Info Belisar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Info Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 12:48

Belisar 83.1251 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 06-04-1983
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.68 m
Pijpomvang: 20.5 cm

Verrichting 1986
Stap 8.5
Draf 8.5
Galop 8.5
Rijproef 8.7
Springen ohz 7.5
Springen vrij 7.5
Terreinproef 8
Karakter 7
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 9

Totaal 81.2 punten
Plaatsing: 2e van 24 (17)

Fokker: F.J. Morssink, Horst

Saros xx Keur x Sinthia Keur van Normand x Cieta Ster Pref van Pimpernel x Zieta van Tamboer x Rietje van Lodewijk

Bij herkeuring (Zwolle, 26-02-1986) aangewezen.

Verrichting Ermelo 1986
Speels, vriendelijk, eerlijk, maar moet regelmatig op zijn plaats gezet worden. Bij begin onderzoek nog groen. Neiging om zich vast te zetten op het bit en over de buitenschouder weg te lopen. Knarst soms op zijn tanden. Heeft enkele weken niet onder het zadel kunnen lopen en is in die tijd gelongeerd. Veerkrachtige bewegingen met veel souplesse. Plezierig te rijden. Stap ruim, regelmatig en ontspannen. Draf mooi zweefmoment, veel ruimte en veel regelmaat. Galop goed en regelmatig. Bij springen tamelijk vast in de lendenen, landt moeilijk. Voldoende vermogen, springt mooi opwaarts. Goede terreingalop, is in terrein niet erg handig. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als licht. Zeer veel aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als spring- en terreinpaard. Bij aankomst rijke voedingstoestand, is tijdens onderzoek eerst afgeslankt en nadat hij meer voer heeft gekregen weer enigszins gegroeid. Rustig stalgedrag, bij het verzorgen enigszins bijterig.
In de zesde onderzoekweek last van huidschimmel op de rug. Daarom een week lang niet gereden maar gelongeerd.

Afstammelingen 1988 (veulens)
De van deze hengst getoonde veulens hebben voldoende maat. De collectie bleek uniform te zijn met voldoende ras en kwaliteit. De veulens zijn meermalen ondiep en zijn gemiddeld voldoende rijtypisch. Het hoofd is nog wel eens wisselend, maar in het algemeen goed gevormd en soms heel sprekend. De hals heeft voldoende lengte, mara komt nog wel eens diep uit de borst. De hals is soms ook iets aangestoken. De nek is soms iets kort; een goede keeluitsnijding werkt dan dikwijls compenserend. De schouder is nagenoeg steeds kort, en zou meermalen schuiner kunnen liggen, en is goed bespierd. De schoft moet zich nog ontwikkelen, maar vertoont al wel veel lengte. De rug is dikwijls iets lang; bij de laatste groep uitgezochte veulens was dat beter. De lendenen zijn goed gespierd en aangesloten. De croupe is goed gevormd, breed en gespierd, maar zou meer lengte mogen hebben. De broekspier loopt iets rond. Het voorbeen is goed gesteld en gebouwd. Het achterbeen is eveneens goed gebouwd en gesteld. De stap is wat kort, bij de laatste groep uitgezochte veulens was dat beter. In draf hebben de veulens tact en regelmaat en een goed zweefmoment. Het achterbeen kon beter ondergebracht worden, terwijl de schoudervrijheid royaler kon zijn. Ze bleken in draf veelal nauw te gaan.

Kort samengevat: voldoende rijtypisch, nog wat ondiep aandoende veulens met een iets lang middenstuk. Tact, regelmaat en een goed zweefmoment kenmerken de draf, die achter sterker zou kunnen zijn en meer schoudervrijheid mocht tonen.
Getoond: 32 veulens uit 154 dekkingen.

Competitie
1987/1988 Dressuur. Cat. A -- 601.2 punten, 3e plaats

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:49

jep dat was de bedoeling Jenneke, nog even en je wordt nummer 1 berichten plaatser

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 12:51

sarabande schreef:
jep dat was de bedoeling Jenneke, nog even en je wordt nummer 1 berichten plaatser


Oh, ik dacht eerder aan Bokker van het Jaar Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:52

MissHIS"]
[quote="sarabande schreef:
jep dat was de bedoeling Jenneke, nog even en je wordt nummer 1 berichten plaatser


Oh, ik dacht eerder aan Bokker van het Jaar Knipoog
[/quote]

Nog even je best doen Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:01

Leuk om de info over Belisar te lezen. Mijn vorige, overleden, paard was een Belisar. Daarom vind ik ook je plaatsing van SarosXX leuk. Als je nog zoiets hebt over Kennedy, Saluut, Heidelberg en First Trail hou ik me aanbevolen, via PB (?)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:04

Eleonoor schreef:
via PB (?)

Waarom??
Als dit per pb was gegaan had jij het toch ook niet gezien. Misschien zijn anderen ook geinteresseerd in die andere hengsten

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:11

pino is ook een belisar, maar ik neem noooooit geen belisar meer, het zijn bijna allemaal lastpakken Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 13:18

Eleonoor schreef:
Leuk om de info over Belisar te lezen. Mijn vorige, overleden, paard was een Belisar. Daarom vind ik ook je plaatsing van SarosXX leuk. Als je nog zoiets hebt over Kennedy, Saluut, Heidelberg en First Trail hou ik me aanbevolen, via PB (?)


Ja over die hengsten heb ik ook wel informatie. Stuur me maar even een mailtje (kwpn.hengstenfan@12move.nl). Dan stuur ik je de info met foto's, en dan zal ik de info ook wel op Bokt zetten... Bloos MissHIS!! Wat krijgen we nou?!! Bloos

Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:20

Je hebt gelijk saraband. Maar het was meer met een knipoog bedoeld op de eerdere opmerking over veel plaatsingen van MissHIS..... vandaar...

Trouwens crossmonster, mijn Belisar was er een met een hart van goud. Kon er mee lezen en schrijven, super paard. Heeft nooit geprobeerd mij eraf te werken, kon altijd alleen me op straat en buitenritten. Was wel een heethoofdje, maar gebruikte dat niet tegen mij, hij had er meer last van. En lopen, als de beste (als die niet kreupel of ziek was). Bij ons op stal staat nu ook een Belisar (x Roemer, geen verkeerd papier dus). Super lopen kan ze, maar inderdaad, niet de makkelijkste in omgang, maar wel weer super betrouwbaar onder zadel en zeker geen dooie.

Ik heb geen Belisar meer genomen, wel een hele mooie gezien, omdat het mij teveel herinneringen zou geven aan mijn vorige paard (hij was een echt maatje van me....).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:30

Eleonoor schreef:
Je hebt gelijk saraband. Maar het was meer met een knipoog bedoeld op de eerdere opmerking over veel plaatsingen van MissHIS..... vandaar....


Ja dat was vroeger Lips are sealed

Jenneke levert nu onvolprezen bijdragen aan dit forum *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:51

Vinden jullie ook niet dat die verrichtingsonderzoeken in 1986 een stuk prettiger en kompleter beeld geven over wat er werkelijk is gebeurd in Ermelo?
Tegenwoordig staat het er zo strikt zakelijk, en heeft iedere hengst praktisch een normaal gedrag.
Ik zie liever dit soort informatie, ik krijg een veel beter beeld. Heb dus een keer niet het gevoel dat ik beduveld wordt door de kwpn-informatie....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:55

MissHIS schreef:
Ja over die hengsten heb ik ook wel informatie. Stuur me maar even een mailtje (kwpn.hengstenfan@12move.nl). Dan stuur ik je de info met foto's, en dan zal ik de info ook wel op Bokt zetten... Bloos MissHIS!! Wat krijgen we nou?!! Bloos

Haha!


Haha ik viel ook bijna van m'n stoel van verbazing Tong uitsteken
Ik vind het superhandig hoor dat je nu vaker info op bokt zet, als ik info over een hengst zoek kijk ik vaak eerst op bokt, dus hoe meer info hoe beter

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 14:21

Kayla"]
[quote="MissHIS schreef:
Ja over die hengsten heb ik ook wel informatie. Stuur me maar even een mailtje (kwpn.hengstenfan@12move.nl). Dan stuur ik je de info met foto's, en dan zal ik de info ook wel op Bokt zetten... Bloos MissHIS!! Wat krijgen we nou?!! Bloos

Haha!


Haha ik viel ook bijna van m'n stoel van verbazing Tong uitsteken
Ik vind het superhandig hoor dat je nu vaker info op bokt zet, als ik info over een hengst zoek kijk ik vaak eerst op bokt, dus hoe meer info hoe beter
[/quote]

Moet je nagaan, ik heb zulke info van honderden hengsten al op mn computer staan....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:22

Jeetje Scheve mond . Ja jij was ook de enige die foto's van Landwind II had

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:12

<<<<Moet je nagaan, ik heb zulke info van honderden hengsten al op mn computer staan....<<<<

mag ik dan even jouw computer lenen????? of kun je dit misschien eens
op een zip of cd zetten (zal ervoor vergoeden)

ps. is serieus bedoeld

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 15:32

wechelshof schreef:
<<<<Moet je nagaan, ik heb zulke info van honderden hengsten al op mn computer staan....<<<<

mag ik dan even jouw computer lenen????? of kun je dit misschien eens
op een zip of cd zetten (zal ervoor vergoeden)

ps. is serieus bedoeld


Haha ja mn computer lenen gaat wat moeilijk Haha! . En op cd zetten, ja dat zou kunnen, maar er komt elke week weer meer bij! Je kan ook wel zeggen van welke hengsten je informatie wilt, of ik kan je een overzicht geven van welke hengsten ik informatie heb, in zowel boeken als ook al op de pc?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 15:40

Oh en ik kan ook wel een overzicht maken van alle hengstenfoto's die ik heb! Ik heb ruim 4000 op de computer, en vanaf 1970 alle KWPN hengsten sowieso.
Laatst bijgewerkt door MissHIS op 11-06-03 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:48

Ik heb je al een mail gestuurd MissHis, ben nu vol verwachting van wat komen gaat.

