Wanneer MOET je een supplement bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Wanneer MOET je een supplement bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 00:04

Wanneer moet je een supplement gaan bijvoeren?
Onze wei bestaat in principe uit voedselarme zandgrond. Ik voer mijn paarden (wpn-ers, volwassen, lichte/matige arbeid) gemiddeld een kg brok per dag (equiral stud). Verder lopen ze de hele dag buiten, 's avonds krijgen ze nog een plukje hooi.
Nou heb ik altijd gedacht dat je pas onder de norm kwam als je minder dan een kg brok per dag voert (en ik dus aan de goede kant van de streep zit), maar nu las ik laatst dat je eigenlijk pas alle vitaminen/mineralen enz. voldoende voert bij ongeveer 3 kg krachtvoer per dag. Dan zou ik dus een supplelement moeten bijvoeren!
Iemand enig idee wat waar is?
Paarden zien er trouwens goed uit hoor, doen het prima, zijn gezond. Maar dat zegt natuurlijk niet altijd alles.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 00:28

Heel simpel, er staat een voedingsadvies op de zak. Hoeveelheid per kilo lichaamsgewicht. Als je dat als richtlijn gebruikt, zit je goed. Bedenk wel dat het ene paard veel efficienter met voer omgaat dan een ander paard. Houdt hier rekening mee. Indien je dan echt minder dan de voorgestelde hoeveelheden voert, dan moet je eens achter je oor gaan krabben en goed in de gaten gaan houden hoe je paard eruit ziet.
Uitzonderingen en zieke dieren daargelaten kun je stellen dat 90% van de gevoerde suplementen volkomen waanzin is en alleen maar de beurs van de handelaar spekt.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:58

persoonlijk heb ik goed ervaring met suplementen.
ik heb zelf nu 2 shetlanders lopen(straks 4).
1 oudere die er slecht aan toe was,toen ik haar ophaalde,ze was hoefbevangen geweest en veel te mager,ook kon ze niet gewoon lopen,ze was superstijf,had een hele rare vacht.
ik ben haar foene/knof met zeewier gaan voeren,en je merkt wel degelijk verschil,(iedereen zegt het ).
ook mijn jaarling krijgt dit,en die ziet er helemaal super uit.
nu zeggen vele mensen dat een shet niks extra's hoeft en weinig nodig heeft,nou mijn ervaring is toch anders.
ik zou als ik jou was gewoon eens goed naar mijn paarden kijken,en als je toch iets wilt geven,geef dan zeewier.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:43

Nou, je voert ze mooi eiwitarm maar wel gras van zandgrond, een schepje Equiral Stud en wat hooi. Als ze er prima uitzien, waarom zou je dan gaan klooien met allerlei poeders die de balans kunnen verstoren.

Ik zou op dagen van arbeid wel een schep/kg extra brok voeren, want ze krijgen niet al te veel. En op lucht kunnen ze ook niet werken. Maar als ze er lekker gevuld uit zien aan de bovenkant, en er zit een mooie glans op zonder poetsen, dan zit je goed.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 00:04

Dees schreef:
Nou, je voert ze mooi eiwitarm maar wel gras van zandgrond, een schepje Equiral Stud en wat hooi. Als ze er prima uitzien, waarom zou je dan gaan klooien met allerlei poeders die de balans kunnen verstoren.
Ik zou op dagen van arbeid wel een schep/kg extra brok voeren, want ze krijgen niet al te veel. En op lucht kunnen ze ook niet werken. Maar als ze er lekker gevuld uit zien aan de bovenkant, en er zit een mooie glans op zonder poetsen, dan zit je goed.


Weet je, ik heb dit ook altijd zo gedacht, maar hoorde laatst toch weer verhalen over te weinig koper en vooral kalk (op het zand), waardoor je op termijn problemen kunt krijgen. Maar misschien heb je wel gelijk en moet ik niet zo moeilijk doen - ze zien er inderdaad gewoon goed uit, kunnen het werk gemakkelijk aan en zijn eerder te dik dan te mager. Beetje geruststelling is af en toe wel handig..