Artrose of niet!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Artrose of niet!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 13:04

mijn pony is 1keer in de maand of 2 maanden kreupel het duurt dan een weekje en dan is het weer over maar een weekje niet rijden is erg vervelend als ik met hem naar buiten ga en heel ver ga houd hij het niet vol en gaat hij kreupelen. Scheve mond
meestal rijd ik hem gewoon dresuur. Springen kan die ook heel goed en ik ga kleine stukjes naar buiten. Maar ook als ik licht met hem werk gaat hij eens in de zoveel tijd kreupelen{wel minder}.
hij gaat wel gewoon optijd naar de hoefsmid dus daar ligt het niet aan.
Weet iemand misschien wat hij heeft of weet iemand misschien een internet site of nog iets anders dan hoor ik het graag.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:20

ja, wij weten wel wat hij heeft. Wij zijn veearts en we kunnen vanaf het internet zien wat jouw paard mankeert. Knipoog

nee, je zult er een veearts bij moeten halen en het zou me niet verbazen als die er alleen achter kon komen d.m.v. rontgenfoto's.

De hond is de betere mens

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:59

Een DA erbij halen ! je kunt pas gaan behandelen als je weet waar je aan toe bent ! Arthrose heeft vele gezichten, soms is het te zien aan de buitenkant , botopbouw of dikke pees. Maar een kreupelheids onderzoek eventueel met foto's lijkt me hier op z'n plaats, zeker als het al zo lang aan de gang is. Als je toch meer info wilt over arthrose kijk dan op www.hoofcare.nl (hoefgebreken: arthrose, overhoef, verbening hoefkraakbeenderen)
Stel het nou niet uit, je paard heeft pijn.

Springen en kleine voltes rijden is trouwens funest voor arthrose, dat zou ik voorlopig sowieso maar laten.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 20:09

nog even vergeten te zeggen hij heeft het al zo lang ik hem heb [2 jaar ]
maar ik spring en ik maak kleine voltes dat doe ik al 2 jaar zo maar het wordt er niet erger van hoor!!!.
ik vroeg het me gewoon maar even af het is niet haastig en mijn pony heeft echt geen pijn want laast was mijn DA er ook en hij vond hem er heel goed uit zien.

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:30

Een paard loopt niet voor niets kreupel hoor! En aan de buitenkant er goed uit zien zegt niets. Stel dat ie arthrose heeft, wat een langzaam maar slopend proces is, dan wil dat niet zeggen dat hij na 2 jaar dood neer valt, maar als je dan met hem springt en kleine voltes rijdt belast je de gewrichten veel te veel waardoor je zijn levensduur behoorlijk inkort.
Dat hij het al 2 jaar heeft plijt niet echt voor je, ik vind dat hoogts onverantwoordelijk, als je om je paard geeft en je zoekt niet uit waar dat aan ligt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:34

Dat een paard er goed uit ziet, heeft er niets mee te maken of hij wel gezond is of niet. Wij hebben er ook 1 gehad, zag er super uit, maar leed wel aan dampigheid. Hij glom, at en rende ook wel eens. Tot hij "op" was. (nu moet ik er wel bij zeggen dat dampigheid zo goed als niet te genezen is, met artrose kan goed geleefd worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:41

Da erbij halen
Dat hij er verder goed uitziet zegt niks.
Als een paard kreupel loopt heeft hij ergens pijn, ze doe het niet voor de lol, zo simpel is het.
En jij als baasje hoort er voor te zorgen dat je weet wat er loos is.
En het zou paard vriendelijker zijn als je dit al veel eerder had gedaan.


Helen
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:31

Jullie hebben allemaal wel gelijk, er moet zeker een dierenarts bij komen. Maar om te zeggen dat een paard die kreupel loopt altijd pijn heeft, vind ik niet helemaal waar. Er zijn ook mensen die kreupel lopen en geen pijn hebben, dat is bij dieren ook zo. Dit eigen ervaring met een paard waarvan ik zeker willde weten dat hij geen pijn heeft omdat hij onregelmatig zoals jullie zeggen kreupel loopt. Dit is dus niet het geval. Maar ik zou er zeker een da bij halen en het goed laten onderzoeken dat heb ik ook gedaan. Succes en misschien valt het allemaal wel mee

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:55

Helen, je loopt kreupel om je aan de pijn te onttrekken.
Doe eens een steentje in je schoen en blijf dan eens normaal lopen. Dat zit niet lekker, gaat pijn doen. Op den duur ga je mank lopen om je aan de pijn te onttrekken. Je gaat niet meer op je platte voet staan. Zo werkt het bij paarden ook.

