Happende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Noukiepoek

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Maurik

Happende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 19:51

Mijn pony (fjord dus vrij eigenwijs) hapt erg naar mij. Ik corrigeer 'r wel steeds maar dat heeft weinig zin. Ze is nog jong, is het veulengedrag? Iemand tips hoe ik haar van het happen af kan brengen?

Bedankt! Party!!

can't hold us down girls!!!:D


SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:53

Volgens mij is dit echt veulengedrag. Om haar helemaal in elkaar te meppen heeft weinig zin.... Scheve mond

Maar misschien een keer "foei" met een harde toon?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:56

Ik zou haar in een keer duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is, Zowizo krijgt elk paard dat naar me hapt (of bijt) van huis uit een rechtse directe of het nou een veulen is of niet.........Krijgt ie trouwens in de kudde ook hoor en ik kan lang niet zo hard slaan als zijn leeftijdsgenootjes dus echt zielig is het nou ook weer niet. Maar beter in 1 keer zo afstraffen dat ze het nooit meer doet dan dat je elke dag weer dat gevecht aan moet gaan........

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:58

bijt eens met je vingers in haar hals.
Helpt dit niet
toch één keer een flinke klap verkopen met je wijsvinger kwaad bestraffend voor haar gezicht zwaaien en luid praaten.
Dit heeft bij mij tot nu toe prima geholpen.
Een nadeel als je ze later met je vinger bestraft (zwaaien)denken ze dat ze een klapkrijgen en trekken het hoofdweg.
Maar je kunt op die manier heel duidelijk maken dat je dat gedrag niet accepteert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:12

Als ze je probeert te bijten kan je ook een borstel bij de hand houden en als ze dan probeert te bijten snel die borstel in haar mond stoppen.
Heb ik bij Tess ook gedaan en nu ze 2 is durft ze niet meer te bijten.

Noukiepoek

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 20:17

Okej ThanQ allemaal!

can't hold us down girls!!!:D

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:27

Bij de hengst van mijn buurman heb ik eens zo hard in zijn neus gebeten toen hij mij beet, dat hij het nooit meer heeft geprobeert. Smaakt wel vies maar helpt dus wel. Mijn fjord kan je slaan wat je wilt maar het boeit hem niet veel, eten gaat voor (denkt dat het in je zak of hand zit). Zoek voor hem nog een oplossing.
mandy

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:06

Mijn pony hapte veel in het begin (echt hengstentikje), maar ik heb hem iedere keer een corrigend tikje op zijn neus gegeven en mijn handen/kleren enz, bij hem uit de buurt gehouden en na drie maanden deed hij het nooit meer. Gewoon volhouden dus, maar ook in zekere mate negeren. (geen heisa van maken)

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:15

Ik geef meestal automatisch 'n mep als een pony naar me hapt, echt bijten heb ik nog maar 1x gehad (paar jaar geleden al), maar dan zullen ze 't voelen ook Extreme duivel

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:19

Ik denk dat al dat terugbijt gedoe niet echt werkt. Je moet ook maar net ff bij de neus ofzo kunnen, zonder dat ie met een wilde kop beweging je een kunstgebit bezorgt. Als mijn pony bijt krijgt ie zo'n ontiegeljike klap, waar ik hem maar kan raken. Hij heeft het nooit meer gedaan. Voor trappen geld hier overigens hetzelfde.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:47

Niet zachtjes over doen. Wat denk je dat er in de kudde gebeurd als je paard iemand bijt die hoger in rang staat? Dan krijgt hij even flink op z'n lazer, en laat 'ie het voortaan uit z'n hoofd.
Dus gewoon even boos worden, d'r een klap tegen d'r boeg of hals geven - en zodra ze terugstapt is het weer goed. Ze moet even die reactie geven van 'okay, ik zat fout', en dan moet je proberen om je boosheid te laten vallen en weer normaal tegen haar te doen.
En veulengedrag? Veulens mogen hun meerdere-in-rang OOK niet bijten, dus leer het haar gauw af.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 05:41

Je moet zeker voor een jong paard heeeeel erg streng zijn, aan onze hengst zien we nu hoe braaf hij ervan is geworden, hij heeft op een heel strenge trainingsstal gestaan en daar een superstrenge opvoeding gehad.
Als je NU goed streng voor haar bent kan je het haar redelijk makkelijk afleren, als je nu zegt: o, het is nog maar een jong paardje
Dán heb je later een groot probleem, dan is het probleem nog veel groter en veel moeilijker op te lossen.
In de opvoeding van een paard moet je gewoon duidelijk laten weten dat JIJ de baas bent, niet zij. Een paard heeft een leider nodig die gewoon heel duidelijk is.
Veel succes!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:47

Mijn jaarlinghengst bijt ook af en toe al is het steeds beter aan het worden. Eerste bijtpoging neem ik z'n mond beet en blijf 'm dicht houden net langer dan dat hij leuk acht ... bijt ie opnieuw krijgt ie een mep. Soms reageerd ie door meteen terug te gaan bijten, zo heeft ie deze week een knoert van een mep gekregen van een ijzeren kam .... en raar maar waar ... vanmorgen geen enkele poging tot bijten!!!!!!! Haha!

Mijn merriejaarling heb ik dit afgeleerd toen ze nog héél erg klein was. Knabbelen aan m'n kleren????? Wel, mond beet pakken en houden .... ze bijt nu NOOIT meer!!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:57

Onthou wel even goed het verschil tussen echt happen of knabbelen. Een paard doet bij een ander paard ook knabbelen om elkaar te kriebelen of zo. Of om vriendjes te maken.
Als je echt duidelijk met happen te maken hebt, gewoon een mep verkopen. Helpt waarschijnlijk gewoon het best. Niet te lief zijn. Jij bent de baas en niet je paard.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:25

Maar wat doen jullie dan bij knabbelen? Mijn paard 'knabbelt' nog al vaak aan mij Vork Tong uitsteken Vooral als ik een jas of trui aan heb, maar ja als ik dan es blote armen heb heb ik geen zin dat ie mn velletje pakt Lips are sealed Tot nu toe heeft ie dat nog niet gedaan hor, maar je moet natuurlijk wel consequent blijven...

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:05

Ten eerste je paard niet laten snoepen, en ook niets eetbaars in je zakken hebben. Daarna trek je steeds je handen weg als hij eraan zit, en duw je z'n hoofd weg (of stap je uit de weg) als hij eraan zit te peuteren.

Ik ben hier met Rowan heel consequent in geweest, en hij begrijpt het nu goed - snuffelen mag, maar zodra hij opdringerig word of z'n mond opendoet dan is het afgelopen, en daar houd hij zich ook aan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:03

ArwenLune schreef:
of stap je uit de weg


Vooral dit niet doen, zo toon je aan je paard dat jij "minder" bent dan hem!!!!!!! Weg duwen, of straffen, maar jij mag niet wegstappen!!!!! HIJ MOET WIJKEN!!! Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 06:04

Onze paarden mogen best aan ons knabbelen, maar zodra ik zie dat het niet meer de lipjes zijn maar dat ze nu met de tanden verder gaan, dan kunnen ze een tik krijgen, je hoeft je paard niet als een suikerpopje te gebruiken! Haha!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 06:59

Die van mij mag best wel aan mij knabbelen, maar als ze te ver gaat krijgt ze een tik. En ik moet zeggen, ze weet precies waar de grens ligt. Als ze namelijk te ver gaat, dat staat ze al van...sorrysorry. Lovers

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers