Rijden met merrie: wat te doen met veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Rijden met merrie: wat te doen met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 11:48

Hoi

Ik heb een new forest pony van 4 jaar met een veulen van bijna 3 maanden. Als ik wil gaan rijden moet er altijd iemand bij zijn om het veulen vast te houden. In de stal doen gaat niet want hij springt over de deur van 1,20 en er zit geen rek boven. Ik heb niet de mogelijkheid om in een bak te rijden zodat het veulen er bij kan blijven. Wie kan mij helpen.
Frusty

[Edit] titel [/edit]

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:52

Paar planken voor het gat zetten, of houders monteren waar je planken of een rek in kan hangen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:18

Ik zou toch ook proberen dat gat dicht te krijgen!!! Zeker het veulen niet vastbinden in de stal, ik denk dat je dan problemen gaat zoeken!!! Als je dat gat dicht krijgt komt het wel in orde, na een paar keer zijn ze het dan gewend, en dan wachten ze rustig tot de moeder terug is!!! Ze moeten het toch leren!!!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:45

Inderdaad proberen het gat dicht te maken. Probeer er een schot o.i.d. voor te zetten zodat je veulen er niet overheen kan. Hij wordt vanzelf rustig, je veulen moet toch leren alleen te blijven.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:33

je moet je wel beseffen dat het veulen pas bijna 3 maanden is,hij heeft gewoon scheidings angst.zou je niet kunnen wachten met rijden met de merrie tot het veulen wat groter is of je de tijd hebt genomen om het veulen rustig aan laat wennen om af en toe zonder zijn moeder te zijn?

als iemand het veulen vast houd en je loopt steeds een stukje verder weg met de merrie,en zo kun je dat ook op stal doen.ze zullen wel veel gaan hinneken in het begin!zo blijf je steeds een tijdje langer weg tot dat het goed gaat en jij met een gerust hart kunt gaan rijden met je merrie.

mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 10:43

We hebben het ook al geprobeerd met de hele stal dicht ( het is een omgebouwde zeecontainer die omgebouwd is) veulen er in en ik gaan rijden mijn vriend is bij de stal gebleven en heeft hem de hele tijd niet gehoord. Slapen maar toen ik terug kwam en het veulen z'n moeder hoorde was er opeens een hele grote klap. Wat er precies gebeurde weet ik niet maar volgens mij is hij gewoon tegen de dichte deur gesprongen Frusty . Toen had ie z'n been en hoofd opengehaald. Verder niets ernstigs ofzo maar dat gaat dus ook niet. Verward

Ga wel eens in de wei rijden en dan kan hij gewoon toekijken dat gaat wel goed. Ik moet over 3 weken op de keuring een proefje lopen vandaar dat ik wel een paar keer per week wil oefenen.

mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:50

sorry voor het dubbele bericht wist nog niet precies hoe het moest

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:46

Hij staat er maar 1 keer toch???

Het is niet goed voor een veulen om vastgehouden te worden, wij hebbendat ook een tijdje gedaaan en toen werd hij best mensenschuw, omdat hij telkens dacht dat de moeder dan werd weggehaalt, je kan hem beter in de box laten staan.!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:12

het is naar mijn mening veel beter om het veulen direct te wennen aan het feit dat moeder af en toe weggaat, dus Ebony, het veulen is pas drie maanden, ik zou eerder zeggen het veulen is al drie maanden....
zo snel mogelijk proberen of je het gat van de stal op een professionele manier kan dichten tijdens het rijden zodat het veulen zich hieraan niet kan openhalen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:44

In korte tijd kun je het veulen leren dat het niet erg is als mams even weg is. Ik hoop alleen niet dat hij nu al al te getraumatiseerd is, het kost dan wat meer tijd. Gewoon elke dag Mam even weghalen uit zicht en later ook buiten gehoorsafstand. en dan elke dag wat langer. Ga je buiten rijden of in de bak. Ik de bak kan je hem meenemen, je moet dan wel een zweepje meenemen om hem duidelijk te maken dat mams aan het werk is en jij ook en dat er dus niet meegespeeld kan worden. (bokken, omverlopen en boven op moeders springen)

mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:26

Ik rijd alweer een tijdje op haar al vanaf dat het veulen 1 maand was zomaar steeds kleine stukjes van een kwartiertje later ben ik langer weggegaan maar hij lijkt het niet te snappen dat z'n moeder gewoon weer terug komt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:40

