuren die hebben, want dat speelt ook een belangrijke rol!!!

Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:42

Dat hangt ervan af wat de ouders van de ouders zijn, als ik het zo dzie denk ik een vosje!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 15:06

hmm......ik weet niet watvoor kleur de ouders zijn.landwind maal erona.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:43

Landwind is een bruine, komt van Landgraf, was ook een bruine, van erona kan ik niet zo direct iets terugvinden, ken hem precies ook niet!!! Is het misschien El Corona, dat is ook een bruine!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:43

Van welke hengst heb je laten dekken?

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 15:45

sorry de moeder is erona verder weet ik het niet uit mijn hoofd.(heb de papieren bij mijn moeder liggen)uhhmm..maar er zit ook ladykiller in mijn merrie.dat weet ik nog wel.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 15:46

spartacus 1 de ouders,voorouders van hem weet ik helaas ook niet uit mijn hoofd.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:51

Ladykiller was toch ook een bruine dacht ik, ja ja, een donkerbruine!!! Spartacus zelf ken ik niet, is dat een KWPN'er? Tot nu toe toch al veel bruin!!! Nu nog uitzoeken waar het vos van je merrie vandaan komt!!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 15:52

hmm.....wat raar ik heb toch echt een vos....en ja spartacus is een kwpn'er.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:10

luckyzeven schreef:
hmm.....wat raar ik heb toch echt een vos....en ja spartacus is een kwpn'er.


Dom dom dom van mij, nu wet ik over welke het gaat!!! Met zoveel hengsten, soms vergeet je al eens iets!!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 16:12

dit word mijn eerste veulen en om eerlijk te zijn ken ik verder geen enkelen hengst.laat staan de kleur!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:12

Maar wacht!!! Ik kan eventjes niet volgen!!! Landwind, is dat de vader van je merrie, en die heb je dan laten dekken door Spartacus!!! En dan zit die LadyKiller xx dus via Landwind in je merrielijn?

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:13

luckyzeven schreef:
ik ben ben benieuwt welke kleur mijn veulen zal krijgen.
de vader is donkerbruin en de moeder is een vos.
wie weet het??? Verward


Bruin = A.E.
Vos = ee

Als de vader nog iets van vos in zich draagt heb je 50% kan op bruin of zwart en 50% op vos.
Als de vader geen vos in zich draagt kan er geen vos uitkomen, alleen bruin of zwart.
Of de vader vos draagt of niet kan je van de buitenkant niet zien, daar vos recessief is.

Of het veulen dan bruin of zwart wordt, hangt ook weer af van wat de vader en moeder dragen. Zwart is recessief tov bruin, dus als de vader zwart draagt is er een kans van 50% dat hij dit doorgeeft. Of het veulen dit ook toont hangt weer van de moeder af, als die homozygoot recessief is (aa) wordt het veulen zwart, is die heterozygoot (Aa) wordt het veulen zwart of bruin, en is ze homozygoot dominant, dan wordt het veulen bruin.

Er kan dus vos, bruin of zwart uitkomen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 16:14

ladykiller zit erg ver in mijn merrie.het is geen inteelt hoor.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 16:16

yeetje wat een kleuren....ik hoop op zwart of bruin!!!!!!!!!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:22

renza"]
[quote="luckyzeven schreef:
ik ben ben benieuwt welke kleur mijn veulen zal krijgen.
de vader is donkerbruin en de moeder is een vos.
wie weet het??? Verward


Bruin = A.E.
Vos = ee

Als de vader nog iets van vos in zich draagt heb je 50% kan op bruin of zwart en 50% op vos.
Als de vader geen vos in zich draagt kan er geen vos uitkomen, alleen bruin of zwart.
Of de vader vos draagt of niet kan je van de buitenkant niet zien, daar vos recessief is.

Of het veulen dan bruin of zwart wordt, hangt ook weer af van wat de vader en moeder dragen. Zwart is recessief tov bruin, dus als de vader zwart draagt is er een kans van 50% dat hij dit doorgeeft. Of het veulen dit ook toont hangt weer van de moeder af, als die homozygoot recessief is (aa) wordt het veulen zwart, is die heterozygoot (Aa) wordt het veulen zwart of bruin, en is ze homozygoot dominant, dan wordt het veulen bruin.

