Voor de Belgische fokkers onder ons : RICHEBOURG

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Voor de Belgische fokkers onder ons : RICHEBOURG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 16:26

Wie kan mij wat meer vertellen over deze hengst : Richebourg

Afgelopen weekend belgisch kampioen geworden bij Jumping Kapelle.

Hoe fokt deze hengst ?
Waar kan ik er info over vinden ?
Wat is precies de afstamming etc etc...


MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:38

Richebourg 9709438
Geboren in 1994
Vos, 1.68 m
In 1997 bij SBS ggk.

Bayard d'Elle x Garitchou x x H. Alme Z x Papy l'Ille

Fokker/eigenaar Arnold de Brabander, Merelbeke.

Zijn moeder, de bekende merrie Opaline des Pins is een zeer succesvolle fokmerrie gebleken. Zij bracht namelijk de hengsten: Jus de Pomme (v. Primo des Bruyeres), Quintus (v. Pararotti vd Helle), Shogun II (v. Night and Day xx), Tresor d'Opaline (v. Major de la Cour) en dus deze Richebourg.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:39


.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:01

Jus de Pomme won ooit goud in het springen op de Olympische spelen, onder Ulrich Kirchhof (als ik me niet vergis, wat betreft de ruiter dan Knipoog )

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:02

Ik heb de hengst nog niet in levende lijve gezien!!! Wel op TV!!! Leek me mooi te springen!!

Ik weet wel dat ze hem indertijd bij het BWP niet genomen hebben, die zullen nu ook wel balen!!! Frusty Frusty Frusty

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:08

Hij mocht anders wel al een goedgekeurde zoon Obourg voor BWP leveren Knipoog

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 01:52

Teigetje schreef:
Hij mocht anders wel al een goedgekeurde zoon Obourg voor BWP leveren Knipoog


Slechte manier van fout toegeven vind ik!!! Waarom Richebourg toen niet genomen is blijft een raadsel???

Je kan zeggen waarschijnlijk was hij veterinair niet in orde!!! Maar dan wel een zoon ervan goedkeuren??? Als stamboek is het moeilijk om fouten toe te geven, maar het dan op die manier doen, ... vind ik laf!!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:09

Een fout niet toegeven lijkt me eerder laf.
Volgens de site van Van Dijck is Richebourg trouwens gekeurd voor Selle Français. Op de site van het SBS staat hij ook niet bij de goedgekeurde hengsten.
Waarom het BWP hem niet genomen heeft (is hij voorgebracht?) dat weet ik niet. Het stamboek keurde meerdere hengsten uit dezelfde moeder goed maar misschien had Richebourg die dag net een minder moment en toonde hij minder vermogen? Wie zal het zeggen.
Of ze daar bij het BWP zullen over balen denk ik niet. BWP heeft er immers geen problemen mee om te dekken met buitenlandse hengsten, zeker niet als ze goeie springgenen kunnen leveren. De stamboom van heel wat BWP'ers gaat terug op Selle Français paarden, denk maar aan de BWP-boegbeelden: Fantastique, Lys de darmen, Major de la Cour.
BWP vraagt voor een veulen van een buitenlandse hengst meer inschrijvingskosten maar daarmee is de kous af. Je kan met zo'n veulen aan alle prijskampen, wedstrijden en dergelijke meedoen zonder dat je daar nog iets speciaals hoeft voor te doen. Het stamboek publiceert elk jaar een lijst met buitenlandse stamboeken waarvan je mag laten dekken en waarvan het veulen dus BWP kan ingeschreven worden.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:33

Jan_VT"]
[quote="Teigetje schreef:
Hij mocht anders wel al een goedgekeurde zoon Obourg voor BWP leveren Knipoog


Slechte manier van fout toegeven vind ik!!! Waarom Richebourg toen niet genomen is blijft een raadsel???
[/quote]

Je hebt toch ook veel goed presterende KWPN'ers vanwie de vader niet KWPN gekeurd is? Nu volg ik niet meer.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:43

Zannekin"]
[quote="Jan_VT"][quote="Teigetje schreef:
Hij mocht anders wel al een goedgekeurde zoon Obourg voor BWP leveren Knipoog


Slechte manier van fout toegeven vind ik!!! Waarom Richebourg toen niet genomen is blijft een raadsel???
[/quote]

Je hebt toch ook veel goed presterende KWPN'ers vanwie de vader niet KWPN gekeurd is? Nu volg ik niet meer.
[/quote]

Kan zijn, maar wat jij stelt is wel iets anders vind ik! Als je een hengst op de keuring aangeboden krijgt, en je neemt hem niet om welke reden ook, kan gebeuren, moet gebeuren!!! Maar als je dan wel enkele jaren later een zoon gaat goedkeuring van die hengst die je zelf hebt afgewezen!!! Ik vind het een beetje dubieus tegenover de fokkers!!!

Wat jij zegt vind ik iets anders, een hengst aangeboden krijgen met een vader van een ander stamboek gebeurt vaak!!! Maar dat is toch anders, in veel gevallen, laat ons nu hier nemen KWPN, zijn die dan niet ter keuring aangeboden, en daar dan nog eens terug naar huis gestuurd!

PS: het maakt me niet uit of het nu om KWPN, BWP, NRPS, ... gaat hoor!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:50

Nee, maar Richebourg is SF las ik. Ik vraag mij af of hij voorgebracht is op de BWP keuring, weet het niet?

Rubinstein: Westfaler, maar op de keuring vonden ze hem daar niet goed genoeg. Dus maar Oldenburg voorgesteld.... ook best lastig... *LOL*


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:54

Zannekin schreef:
Nee, maar Richebourg is SF las ik. Ik vraag mij af of hij voorgebracht is op de BWP keuring, weet het niet?

Rubinstein: Westfaler, maar op de keuring vonden ze hem daar niet goed genoeg. Dus maar Oldenburg voorgesteld.... ook best lastig... *LOL*


Ja ik heb er toch vrij grote zekerheid in dat de hengst is voorgebracht!!! Heb het toen is gelezen in de HOEFSLAG denk ik, en herinner mij nog van dat artikel dat de journalist het ook raar vond dat de hengst niet is genomen!!!

Ja en Rubinstein ... dat is balen natuurlijk Frusty Frusty Frusty Frusty als je zo een frontman kan hebben binnen je stamboek,...!!!

pieterm

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: België, Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:43

als ik me niet vergis werd richebourg niet genomen voor BWP door een onzeker OCD verleden.

groetjes Pieter

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:14

pieterm schreef:
als ik me niet vergis werd richebourg niet genomen voor BWP door een onzeker OCD verleden.

groetjes Pieter


En dan nemen ze er toch een zoon van??? Die heeft dat verleden dan niet in zich???

Vind ik echt een rare historie???

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:22

OCD is natuurlijk alles behalve 100% erfelijk. Hoe het overerft is niet bekend. Als die zoon geen OCD heeft moet je hem dan weren? Je kan dan de redenering doortrekken en zeggen dat OCD in een hengst zou komen van één van beide ouders en dan die ouders volledig weren.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:02

Mijn vader heeft hem op tv gezien bij Jumping Kapelle. Hij viel hem in de achterhand ontzettend tegen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: XXleonieXX en 211 bezoekers