is een slof wel goed voor mijn pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

happylover13
Berichten: 237
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: eindhoven

is een slof wel goed voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 18:16

hallo
ik heb een pony van 3 jaar en ze is nu
ong al 4 a 5 weken onder het zadel
ik krijg nu ook les
dat meisje zegt dat ik een slof kan gebruiken maar nie voor elke dag maar voor 3x per week of zo
en mijn pony loopt er wel beter door
maar is het wel goed voor mijn pony ?
geef aub znel antwoord
al vast bedankt
doeg groetjes jacky


[Edit] titel [/edit]

I love happy


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:27

Niet doen! Leer je pony eerst op z'n eigen benen lopen, en zoek heeeeel snel een andere instructrice! Dat ze je dit aanraad is al heel slecht, en dan al helemaal bij zo'n jonge pony.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:32

daar ga ik helemaal in mee!! NIET DOEN het is nog een jong paard..Die moet eerst zelf leren lopen..Asjeblief, zoek een andere instructrice.Een paard van die leeftijd moet zijn evenwicht,tact, van alles nog goed kunnen ontwikkelen. Echt niet doen!

Groetjes!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:38

Lees effe het topic onder rijtechnische problemen staat een hele verhandeling over de slof

Ik zou het zeker niet doen en al helemaal niet met een jong paard wat nog niet eens op zijn eigen benen kan staan.

Effe off topic een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is en nog maar 3 jaar zou ik zeker niet vaker dan 3 keer per week rijden (met of zonder hulpmiddel). Ze zijn nog vollop in de groei en moeten nog van alles verwerken.

Succes met het rijden

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:38

Ik vind een slof 3 x in de week gebruiken zoiezo al veel misschien zou 1 x in de week bij een VOLWASSEN paard goed zijn!!!

Lynn B+18 - L1+13

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:34

eerst zelf leren op zijn eigen pootjes te lopen..

euhm.. Scheve mond

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:40

pacster schreef:
eerst zelf leren op zijn eigen pootjes te lopen..


beentjes... Knipoog maar idd zo jong nog niet met slof rijden!!!! eerst goed op zijn eigen benen laten lopen.

.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:40

Nee niet doen, ik weet niet wie het is die je helpt maar ik zou me gelijk helemaal niks meer aantrekken van wat ze zegt en haar vriendelijk verzoeken zich er niet meer mee te bemoeien om daaraansluitend op zoek te gaan naar een goede instrukteur...........

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:47

Niet doen!! Verpest je dat hele beesje mee! 3 x in de week rijden zou al voldoende zijn voor m, en dan zeker niet met slof!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:05

O, alsjeblief! Leer dat paard eerst zelf lopen voordat je met allerlij hulpteugels gaat klooien! Het is nog beter om helemaal geen hulpteugels te gebruiken als het niet perse nodig is!
Maar begin er nu iig nog niet aan!

happylover13
Berichten: 237
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 16:29

heey
bedankt dat jullie zo snel heben reageerd hebebn ik wist zelf ok wel da da nie goed was maar ik wist da nie zeker maar is het mieschien wel goed als je met een martegaal rijd of tilemanteugel ? reageer snel aub doeg groetjes jacky

I love happy

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:33

Dressuurmatig verstand heb ik niet echt maar ik kan wel logisch denken. Je pony is nl. nog niet uitgegroeid. Dan lijkt het mij zeer ongezond om een slof te gaan gebruiken. Gebruik dan liever tijdens het longeren een pessoatuig of zo. Carola heeft gelijk: een instructrice als deze heb je niets aan.

'Paint' it 'Black'

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:43

happylover13 schreef:
heey
bedankt dat jullie zo snel heben reageerd hebebn ik wist zelf ok wel da da nie goed was maar ik wist da nie zeker maar is het mieschien wel goed als je met een martegaal rijd of tilemanteugel ? reageer snel aub doeg groetjes jacky

Waarom wil je daar dan mee rijden???
Ik snap het niet hoor.

Het is een jonge pony. 3 keer per week rijden is meer dan genoeg. En als de pony fris is, dan longeer je haar toch van te voren.