Eleonoor

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:07

MissHIS schreef:
Oh en ik kan ook wel een overzicht maken van alle hengstenfoto's die ik heb! Ik heb ruim 4000 op de computer, en vanaf 1970 alle KWPN hengsten sowieso.


Dat is wel indrukwekkend!!! Als ik nog eens info nodig heb kom ik gewoon bij jou aankloppen!!! Haha! Haha! Haha! Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 16:09

Jan_VT"]
[quote="MissHIS schreef:
Oh en ik kan ook wel een overzicht maken van alle hengstenfoto's die ik heb! Ik heb ruim 4000 op de computer, en vanaf 1970 alle KWPN hengsten sowieso.


Dat is wel indrukwekkend!!! Als ik nog eens info nodig heb kom ik gewoon bij jou aankloppen!!! Haha! Haha! Haha! Haha!
[/quote]

Prima hoor!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:36

crossmonster schreef:
pino is ook een belisar, maar ik neem noooooit geen belisar meer, het zijn bijna allemaal lastpakken Knipoog


Pardon? Boos! Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:43

Antoinette"]
[quote="crossmonster schreef:
pino is ook een belisar, maar ik neem noooooit geen belisar meer, het zijn bijna allemaal lastpakken Knipoog


Pardon? Boos! Haha!
[/quote]

Ja inderdaad...categorie "Laten we ze allemaal even lekker over 1 kam scheren"...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:26

Ik heb een Matador x Belisar en is de nuchterheid zelve.Schrikt en verblikt en verbloosd nergens van. Ze lijkt denk ik helemaal op haar pa. Ik kan nix terug vinden waaruit blijkt dat er Belisar in zit.
Ik heb ook nog een Pion x Belisar. Zij is ook eigenlijk heel nuchter. Ze zijn allebei verschrikkelijk braaf met rijden. De Pion kan verschrikkelijk goed lopen, heeft een heel sterk achterbeen en een heel mooi voorbeen. De Matador heb ik licht spier/hoefbevangen gekocht. Zij is daardoor helaas wat beperkt in haar bewegingen. Foto's van de dames zijn te zien op onze homepage.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:44

Ik heb ook een Belisar en mocht hem onverhoopt wat overkomen en ik zou een ander paard nemen, werd het zeker weer een Belisar!
Ik kan me de reactie van Eleonoor wel goed voorstellen, maar er zijn zoveel verschillende Belisars dat ik daar persoonlijk niet bang voor ben (het vergelijken)
Maar ik sta vaak weer verbaasd als mensen zeggen dat ze een Belisar gehad hebben, ermee konden lezen en schrijven, maar het toch niet aandurfden om daarna weer een Belisar te nemen, want ja, hij staat toch bekend als hengst die lastpakken geeft. Maar als jouw ervaringen nou anders zijn??
Nou zal je mij niet horen zeggen dat die van mij de makkelijkste is, maar als je ze in hun waarde laat kom je een heel eind.
IK zou dus wel weer een groene Belisar kopen, want als dit paard in verkeerde handen geweest is, kan je daar een hoop ellende van ondervinden. Zelf opvoeden dus.
Maar doodzonde dat zo'n goed hengst nog maar zo weinig gebruikt wordt, terwijl hij super sportpaarden oplevert (voor de juiste ruiter) waarbij ik niet wil zeggen dat er geen echte rotzakken bijzitten, maar die zie ik in de baan ook genoeg, van enkele populaire hengsten, die wel heel veel dekken. Lips are sealed

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:26

Ik heb ook een Belisar en ben zeer gecharmeerd van haar karakter. Zoals gezegd is ook zij niet makkelijk en redelijk heet in het hoofd maar het wederzijds vertrouwen begint nu te groeien.
Ik houd wel van die eigengereide karakters en ben helemaal weg van haar bewegingen.
Zij is nu 5 weken dragend van Jet Set. Als het allemaal goed blijft gaan wordt dat mijn nieuwe sportpaard voor de toekomst.
De Belisars die ik ken vind ik allemaal super, ze bewegen fijn en hebben een mooie uitstraling.