Geneeskunde studeren zonder dierproeven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Geneeskunde studeren zonder dierproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 20:49

Wie weet hier meer vanaf? Ik wil echt heel graag geneeskunde gaan studeren, maar ben zo principieel tegen dierproeven dat ik daar dus echt helemaal niets mee te maken wil hebben, ook niet snijden in dode dieren enzo.
Weet iemand of je dierproeven kan weigeren, allemaal bedoel ik dus?

Ik hoop het, want het is echt de studie die ik wil gaan doen!


vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:41

in dieren leren snijden, zonder dat je in dieren leert te snijden? je studeerd toch diergeneeskunde niet uit een boekje?,en als er dan een doodgaat, ben je dan een week ontroostbaar? dierproeven voor cosmetica ben ik ook op tegen maar als je dierenarts wil worden moet je ook snijden in dode dieren lijkt me (ben geen dierenarts) en dat is niet zielig vind ik

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:46

Ehm... Vanja, dit gaat volgens mij over humane geneeskunde en niet over diergeneeskunde...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:01

zucht!, erg blont,echt waar, sorry

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:47

sowieso is het ook voor dierengeneeskunde niet nodeig dat er zoveel op dieren wordt getest, al dan niet levend.... Het kan allemaal prima zonder, kijk voor meer info op www.proefdiervrij.nl zij hebben hele goede alternatieven.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:35

Dat er niet zoveel dieren gebruikt hoeven te worden ben ik helemaal met je eens Pauline maar geneeskunde studeren zonder dierproeven gaat, vooralsnog, niet. Je kan principieel weigeren maar dat ga je gegarandeerd aan de cijfers merken en het is, ook gezien de cultuur, niet haalbaar.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:22

Even suffe vraag: waar staan die alternatieven dan op proefdiervrij.nl ? ik kan niets vinden Scheve mond

Overigens; ik doe opleiding waar redelijk wat psychologie en gedragsleer in zit en ook daar komen we zeeeeeeeer regelmatig de meest wazige dierenexperimenten tegen (nee, we hoeven zelf niet te snijden ofzo Haha!). Als je echt heel erg tegen het gebruik van dieren voor onderzoek bent dan moet je IMO niet iets als geneeskunde gaan doen (IMHO).

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:55

Even gekopieerd van deze site: Erasmus Universiteit > Opleidingen > Geneeskunde

-------------------------------------------------------------------------------------
Worden er bij de opleiding geneeskunde ook dierproeven gedaan? En zo ja wat moet je dan doen voor de alternatieve opleiding? Liesbeth, Den Haag

Nee, in het curriculum van de opleiding geneeskunde aan het Erasmus MC komen geen proeven of onderzoeken met levende of dode dieren voor.
-------------------------------------------------------------------------------------

Kerstmuts

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:02

Er zijn zoveel opleidingen met dierproeven.
Ik heb milieukunde gedaan
- slakken ontleden
- mosselen ontleden
- toxiciteitsproeven met wormen

etc etc.

Wist ik ook niet van te voren, ook niet over nagedacht overigens
Vind het wel goed dat je hier aan denkt.
Succes om een goede opleiding te vinden!

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:32

Ik studeer Biomedische Wetenschappen. Heb wel het een en ander gesneden, heb er niet zo'n moeite mee. Deze dieren worden niet speciaal voor de studenten gefokt.
Wat maakt het voor een forel nou uit of 'ie rechtstreeks van de kweekvijver naar de visboer gaat of eerst op mijn snijplank ligt?
Heb ook ratten gesneden. Die worden toch wel gebruikt voor onderzoek, of ik ze daarna nog even van binnen bekijk of niet, maakt voor zo'n rat niks uit en ook niet voor het aantal proefdieren. Hoe meer nut van zo'n beestje hoe beter zelfs.
Wat maakt het een slak nou uit of ik een thermometer in z'n watertje hang en z'n hartslag en ademhaling meet?

Een laboratoriumrat wordt op een prettigere manier afgemaakt dan een rat die vergiftigd wordt omdat hij overlast veroorzaakt in huis of kantoor.

