rubber bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 21:33

Heb een poosje geleden een rubber bit meegekregen van een vriendin om bij mijn paard te proberen. Hij is zeer gevoelig in zijn mond. Ik had het nog niet kunnen uitproberen met mijn hand maar vandaag had ik het dus geprobeerd. En hij liep prima hierop. Ook rechter stelling waar hij zich nogal eens tegen verzet ging veel beter.
Goed toch? Haha!
Dan zal ik me zo'n bit maar aanschaffen denk ik, niet?

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:00

de meningen over rubber zijn nogal verdeeld.
ALs het rubber gaat slijten komen er kleine scheurtjes in, waar makkelijk een velletje tussen kasn komen.
Daarbij schijnt dat het rubber nogal stroef is in de mondhoeken, en dus pijnlijk is

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 22:53

helamaal eens met stef. heb ook een boel nare verhalen gehoord erover

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 06:46

Ik kreeg een tijdje geleden van de dierenarts de tip om met een rubber bit te rijden, nadat het gebit van mijn pony was nagekeken omdat ze absoluut niet op het bit reageerde (net ingereden, maar echt bang van het bit). Dus ik meteen naar Divoza toe. Maar daar zeiden ze dat een rubber bit juist erg "scherp" kan zijn. Door de wrijving wordt het rubber erg heet en is het dus minder vriendelijk dan je denkt.
Nu rijd ik gewoon met een dikke watertrens, eerste 10 minuten met een losse teugel en daarna pakt ze het bit goed aan.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 08:23

Er is ook nog verschil tussen Rubber en kunststof.

Rubber= hard, stug en zwart van kleur

Kunststof= glad, zacht en wit van kleur

Misschien kun je beter kunststof nemen als rubber als je paardje erg gevoelig is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 17:19

jep rubber kan idd branden in de mond.
maak je hand maar vochtig en wrijf dan over het rubber heen dat verloopt heel erg stroef.
Een rubber bit is dan ook juist helemaal niet vriendelijk maar hard voor een paarden mond.
Kunstofbitjes zijn fijn maar gevaarlijk.
een paard dat op het bit kauwt kan ze meteen al kapot kauwen ze maken er dan een barstje in waardoor er scherpe randjes op het bit komen.
Je kan zo z'n hele mond open halen.
Ik heb het dan over de happy mouth bitjes met een smaakje.
helaas ervaring mee met een bitje dat zo uit de winkel kwam...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 22:02

Amaai deze reacties had ik niet verwacht, maar ik zal dus maar een beetje nadenken voor ik het verder gebruik Clown

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:22

Rijdt al jaren met veel plezier met een happy mouth bitje. Onlangs de Welsh-Cob ermee gereden, ging ook zeer goed. Ik ben er een groot voorstander van. Verhalen over stuk gaan zijn mij totaal onbekend en dat terwijl het bitje redelijk wijd verbreid is binnen de NVVR.
Als je dan geen kunststof wil gebruiken, neem dan een ongebroken trens. Wel een heel licht gebogen en niet zo een met allerhande futuristisch kronkelwerk eraan maar gewoon recht-toe-recht-aan. Dat is het zachtste bit wat je erin kunt hangen. Dit natuurlijk wel relatief, het bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Het mooiste is als je er helemaal geen bit in hoeft te hangen, kun je er ook geen schade mee aanrichten.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:29

Ik heb dan zeker pech met die happymouth bitjes....
mijn paard kauwde d'r mond eraan open.
Mijn tante is er ook zo'n voorstander van maar heeft een paard die er ook op knabbeld. die vervangt ze elke maand omdat er scherpe randjes aan komen...
Ik vind het ondingen en zweer bij mijn dubbelgebroken watertrensje

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:59

Goh, je hoort mij niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het is de eerste keer dat ik het hoor.
Dubbel gebroken watertrensje is ook niks mis mee, mijn paard loopt er ook prima op, maar ik vindt toch dat ze op dat happy mouthbitje nog beter loopt. In de bak tenminste, buiten moet ik er toch wel iets scherpers inhangen, anders kachelt ze dwars door alles heen, bij voorkeur plank-gas. Met een klein stangetje heb ik nergens last van, hoef er zelfs bijna nooit aan te komen, lijkt dus vooral psichologisch, weet alleen niet of dit voor het paard of de ruiter geldt, hoe dan ook het werkt.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-01 14:57

Is zo'n happy mouthbit duur? Mischien moet ik dat eens proberen.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 20:06

ik heb ook ooit met een rubberbit gereden maar omdat queen niet zoveel schuimt kan het rubber gaan plakken aan de mond met allen gevolgen van dien.... ik heb hem er nooit meer ingehad ik heb nu een dubbel gebroken watertrens van k&k met aurigan erin daar gaan ze van kauwen en het is een heel zacht bit misschien iets voor jou?

_________________
nooit durven dromen
nooit durven hopen

QUEEN WE GAAN NAAR DE NKB-KAMPIOENSCHAPPEN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-08-25 21:09 ]</font>

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 23:41

Inderdaad, een KK bit dubbelgebroken is perrrfect Haha! . Je hebt ook van die 'bandages' voor om het bit, begrijpt iemand wat ik bedoel Verward . Misschien weet iemand de werking ervan..

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 05:03

jep das extra zacht voor het paard en ze gaan er vaak lekker op kauwen.
wij hebben ze om alle liverpoolstangen zitten bij de paarden die voor de wagen lopen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 09:28

Die bandages om het bit worden eigenlijk alleen bij koetspaarden gebruikt. Het kan ook alleen om een stang of ongebroken bit heen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sawatdeetje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:22

Mijn pony schuimt heel veel maar klappert heel erg en ik wil het dus ok gaan proberen om mer ontspanning in de mond te brengen?? Iemand tips voor mij??

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Re: rubber bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:14

Wij hebben thuis een dubbel gebroken bit, helemaal van koper! Mijn moeder haar paard is ingereden door "iemand" die haar het bit indeed met een kous om haar onderkaak! (vreselijk) Sinds we dit bit hebben hebben we geen problemen meer!

I'm not bossy, I just have better ideas..

HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:34

MarijeR schreef:
Ik kreeg een tijdje geleden van de dierenarts de tip om met een rubber bit te rijden, nadat het gebit van mijn pony was nagekeken omdat ze absoluut niet op het bit reageerde (net ingereden, maar echt bang van het bit). Dus ik meteen naar Divoza toe. Maar daar zeiden ze dat een rubber bit juist erg "scherp" kan zijn. Door de wrijving wordt het rubber erg heet en is het dus minder vriendelijk dan je denkt.
Nu rijd ik gewoon met een dikke watertrens, eerste 10 minuten met een losse teugel en daarna pakt ze het bit goed aan.


dikke watertrens is ook niet altijd vriendelijk, je moet kijken naar het gebit van het paard. Het paard moet de voortanden wel op elkaar kunnen krijgen. Veel mensen denken dat een dik bit zacht is maar als je paard nu een kleine mond heeft ( dit gebeurt steeds meer) dan past het niet en dan is het bit vere van zacht. Dan kun je veel beter een dun bitje gebruiken.
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

Ik heb zelf een paard gehad die een mondhoek uitgescheurd heeft gehad vroeger, dit was dus altijd een probleem met een bit. Ik heb toen op advies van Paulversluis een myller geprobeerd. Dat ging wel goed.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: rubber bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:34

Topic uit 2001 :)) Ik zet hier een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers