Wat voor bitje???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-01 23:36

Mijn paard is in het bos erg druk. En ze wil de hele tijd maar hard gaan. In de draf en stap heb ik haar nog wel onder controle maar in de galop wil ze echt heeeel erg hard. Je moet haar dan echt heeeeeel goed inhouden. Je kan haar zelf ook niet echt terugnemen vanuit de galop. Daarom rijd ik altijd samen met iemand waar ik achter kan. En als die op een gegeven moment stopt gaat zij meestal ook wel weer terug. En soms heeft ze ineens uitspattingen dat ze heel hard weg gallopeert. En dan duurt het heel erg lang voordat je haar terug hebt. Toen zei iemand neem een scherper bitje. Dat leek mij wel een goed idee. Maar toen zei iemand, neem een enkel gebroken bitje (zoals ze ook in de bak heeft) maar dan dunner. En een ander zei neem een roller trens. Dan wordt ze afgeleid door het bit en ze kan haar tanden er niet op zetten. En weer iemand anders zei neem een zachter bitje. Wat kan ik nou het beste nemen? Ik weet het niet meer Verward

Play Like A Man, Win Like A Woman!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:31

Toch wel opletten met een ander bitje te nemen, misshcien ligt het ana iets anders? Heetf ze haken op haar tanden, of ligt het zadel niet perfect... Verward
als je een scherper bit neemt, zal je paard daar na een tijd toch ook aan wennen? Verward

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:37

Waarom een ander bit??? Pak de oorzaak aan!

Ga lekker naar het bos, alleen of met iemand anders, en blijf de hele weg stappen en draven. Dat doe je een paar keer zodat ie leert dat ie soms niet mag galoperen.

Na een paar keer maak je er een handgalopje bij. Zodra ie maar iets sterk word, ga je weer draven en blijf je een tijd draven zodat ie weet dat ie niet meer mag galoperen als ie zo crosserig doet.

Dat doe je net zo vaak, totdat je lekker in een handgalopje ontspannen kan galoperen. (Dat kan dus echt wel een paar maanden duren).

Ga vrijwel nooit in rengalop en al helemaal niet een paar keer op dezelfde plek. Je paard associert het bos dan met rengalop, en er is geen houwen meer aan.


Ik denk dat deze aanpak op de lange termijn veeeeeeeel beter is. Je moet er wel een aantal maanden consequent mee bezig zijn, maar dan heb je ook wat!

Als je er een scherper bit in hangt, dan werkt dat een paar maanden, en daarna is je paard weer op dat bit 'afgestompt'. Dan moet je weeeer een scherper bit, enz. Je paard word alleen moeilijker en ongevoeliger in de mond. Niet de bedoeling dus.

Rollentrens kan alleen een oplossing bieden als ie z'n tanden echt op het bit vast zet. Laat iemand die er verstand van heeft kijken of ie dat doet.

Maar heb gedult en wees consequent, dat is volgens mij veeeeeel beter als er scherpere martelwerktuigen in te hangen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 09:46

Ben het helemaal met Carola eens!

OOk, je kan een martingaaltje omdoen voor de buitenrit, dan voorkom je in ieder geval dat het paard tijdens zijn wilde rengalop zijn hoofd omhoog brengt en de rug wegdrukt.. zo komt hij immers onder je rem-hulpen uit. Andere hulpteugel zoals de slof kan ook, maar alleen als je er in de bak ook correct (en dus losgelaten) mee kan rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:13

Bij ons rijden sinds een tijdje verschillende mensen met dubbelgebroken D-trens en de paarden vinden het over het algemeen erg fijn.
Voorbeeld: het paard van mijn zus was buiten ook erg drammerig en druk en zodra je haar wilde inhouden werd ze alleen maar feller en ging ze nog harder lopen.
Bedenk eens wat er gebeurt met een gebroken trens als jij je paard inhoudt. Je trekt de ringen naar je toe en daardoor drukt de plek waar het bit gebroken is heel hard in het gehemelte van het paard! Doet dus pijn, waar ze boos van kunnen worden of ze lopen weg voor de pijn en gaan daardoor nog harder lopen.
Met dubbelgebroken bit heb je daar geen last van, het kan door het extra stukje nooit in het gehemelte drukken en is daardoor voor het paard veel fijner.
Sinds we Matador met dubbelgebroken bit gingen rijden werd hij ook veel makkelijker in de mond en daarom heb ik vorige week ook voor Aldira zo'n bit gekocht en ze liep lekker te schuimen.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:26