Er zijn zeer strenge regels voor het gebruik van proefdieren. Pijnbestrijding, stress, wijze van houden etc., daar zijn allemaal strenge regels voor. Proefdieren zijn allang niet meer 'vogelvrij'.
3 V's: verfijning, vervanging, vermindering
Moet eerst goedgekeurd worden door een DEC (Dier Ethische Commissie) en echt niet iedere willekeurig experimentje komt daar doorheen, meer niet dan wel zelfs. Misschien interessant om je eens te verdiepen in de regelgeving, dat is echt vreselijk, je laat het echt wel uit je hoofd om een experiment met dieren te doen als het ook anders kan!

Als je er echt onderuit wilt komen, dan zijn daar zeker mogelijkheden voor, maar ik zie daar persoonlijk geen reden toe. Even informeren bij de universiteit van je keuze.

Proefdieren voor cosmetica is wel even een heel ander verhaal dan voor de medische wetenschap, daar heb ik wel moeite mee!

Nulla tenaci invia est via

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 14:01

Bedankt voor alle reacties. Ik ben echt heel erg tegen dierproeven, en wil dus ook elke vorm van vermijden.
Ik heb op dierproefvrij.nl gelezen dat iedere student het recht heeft om te weigeren, maar zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Want wat zijn voor mij de gevolgen, moet ik dan gewoon een vervangend onderzoek doen, of moet ik echt veel meer doen dan de rest omdat ik een practicum weiger?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:07

Aan welke universiteit wil je gaan studeren?

Nulla tenaci invia est via

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:11

Ik denk dat je met praktijk overigens veel meer leert dan uit de boekjes, wil je ook niet kijken (zonder dat je iets hoeft te doen)??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 14:14

ik weet nog niet zeker aan welke universiteit, zit te denken aan groningen of utrecht.
En nee, kijken wil ik ook niet.
Waarschijnlijk vinden sommige mensen mij een zeur, maar ja, ik kan er ook niets aan doen, ik leef gewoon heel erg met die beestjes mee, en zou weken of maanden last krijgen van mijn geweten. Ik vind gewoon niet dat wij dieren zomaar voor onze belangen mogen GEBRUIKEN.
En er zijn wel veel mogelijke alternatieven maar die worden niet genoeg gestimuleerd en gefinancierd.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:24

Weet je toevallig wat de alternatieven zijn??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:25

Kwestie van de universiteit opbellen, dan weet je het gelijk.

Hoe sta je trouwens tegenover een humaan snijpracticum? Of wil je dat ook niet doen? Ik vond een menselijk hoofd in plakjes (ook het gezicht!) echt een stuk vreselijker dan een dode vis!

Ik vond die rat trouwens machtig interessant! Borstholte open prepareren zodat de longen vrij liggen. Luchtpijp vrij maken, klein sneetje in de luchtpijp, rietje erin en dan de longen opblazen, machtig mooi om te zien Tong uitsteken

Ik vind je wel een klein beetje een zeur ja, als je arts wilt worden, dan zul je nog wel vreselijkere dingen tegenkomen! En hoe denk je dat de medicijnen of behandelmethodes die jij voor zult gaan schrijven ontwikkeld zijn?!

Ze kunnen steeds meer dingen in vitro uittesten, maar er zijn toch ook echt nog dingen die alleen in vivo kunnen. Vraag anders eens of je een dagje mee kunt lopen op een lab!
Ik weet nog wel een interessant onderzoek dat nu aan de VU loopt, opsporing van borstkanker in zeer vroeg stadium. Gebruiken ze konijnen voor.

Nulla tenaci invia est via


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:29

Ben het met je eens Margreet, ik ben een tijdje geleden naar Utrecht geweest in de snijkamers, dat was super intressant, ook lieten ze daar echt alles zien ook harten longen enz..
En inderdaad als je arts wilt worden, je leert het echt niet uit de boekjes hoor..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 14:31

Ik weet dat je bijvoorbeeld een kunststof rat hebt en meer van dat soort dingen.

En snijden in mensen vind ik niet erg, pricipieel niet tenmisnte. Zal wel slikken zijn de eerste keer, maar die mensen hebben zich vrijwillig opgegeven hiervoor. Ze zijn gestorven en niet afgemaakt. Dus zal in het begin wel wennen zijn, maar verder niet erg.

En dieren hebben geen keuze, en dat maakt het voor mij zo dat ik dat niet wil doen, wij gebruiken ze, en dat kan en wil ik niet.