Ik rij met die van mij ook al een tijdje, en weer volop, maar het veulen, nu ook ruim 3 maanden, blijft het vervelend vinden. Hij blijft hinniken, maar staat verder veilig in een afgesloten box.
Dat ie onrustig blijft is denk ik niet meer dan normaal.
Het belangrijkste is dat hij veilig staat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:52

oops bij ons gaan ze na een week al even uit elkaar om te rijden......... Liane heeft 3 weken geleden haar veulen gekregen en loopt nu gewoon 3 kwartier onder het zadel. Goed het veulen hinnikt wel maar is verder gewoon rustig......

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:12

Ik heb mijn merrie vanaf de 5e dag bij het veulen weg gehaald.
Eerst alleen poetsen aan de andere kant van de deur, daarna een stukje weglopen, iedere dag een stukje verder.
Na een maand ben ik weer rustig aan met mijn merrie wat gaan longeren en sinds 2 weken (mijn veulen is nu 2 maanden) zijn we weer met de merrie aan rijden en ook dat bouwen we langzaam op.
Na 3 weken al op je merrie rijden vind ik niet zon goed idee, je merrie moet wel de tijd krijgen rustig te herstellen van de geboorte (een vrouw heeft ook zwangerschapsverlof).
Maar om ff op het veulen terug te komen.
Ik heb haar dus vanaf dag 5 even alleen gelaten, in het begin met iemand (een mens) erbij om ze in de gaten te houden, later helemaal alleen.
Ze is er wel eens overheen gekomen (mijn hele stal is maar 1,10 hoog) maar we hebben haar dan meteen weer terug op stal gezet zodat ze na een tijdje ook wist dat het niet hielp om uit te breken(bij mams komen kon zowiezo niet omdat ik de loods waarin de stallen staan af sloot).
Als ik jou was zou ik het gat boven de deur afsluitbaar maken en het veulen gewoon elke dag even alleen laten.
Als ze onrustig wordt gewoon laten doen en niet naar de merrie toehalen.
Als je dat doet zal hij/zij het iedere keer proberen en lukt het nooit.
Gewoon volhouden in wat jij wilt (het veulen even alleen in stal laten).
Het ene veulen heeft het wat sneller door dan het andere.
Eens zal je veulen ook gespeent moeten worden en dit is alvast een goede voorbereiding.
Veel succes.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:30

t veulen blijft lekker in de box
een week oud al
nu wil ze dat niet meer, dus blijft ze in het land bij de andere paarden
vanaf de eerste dag dat ze geboren is hebben we de merrie al steeds eventjes bij haar weggehaald
meteen maar leren hoor

mais
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-06-03
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 11:34

Wanneer spenen jullie je veulen als het 4 manden is of pas later Verward

De pony is eigenlijk van mijn vriend en staat bij mij thuis op stal.

Mijn vriend is veehandelaar en handeld ook soms in paarden niet vaak hoor hij is geen paardenhandelaar gelukkig Lachen

Maar als het veulen gespeend kan worden wil hij ze allebei zo snel mogelijk verkopen Verdrietig .

Ik hoop wel dat ze een goed tehuis krijgt want het is een hele lieve pony met veel mogelijkheden in de fokkerij of de sport.

Dus heeft iemand intresse Verward

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:34

Wij spenen de veulens vanaf 4,5 - 5 maanden tot maximaal 6 maanden. Ik vind persoonlijk 4 maanden iets te vroeg, het zou wel kunnen, maar liever iets later dan iets vroeger. En die 4 weken kun je dan ook nogwel wachten lijkt me zo?!?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 11:00

mais schreef:
Dus heeft iemand intresse Verward


Probeer het eens via EA!