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar betere begeleiding om je paardje verder in te rijden en de basis aan te leren. Hier schiet je niet veel mee op!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:29

3 keer per week is de limit. Zelf zou ik het nog minder doen maar dat is persoonlijk. Ik zou zeggen 2 x longeren, 1 x rijden en rest rust en kans geven uit te groeien. Botstructuur, vezelstructuur, spierstructuur en ook niet te vergeten zijn psyche, het moet allemaal nog ontwikkelen. Geef het beestje die kans. En hulpteugels zou ik dus helemaal niet aan beginnen. Zoek anders een ervaren ruiter die de basis voor je kan leggen.

'Paint' it 'Black'

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:58

Waarom wil je die martegaal gebruiken?
Als je paard maar zo kort onder het zadel is zou ik zeker alles zonder hulpteugel proberen te leren.
Aan de teugel komt van zelf.

Brabantse Fries ;)

happylover13
Berichten: 237
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 20:48

heey bedankt voor jullie hulp maar ik wil er mee rijden omdat mijn pony anders de hele tijd met zijn kop in de lucht loopt en dan ook heel hard gaan en met een slof heb ik 1x gerden en toen was da nie maar ik wou het gewoon weten maar ik ga het nu ok nie meer doen bedankt
groetjes jacky

I love happy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:02

Gun je pony tijd om te leren
ze is pas net onder het zadel
aub niet doen en snel op zoek naar een andere instructrice, want die van jou heeft geen verstand van paarden.

Succes

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:09

Ach zo heb ik de eerste maand ook met Camilla rondgereden. Heb er echt het eerste half jaar niet aan gedacht om haar aan de teugel te laten lopen, eerst maar leren dat ze op haar eigen benen moest lopen. Nu, een jaar verder, loopt ze hartstikke netjes.
Met geduld kom je veel verder.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:13

Rijden met slof is geen goed idee.Je trekt het paard dan :in de krul: en het lijkt alsof ie mooi loopt, maar van lieverlee zal ie achter de teugel gaan lopen en dus gaan sjouwen op de voorhand.Kun je er niet gauw meer lekker op rijden.
eEen losse martingaal kan geen kwaad.Zo houd je toch contact als ie zijn hoofd omhooog doet.Je blijft inwerking houden.
Longeer eens wat vaker, wel niet langer als een kwartier met zon jonge, met een passoateugel of bijzets.
Daarna kan een stiek even uitkomst bieden.Maar ook niet voor altijd, je zult het toch zelf op moeten lossen......... Haha!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:48

nee ikheb twee paarden ingereden, en ze kunnen op een gegeven moment wat gaan klooien met hun hoofd, maar dat heeft tijd en geduld en een goed instructie nodig.

Geen hulpteugels, dat kan altijd later nog.

Hoevaak en hoelang rijd je nu op dit beesie? want drie is erg jong hoor!

byrklint
Berichten: 253
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:18

Chiqa schreef:
ze kunnen op een gegeven moment wat gaan klooien met hun hoofd, maar dat heeft tijd en geduld en een goed instructie nodig.

Geen hulpteugels, dat kan altijd later nog.


Ik heb er sinds kort ook ervaring mee.. geduld is een schone zaak echt me mams altijd maar..

En wat betreft die hulpteugels begin er maar niet aan want straks kom je er misschien niet meer vanaf!

happylover13
Berichten: 237
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 23:07

heey als nog bedankt
nu weet ik er weer meer over
maar ik rij mijn pony wel elke dag
want longeren mag ik nog nie want eerst dee ik da wel ik heb mijn pony toen ze 1 was
en toen ze 2 van ong ging ik longeren nou da ging allenmaal heel goed zoon paar weken maar ong paar weken later ging ze klooten
weg rennen en stijgerend op mij af en ik kan niks met mijn sweep als ik da dee moets ik make dat ik weg kwam maar toen heb ik ales met mijn stem gedaan da ging ok best goed maar nie zo goed ze was te sloom want ik kreeg haar nie in de galop en bijna ok nie in draf emt mijn stem toen was ze 3 en heb ik met hulp haar in laten rijden eerst heeft die man haar gelogeerd hij kon da wel want hij pakt haar meteen aan en het er ook verstand van en met inrijden heb ik zelf gedaan aleen met zijn hulp dat ging alemaal goed en nog steeds maar ik mag mijn pony nog nie logeren van die man want anders verpest ik mijn pony wer als ze weer die stome dingen gaat doen weg renen enz die man zij je moet er nog ff mee wachten met longeren en eerst dit ff goed doen en dan moet ik heb nog een x bellen of hij mij daar mee help dus logeren mag ik nie wel rijden da doe ik ok elke dag behalfe woensdag maar ze staad wel de hele dag op de wei en rond een uur 3/4 op stal
ik hoop dat jullie het snapen doeg groetjes jacky