Ik begrijp dat je me een zeur vindt, dat vind ik zelf ook, maar ja, kan mezelf en mijn principes niet veranderen, dus zal er mee moeten leren leven.
En medicijnen worden helaas ook op dieren getest ja, zal daarom zeker niet die kant van de geneeskunde opgaan, vind zelfs dat al moeilijk.

Aaaah, ik word gek van mezelf, ik moet maar gewoon huisvrouw worden!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:32

Daarnaast wordt je er hoe dan ook mee geconfronteerd. Ik heb hier een boek staan wat mijn overleden schoonvader heeft geschreven en het door hem gebruikte materiaal, lees: muizen, ratten en ook meer aaibare dieren, werd ook ter illustratie van de lessen virologie gebruikt. Studenten kwamen ook regelmatig in zijn lab. Ik heb dat boek wel eens zitten doorbladeren, weet van hem dat hij goed voor de dieren was maar ondanks dat word ik van sommige foto's ook lichtelijk onpasselijk.
Natuurlijk kan je weigeren maar daarmee kweek je weinig goodwill.

Ik vraag me ook af hoe je dat gaat doen als je straks in lichamen moet gaan snijden?

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 14:37

Kent niemand iemand die geneeskunde doet of heeft gedaan zonder dierproeven te doen?

Vind namelijk geneeskunde echt mijn droomstudie. Heb het altijd al willen doen.

En als ik in lichamen moet gaan snijden is dat toch heel wat anders, of bedoel je vanwege te weinig oefening? Daar zijn dan toch als het goed is alternatieven voor, en oefenen in lijken lijtk mij de beste oefening, en dat vidn ik niet erg.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:41

Ik denk trouwens dat ze jou niet geljk in mensen laten snijden, je zal toch eerst wat anders moeten doen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:46

Mar1986 schreef:
Ik weet dat je bijvoorbeeld een kunststof rat hebt en meer van dat soort dingen.


Er bestaan ook computermodellen voor een heleboel dingen. Er wordt ook een boel getest mbv celkweekjes in petrischaaltjes of in de reageerbuis, komt geen levende rat aan te pas. Maar voor gedegen gedragsonderzoek, bijvoorbeeld voor medicijnen voor de psychiatrie, of onderzoek naar drugs, zijn bij mijn weten geen geschikte alternatieven. Toxiciteit zal uiteindelijk toch ook in een compleet orgaansysteem getest moeten worden.
Ik weet eventueel wel iemand die je zou kunnen benaderen voor een dagje medische farmacologie aan de VU, erg interessant! Dagje meelopen met een geneeskundestudent valt ook nog wel te regelen, maar dat kun je ook zelf.

Iets meer verdieping in de alternatieven had ik toch wel verwacht hoor als je er zo stellig tegen bent....

Citaat:
Ze zijn gestorven en niet afgemaakt.

Je bent ook 100% veganist neem ik aan?

Get real, de meeste dieren in Nederland worden geboren om uiteindelijk afgemaakt te worden.

Citaat:
zal daarom zeker niet die kant van de geneeskunde opgaan, vind zelfs dat al moeilijk.


Ben ik toch heel benieuwd wat voor arts jij dan wil gaan worden?! Welke kant wil je dan wel op?! Als arts ontkom je niet aan het voorschrijven van bepaalde middelen als jouw patient dat nodig heeft! Ik zou zo'n principiele arts niet graag aan m'n bed hebben denk ik.

Youngster, je snijdt inderdaad eerst in ratten (verbazend hoeveel die overeenkomen met mensen!) en dan pas in mensen. De werking van orgaansystemen verschilt niet zoveel.

Bel nou maar gewoon een universiteit op als je het echt wilt! Ze zullen je heus niet opeten hoor! Je wilt geneeskunde doen, dus je zit nu waarschijnlijk op het VWO of het gymnasium misschien wel, dan ben je slim genoeg om dat zelf uit te zoeken!

Nulla tenaci invia est via

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:51

Precies, amen Margreet, ik wou dat ik slim genoeg was om dit te gaan doen, dus ik zou zeggen niet zeuren, ga achter de dingen aan!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:00


Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:57

Lekkere arts wordt je dan..... Je moet toch ervaring op doen? En fouten kunnen maken? Of doe je dat liever op mensen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, wemkelover, YandexBot en 190 bezoekers