* Wolfstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-01 18:32

Vandaag ontdekte ik bij Ironique (merrie, 11 jaar)een tand, wat denk ik een wolfstand is. Het zit onder, aan de linkerkant, ongeveer 2 centimeter achter de hoektanden. 2 weken geleden heb ik haar kiezen nog laten vijlen en had ze deze tand volgens mij nog niet. Wel heeft ze al een tijdje problemen links om, maar dat was na het vijlen wel beter.
Nu mijn vraag: moet deze tand getrokken worden?
Of is er iemand die hier verder ervaring mee heeft?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 19:11

Hoi, tandje hoeft niet perse getrokken te worden hoor! Pas als je paard er last van heeft of last kan krijgen moet hij er uit. Bij Escala (ook 11 Haha! ) is dit jaar haar wolfstandje getrokken omdat het los was gaan zitten, eerder vond de DA het niet nodig omdat ze er geen last van had en het niet in de weg zat voor het bit ofzo...maar nu het los zat vond de DA het verstandiger om het wel te laten trekken omdat het vervelend zou kunnen zijn als het bit toch tegen het losse tandje aan zou komen...tandje had er wel al eerder gezeten, maar was toen dus niet nodig om te verwijderen. Ik denk dat het er bij jouw paard vast ook al gezeten heeft, maar een wolfstandje is (meestal?) klein dus wellicht heb je het niet eerder opgemerkt. Als je paard geen last lijkt te hebben hoef je je denk ik nergens zorgen over te maken, gewoon de DA ff vragen als hij/zij toch weer eens moet komen om te enten ofzo...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 17:45

Hmm... dat is ook mooi. Vandaag bladerde ik ff in het boek Paardentanden en waar kwam ik achter... die wolfstand is geen wolfstand maar een HAAKtand! Dat schijnt dus ook bij merries te kunnen....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 00:05

Inderdaad. merries kunnen ook een zogenaamde hengstentand heben. Deze kun je er niet uithalen want ze hebben een lange wortel. maar zo hebben er ook geen last van hoor.