Je kan mij niet wijsmaken dat kreupel lopen niet met pijn te maken heeft. Het is geen aangeleerd gedrag en wat zou anders de reden zijn om kreupel te lopen? Een extra gang van het paard? Naast stap, draf en galop ook kreupelen? Zal dat een nieuwe discipline worden in de dressuur???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 11:23

Laast heb ik nog een buitenrit gemaakt toen ben ik ook erg ver gegan op dat moment was hij nog sterk ik snap ook wel als een paard een steentje in zijn hoef heeft zitten dat het zeer doet maar met die buitenrit ook op het eind ging hij kreupelen en als ik hem aan de teugel vroeg dan liep hij weer goed heel raar ik heb die pony al 2 jaar en er is al zo veel met hem gebeurd hij heeft al 2 keer koliek gehad warvan de eene erstige verstoppingen toen stond hij nog op de manege daar werd hij door de mensen daar al slecht behandeld daarvoor heeft hij bij een handelaar gestaan die hebben hem zo mishandeld zielig gewoon ik heb zoveel aandacht voor dat beestje bij de manege hebben we ook de dierenarts erbij gehaald maar die verteld alleen maar dingen die wij ook al wisten als hij kreupel is dan spuit ik zijn benen ook wel af maar nog even een vraagje moet ik henm hoefijzers onder doen of niet we wonen op een boerderij en je loopt veel over de stenen.
Hij is laast uitgegleden en mijn moeder zij nee doe maar niet want zonder hoefijzers staat hij steviger maar ik dacht dan dat hij niet zo veel steentjes in zijn hoef kreeg wat denken jullie daarvan???????

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:30

Waarom zo trutten, haal er gewoon een va bij en een goede smit, Het kost even wat maar dan weet je ook wat. Wi kunnen van deze kant van het scherm niets zien en de informatie die je geeft is niet relevant..........

Sorrie, maar ik kan nooit zo goed tegen dit soort dingen.........Je hebt een paard, deal ermee zoals het hoort...... Scheve mond

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 11:42

sorry hoor ik wist niet dat je kwaat werd

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:27

en terecht!!!
En wat een gemuts dat een paard kreupel loopt zonder pijn
Je gaat zelf ook niet mank lopen als er niets is, of je moet zo'n aansteller zijn die graag in de WAO wil en wil vangen met niks doen

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:16

Hoiiii,

Het is zelfs zo dat je paard artrose kan hebben, zonder dat je er iets van merkt. Mijn pony is dus 2 weken geleden niet door de buigproef gekomen. Ze gaan nu dus uit van artrose. Hij is echt nog nooit kreupel geweest, terwijl ik ontzettend veel met hem hebt getraind.
24 Juni gaan we dus naar Utrecht om foto's te maken, want dan heb je tenminste zekerheid.

Ik zou ook foto's laten maken, dan weet het tenminste zeker. Het kan echt van alles zijn en als je met oude blessures blijft doorrijden, dan maak je het ook alleen maar erger

Nou, groetjessssss en veel succes

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:50

Mijn paard heeft artrose in haar achterbeen zij krijgt al lange tijd iedere dag 15 ml flexi-joint op aanraden van de DA. Op dit medicijn doet zij het perfect echter springen is uit den boze en korte voltes maken ook. Longeren in in kleine bak is eveneens niet goed als je longeert dan aan een goede lange lijn zodat de voltes groot zijn. Het beste volgens de DA en de hoefsmid is om het paard rustig te berijden, stap en draf en in lange lijnen dus niet te kort indraaien etc. Je moet wel door de DA laten kijken want als het inderdaad artrose is dan heeft het paard wel degelijk pijn en kan je deze verlichten door het op een goede manier te behandelen.

Eenmaal een Groningerpaard, altijd een Groningerpaard.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:55

Bel alsjeblieft een goede veearts en laat hem eens goed nakijken.
Dan heb je antwoord op al je vragen en weet je dat je het goed doet.
Nu ga je af op meningen van anderen, iedereen heeft wel een mening en trust me.. allemaal een andere! Laat het uitzoeken!
Anders heb je straks een pony die je kan wegbrengen, want dat loopt hij gewoon niet meer.

En dat je al 2 jaar met een pony rijd die af en toe zomaar kreupel is zonder naar een DA te gaan vind ik echt schandalig..

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:58

Citaat:
En dat je al 2 jaar met een pony rijd die af en toe zomaar kreupel is zonder naar een DA te gaan vind ik echt schandalig..
_________________


Volgens mij valt het ook nog onder dierenmishandeling volgens de wet.

