longeren/losgooien in gedraineerde bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

longeren/losgooien in gedraineerde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 23:29

Binnenkort wordt er op mijn staladres een buitenbak gemaakt.

Ik natuurlijk al helemaal blij dat ik niet meer naar de buren zou hoeven om te longeren en ook omdat mijn Tinker dan in de winter eens lekker zou kunnen rennen door de bak.

Nu wordt er van alle kanten alleen afgeraden om te longeren of los te gooien in een gedraineerde bak. Is dit echt zo schadelijk en zal ik hiervoor toch naar de buren moeten blijven gaan?????

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 09:02

HELP!!!
Kan echt niemand hier iets meer over vertellen? Ik heb argumenten nodig om de eigenaar te overtuigen dat het allemaal wel meevalt en dat af en toe longeren en losgooien niet zo veel kwaad kan.....................

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:30

Ik heb er zelf geen verstand van maar de stal waar ik vroeger stond met mijn knollies had 2 gedraineerde buitenbakken en het was streng verboden om daar te longeren of los te gooien, daar hadden ze een andere bak voor.
Ik weet dat je de bodem anders naar de kl*te helpt, hoe dat precies zit weet ik niet maar ik zou niet losgooien en longeren als ik jouw was, een goede bodem moet je koesteren.......

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:44

Dat ligt aan de dikte van de bodem bij ons op stal hebben we een aparte longeerbak want de bodem is daar dikker dan in een spring of dressuurbak... We hebben een aparte paddock en dat is een gewone zandbodem...
Maar ik denk dat idd een gedraineerde bak snel kapot gaat als er paarden worden losgegooid...

Sterkte ermee...

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:50

Bij ons op stal hebben we een eb- en vloedbodem en daar wordt alles in gedaan, rijden, losgooien en longeren.

Bij longeren gaan we wel de hele bak door, we blijven niet op 1 plek staan. En ik moet er ook bijzeggen dat de bak iedere dag gesleept wordt en soms wel 2 x.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 23:34

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Zijn er nog meer mensen die hier iets aan kunnen toevoegen????

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:11

Longeren, als je niet op 1 plek blijft, is niet zo'n probleem.
Bij losgooien loop je het risico dat paardebeest kuilen gaat graven en flinke gaten slaat als ze flink uit hun dak gaan, das niet zo best...

Mest opruimen is ook het behoud van je drainage en dus je bodem, paarden die lange tijd los staan mengen zelf keurig de mest door de bodem....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:54

Ben het helemaal met Margreet ens.
Als jouw paard niet gaat graven of andere rare dingen doet moet losgooien zeker kunnen. Longeren inderdaad niet op dezelfde plek blijven staan.
Bij ons kan het allemaal, met een goed gedraineerde bak. Soms zelfs te goed gedraineerd....
Paarden die graven mogen niet alleen gelaten worden bij ons,maar die van mij staat toch alleen maar sullig te kijken als ik haar losgooi, niet echt spektakel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:00

hangt er ook vanaf wat voor een drains erin liggen, en met name dan hoe diep ??
bij achterberg of zwanenberg bodems of iets dergelijks, dan heb je maar een heel klein laagje zand in de bak liggen, daaronder ligt een doek of kunstgras en daaronder stenen met drains, als ze dan gaan spollen als ze los lopen, dan heb je grote kans op gaten in het doek en als er gaten in komen dan is de kans groot dat de drains dichtslippen,met longeren word het zand ook vaak naar buiten geschept, omdat ie constant hetzelfde rondje loopt.vaak slepen is zowiezo een MUST. en longeren zou beter in een andere bak kunnen .

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:08

crossmonster, je hebt gelijk, goede extra info!
Omdat onze bak TE goed gedraineerd is endus zwaar wordt, hebben we iemand langs laten komen van Agterberg, en die kunnen het evt. aanpassen.
Dan kunnen we daarna in de bak NIET meer longeren, dat werd absoluut afgeraden.
Het ligt dus ook nog aan het merk/de fabrikant/bouwer.

Nanya

Berichten: 181
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:12

Ik mocht de buitenbak altijd gewoon gebruiken, ook voor losgooien en longeren. Bij losgooien moest je de pony wel in de gaten houden, zodat je lieve paardje niet de bak ging slopen en kuilen graven. Bij de verzorgpony's van een vriendin (die pony's lopen de hele dag in de gedraineerde buitenbak) komt het doek onder het zand vandaan. Die bak is nu dus kapot en ze kunnen er voorlopig niet in rijden. De bak laten opknappen is best duur (en de bak is pas n half jaar oud). De laag zand in hun bak is niet zo dik, dus misschien is dat de reden dat het doek eronder vandaan komt?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:23

Longeren en losgooien is idd niet echt super voor de bodem en dan gaat het om het feit dat ze op een plek lopen en ook gaten graven. Daarom hebben ook veel stallen een aparte bak ervoor het is ook zeker aan te raden als ze toch bezig zijn. Veel bodemleveranciers raden ook een andere bodem aan voor losgooien en longeren. Het is ook zeker aan te raden. De losgooi en longeer bak is vaak dikker en zwaarder dan een normale bodem.

haha dat van dat mesten is ook leuk. Heb op een stal gestaan waar geadviseerd werd je paard te leren stilstaan met mesten. Zodat je het makkelijker kan opruimen en dat andere het makkelijker zien liggen. EEN DING wat ik me paard absoluut niet ga leren is stilstaan met mesten ik zie het al gebeuren halvewege de proef of parcours. Wordt je niet echt blij van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:25

Ik sta op een stal waar een 20x60 bak is. Deze is 3 jaar oud en gedraineerd. Een stuk van 20x20 wordt gebruikt om los te gooien en te longeren, de andere helft om te rijden.

De bak wordt iedere week goed gesleept. Maar je merkt wel wat verschil. Om te mennen gebruiken we de hele bak en je merkt toch dat mijn paardje er meer moeite mee heeft om door het losgooistuk te komen, dit is gewoon wat zwaarder.

Misschien kun je met de eigenaar afsprken dat je er een stuk voor kunt afzetten.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:17

Wauw! bedankt voor al deze nuttige info.