Er kan dus vos, bruin of zwart uitkomen.
[/quote]

Vos is dus recessief, niet dominant!!! Is dat dan ook zo op bruin!! Dus bruin dominant op vos!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:24

Over vererving van kleuren:
Bruin, zwart en vos worden bepaald op 2 loci.
Wanneer 1 van beide loci een homozygoot recessief paar heeft, dan heb je een zwarte of een vos, al naar gelang welk locus dat is.
Op die wijze zijn zwart en vos dus dominant over bruin (en vos over zwart)

In genotype: (van onder naar boven dominant)
Bruin: A. B. (E.)
Zwart: aa B. E.
Vos: A. bb E. of aa bb E.

Dus hangt het helemaal van de ouders (voorouders) af wat er aan kleuren uit kan komen. Ik heb dit jaar ook het genot van een bruin veulen uit een zwarte vader en een vosmoeder.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:17

Had hier nog een tekst gevonden op het internet waar alles eens goed wordt uitgelegd!!! er is ook een regel om de kleur te berekenen, weet niet of je er iets aan hebt!!

Basisgenetica
Elk levend wezen bevat erfelijke informatie, DNA (deze afkorting staat voor desoxyribonucleïnezuur). Deze DNA ligt in de genen van het wezen. Deze genen liggen gerangschikt op de chromosomen. Het aantal chromosomen verschilt per soort, zo heeft een (gedomesticeerd) paard heeft 64 chromosomen (een wild paard 66), een mens 46, een zonnebloem 34 en een bananenvlieg maar 8.

Deze erfelijke informatie bepaalt het genotype. Soms is dit vanaf de buitenkant te zien, zoals haarkleur, maar vaak ook niet, bijvoorbeeld het karakter.
Maar, haarkleur valt te verven. De buitenkant, het fenotype verandert. Het genotype blijft echter gelijk.

Elke cel heeft 2 genenparen, één van de vader en één van de moeder. Beide setten zijn hetzelfde, en toch ook weer niet. Ze gaan wel over hetzelfde (bijvoorbeeld de kleur schimmel) maar kunnen toch andere informatie hebben (de ene kan bijvoorbeeld zeggen dat het paard wel een schimmel moet zijn, terwijl de andere juist zegt van niet). Twee genen die over hetzelfde gaan, noem je allelen.
Een allel kan op verschillende manieren aanwezig zijn. In het algemeen spreekt men van een dominant, of recessief allel. Als het allel dominant aanwezig is, betekent dat dat -volgens dat allel- de eigenschap waar het gen over gaat getoot moet worden. Maar als het allel recessief is, dan wordt de kleur -door dat allel- niet getoont.
Als je het genotype van een paard op wilt schrijven, geef je elk allel een letter. Een voorbeeld is het G-gen, dat de schimmelkleur kan veroorzaken (G staat voor gray, de Engelse aanduiding voor deze kleur).
De dominante vorm duid je meestal aan met een hoofdletter, de recessieve meestal met een kleine letter. De vorm waarin het allel oorspronkelijk voorkwam, wordt vaak aangegeven met een plusje. Bij het G-gen heb je twee vormen, de dominante vorm, die je opschrijft als GG , en de "gewone" vorm, die je opschrijft als G+. De normale vorm vererft recessief ten opzichte van de dominante vorm. Als een paard én een dominante, én een recessief allel heeft, wordt het dominante allel getoont (dus GGG+ is een schimmel). Zo'n paard is heterozygoot.
Heeft een paard twee dezelfde allelen, dus beide of dominant of recessief (GGGG of G+G+), dan is het paard homozygoot.

Het kan (natuurlijk) ook moeilijker. Niet bij elk gen zijn er slechts twee vormen (bij de meeste wel). Een voorbeeld hiervan is het agouti-gen (A-gen). Er zijn vier verschillende manieren waarin dit gen voor kan komen.
Even er vanuit gegaan dat het paard met zijn overige genen bruin zou zijn, zou een paard dat in het bezit is van de meest dominante vorm, A+, dan zou het paard lichtbruin zijn. Bezit het paard deze vorm niet, maar wel de daarna meest dominante vorm, AA, dan zou het paard standaard bruin zijn. Hierna komt At, de op één na meest recessieve vorm. Het paard zou dan donkerbruin zijn. Een zwart paard is het meest recessief, Aa.
Een paard heeft wederom twee allelen, maar er zijn dus nu meer mogelijkheden voor een heterozygoot paard (A+AA, A+At, A+Aa, AAAt, AAAa en AtAa), maar wederom wordt alleen de meest dominante vorm die aanwezig is getoont.
In zo'n geval kan je dus aan de buitenkant niet zien of het paard homozygoot of heterozygoot is, daarom noteer je, voor een lichtbruin paard waarvan je verder niets aan voorouders/nakomelingen weet in plaats van het tweede allel een _ (soms wordt er ook wel een . of een - gebruikt, of een ander teken, welk teken je gebruikt doet er niet zoveel toe).

Het A- en G-gen verervend dominant, dat betekent dat het meest dominante allel getoont wordt. Dit geldt voor de meeste genen, maar sommige genen vererven intermediair (ook wel onvolledig of incompleet dominant). In dat geval is geen van beide allelen het meest dominant, en in dat geval gaan ze "mengen"; een voorbeeld hiervan is het C-gen. Dit gen kan op twee manieren voorkomen; C+ of Ccr. We gaan er even vanuit dat het paard, wat de andere genen betreft, een vos zou zijn. Als het paard C+C+ dan is, blijft het gewoon een vos. Maar als het paard CcrCcr is, wordt de kleur verdunt naar die van een cremello.
In beide gevallen was het paard homozygoot, dus merk je nog niet echt iets van de intermediaire vererving. Bij een paard dat C+Ccr is, merk je dat wel. Het paard wordt namelijk niet volledig gekleurd, zoals bij het eerste geval, maar ook niet volledig verdund, zoals in het 2e geval; de twee allelen "mengen" en het paard wordt een palomino.

Wat kan je hier nou mee? Misschien leuk om te weten, maar verder?
Maak je geen zorgen, het is niet nutteloos, je kan bijvoorbeeld, als je twee paarden met elkaar kruist, uitrekenen hoeveel procent kans je hebt op een bepaalde kleur (denk er wel aan; een goed paard heeft geen kleur, dus ook als je na het lezen van deze site misschien weet hoe je dé "ideale" kleur kunt fokken, karakter, gezondheid et cetera zijn natuurlijk altijd véél belangrijker!).
Die doe je dmv. een kruistabel:
1
2 3

Op plaats 1 vul je alle mogelijke allelen die één van de ouders door kan geven in. Een paard heeft altijd twee allelen (de geslachtschromosomen daargelaten, daar kom ik straks nog op terug), één van de vader, en één van de moeder. Er is een kans van 50% dat het paard het ene allel doorgeeft, en een kans van 50% dat het paard het andere allel doorgeeft. Is het paard homozygoot, bijvoorbeeld GGGG, dan zijn beide allelen, en hoef je er maar één op te schrijven (het paard geeft immers altijd GGG door).
Op plaats 2 doe je precies hetzelfde, maar dan voor de andere ouder. Neem hier ook als voorbeeld een homozygoot dominante schimmel, GGGG.
Bij plaats 3 vul je vervolgens de mogelijke genotypen voor de nakomelingen in:
GG
GG GGGG

Er is hier maar één mogelijkheid, namelijk een homozygoot dominante schimmel, het paard erft van zowel de vader als moeder een dominant allel, en GG + GG wordt dus GGGG, wederom een homozygoot dominante schimmel. Alle nakomelingen van deze kruising worden dus schimmels.

Nog een paar voorbeelden van kruistabellen:

Homozygoot dominante schimmel x heterozygote schimmel; GGG+:
Voor de homozygoot dominante schimmel geldt weer hetzelfde, hij heeft altijd GG door, maar voor de heterozygote schimmel is het anders, het paard geeft of (50%) GG door, of (ook 50%) G+, er zijn dus twee mogelijkheden.
GG
GG GGGG
G+ GGG+

Zoals je ziet zijn er hier ook 2 mogelijkheden voor de nakomelingen, er is een kans van 50% op een GGGG (homozygoot dominante schimmel), en een kans van 50% op een GGG+ (heterozygote schimmel).
Zoals je ziet, er is wel weer een kans van 100% op een schimmel, dus het fenotype van alle nakomelingen is gelijk, het genotype echter niet!

Homozygoot dominante schimmel x niet-schimmel; GGGG x G+G+:
De homozygoot dominante schimmel geeft altijd GG door, de recessieve (de niet-schimmel) geeft altijd G+ door:
GG
GG GGG+

Alle nakomelingen zullen dus schimmel zijn, en alle nakomelingen zullen heterozygoot zijn (GGG+).

Heterozygote schimmel x heterozygote schimmel; GGG+ x GGG+:
Beide paarden geven 50% GG en 50% G+ door:
GG G+
GG GGGG GGG+
G+ GGG+ G+G+

Zoals je ziet zijn er hier 3 mogelijkheden, er is een kans van 50% (elk hokje in de tabel is 25%; het zijn 4 hokjes, 100 : 4 = 25%) op GGG+ (heterozygote schimmel), 25% op GGGG (homozygoot dominante schimmel) en ook een kans van 25% op G+G+ (homozygoot recessief; geen schimmel dus).
Qua fenotype is er dus een kans van 75% op schimmel, en een kans van 25% op niet-schimmel.

Heterozygote schimmel x niet-schimmel; GGG+ x G+G+:
De heterozygote schimmel geeft 50% GG en 50% G+ door, de niet schimmel geeft altijd G+ door:
G+
GG GGG+
G+ G+G+

Er is hier een kans van 50% op een heterozygote schimmel, en een kans van 50% op en niet-schimmel.

Niet-schimmel x niet-schimmel; G+G+ x G+G+
Beide paarden geven altijd G+ door:
G+
G+ G+G+

Hier is, net als bij het voorbeeld van homozygoot dominante schimmel x homozygoot dominante schimmel, er maar G+G+; een niet-schimmel dus.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:18

Jantien schreef:
Over vererving van kleuren:
Bruin, zwart en vos worden bepaald op 2 loci.
Wanneer 1 van beide loci een homozygoot recessief paar heeft, dan heb je een zwarte of een vos, al naar gelang welk locus dat is.
Op die wijze zijn zwart en vos dus dominant over bruin (en vos over zwart)

In genotype: (van onder naar boven dominant)
Bruin: A. B. (E.)
Zwart: aa B. E.
Vos: A. bb E. of aa bb E.

Dus hangt het helemaal van de ouders (voorouders) af wat er aan kleuren uit kan komen. Ik heb dit jaar ook het genot van een bruin veulen uit een zwarte vader en een vosmoeder.


Ik heb altijd gehoord dat bruin dominant is en zwart ondergeschikt!!!


mieneke
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:27

halloooooooooooooo

het kan best een schimmel worden of een bonte dat weet je nooittt

succes

groetjes suzanne

een onmogelijke liefde is ware liefde!!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:29

Jan_VT schreef:
Ik heb altijd gehoord dat bruin dominant is en zwart ondergeschikt!!!


Dat klopt, wanneer je per locus gaat kijken (ze dus niet meer koppelt). Dan is bruin (A.) dominant over zwart (aa), hetzelfde dat bruin dan ook dominant is over vos (B. versus bb).
Maar omdat hier 2 loci gekoppeld zijn krijg je verwarring. Want zodra er dus een homozygoot paar is dan is bruin wel de meest ondergeschikte.
Wanneer een paard het zwarte genotype aa heeft, is dit dominant over een eventueel heterozyogoot paar Bb (of homzygoot dominant BB), en andersom.
Zwart is dan wel degelijk dominant over bruin.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

BlackBeautY

Berichten: 16
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Vriescheloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:33

Misschien wort hij wel vos met zwarte vlekjes! HIHi Haha!

I love black beauty 4 ever

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:38

Logischer wijs zou ik dit ook denken omdat echt zwarte paarden toch minder voorkomen dan bruine Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:42

mieneke schreef:
halloooooooooooooo

het kan best een schimmel worden of een bonte dat weet je nooittt

succes

groetjes suzanne


HALLOOOOOOOO

Het kan alleen een schimmel worden als vader of moeder schimmel is. want schimmel allel is dominant over alle andere kleuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, puppy1128 en 93 bezoekers