Ach verder sluit ik me aan bij de andere en vraag ik me soms wel eens af waar mensen hun verstand zit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ABBAFAN
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 16:13

Ik wil in het algeheel op deze discussie reageren. Natuurlijk altijd laten bekijken door een dierenarts. Kom je dan niet verder dan heb ik meerdere tips maar die wil ik niet geven voordat er echt een dyagnose is verteld. Een kreupel paard zeker niet zo laten staan maar het is dus beslist niet zo dat een kreupel paard altijd pijn heeft.

Ik ben dus Anton Korf ik hoorde dat ik hier nog al populeer was dus ik dacht ik MOET hier eens een kijkje gaan nemen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:23

Citaat:
maar het is dus beslist niet zo dat een kreupel paard altijd pijn heeft.
_________________


Dat zal misschien best kunnen maar daar heb je wel eerst een DA bij nodig om dat te kunnen vaststellen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 21:36

mijn pony loopt op dit moment als een trein en is niet kreupel hij is de laatste tijd al minder kreupel dan hij was het is nu 2 keer inhet jaar ongeveer ik heb er al heel vaak een dierenarts bij gehad omdat hij kreupel liep maar hij vertelde allemaal dingen die ik al wist weet iemand wat je dan kunt vragen en wat je er dan aan hebt

PS ik zal de dierenarts wel even bellen en om advies veder vragen wat hij er van vind

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:03

loonie schreef:
mijn pony is 1keer in de maand of 2 maanden kreupel het duurt dan een weekje en dan is het weer over maar een weekje niet rijden is erg vervelend als ik met hem naar buiten ga en heel ver ga houd hij het niet vol en gaat hij kreupelen. Scheve mond



Sorry hoor ! wat is nu de waarheid ? 2x per jaar of 2x per maand ?
Sommige mensen, inclusief ikzelf, reageren best fel op dit forum, dat had je van tevoren kunnen weten.
Slik je trots in en doe wat het beste is voor je paardje, laat het nu eens GOED uitzoeken. Over de telefoon een diagnose stellen is niet mogelijk, bij zo'n wisselende kreupelheid moet je gewoon uitzoeken hoe het zit, ja waarschijnlijk a.d.h. van foto's !

Ik wil niet dat jou volgende bericht hier op bokt is: "ik moet mijn paard in laten slapen omdat het te laat was"

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:08

Iedereen weet dat je niet voor ieder wissewasje naar de DA rent, dus er kan ook minder heftig gereageerd worden.

Ik denk dat het in dit verhaal wel wijs is om er eens een DA naar te laten kijken.
Wanneer een bepaald probleem vaker optreedt dan is er toch echt wel iets aan de hand.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:08

me moeder der paard heeft het ook al een paar maanden hij loopt dan wel niet kreupel maar het is een vries (hoge pijn grens) maar zijn been werd steeds dik ging ze weer een week stappen was zijn been weer dun en daarna weer rijden ging een tijdje goed maar werd na een week of 2 weer dik.
dus toen de dierenarts gebelt of die een scan wou maken dus dat hebben we gedaan nu blijkt dat ie een oude pees beschadeging had en dat ie aan steeds aan het genezen was maar nooit genoeg de tijd had gehad dat goed te doen dus nu is het 8 weken stappen Boos! maar ja beter dan je paard naar de (piep) rijden.
dus mijn advies haal er een da bij als die je niet bevalt omdat ie dingen verteld waar je niks aan hebt haal er een andere bij en vraag anders om een scan ofzo dan weet je teminste wat want zo rij je je paard misschien wel stuk en dat gaat je dan meer geld koste dan een scan.
en zo zie je ook maar weer dat je paard niet eens kreupel hoeft te lopen om wat te hebben dus laat staan als je paard het wel laat zien dan moet je er gewoon wat aan doen.
misschien loopt ie ook wel onregelmatig dat het lijkt of je paard kreupel is maar voor alle zeker heid zal ik persoonlijk er wat aan gaan doen.

groetjes

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:27

Waarom zo lang doorlopen? Waarom ga je niet gewoon uitzoeken wat je paard heeft als ie zo vaak kreupel is? Tuurlijk reageren we fel, ik vind het ook heel zielig. Ga foto's maken, dan weet je wat het is, of er wat aan te doen is en hoeveel pijn ie heeft.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:01

Gewoon de dierenarts laten komen! Je zegt ook dat het na een weekje weer over is... Ik vind een week nogal lang om af te wachten of het overgaat. Ik kan me best voorstellen dat je het even aankijkt maar een week.... En dan keert het ook nog eens steeds weer terug.. Nee hoor dit is echt overduidelijk iets war door een goede dierenarts goed onderzoek naar moet worden gedaan.
Als je te lang wacht loop je ook nog eens het risico dat het helemaal niet meer goed komt. Je weet immers niet wat het is..

Suc6 ermee!!
Groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Jet_33, maitestar23, MyWishMax, Phonix en 27 bezoekers