Waarom probeer je geen hackemor? (of hoe je het ook maar schrijft...) Heeeeel veel paarden lopen hier buiten veel beter op en dan heb je ook geen geklooi mee een goed bit te vinden. Als ik jouw was zou ik het daar mee een paar keer proberen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 13:14

Een hackamore??? Pardon!!! Als je daar geen ervaring mee hebt, moet je het niet doen hoor! Want voor je het weet heb je de neus van je paard gebroken!!!

Ook het sturen ermee is vrij lastig en het is alleen voor zeer gevorderdere ruiters. Het is niet voor niets verboden tot het Z springen!!!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 13:29

Hahaha een hackamore...zou ik absoluut niet doen alleen als je er echt mee over weg kan en dan moet je paard er ook nog eens op reageren...!!! ik zelf kan er niet mee rijden want ik wordt te voorzichtig ben bang dat ik z'n neus breek...!!! en probeer hem zo te traien zoals carola dat zegt ik weet zelf hoe ontzettend moeilijk dat kan zijn mijn ponytje deed het altijd niet eens in het bos maar gewoon langs de weg alleen maar gedribbel en als we dan gingen draven zat ze al meteen in uitgestrekte draf en galop deed ik al niet eens meer maar ik heb echt ongeveer 2 jaar gedaan zoals carola beschrijft en na die 2 jaar kon ik STAPPEN langs de weg jaja...!!! en ik kon galopperen en dan kon ik er ook nog terug nemen het kan dus onwijs lang duren maar het helpt echt...!!! suc6

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 13:45

Ik ga met carola mee.
misschien een martingaal maar zeker geen slof een slof is een hulpteugel die niet gebruikt moet worden om je paard in de krul te trekken als je 'm niet kan houden.
het kan zelfs gevaarlijk zijn als je 'm in elkaar trekt en je vervolgens over de kop vliegt in een harde galop.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 21:55

hahaha, zijn neus breken. nou dan kun je hard trekken hoor! Dan ben je dus heel lang bezig. Er rijden zoveel mensen met hackemor buiten omdat ze hun paard dan makkelijker kunnen houden, dat wil je niet weten. Maar goed als jullie het beter weten.
Je zal dan ook eerst in de bak moeten oefenen met je paard om te kijken of ie er goed op reageert en hoe jij moet sturen. maar goed...
Enne, wat heeft dat met springen te maken? zie jij wel eens iemand met een hackemor springen op wedstrijden?????

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:10

IK heb het al gezien op een wedstrijd en hetw as inderdaad een internationale wedstriojd op hoog niveau.
Een mechanische Hackemore is nog erger dan de gewone, maar als je een paard hebt dat aan de haal gaat met je, zou ik geen van de 2 nemen, want het komt uit eindelijk toch op kracht uit.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:16

je kunt toch een gewone gebruiken? volgens mij denken jullie te zwaar over die dingen. maar goed. dan niet.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:18

Bij verkeerd gebruik kan je met een (mechanische) hackamore wel degelijk de neus van je paard breken. Als je met hackamore rijdt moet je verdomd goed weten waar je mee bezig bent, bovendien is het geen oplossing voor als je je paard niet kan houden. Dat er "zoveel mensen" mee rijden buiten zegt vooral iets over die mensen zelf en daarmee bedoel ik de mensen die de hackamore als quickfix gebruiken (m.a.w. geen moeite willen doen om een echte oplossing te vinden) en niet de mensen die weten waar ze mee rijden en er ook goed mee om kunnen gaan.
Ook ik zou voor de oplossing van Carola gaan.
Als je trouwens een klein beetje goed oplet zie je dat er door een aantal "grote" springruiters met hackamore wordt gereden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:23

QUOTE: Uniek; "Enne, wat heeft dat met springen te maken? zie jij wel eens iemand met een hackemor springen op wedstrijden?????" END QUOTE

Goh, Uniek deze ruiters echter wel en zijn niet de minste!! Internationale springruiters.

Emile Hendrix

[img]../upload/19/harnachement1.jpg[/img]

Rodrigo Pessoa

[img]../upload/19/harnachement2.jpg[/img]

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-24 22:25 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-25 07:49 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:23

Citaat:
Op 2001-08-24 22:10, schreef visje:
Een mechanische Hackemore is nog erger dan de gewone


Wat bedoel je daar precies mee? Een mechanische hackamore heeft een hefboomwerking, en dat maakt het ding zo gevaarlijk als het in verkeerde handen gebruikt wordt.
Een "gewone" (klassieke) hackamore, oftewel een bosal, werkt totaal anders, bovendien kan je daar geen neuzen mee breken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:24

Uniek, ik had het dus over een mechanische hackamore.

Zelf heb ik er ook een, met lange scharen en een ketting erin. Het is heel vriendelijk, maar dat hoeft het niet te zijn.
Ik rijd er graag mee in het bos, met name omdat mijn paard metaalallergie heeft en ze dan vrij weinig bitten in kan.
Ik wou alleen zeggen, dat je moet weten waarmee je bezig bent!

En wat dat springen ermee te maken heeft: het is pas vanaf het Z toegestaan, omdat ze met die regel willen voorkomen dat jan en alleman met een hackamore gaan rijden. En die regel is er niet voor niets... Want ik heb paarden met een gebroken neus door een hackamore gekent!

En geen mechanische hackamore lijkt me ook niet zo handig. Dan rijd je eigenlijk op alleen een neusriem. Lijkt me niet echt verstandig als je met een trens in je paard soms al niet kan houden...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 22:38

Euh, Sandra, ik begrijp je opmerking eigenlijk niet.

Ik zeg dat een mechanische hackemore erger is dan een gewone omdat die op de neus veel meer druk uitoefent. Je moet maar eens stomweg erg verschieten en een ruk geven of van je paard vallen en vergeten de teugels los te laten en je doet je paard veel pijn.

Een bosal is veel minder straf, maar ik vind niet dat het een tuig is om een paard dat er altijd vandoor sprint mee in te houden. Als je er goed mee om weet te gaan, is het ene prima ding.

Begrijpen we elkaar zo?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 23:09

Nou, visje, als jij zegt: een mechanische is nog erger dan een gewone, dan lijkt het me dat jij vindt dat een "gewone" (bosal dus) ook erg is.
Een mechanische oefent niet alleen druk op de neus uit, maar door de hefboomwerking ook op de kaak.
Een bosal heeft een totaal andere werking dan een mech. hackamore, die 2 zijn niet te vergelijken.
Ik vind het (de bosal dus) een superding om mee te rijden (ik rij western) veel fijner als met m'n bitje (heb in m'n "gewone"westernhoofdstel een dikke bustrens hangen), ook buiten.
Maar ik denk dat we uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen hoor, ik viel alleen een beetje over het "nog erger" snappie?
Trouwens, ik vind sowieso dat je, als je je paard niet kunt houden het niet moet gaan zoeken in allerlei speciale bitten, scherpe bitloze optomingen of hulpteugels (m.u.v. de martingaal).

