enting vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

enting vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 17:48

Is het erg als een paard een maand later zijn half jaarlijkse enting krijgt?
Ik dacht dat zon enting 9 maanden geldig is dus dan maken die paar weekjes volgens mij niet uit?
Het zit namelijk zo: Ik heb een half jaar terug me veulen en de merrie tegelijk laten enten en 4 weken daarna nog me veulen een herhalingsenting en nu wil ik ze weerk gewoon tegelijk.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:39

Een paard moet minimaal binnen de 11 maanden een enting krijgen. Tuurlijk is 2x per jaar veiliger. Maar bij Magic doen we ook om de 9/10 maanden, omdat ze er niet goed tegen kan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:40

Nuala word altijd in februari geënt. 1 keer in het jaar dus.
Nu om de 6 maanden maar dat is alleen omdat ze drachtig is

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:40

Het klopt dat je enting maar 9 maanden werkzaam is.
Daarom is het ook altijd verstandiger om in september of oktober te enten, want de 3 maanden dat je paard dan niet beschermd is vallen in de zomermaanden wanneer je paard niet veel kans heeft op ziektes en zo. (als je in februari laat enten is je paard dus in december en januari niet beschermd, terwijl het dan juist zo koud buiten is en je paard sneller kans heeft om ziek te worden dan in de zomer)

Het kan dus ook geen kwaad om je enting een tijdje uit te stellen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:11

Hi mijn paardje wordt om de 8 maanden ge-ent, de een doet het elke 6mnd de andere elke 12mnd, ik heb mijn veearts na gevraagd omdat mijn paard in training staat voor de keuring en ook weer ge-ent moet worden, hij adviseerd elke 6mnd (vooral als ze op wedstrijden gaan) elke 8mnd doe ik het dus en een keer een maandje later kan volgens hem geen kwaad, wel als de laatste enting langer dan 12maanden geleden geweest is, dan adviseerd hij 2x achter elkaar te enten (enten en de 2e enting binnen 8weken)

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:14

Ik ent mijn fjord twee keer per jaar.