I love happy

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:16

ik zou je pony niet longeren als je haar niet goed aan kan tijdens het longeren

ik zou maximaal 5x per week rijden, eigenlijk vind ik 3 a 4x meer dan genoeg voor zo'n jong ding!
en dan niet te lang rijden! 20-30 minuten maximaal

laat haar nog wat uitrgroeien en de geef haar de kans om alles goed te verwerken

dat ze met haar hoofd in de lucht loopt geeft echt niet, probeer ook niet haar hoofd naar beneden te krijgen met je handen, en al helemaal niet met een hulpteugel!

laat haar lekker ontspannen op haar eigen benen lopen, en vergeet het 'aan de teugel rijden' als ze netjes de stap, draf en galophulpen kent, netjes kan halthouden, en je kan haar goed sturen(niet alleen met de teugels, maar voornamelijk met je been) dan zal je zien dat ze vanzelf je handen wat meer gaat opzoeken, en dus lager gaat lopen met haar hoofd.zeker als je wat meer overgangen en tempowisselingen gaat rijden, maar zorg dat je heel goes les hebt, iets verkeerd aanleren is zo gebeurd, iets afleren kost veel meer moeite!


maar probeer nu zoveel mogelijk van die teugels af te blijven en laat dat hoofdje nog maar lekker in de lucht lopen! dat komt echt vanzelf goed hoor.

en zoek een andere, betere instructrice, die veel ervaring heeft met het rijden van jonge paaerden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:23

Ik vind dat voor een pony van 3, zes dagen rijden echt te veel is. Ik begrijp best dat je graag veel wilt doen met je pony, maar dit is echt niet goed. Ze is nog zo jong, gewoon nog niet uitgegroeid, en als je nu veel met haar doet kan ze daar op latere leeftijd echt last van krijgen.

(ik meen het - paarden waar te jong veel mee gedaan is krijgen veel eerder ouderdomsproblem. Zijn vaak tegen hun 16de versleten, terwijl een paard dat de tijd krijgt om op te groeien misschien wel tot z'n 26ste gereden kan worden.)

In plaats van dat je er elke dag op gaat zitten, waarom ga je niet met haar wandelen? Is ze al verkeersmak? Stemcommando's kan je ook vanaf de grond oefenen. Of knoop er lange leidsels achter en ga grondmennen. Of maak een 'obstakelparcours' met allerlei enge dingen waar je haar aan wilt laten wennen. Er is genoeg te doen waarbij je toch met je pony bezig bent zonder dat je haar lichaam belast.

Ze is echt nog maar een kleuter - ze kan nog geen volwassenen-werk aan!

Wat rijden betreft - lang, laag en voorwaards. Een losse martingaal is te proberen als ze haar neus in de lucht steekt, maar ga er verder alsjeblieft geen slofteugel en andere rotzooi aanhangen, laat haar eerst maar eens op haar eigen benen leren lopen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 07:35

Sorry hoor, je bent nog heel jong en zal misschien niet veel meer weten, maar ik word gewoon kwaad om dit soort berichten!
Waarom in g*dsnaam zo'n jonge pony!

Met 2 longeren vind ik al behoorlijk vroeg en nu iedere dag rijden!
Je kan ook gewoon losgooien of het lekker in de wei laten bewegen. Wandelen of freestylen. Er is zoveel te doen! Iedere dag rijden vind ik echt te veel van het goede. Ik weet niet hoe lang je dan achter elkaar rijdt, maar zelfs als het heel kort is... ze krijgt dit wel iedere dag al te verwerken.

Ga alsjeblieft goede begeleiding zoeken. Ik vind dit zo ontzettend erg voor je pony!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers

cron