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 00:07

Wel eens aan gedacht dat loslaten nogal wat problemen oplost?
Ik rijdt mijn paard op een klein stangetje buiten. Met een los teugelje. Gaat ze te hard naar mijn zin, dan volgt een rukje aan de teugel. Blijft ze door gaan, dan volgen meerdere rukjes. Dit is meestal voldoende. zo'n een of twee keer per jaar krijgt ze een gigantische opdonder met het bit omdat ze er doorheen blijft gaan. Dan staat ze acuut stil. Vervolgens kan ik er weer een hele tijd probleemloos mee rijden, lang teugeltje, galopje, alles gaat weer uitstekend. Tot die ene volgende keer dat ze weer op haar plaats gezet moet worden. Oh ja, en denk nu niet dat ik een of ander jong onopgevoed ponietje heb, ze is 27 en vertoont dit gedrag al minstens vijtien jaar, zolang ken ik haar.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 06:55

goed zo ikke!
als meer mensen zo zouden rijden een hackamore kan heel gevaarlijk zijn idd en ik denk niet dat je 'm moet gebruiken wanneer je je paard niet kan houden.
van aah nou heb ik een hackamore als ze nou donderd trek ik d'r daar wel mee op de rem zo werkt het niet.
met een hackamore gaan ze ook aan de kletter alleen hang ik dan liever aan een scherpbit dan aan zo'n ding waarmee ik een kaak kan breken als ik te hard hang.
maare Uniek jij weet het toch beter he Knipoog

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 07:01

ehmmm ik ga mee met carola en nimber maar eigenlijk vind ik dit belangrijker:waar is jouw basis als je paard ervandoor gaat in het bos?terug naar de basis.als jou paard onder jou wegdendert heb jij duidelijk een rangorde probleem en wanneer jij niet zal optreden om hoger in rang te worden zal hij dit doen.ik vind niet dat je naar andere hulp-martel-middelen moet gaan grijpen maar eerst terug naar de relatie jij-paard...............en liefst met een goede instructie!

soms is het beter om te zwijgen

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 08:47

Amen sanderijn!

Dat probeerde ik nou ook in mijn eerste stukje duidelijk te maken...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:01

Wel Sandra, dan begrijpen we elkaar.

IK heb absoluut niets tegen een bosal, maar je moet hem wel weten te gerbuiken en dat is met alles ook, ook met een stangbit, een scherp bit of zelfs een gewoon bit, want ook daar kan je mee knoeien. Je moet niet een 'scherp bit' of 'iets strafs' hebben om een paard in te houden. Als het om krachtmetigen gaat is het paard heus wel het sterkste en het is niet de bedoeling om een paard op zijn plaats te zetten door iets te nemen dat erg pijn kan doen als het verkeerd gebruikt wordt. Er is meer dan zo iets, namelijk rijden met verstand.

Maar als je naar wapens grijpt is een hackemore nog drastischer dan een bosal. DAt bedoelde ik eigenlijk.

Ik ben er trouwens over aan't denken om met een van de pony's een bosal te gebruiken, omdat die haar kiezen elk moment kunnen gaan uitvallen en ik haar daar geen last mee wil bezorgen.
Mijn vriendin had er een, maar die was geplastificieerd op de neus en dat was erg slordig gedaan, waardoor er uitsteekseltjes onbedoeld in de neus van het paard zouden kunnen prikken, daarom heeft ze er iets zachts rond gedraaid Pling .

Femke

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:18

Mja, maar dan toch nog ff voor de duidelijkheid ( *LOL* Knipoog ) ik ben niet met bosal gaan rijden omdat ik m'n paardje niet kon houden ofzo hoor, denk ook niet dat er iemand is die om die reden een bosal gaat gebruiken. Ik rij ermee omdat het me wel wat leek, zo bitloos rijden, bovendien reed ik Sam al vaak op een gewoon halstertje. En ik vind het nog steeds wat Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 15:37

euhm, je hebt dus 2 verschillende mechanische hackemore's.
De 1e, met korte schaar
Afbeelding
Dit is een met bont gevoerd stukje leer met metalen schaartjes (in vergelijking met de andere zijn dit schaartjes) Dit werkt absoluut pittiger in dan een doorsnee bit, maar de neus breken met dit? (er van uit gaande dat hij op de juiste hoogte hangt).

Dan hebben we de hackamore met lange schaar:
Afbeelding
Dit is dus wel zeer scherp, aangezien hier een STAALKABEL in zit, omkleed met leer dus.

Maar inderdaad lijkt het me beter om niet gelijk naar een ander bit te grijpen, maar zoals carola Verward zei

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-08-25 15:39 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers