Pony met kromme knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Pony met kromme knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 22:48

Sinds een aantal weken heeft de stalhouder 3 verwaarloosde paardjes overgenomen, in beslag genomen door de dierenbescherming. Ze staan nu in de kudde bij de buurman in het land om van hun laatste dagen te genieten. Een vosje, een soort hafje, beide al in de 30 schat ik, vel over been, uitstekende botten. Scheve mond Gelukkig komen ze al wat bij, hoewel ze op deze leeftijd toch altijd wat aan de dunne kant blijven. Maar dan is er nog een ponietje, lijkt wel een soort Welshje, roodschimmel, merrietje, echt een supermooi beestje om te zien. Deze ziet er beter uit dan de 2 oudjes, en ik schat het diertje een stuk jonger. Ik denk een jaar of 15. Maar wat is nu het probleem: Het arme dier heeft een kromme knie. Lijkt alsof deze een keer gebroken is en krom gegroeid is. Lips are sealed De knie steekt naar buiten en daardoor staat het beentje als het ware in een soort knak. Hij loopt daardoor ook niet recht met zijn hoefje. Verder een hele opgewekte pony, maar ja dieren kunnen zich altijd sterker voordoen dan ze zijn. Ik heb geprobeerd het hoefje op te tillen en dat kan hij aardig gemakkelijk. Hij loopt best apart op dat been, omdat hij zo krom staat.

De 3 ponietjes mogen nog een paar maanden in de grote weide van hun leven genieten, omdat ze vrijwel geen fijn leven hebben gehad. Dit is natuurlijk harstikke top, lekker vertroetelen enzo. Lekker eten, vers water. Ik kan het dus begrijpen dat deze 3 diertjes binnenkort een spuitje gaan krijgen, er is eigenlijk geen toekomst voor hun. Al bijna aan het einde van hun leven, en als ze blijven leven geen garantie of ze het weer goed zullen krijgen. Je kan er niet meer op rijden, ze zijn echt op, stap en een klein drafje wil nog wel op z'n tijd. Maar het roodschimmelmerrietje, daar gaat mijn vraag over. Over dat beentje, zal ze daar nog pijn aan hebben, misschien is ze er wel aan gewend dat ze dat kromme beentje heeft, misschien heeft ze dat wel haar hele leven al. Misschien ontneem je dat dier haar leven wel, terwijl ze zelf nog denkt harstikke fit te zijn. Als ze nou nog wel 10 jaar zonder pijn als gezelschapsponietje kan dienen, dan zou dat toch harstikke mooi zijn?

Wat is wijsheid Scheve mond

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 19:35

Op deze link staat wat info over afwijkende beenstanden:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/inf ... agina.html
Zoals ik het begrijp kun je alleen zorgen dat hij goed bekapt wordt (niet gecorrigeerd, maar zoals het paard zelf zijn been wil wegzetten) om slijtage van de gewrichten te voorkomen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 19:50

Even een foutje tussen door, met de knie bedoel ik dus de carpus (lijkt op knie in voorbeen Tong uitsteken ) Bloos

Hij lijkt in dit plaatje op "bol in de knie"
Afbeelding

En dan bij deze de O-benige stand en dan alleen de voorvoet. En dan echt overdreven.
Afbeelding

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 19:52

Waaa, nou snap ik niet meer, op de bovenste plaatjes wordt in het voorbeen het wel de knie genoemd, zal wel denkbeeldig zijn denk ik dan. Knipoog Anders ben ik gietzeef.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:01

neehee de knie zit aan het achter been, aan de voorkant heet het de handwortel of voorknie.als je de botten goed wilt benoemen, moet je een paard denkbeeldig op de achterbenen zetten
vergroeiingen komen bij verkeerde voeding wel eens voor maar meestal zit dat er dan vanaf de geboorte al in, dus de moeder moet dan verkeerd gevoerd zijn .als jij het zo zegt dan geloof ik niet dat ie er goed mee kan lopen en is het idd beter om hem in te laten slapen.iig altijd beter als dat zo'n pony nog jaren in de handel moet zwerven!!
wat het ook kan zijn is gewoon dat ie een beetje een bokkenstand heeft, dan staat een paard door zijn voorknieen heen geveerd, is verder niet schadelijk maar beperkt hem meestal wel in zijn bewegingen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 20:12

Ja hij staat er echt sneu op. Denk dat het ook beter is om hem in te laten slapen, het is sneu als er door onervaren mensen mee gerotzooid wordt. Ik zal toch nog eens even een foto ervan maken, het is een heel vreemd gezicht.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:22

ben benieuwd naar de foto!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:49

Ben nog niet weer in het land geweest. Eerstvolgende keer als ik daar kom zal ik meteen digi meenemen.

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:20

Mijn paard heeft door een ongeluk een scheef been gekregen, ongeveer zoals je de pony beschrijft. Nu is het zo dat ze er prima op loopt en dat ik haar gewoon berijdt en er zelfs mee spring. Ik weet dat in de toekomst de mogelijkheid bestaat dat ze atrose kan krijgen. Ze is nu 12 jaar en vol levenslust. Ze kan rennen en gek doen. Ik zou eerst een dierenarts vragen wat de mogelijkheden zijn. Is het misschien een vergroeiing, dan wil ik wel vragen of ze bij ons op stal als gezelsschap geplaatst kan worden. We zoeken namelijk al een tijdje voor zo'n pony. Zij/hij krijgt een prima tehuis.